سن دقیق امام زمان چقدر است؟ ۱۳۹۲/۵/۱۸ - ۲۱۴ بازدید


روشن است که سن، با گذشت یک سال (حرکت زمین به دور خورشید) افزایش می‌یابد و به افراد بستگی ندارد. با این حساب هر سال، سن امام نیز یک سال زیاد می‌شود و چون امام، متولد ۱۵ شعبان ۲۵۵ هـ.ق. هستند، در روز ۱۵ شعبان ۱۴۳۴هـ.ق. سن شریف ایشان به ۱۱۷۹ سال کامل می‌رسد.
البته حضرت با گذشت زمان، پیر و ضعیف نمی‌شود و همیشه از لحاظ بدنی در سن بین سی تا چهل سال دیده می‌شود.[۱]
یعنی جوانی قدرت‌مند و قوی است و تا زمان ظهور هم چنین خواهد بود. به‌طور خلاصه، امام از نظر سنی پیر، اما از لحاظ ظاهری، جوان است.







------------------------------------------------------------------------------

روشن است که سن، با گذشت یک سال (حرکت زمین به دور خورشید) افزایش می‌یابد و به افراد بستگی ندارد. با این حساب هر سال، سن امام نیز یک سال زیاد می‌شود و چون امام، متولد ۱۵ شعبان ۲۵۵ هـ.ق. هستند، در روز ۱۵ شعبان ۱۴۳۴هـ.ق. سن شریف ایشان به ۱۱۷۹ سال کامل می‌رسد.
البته حضرت با گذشت زمان، پیر و ضعیف نمی‌شود و همیشه از لحاظ بدنی در سن بین سی تا چهل سال دیده می‌شود.[۱]
یعنی جوانی قدرت‌مند و قوی است و تا زمان ظهور هم چنین خواهد بود. به‌طور خلاصه، امام از نظر سنی پیر، اما از لحاظ ظاهری، جوان است.







------------------------------------------------------------------------------

پی‌نوشت‌ها
۱. الغیبة، شیخ طوسی، ص۴۲۰؛ بصائرالدرجات، محمدبن‌حسن صفار، ص۱۸۸.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
امان زمان از نظر سنی پیر میشه قدرت خدا بیاد وسط هر چیزی ممکنه مگه حضرت نوح چند هزار سال عمر نکرد پس صد در صد امکان اینکه امام زمان هم عمر زیادی کنن هست
حتی از نظر علمی هم بخوایم ب این قضیه نگاه کنیم هر کس ب تغذیه خود اهمیت بده عمرش طولانی میشه
پس عمر طولانی چیز عجیبی نیس:)
میهمان
ممنونم از اطلاع رسانیتون اما نگفتید محاسبه سن این بزرگوار به قمری می باشد یا شمسی، یعنی سن ایشون ۱۱۷۹ سال قمری است یا ۱۱۷۹ سال شمسی. خوب این دوتا فرق داره
میهمان
واقعا بعضی ها نمیدونم تو کلشون چیه...نوشته کم مونده بگید حضرت نمیمیرد..خب یک نفر نیست بگه امام زمان حجت خداست است...خیلی عجیب هست خداوند متعال اراده کند حجت خودش نه پیر بشه نه بمیره ؟آیا کسی غیر از خداوند سبحان مرگ و زندگی را آفریده که نعوذ بالله حالا نتونه جلوشو بگیره ؟
میهمان
واقعا کلام قشنگی بود
میهمان
توی دوره زمونه ای که مرز بین حق و باطل به اندازه ی یک مو باریکه...ای کاش برای ما منابع محکمی بود که برای بیان همه چیز اطمینان کامل داشتیم نه اینکه میزان صحت اون ها و تشخیص اینکه دقیقا تا چه اندازه یک منبع قابل اطمینان هست انقدر سخت باشه که همه ی مارو گیج و سرگردان و دودل بکنه ...:(
میهمان
این معجزه ی خداست که حضرت پیر نمیشن.معجزه خدا رو زیر سوال نبر
میهمان
چرااینقدرمسئله راسخت نمایان میکنید.اونم برای جوانهای این زمان که دیده را نادیده میگیرن....البته شامل همه نیست..حتماکه قرارنیست حضرت ازچاه اب ببرون بیابند..شایدباتوجه به بارورهای امروزی منظورازچاه همان رحم مادراست...اندکی....صبر...سحر..نزدیک.است

. ان شاالله.
میهمان
کم مانده است بگویید ایشان هرگز نمیمیرند!خداوند حکم مرگ و پیر شدن را برای همه مخلوقات دارای روح نوشته است
میهمان
تشکرازشما
میهمان
عالی
میهمان
ممنون عالی بود.
میهمان
پاسخ به سوال دیدگاهی :
پرسش درباره طول عمر حضرت مهدى و توجیهات مختلف در این زمینه، همواره و از سوى افراد و گروه هاى مختلف مطرح بوده است. این مسئله را مى توان از چشم اندازهاى مختلفى بررسى و از نظر علمى و تجربى، منطقى و عقلى، قرآنى، تاریخى و روایى بررسى نمود و طول عمر حضرت مهدى(عج) و سایر معمّرین را اثبات کرد. ابتدا گفتنى است که براى مدت زندگى انسان، حدّى که تجاوز از آن محال باشد، تعیین نشده است. از طرف دیگر، پیرى معلول گذشت زمان نیست ؛ بلکه معلول اختلالاتى است که در اعضاى بدن حادث مى شود. چه بسا اگر اختلالى در اعضاى بدن یک فرد رخ ندهد، امکان دارد تا سال هاى متمادى با بدنى سالم و شاداب، زندگى کند. پس باید روشن شود که مسئله طول عمر امام زمان(عج)، هرگز امرى بعید یا غیر قابل قبول نیست و علم و دانش، نه تنها عمر طولانى را محال نمى داند ؛ بلکه امکان آن را نیز به اثبات مى رساند. از نظر معارف اسلامى نیز، این امر جزو مسلّمات ؛ بلکه حتى بدیهیات است.

شهید صدر درباره این پرسش که آیا امکان دارد یک انسان قرن هاى بسیار زندگى کند، تا رهبر موعود مصداق چنین عمرى باشد؟ میگوید:
او اکنون بیش ۱۱۴۰ سال را سپرى کرده و حدود چهارده برابر یک انسان معمولى که مراحل زندگى را از کودکى تا پیرى دیده، عمر کرده است».
پاسخ شهید صدر به این پرسش طى چند مرحله انجام گرفته است.
مرحله اول: با توجه به اینکه ما سه نوع «امکان» داریم، امکان مورد نظر کدام است؛ امکان عملى؛ امکان علمى؛ امکان منطقى یا فلسفى؟
با توضیح این نکته که طولانى شدن عمر یک انسان اگر چه امکان عملى بالفعل ندارد، اما امکان علمى و منطقى دارد و ما نمى توانیم آن را محال و ناممکن بدانیم. و چنان چه دانش امروز بشر به کشف این راز موفق نشده باشد، دلیلى براى انکار آن نخواهیم داشت؛ زیرا امکان علمى و امکان منطقى براى یک عمر طولانى مطرح مى باشد.
مرحله دوم: با توجه به این که اسلام در موارد زیادى بر دانش امروز پیشى داشته، بهتر مى توانیم به راز یک عمر طولانى براى فردى که اسلام به وجود او نیاز اساسى دارد ایمان داشته باشیم.
مرحله سوم: کدام شگفت آورتر است؛ این عمر طولانى یا نقشى که براى این رهبر غایب در بازسازى تمدن کنونى جهان ترسیم شده است؟
در حالیکه براى هیچ فردى در جهان، نه در گذشته و نه در آینده چنین نقشى مطرح نشده است، چرا باید مقدمات یک تحوّل بزرگ، شگفت آور نباشد؟
شهید صدر با توجه به ارتباط این عمر طولانى با بحث اعجاز و امکان تحقق معجزه البته در صورتى که لازم باشد، به حل مشکل طول عمر مى پردازد، نمونه هایى از معجزات ثبت شده را براى روشن شدن راز طول عمر به کار مى گیرد.
پاسخ شهید صدر در این جا کاملاً ابتکارى است و از امتیازات ذیل برخوردار است:
۱. طرح تمام احتمالات وارده در پرسش؛
۲. توجه به واقعیت هاى علمى و قواعد فلسفى؛
۳. بهره بردارى از مثالهاى حسى تجربى و قابل فهم؛
۴. بهره بردارى از اصول علمى شناخته شده؛
۵. بهره بردارى از حقایق تاریخى روشن و قابل قبول براى اثبات نظریه مورد بحث؛
۶. با وجود تلاش براى توجیه علمى ـ متناسب با فهم مخاطبان ـ و بهره بردارى از علوم بشرى متعارف در حال حاضر، بحث معجزه که یک بحث کلامى و عقلى است فراموش نمى شود و حرف آخر را در این مرحله معجزه مى زند. او با استفاده از معجزات مشابه در طول تاریخ این معجزه را به طور محسوس به ذهن مخاطب نزدیک مى کند. معجزه طول عمر امام مهدى (علیه السلام) فراتر از معجزات حاصل براى انبیاى بزرگ الهى؛ چون حضرات نوح، ابراهیم، موسى، عیسى و پیامبر خاتم (علیهم السلام) نبوده و نخواهد بود.
۷. نکته مشترک همه این معجزات الهى این است که هرگاه حفظ جان یک حجت الهى بر تعطیل شدن یک قانون طبیعى توقف نماید و استمرار حیات آن حجت معصوم و رهبر آسمانى براى تحقق اهداف و آرمان هاى الهى لازم باشد، عنایت خدا وارد عمل مى شود و به طور معجزه آسا جان آن حجت الهى را از گزند قانون طبیعى حفظ مى کند تا بتواند اهداف و وظایف مورد نظر را تحقق بخشد.
۸. تکرار این معجزات، خود دلیلى علمى بر وجود یک قانون علمى برتر از قوانین طبیعى عادى است که در صورت لزوم، قوانین عادى را تعطیل نموده و قانون برتر وارد میدان عمل مى شود.

ادله دیگر طول عمر

برخى از دلایل مهم اثبات «طول عمر» حضرت مهدى،از لحاظ علمی به شرح زیر است : علوم امروز، امکان طول عمر را تأیید کرده و کوشش بشر را در این راه، نتیجه بخش، موفقیت آمیز و لازم مى شناسد و براى طول عمر، حد و اندازه اى معلوم نمى کند. تقلیل مرگ و میرها و طولانى شدن عمر، وارد مرحله عملى شده و با سرعت رو به تکامل است و حد متوسط عمر از ۴۷ سال به ۷۴ سال رسیده است. در این زمینه مى توان نظر علوم مختلف را چنین تبیین کرد :

الف. زیست شناسان مى گویند : اگر اختلالات و آسیب هایى که به انسان مى رسد و موجب کوتاهى عمر او مى شود، رفع گردد، عمر او به دویست سال خواهد رسید. برخى مى گویند : انسان باید سیصد سال عمر کند ؛ اینکه مى بینیم هفتاد یا هشتاد سال عمر مى کند، بر اثر آن است که عضوى از او فرسوده مى شود و به عضوهاى دیگر سرایت مى کند V}مجله دانشمند، سال ۶، ش ۱، ص ۴۳.{V. بر اساس نظر دانشمندان، پیرى جز فرسوده شدن سلول هاى بدن نیست و اگر روزى بشر بتواند سلول هاى بدن انسان را جوان نگه دارد، خواهد توانست به راز طول عمر دست یابد و از عمرى دراز برخوردار گردد. از نظر دانش جدید، جسم انسان براى سالیانى دراز، داراى قابلیت حیات و بقا است. دانشمندانى که نظریات آنان مورد اعتماد است، مى گویند : همه بافت هاى اصلى در جسم انسان و حیوان، تا بى نهایت قابلیت دارد و از این جهت کاملاً ممکن است که انسانى هزاران سال زنده بماند ؛ البته مشروط به اینکه عوارضى بر او عارض نشود که ریسمان حیات او را پاره کند V}براى آگاهى بیشتر ر.ک : ائمتنا، ج ۲، ص ۳۷۱ ؛ منتخب الاثر، ص ۲۸۱ ؛ المهدى، ص ۱۴۱.{V.

ب. در قوانین طبیعى، در مورد مقدار عمر طبیعى بشر، هیچ اصل ثابت و غیر قابل تغییرى وجود ندارد. به همین دلیل، دانشمندان علوم تجربى، همواره در حال مطالعه و آزمایش اند و مى کوشند تا متوسط طول عمر انسان را افزایش دهند. بدون شک اگر مقدار عمر طبیعى انسان، داراى اصول ثابت و غیر قابل تغییر بود، این مطالعات و آزمایش ها، به معنا و مفهومى نداشت. دانشمندان با تحقیقاتى که به عمل آورده اند. موفق شده اند عمر برخى از حشرات را تا نهصد برابر عمر طبیعى آن، افزایش دهند. اگر این قضیه روزى در مورد انسان به حقیقت بپیوندد، عمر هزار ساله براى انسان، امرى پیش پا افتاده خواهد بود V}فصلنامه انتظار، ش ۶، ص ۲۴۲ و ۲۴۳ ؛ به نقل از : على محمد على دخیل، ائمتنا، ج ۲، ص ۳۷۲.{V. امام زمان(عج) هم عالم کامل و هم عامل به قوانین و پدیده هاى الهى است و این دو در سایه تقدیر الهى، دیرزیستى و سالم زیستى را به همراه داشته است V}سید محمد تقى آیت اللهى، مقاله طول عمر، کتاب نینوا و انتظار، ص ۲۶۹ - ۲۷۲.{V.

حکما و فلاسفه نیز گفته اند : بهترین دلیل بر امکان هر چیزى، واقع شدن آن چیز است. همین که طول عمر در میان پیشینیان روى داده و تاریخ، افراد زیادى را به ما نشان مى دهد که عمرى دراز داشته اند، خود دلیل روشنى است بر اینکه طول عمر، از دیدگاه عقل، امرى ممکن است و بنابراین طول عمر حضرت مهدى(عج) امکان پذیر است. خواجه نصیر الدین طوسى مى گوید : «طول عمر مهدى(عج) اتفاق افتاده و محقق شده است ؛ چون چنین است ؛ بعید شمردن طول عمر در مورد مهدى(عج) جهل محض است» V}خورشید مغرب، ص ۲۱۴.{V. علامه طباطبایى نیز مى نویسد : «هیچ قاعده و برهان عقلى وجود ندارد که بر محال بودن طول عمر دلالت کند. به همین جهت نمى توانیم، طول عمر را انکار کنیم» V}المیزان، ج ۱۲، ص ۵۲-۳۵.{V. روشن است که نقل تاریخى - به ویژه نقل متواتر و مشهور - سبب یقین و باور مى گردد. این نقل، یکى از راه هاى حصول علم و یقین و یکى از مهم ترین منابع اطلاعات بشر است.

منابع روایى و کتاب هاى تاریخى، افراد زیادى از «معمّرین» را نام برده و شرح نسب و احوال زندگى و فرزندان و حوادث حیات آنان را ثبت کرده اند. اینان معمولاً عمرهایى بسیار دراز داشته اند ؛ مانند : ۱. آدم«ع» : ۹۳۰ تا ۱۰۰۰ ؛ ۲. شیث بن آدم : ۹۱۲ تا ۱۰۰۰ سال ؛ ۳. انوش بن شیث : ۹۵۰ سال ؛ ۴. ذوالقرنین : ۳۰۰۰ سال ؛ ۵. طهمورث : ۱۵۰۰ سال ؛ ۶. سطیع کاهن : ۶۰۰ سال ؛ ۷. مهلائیل : ۸۹۵ سال ؛ ۸. سلمان فارسى : ۲۵۰ سال ؛ ۹. ادریس«ع» : ۹۶۵ سال ؛ ۱۰. اسماعیل«ع» : ۱۳۷ سال ؛ ۱۱. اسحاق«ع» : ۱۸۰ سال ؛ ۱۲. یردبن مهلائیل : ۹۶۲ سال ؛ ۱۳. متوشلح (متوشالح) : ۹۶۹ سال و... V}براى مطالعه در این زمینه : امامت و مهدویت، ج ۲، ص ۴۰۲ و ۴۰۴ ؛ على محمد دخیل، الامام المهدى ؛ محمد رضا حکیمى، خورشید مغرب ؛ ابراهیم امینى، دادگستر جهان، ص ۱۹۹ ؛ خورشید تابناک، ص ۱۵۱ و ۱۵۲ ؛ حیدرى کاشانى، حکومت عدل گستر ؛ علامه مجلسى، بحار الانوار.{V. برای مطالعه بیشتر


ر.ک:مهدویت(پیش از ظهور)،رحیم کارگر ،نشر معارف

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.