سوره حدید ۱۳۹۰/۱۰/۱۴ - ۱۴ بازدید

در مورد اجر و ثواب تلاوت سوره حدید در حدیثى از پیغمبر گرامى اسلام ص مى خوانیم:من قرأ سورة الحدید کتب من الذین آمنوا باللَّه و رسوله: کسى که سوره حدید را بخواند در زمره کسانى که به خدا و پیامبرش ایمان آورده اند نوشته خواهد شد ( مجمع البیان ، ابتدای تفسیر سوره حدید )اما روایاتی که در تفسیر این سوره وارد شده برخی از آنها عبارتند از : ۱- در آیه ۱۹ سورة حدید می خوانیم «وَالَّذینَ آمَنُوا بِاللهِ وَ رُسُلِهِ اُولئِکَ هُمْ الصِّدّیقُونَ وَالشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ اَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ» [کسانی که به خدا و رسولان او ایمان آوردند ، آنها «صدیقین» (بسیار راستگویان و تصد
در مورد اجر و ثواب تلاوت سوره حدید در حدیثى از پیغمبر گرامى اسلام ص مى خوانیم:
من قرأ سورة الحدید کتب من الذین آمنوا باللَّه و رسوله:
کسى که سوره حدید را بخواند در زمره کسانى که به خدا و پیامبرش ایمان آورده اند نوشته خواهد شد
( مجمع البیان ، ابتدای تفسیر سوره حدید )
اما روایاتی که در تفسیر این سوره وارد شده برخی از آنها عبارتند از :
۱- در آیه ۱۹ سورة حدید می خوانیم «وَالَّذینَ آمَنُوا بِاللهِ وَ رُسُلِهِ اُولئِکَ هُمْ الصِّدّیقُونَ وَالشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ اَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ» [کسانی که به خدا و رسولان او ایمان آوردند ، آنها «صدیقین» (بسیار راستگویان و تصدیق کنندگان) و گواهان نزد پروردگارشان هستند ، برای آنها است پاداششان و نورشان]! در «شواهد التنزیل» از «ابن ابی لیلی» از پدرش ، چنین نقل می کند «قالَ رَسولُ اللهِ(ص) الصِّدیقُونَ ثَلاثَه حَبیبُ النَّجارِ مُؤمِنُ آلِ یاسینَ ، وَ حِزبیل (حزقیل) مُؤمِنُ آلِ فِرْعَوْنَ، وَ عَلِیُّ بْنُ اَبی طالِبٍ اَلّثالِثُ وَ هُوَ اَفْضَلُهُمْ» [رسول خدا(ص) فرمود صدیقان سه نفرند حبیب نجار مؤمن آل یاسین ، و حزقیل مؤمن آل فرعون ، و علی بن ابی طالب سومین نفر آنهاست و از همة آنان افضل و برتر است] (شواهد التنزیل ۲/۲۲۳، ح ۹۳۸) .
۲- در آیه ۲۷ سوره «حدید» می خوانیم «یا ایُّهَا الُّذینَ آمَنُوا اِتَّقُوا اللهَ وَ آمَنُوا بِرَسُولِهِ یُؤتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ یَغْفِرُلَکُمْ وَ اللهُ غَفورُ رَحیم» [ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا بترسید و به رسولش ایمان بیاورید ، تا دو سهم از رحمتش به شما ببخشد و برای شما نوری قرار دهد که با آن راه بروید، و گناهان شما را ببخشد و خداوند غفور و رحیم است]. در «شواهد التنزیل» از ابن عباس در تفسیر این آیه نقل می کند که مراد از جمله «یُؤتِکُمْ کِفْلَیْنَ مِنْ رَحْمَتِه»ِ حسن و حسین (ع) است (که خداوند به علی (ع) مرحمت فرمود) و منظور از «یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشوُنَ بِهِ» ، علی بن ابی طالب (ع) است (که نور امت اسلام و مایه هدایت آنها است). (شواهد التنزیل ۲/۲۲۷)«ابن عباس» این سخن را از خود نگفته است ، زیرا در حدیث دیگری در همان کتاب با سند خود از «جابر بن عبدالله» از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که در تفسیر «یُؤتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ» فرمود «منظور حسن و حسین (ع) است» و در تفسیر «وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ» ، فرمود: «منظور علی بن ابی طالب است». (همان مدرک/۲۲۸،ح ۹۴۴) پیام قرآن ج ۹، حضرت آیت الله مکارم شیرازی (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: ۳/۱۰۰۱۱۲۰۴۶)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.