روحانیت و سیاست ۱۳۹۰/۸/۱۱ - ۱۳ بازدید

احساس علاقه شما به حضرت امام (ره) و تلاش برای تبیین حقایق قابل تقدیر و ستایش است ؛ تبیین صحیح موضوع فوق نیازمند بررسی مبنای فکری مرحوم امام می باشد ایشان مباحث حکومت اسلامی و نظریه ولایت فقیه را در سال ۱۳۲۳ در کشف الاسرار مطرح نمود و بعدها در سال ۱۳۴۸ به تفصیل در درس فقه خود در نجف اشرف تبیین نمود در این درس که محتوای آن هم در کتاب البیع آمده است و هم به صورت مستقل در همان زمان توسط شاگردان ایشان منتشر شده آمده است که بر تمام مسلمانان و پیشاپیش آنان بر علمای روحانی و طلاب حوزه های علمیه اسلامی واجب است که علیه سمپاشی های دشمنان اسلام به هر وسیله ممکن قیام کنند تا اینکه بر همگان آشکار شود که اس
احساس علاقه شما به حضرت امام (ره) و تلاش برای تبیین حقایق قابل تقدیر و ستایش است ؛ تبیین صحیح موضوع فوق نیازمند بررسی مبنای فکری مرحوم امام می باشد ایشان مباحث حکومت اسلامی و نظریه ولایت فقیه را در سال ۱۳۲۳ در کشف الاسرار مطرح نمود و بعدها در سال ۱۳۴۸ به تفصیل در درس فقه خود در نجف اشرف تبیین نمود در این درس که محتوای آن هم در کتاب البیع آمده است و هم به صورت مستقل در همان زمان توسط شاگردان ایشان منتشر شده آمده است که بر تمام مسلمانان و پیشاپیش آنان بر علمای روحانی و طلاب حوزه های علمیه اسلامی واجب است که علیه سمپاشی های دشمنان اسلام به هر وسیله ممکن قیام کنند تا اینکه بر همگان آشکار شود که اسلام برای اقامه حکومتی عدل گستر آمده است (امام ره ، شئون و اختیارات ولی فقیه( ترجمه مبحث ولایت فقیه از کتاب البیع) ، تهران : انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ۱۳۶۹، ص ۲۰)
مرحوم امام بارها و بارها در مصاحبه با خبرنگاران خارجی و در مصاحبه با آنان بر تشکیل حکومت اسلامی در ایران پس از سرنگونی رژیم شاهنشاهی تاکید نمودند ودر مورد جایگاه خویش در حکومت آینده توضیحاتی بیان فرمودند به عنوان نمونه ایشان در مصاحبه با لوژورنال فرانسه در مورد جایگاه خویش در حکومت آینده ایران فرمودند: من شخصا نمی توانم در این تشکیلات مسئولیت خاصی را بپذیرم و در عین حال همیشه در کنار مردم ناظر بر اوضاع هستم و وظیفه ارشادی خود را انجام می دهم . ( صحیفه نور ، ج ۳، ص ۲۶۹و۲۷۰، مصاحبه با لوژورنال فرانسه ۷/۹/۵۷)
همچنین ایشان در پاسخ خبر نگار تلویزیون آمریکا که از ایشان سوال کردند ، ابهاماتی در مورد نقش شما در آینده وجود دارد ممکن است نقش خود را در آینده بفرمایید؟ فرمودند:من در آینده هم همین نقشی را که الان دارم خواهم داشت نقش هدایت و راهنمایی و در صورتی که مصلحتی در کار باشد اعلام می کنم لکن من در خود دولت هیچ نقشی ندارم ( صحیفه نور، ج۴، ص ۲۰۵و ۲۰۶، مصاحبه با تلویزیون آمریکا ۲۲/۱۰/۵۷)
همچنین در پاسخ به سوال خبر نگار روزنامه فرانسوی لوموند که سوال کردند که شما به عنوان رهبر غیرقابل انکار مخالفان تجلی یافته اید شما گفته اید که نمی خواهید زمام امور را به دست گیرید بنابر این یک حکومت اسلامی را به چه صورت در نظر گرفته اید ، فرمودند: ما نامزدی برای ریاست جمهوری معرفی خواهیم کرد که باید به وسیله ملت انتخاب شود وقتی او انتخاب شد از او پشتیبانی و حمایت خواهیم کرد قوانین حکومت اسلامی ، قوانین اسلام خواهد بود من شخصا رئیس جمهوری نخواهم کرد و هیچ پست دولتی هم نخواهم پذیرفت من مانند گذشته به هدایت ملت اکتفا خواهم نمود (صحیفه نور ، ج۴، ص ۱۸۵و۱۸۶، مصاحبه با اوموند ۱۹/۱۰/۵۷) بنابر این مرحوم امام کاملا نوع حکومت و جایگاه خویش در آن را به عنوان رهبری نظام پیش از برپایی نظام جمهوری اسلامی ترسیم فرمودند ایشان در مورد جایگاه روحانیت در نظام هم فرمودند: من از اول که در این مسائل بودم و کم کم آثار پیروزی داشت آشکار می شد در مصاحبه هایی که کردم چه با کسانی که از خارج آمدند حتی در نجف و پاریس و چه در حرفهایی که خودم زدم این کلمه را گفته ام که روحانیون شغلشان یک شغل بالاتر از این مسائل اجرایی است... لکن وقتی که ما آمدیم و وارد معرکه شدیم دیدیم که اگر روحانیون را بگوییم همه بروید سراغ مسجدتان، این کشور به حلقوم آمریکا و شوروی می رود ما تجربه کردیم و دیدیم که اشخاصی که در راس واقع شدند و از روحانیون نبودند در عین حالی که بعضیشان هم متدین بودند از باب اینکه ان راهی که ما می خواستیم برویم و آن راهی که مستقل باشیم ان راه با سلیقه آنها موافق نبود چون دیدیم که ما نمی توانیم در همه جا یک افرادی پیدا بکنیم که صد در صد برای آن مقصدی که این ملت ما برای آن جوانهاشان را دادند و اموالشان را دادند، نمی توانیم پیدا بکنیم ما تن دادیم به اینکه رئیس جمهورمان از علما باشد و در جاهای دیگر که قبلا گفته بودیم، بنا نداریم اینطور باشد ...( صحیفه امام ، ج۱۶، ۳۴۹-۳۵۱، سخنرانی در جمع ائمه جماعات و وعاظ تهران و قم ، ۳۱/۳/۶۱)

نکته دیگر اینکه مطابق آموزه های دینی تصدی برخی از مناصب نیازمند داشتن «اجتهاد» می باشدکه در قوانین رسمی کشور انعکاس یافته است نظیر اصل ۱۰۹ قانون اساسی که «صلاحیت علمی لازم برای افتا در ابواب مختلف فقه » ؛ را از شرایط رهبری دانسته وهمچنین مطابق اصل ۱۵۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، «به منظور انجام مسئولیت های قوه قضاییه در کلیه امور قضایی و اداری و اجرایی مقام رهبری یک نفر مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبر را برای مدت پنج سال به عنوان رییس قوه قضاییه تعیین می نماید که عالیترین مقام قوه قضاییه است. »و در قانون وزارت اطلاعات که مصوب مجلس است نیزآمده که وزیر اطلاعات باید در حد «اجتهاد» باشد .
در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای شما ، اگر همچنان ابهام یا سوالی وجود دارد برایمان ارسال نمائید تا بررسی و پاسخ داده شود . (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: ۱/۱۰۰۱۴۱۱۲۱)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.