شخصیت عایشه ۱۳۹۴/۱۱/۰۸ - ۸۴۲ بازدید

آیا آن دسته از احادیثی که در نکوهش عایشه آمده، درست است؟

سلام علیکم : اگر مقصود روایاتی است که به نحوی نسبت فحشا از آن استفاده می شود صحیح نیست .اما شخصیت عایشه از نظر ما مثبت نیست توضیح بیشتر در مطالب ذیل :
قضاوت درباره عایشه ، از مسایلی است که شیعه و اهل سنت در آن اختلاف نظردارند .بنابراین به نظر می رسد قرآن کریم ( که مورد اتفاق فریقین است ) واحادیث قطعی و متواتر ( که حجیت آنها قابل انکار نیست ) بهترین راه برای بررسی چنین مساله ای باشد .برای رسیدن به نتیجه مطلوب ، باید به سه سوال پاسخ دهیم: ۱- آیا تنها همسر پیامبر بودن ، می تواند دلیل شرافت وفضیلت یک زن باشد، یا این که ممکن است زنی همسر پیامبر باشد و در عین حال معصیت کار باشد؟! ۲- آیا در بین زنان پیامبر اکرم (ص)، زن معصیت کار بوده است ، یا این که همه زنان پیامبر ( ص ) شایسته و نیکوکار بوده اند؟ ۳- به فرض این که بعضی از زنان پیامبر ( ص ) مذموم بوده باشند، آیا عایشه از آن دسته بوده است یا نه؟ الف ) قرآن کریم می فرماید : ( ( یانسا النبی لستن کاحد من النسا ان اتقین الله ؛ ای زنان پیامبر! شما مانند سایرزنان نیستید ( یعنی برترید ) اگر تقوای الهی پیشه کنید ) ) ، (احزاب ، آیه ۳۳) و نیز می فرماید : ( ( یا نسا النبی من یات منکن بفاحشه مبینه یضاعف لها العذاب ضعفین و کان ذلک علی الله یسیرا و من یقنت منکن لله و رسوله نوتهااجرها مرتین و اعتدنا لها رزقا کریما؛ ای زنان پیامبر! هر کدام از شما کارزشتی مرتکب شود، عذاب او دو برابر خواهد بود و آن بر خدا آسان است وهر کدام از شما اطاعت خدا و رسولش را به جا آورد، دو برابر اجرش می دهیم و روزی کریمانه ای برایش مهیا می کنیم ) ) ، (احزاب ، آیه ۳۱). خداوند سبحان در این دو آیه شریفه ، آشکارا بیان می دارد که ملاک شرافت وفضیلت در زنان پیامبر ( ص ) ، تقوای الهی است نه همسری آن حضرت ؛ گرچه بیان می دارد که این موقعیت ( همسری پیامبر ) موقعیت خطیری است که اگر حسن استفاده از این موقعیت شود، سود دو چندان در پی دارد و اگر سواستفاده شود به همان میزان ، زیان دو برابر به همراه دارد .تایید این مطلب که صرف همسری پیامبر ( ص ) نمی تواند ملاک شرافت و فضیلت باشد، این است که در میان زنان پیامبران گذشته نیز، زنانی بوده اند که دچار خشم وغضب الهی شده اند : در آیه ۱۰ سوره ( ( تحریم ) ) خداوند متعال ، همسران نوحو لوط را به شدت مذمت نموده و می فرماید : ( ( این دو زن همسر دو تن ازبندگان صالح من بودند و به همسرشان ( نوح و لوط ( ( ع ) ) ) خیانت کردند، وهمسر پیامبر بودنشان نتوانست آن دو را از عذاب قهر الهی حفظ کند و به آن دو گفته شد، همراه اهل آتش داخل آتش شوید ) ) . نتیجه این که امکان دارد که زنی همسر پیامبر باشد؛ ولی معصیت کار بوده و اهل آتش باشد. ب) اما سؤال دوم این بود که آیا در میان زنان پیامبر گرامی اسلام ( ص ) نیز زن ناشایسته و مذموم بوده است یا نه ؟ در قرآن کریم - و به تبع در احادیث معتبر- از دو تن از زنان پیامبر ( ص ) مذمت شده است : در آیه ۳ تا ۵ سوره ( ( تحریم ) ) حال دو تن از همسران پیامبر ( ص ) بیان شده است . خلاصه این که آن دو زن سر پیامبر ( ص ) را افشا می کردند و خداوند متعال پیامبر ( ص ) را از گناه آن دوزن آگاه ساخت و نسبت به آنان فرمود : ( ( اگر شما دو زن توبه کنید بسیار به جاست چرا که دل های شما از حق برگشته است و اگر در مخالفت پیامبر ( ص ) همدیگر را یاری کنید، پس بدانید که خداوند یاور و نگهبان اواست و جبرییل و مومنان صالح و فرشتگان همه پشتیبان او هستند وامیداست که اگر پیامبر ( ص ) شما را طلاق دهد، خداوند به عوض شما، زنان بهتری به پیامبر ( ص ) بدهد که مسلمان و مومن و مطیع باشند ) ) . حاصل این آیات شریفه این است که یقینا بعضی از زنان پیامبر ( ص ) ، معصیت کار بوده و گاه به پیامبر ( ص ) ضربه می زدند .مخفی نماند که بیشتر مفسران شیعه واهل سنت این آیات را مربوط به عایشه ( دختر ابوبکر ) و حفصه ( دختر عمر ) می دانند .که هر دو همسر پیامبر ( ص ) بوده اند. ج) با نگاهی کوتاه به زندگی عایشه در دو برهه از تاریخ ( یکی زمان حیات پیامبر ( ص ) و دیگری پس ازپیامبر ( ص ) ، یعنی در دوران خلفا ) می توان فهمید که آیا عایشه جوهره ایمان و تقوا را داشته است تا در ردیف زنان شایسته پیامبر ( ص ) باشد و یا این که چنین نبوده است . اما در دوران خلفا عایشه فرمان های پیامبر ( ص ) را زیر پانهاده و در این برهه از زندگیش نقاط تاریکی ازخود بر جای گذاشته است . ازمهم ترین آنها - که از مسلمات تاریخ است - لشکر کشی عایشه و جنگ با امیرالمؤمنین ( ع ) است ؛ آن هم در زمانی که آن حضرت رسما خلیفه رسول خدا ( ص ) بود؛ یعنی ، مسلمین پس از عثمان با آن حضرت بیعت کرده بودند؛ در حالی که پیامبر ( ص ) به عایشه از این واقعه خبر داده بود و او را ازچنین گناه نابخشودنی نهی کرده بود .حتی برادر عایشه ، محمد بن ابی بکرشخصا عایشه را از جنگ برحذر داشت و حدیث پیامبر ( ص ) را به اویادآوری نمود که حضرت رسول ( ص ) خبر داده بود یکی از زنان من به جنگ با برادرم علی ( ع ) خواهد رفت و .... با این همه به خاطر کینه توزی باحضرت علی ( ع ) به جنگ با ایشان برخاست و هزاران نفر را به کشتن داد .وبا آن که امام علی ( ع ) پس از پایان جنگ به احترام نسبتش با پیامبر ( ص ) باعایشه بسیار کریمانه رفتار کرد، ولی عایشه مجددا کینه توزی خود را ابرازنمود و در مقابل امام حسین ( ع ) ایستاد و مانع دفن امام حسن ( ع ) در کنار قبررسول الله ( ص ) شد و سبب گردید تا جنازه آن حضرت تیرباران شود .آیاچنین اعمالی می تواند از کمال ایمان و تقوا ناشی شده باشد؟!! اما در زمان حیات پیامبر اکرم ( ص ) با شواهد بسیاری در تاریخ و احادیث معتبر درکتاب های شیعه و اهل سنت وجود دارد که عایشه بعضا موجبات اذیت حضرت رسول ( ص ) را فراهم می کرده و بر این که پیامبر ( ص ) محبت زیادی به حضرت زهرا ( س ) ، سرور زنان عالمیان داشته و از فضیلت او بسیارمی گفته و او را می بوسیده است ، حسادت می ورزید. هم چنین از حضرت خدیجه - که به اتفاق شیعه و اهل سنت یکی از چهار زن برگزیده عالم است -به زشتی یاد می کرده است. همچنینوى گرچه راوى حدیث و نسبت به علم فقه آگاه بوده است , ولى بر پـیامبر(ص )جسور و جرات مند بوده است , چنانچه در سیره حلبى , جلد ۳, صفحه ۲۹۳ آمده است کـه پس از فتح مکه رو به پیامبر(ص ) کرد و گفت : »تو که گمان دارى فرستاده خدا هستى ,چرا عـدالـت نـمى ورزى «.و ... گفتنی است مسایلی از این قبیل - که بر آگاهان به تاریخ اسلام پوشیده نیست - در زندگی عایشه وجود دارد که هیچ کدام با معیار تقوا و ایمان خالص سازگاری ندارد و همان طوری که قبلا ذکرشد آیه ۳ و ۴ سوره تحریم اشاره به این مسایل ناپسند دارد .موفق باشید. به نقل از سایت تبیان

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.