شگردهای یارگیری در اکنکار ۱۳۹۰/۶/۲۸

یکم: الفاظ و اصطلاحات جدید
یکم: الفاظ و اصطلاحات جدید
اکنکار با این که تمامی آموزه هایش را از ادیان و آیین‌های دیگر به عاریت گرفته است اما برای بیشتر مناسک و اعمال و عقاید خود، واژه‌های جدیدی را بنیان نهاده است. پال با اذعان به این امر مدعی است که آنچه او آورده با آنچه در گذشته بوده متفاوت است. البته وی در اصطلاح‌سازی‌های خود هرگز راه موفقیت را طی نکرده است. چون هنگامی که وی وارد اصل مباحث می‌شود علاوه بر تناقض‌گویی‌های فراوانی که دارد به وضوح گرته‌برداری‌های وی از آیین‌های دیگر نمایان می‌شود؛ مثلا وی برای جای‌گزینی کلمه «اُوراد» واژه «ذیکار»(Zikar) را پیشنهاد می‌‌دهد که به زعم وی واژه جدیدی است. البته این واژه برای غیر فارسی زبانان جدید خواهد بود، همان‌گونه که استفاده از واژه‌های غیر فارسی برای فارسی زبانان جدید می‌نمایاند.
اما تمام تلاش پال توئیچل در این هماوردِ واژه پردازی بدان جهت است که می‌خواهد از اتهام اثبات شده‌ای که در جوانی‌اش نیز بدان متهم شد بگریزد. این واژه پردازی‌ها به جهت این است که به عالمیان بقبولاند که این فرقه آیین جدیدی است و هیچ نوع گرته برداری و یا کپی براری از دیگر آیین‌ها نداشته است.
با نگاهی به تمامی آموزه‌های اکنکار به این نتیجه می‌رسیم که پال توئیچل علی رغم این گونه تلاش‌ها باز هم نتوانسته پیرایه رونوشت بردار بودن را از خود بزداید، چون در مفاهیم و محتوای مطالبش سخن تازه و جدیدی برای گفتن نداشته است.
دوم: خرافه‌های مقبول
اکنکار پایة خود را بر بنیان‌هایی بنا نهاده است که می توان آنها را خرافه‌های مقبول نام نهاد. مباحثی چون تناسخ، کارما، آدم‌های فضایی، نیروهای کَل نیرانجان و ... از این دست عقاید هستند. در واقع اکنکار توانست با سوار شدن بر توسن خرافات مردم، جایگاهی برای خود در بین این گونه افراد باز کند.۳
سوم: مقدسات ادیان دیگر
اکنکار با سرقت ادبی در بسیاری از عقاید و افکار خود توانست بدون مقاومت متدینین برخی از ادیان در ذهن و عقیده آنها رسوخ کند. اعلام عدم مخالفت با ادیان دیگر، نشئت گرفتن همه ادیان از اک، حقانیت نسبی تمامی ادیان و... شعارهایی بودند که تعصب دینی متدینین را نشانه می‌گرفتند. تعصب عقلانی دینی که به عنوان سدی در برابر هجمه‌های شعاری و عاطفی دیگران عمل می‌کند با این ترفند اکنکار تضعیف می‌شد.
با بررسی تمامی متون اکنکار، شعاری بودن این ادعا نیز روشن می‌شود. اکنکار با نفی شریعت و زیر سوال بردن اصول مسلم و قابل اثبات ادیان دیگر بر گُرده تجربه سوار شده و آنها را بدون هیچ دلیلی نفی می‌کند. در واقع اینان مباحثی را حجت می‌دانند که انسان در عوالم خیالی و تصوری خود آنها را تجربه کند نه این‌که با عقل و تحلیل که محصول ذهن بوده و از نیروهای کل نیرانجان و شیطان است اثبات شده باشند. جالب است بدانید که این تجربه‌ها بدون استثنا غیر قابل اثبات هستند و در مقابل کسانی که می‌خواهند اکنکار به اثبات آنها بپردازد این گونه پاسخ می‌دهد که این امور با ادله اثبات نمی‌شوند، هر کس به دنبال اثبات این امور است باید به اکنکار ایمان آورده و با گذراندن سالیانی از مطالعات و ذهن شویی‌ها خود در عالم تجربه[بخوانید خیال و تصور] به اثبات آن بپردازد.
چهارم: شخصیت‌های مقبول
اکنکار با رصد کردن تاریخ تمامی ملل و نحل، افراد مقدس و مورد قبول آنها را جمع آوری کرده است. در کتاب‌های این فرقه اسامی بزرگان و اندیشمندان ملل و نحل مختلفی ذکر شده است که اکنکار آنها را به عنوان اساتید خود قلمداد کرده است.
اکنکار در مسیحیت، شخصیتی نسبتاً مثبت از حضرت عیسی(ع) ارائه می‌دهد. همچنین قدیس پولوسرا در جایگاه خاصی قرار می‌دهد. شخصیتی نیز که از نبی مکرم اسلام (ص) ارائه می‌شود شخصیت نسبتا مثبتی است. از دیگر شخصیت‌های اسلامی که اکنکار از آنها سود جسته می توان به مولوی، شمس تبریزی، فردوسی و حافظ اشاره نمود.
گفتنی است دربارة پیامبران ادیان و مذاهب، اکنکار سعی دارد که با محترم شمردن آنها تعصبات دینی پیروانشان را تحریک نکند، اما هنگامی که از پیامبران به صورت کلی و بدون ذکر نام سخن به میان می‌آورد آنها را پیروان هوای نفس و یا شیاطین می‌انگارد.
همچنین اکنکار تمامی دانشمندانی را که به نحوی به بشریت خدمت کرده‌اند از اساتید خود می‌شمارد تا بدین گونه جایگاه ویژه دیگری برای خود ترسیم نماید. ارسطو، سقراط، نیوتن، فیثاغورث،اینشتین و... از جمله افرادی هستند که با اکتشافات خود دنیا را مرهون خود ساخته‌اند. اکنکار با آوردن اسامی آیشان در کنار اساتید اکنکار توانسته است دیدگاه مخاطبین خود را درباره خود تلطیف کند و همچنین خلأ مشروعیت و مقبولیتی که استاتید گمنام و ادعایی اکنکار دارند را پر نماید.
پنجم: ادعاهای جذاب و خیال انگیز
همان‌گونه که با نگاهی گذرا به کتاب‌های اکنکار روشن می‌شود اکثر آموزه‌های اکنکار مباحثی هستند که نه می توان آنها را اثبات نمود و نه می توان به راحتی آنها را رد کرد. مباحثی که اکنکار ارائه می‌دهد مباحث به ظاهر معنوی و ماورایی هستند که بسیاری از جذابیت‌ها را در خود دارند.
ادعای این‌که شما در جسم‌های مختلف زیسته‌اید و در آینده نیز به احتمال زیاد در بدن‌ها و کالبدهای دیگری به زیستن خود ادامه خواهید داد، ادعاهایی هستند که برای بیشتر افراد بشر شیرین و جذاب‌اند. نیز این‌که ما می توانیم با رؤیا و استفاده از قدرت تخیل، روح شما را از بدن جدا کرده و به نقاط مختلف ببریم بسیاری را اغفال می‌کند. این‌ها انواعی از تله پاتی هستند که فقط در عالم خیال رخ می‌دهد. همان‌گونه که در آموزش‌های اکنکار نیز اشاره شده است تمامی روش‌های این آیین در عالم خیال رخ می‌دهند.

نوشته شده توسط عبدالحسین مشکانی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.