نسخه آزمایشی

زیارت اربعین ۱۳۸۶/۱۲/۱ - ۸۳۸۹ بازدید

زیارت اربعین


زیارت اربعین امام حسین(ع) یکی از نشانه های شیعه است. مرحوم شیخ طوسی(ره) در این
باره روایتی را از امام حسن عسکری(ع) نقل کرده اند: «علامت مؤمن (شیعه) پنج چیز
است: نماز ۵۱ رکعتی (۱۷ رکعت واجب و ۳۴ رکعت مستحبی و نافله)، زیارت اربعین، انگشتر
در دست راست، پیشانی را در سجده بر خاک نهادن و بسم الله الرحمن الرحیم را بلند
گفتن.» (تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۵۲؛ مصباح، کفعمی، ص ۶۴۸.)


در روز اربعین، جابر بن عبدالله انصاری صحابه گرانقدر پیامبر اکرم(ص) به کربلا آمد
و به نقل مرحوم کفعمی اولین زائر قبر مطهر امام حسین(ع) می باشند. اما این که آیا
در این روز حضرت زینب(س) و سایر بازماندگان حادثه غمبار عاشورا، به کربلا بازگشته
اند و زیارت کرده اند، محل تردید و تأمل است و میان دانشمندان نظر یکسانی وجود
ندارد.


زیارت اربعین را جناب صفوان از امام صادق(ع) نقل کرده اند و مرحوم شیخ طوسی(ره) در
مصباح المتهجد (صص ۷۸۸-۷۹۰) و مرحوم کفعمی در المصباح (صص ۶۴۸-۶۵۰) و ... نقل کرده
اند که در آن معارف بلندی آمده است و در این نوشتار مختصر، به اجمال به شرح برخی از
آن موارد پرداخته می شود:



- در بخش اول زیارت، سلام آغازین این زیارت نامه همانند سایر زیارت نامه های وارد
شده، بر پیامبران برگزیده خداوند و امامان(ع) است و این خود ادب بزرگی است که در
تمامی زیارات، به آن سفیران هدایت سلام داده می شود چون تمامی پیامبران حامل خط
نورانی بندگی خداوند اند و باید آن بزرگان را گرامی داشت.


- در بخش دوم زیارت، معرفی امام حسین(ع) و هدف و فلسفه قیام: «و بذل مهجته فیک
لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة ...

؛ کسی که نهایت تلاش
را در دعوت مردمان برای هدایت به اکر برد و برای آنان به هر نحو ممکن خیرخواهی کرد
تا آن جا که در نهایت خون خویش و جان عزیزش را برای بیداری مردم از نادانی و گمراهی
فدا کرد.


- بخش سوم زیارت درباره لشکریان مقابل امام حسین(ع) عبارت بودند از مردمانی، دنیا
طلب، دین به دنیا فروش، پیروان طاغوت و هوسران، اهل اختلاف و نفاق و گروهی جهنمی:
«قد توازر
علیه من غرته الدنیا و باع حظه بالارذل الادنی و شری آخرته بالثمن الاوکس... .
»


- در بخش چهارم زیارت آمده است:
«أشهد أنک
کنت نوراً فی الاصلاب الشامخه و الارحام المطهره ... .
»


این فراز عمق ایمان شیعه به خداوند سبحن را ابراز می دارد و هم اوج پاکی و طهارت
امامان شیعه را در  حالی که مخالفان ائمه اطهار(ع) و غاصبان خلافت علی(ع) هیچکدام،
این ویژگی نورانی را ندارند و این افتخار بزرگی است.


اگرچه این دعا و زیارت، کوتاه است اما معانی بلندی را القاء می کند. پس در راه
ترویج و فرهنگ زیارت ائمه اطهار(ع) که چون خورشیدی فروزان بر بام قرون به هدایت و
بیدارگری مردم و شکوفایی اندیشه بشریتند، باید بیشتر کوشید و چنان باید به ستایش
آنان سخن گشود که شایسته آنان است.


زیارت اربعین، زیارتی عمیق و مهم است که شیعه در نشر قیام عاشورا و بازشناسی فلسفه
قیام و معرفی امام مظلوم و شهیدش، آن را پاسداری می کند.

 


منابع:


۱. تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، بیروت: دارالاضواء، چاپ سوم، ۱۴۰۶ هـ . ق.


۲. المصباح المتهجد، شیخ طوسی، بیروت: مؤسسه الفقه الشیعه، چاپ اول، ۱۴۱۱ هـ . ق.


۳. المصباح فی الادعیه و الصلوات و الزیارات، تقی الدین ابراهیم بن علی العاملی
الکفعمی، بیروت، الاعلمی، چاپ اول، ۱۴۱۴ هـ . ق.


۴. هدیة الزائرین و بهجة الناظرین، شیخ عباس قمی، قم: مؤسسه جهانی سبطین، چاپ اول،
۱۳۸۳ هـ . ش.


۵. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، تهران: انتشارات هاد، چاپ اول، ۱۳۷۵ هـ . ش.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

علی
این حرف شما درست. خود معصوم فرمودن به طولانی شدن رکوع و سجود توجه نکنید مومن کسی است که به عهد خود وفادار است و درستکار البته نقل به مضمون کردم ولی وقتی اینطور شما با حدیث مواجه میکنید اولا باید بدونید حدیث در چه موقعیتی بیان شده دوما حرف شما انگار در جواب سر بالا به قول معصوم گفته شده و این رودررویی زیبنده بزرگواری مثل شما که به دزستی و فهم عمیق سوره مومنون رو نشانه میدانید ندارد.
پرسمان
سلام علیکم، در متن تحلیلی در ارتباط با روایت ارائه نشده در پاسخ به سوال به دو نکته توجه داشته باشید:
الف. مومن وقتی در روایات گفته می شود مقصود شیعه اثنی عشری است در برابر مسلم که تنها به شهادتین اقرار دارد و منکر ولایت است از آنجا که بنی امیه و مخالفان اهل بیت انگشتر در دست چپ می کرده اند و اهل سنت بسم الله را در نماز آهسته می گویند، جهر به بسم الله و انگشتر به دست راست کردن به عنوان شاخصه شیعیان مطرح شده زیارت اربعین هم خاص شیعه است در تعداد نوافل یومیه نیز نزد اهل سنت کمتر از شیعه است چنانکه اهل سنت پیشانی را در سجده بر خاک نمی گذارند چنانکه دو طرف پیشانی که جبین است را نیز در سجده شکر بر خاک نمی گذارند.
بنابراین در روایات مقصود بیان شاخصه های شیعه اثنی عشری است و الا دلیلی نداشت به بلند گفتن بسم الله به عنوان علامت مومن اشاره شود.
ب. این که این موارد از علایم مومن دانسته شده به معنای حصر شاخصه های ایمان در این پنج مورد نیست.در پناه حق موفق باشید.
m.sa...
من که اگه بخوام مومن را از غیر مومن تشخیص بدم به هیچ وجه این پنج چیز را معیار قرار نمی دم. بلکه معیار های من آموزه های اصیل اسلامی مثل آیات آغازین سوره مومنون است. مطمئن هستم که شما هم اگر آن نشانه ها را در کسی ببینید او را بیشتر می پسندید از کسی که انگشتری به دست دارد و زیارت اربعین می خواند

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.