سرقت ادبی ۱۳۹۰/۶/۲۸

نویسندگی پال وادعاهای پیامبری‌اش بیش از آنکه نشان‌گر نبوغ یا اشراق باشد حاصل گرته‌برداری و یا به عبارتی روشن‌تر سرقت ادبی اوست. بر اساس برخی از بررسی‌ها هیچ کدام از کتاب‌ها، مقالات و حتی نامه‌هایش، محصول اندیشة شخصی او نیست و در تمامی آنها به نوعی سرقت ادبی وجود دارد.
نامه‌های او به معشوقه‌اش نمونه بارزی است که می‌توان بدان اشاره کرد. با تطبیق بین این نامه‌ها و پندهای ساینتولوژی اثر ران هوبارد به گرته‌برداری و سرقت ادبی آنها می‌توان پی برد. مثلا در نامه ۲۲ فوریه ۱۹۶۳ آمده است:
نویسندگی پال وادعاهای پیامبری‌اش بیش از آنکه نشان‌گر نبوغ یا اشراق باشد حاصل گرته‌برداری و یا به عبارتی روشن‌تر سرقت ادبی اوست. بر اساس برخی از بررسی‌ها هیچ کدام از کتاب‌ها، مقالات و حتی نامه‌هایش، محصول اندیشة شخصی او نیست و در تمامی آنها به نوعی سرقت ادبی وجود دارد.
نامه‌های او به معشوقه‌اش نمونه بارزی است که می‌توان بدان اشاره کرد. با تطبیق بین این نامه‌ها و پندهای ساینتولوژی اثر ران هوبارد به گرته‌برداری و سرقت ادبی آنها می‌توان پی برد. مثلا در نامه ۲۲ فوریه ۱۹۶۳ آمده است:
۱) زندگی در اصل جرقه‌هایی الهی است بنابراین این جرقه زندگی نه جرم دارد، نه حرکت، نه طول موج دارد نه موقعیتی در فضا یا زمان.
پند۱ ران هوبارد: زندگی در اصل، نیروی ساکن است. تعریف نیروی ساکن: زندگی نه جرم دارد و نه حرکت، نه طول موج دارد نه موقعیتی در فضا یا زمان.
۲) فضا، انرژی، اشیاء، شکل و زمان نتیجه قدرت‌ها یا توافق‌های روح است، آنها به تنهایی دریافت می‌شوند زیرا روح درک می‌کند که می‌تواند آنها را دریافت کند.
پند۳ ران هوبارد: فضا، انرژی، اشیاء، شکل و زمان نتیجه اموری توافقی و نسبی هستند نه اموری مطلق.
بیش از ده بند نوشته پال به معشوقه‌اش در این نامه با ده پند ران‌هوبارد همسان و همگن است.(نک: سی لین، ۱۳۸۷، ۸۲)
تشابه عجیب فرازهای فراوانی از کتاب دندان ببر و نامه‌هایی به گیل ۱و۲ و نیز شریعت‌کی‌سوگماد، با نوشته‌ها و کتاب‌های جولیان پی جانسون پرده دیگری از از این نمایش نویسندگی و پیامبری بود.(سی لین، ۱۳۸۷، ۵۲-۴۵)
هم چنین کتاب سرزمین‌های دور که او مدعی است استاد افسانه‌ای‌اش به او تلقین نموده دارای۴۰۰ پاراگراف سرقت ادبی از دو کتاب با استادی بزرگ از هند و در مسیر استادان بزرگ اثر جولیان پی‌جانسون است. برای نمونه می‌توانید پاراگراف های ۷۱-۷۵، ۹۷،۹۸، ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۵، ۱۲۳-۱۲۵، ۱۴۵-۱۵۷ از فصل اول این کتاب را با صفحات ۲۸۳-۲۸۵ مسیر استادان بزرگ و ۱۹۹-۲۰۶ با استادی بزرگ در هند مقایسه کنید. فصل‌های دیگر این کتاب نیز بر همین منوال است. (نک: سی لین، ۱۳۸۷: ۹۰- ۸۷)
هارولد کلمپ؛ رهبر کنونی اکنکار پس از سال‌ها نفی تأثیرپذیری و یا گرته‌برداری پال از جانسون بالاخره تسلیم شواهد فراوان شد. البته استاد حق در قید حیات با گریز از قانون کپی رایت و عذرخواهی از شخصیت‌ها و مؤسساتی که پال به سرقت ادبی از آنها پرداخته نوشت:
به نظر می‌رسد نوشته‌های توئیچل به نوشته‌های جولیان‌پی‌جانسون نویسنده مسیر استادان، و سایر نوشته‌های مذهبی شبیه باشد. (سی لین، ۱۳۸۷: ۷۲)

نوشته شده توسط عبدالحسین مشکانی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.