ش ۱۳۹۱/۱۲/۰۷ - ۱۰۶۸ بازدید

متن کامل تلقینات ونمازمیت رابااعراب کامل میخواستم؟

در پاسخ به مطالب زیر توجه کنید . الف. نماز میت
علامه مجلسى در زادالمعاد در باب نماز میّت فرموده آنچه که مُلخّصش این است این نماز واجب است بر همه مسلمانان که علم به فوت شخصى به هم رسانند و اگر یکى از ایشان بجا آورد از دیگران ساقط مى شود و واجب است نماز بر شیعه اثنى عشرى که بالغ باشد بى خلاف و اشهر و اقوى آن است که بر طفلى که شش سالش تمام شده باشد نماز واجب است و ظاهراً به قصد قربت اکتفا مى توان کرد و کمتر از شش ماهه را اگر زنده متولّد شده باشد بعضى سُنّت دانسته اند و بعضى بدعت و احوط نماز نکردن است و سزاوارترین مردم به نماز میّت وارث او است بنا بر مشهور و شوهر اَوْلى است به زن خود و واجبست که نماز گذارنده رو به قبله بایستد و سر جنازه به جانب راست او باشد و میّت بر پشت خوابیده باشد و در این نماز طهارت از حدث شرط نیست و جنب و حایض و بى وضو این نماز را مى توانند کرد و سنّت است که با وضو باشد و اگر آب بهم نرسد یا مانعى داشته باشد یا وقت تنگ باشد سنّت است که تیمم کند و ظاهر بعضى احادیث است که بدون عذر نیز تیمّم مستحب است و سنّت است که پیش نماز برابر میان مرد بایستد و سینه زن بنابر مشهور و سنّت است که کفش را بکَنَند و واجب است که نیّت نماز کنند و پنج تکبیر بگویند و سنّت است که در هر تکبیر دستها را بردارند تا محاذى گوشها و مشهور آن است که بعد از تکبیر اوّل بگویند :
اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ  
گواهى دهم که نیست معبودى جز خدا و گواهى دهم که محمّد رسول خدا است
و بعد از تکبیر دوّم بگوید :
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ  
خدایا درود فرست بر محمّد و آل محمّد
و بعد از تکبیر سیّم بگویند :
اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ
خدایا بیامرز مردان و زنان با ایمان را
و بعد از تکبیر چهارم بگویند :
اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِهذَا الْمَیِّتِ  
خدایا بیامرز این مرده را
و تکبیر پنجم را بگویند و فارغ شوند مجزى است و موافق مشهور بهتر آن است که چنین کند بعد از نیّت بگوید :
اَللَّهُ اَکْبَرُ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اللَّهُ وَحْدَهُ لاشَریکَ لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً
خدا بزرگتر است گواهى دهم که نیست معبودى جز خداى یگانه که شریک ندارد و گواهى دهم که محمّد
عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشیراً وَ نَذیراً بَیْنَ یَدَىِ السّاعَةِ  
بنده و رسول او است که به حق او را فرستاده نوید ده و ترساننده است در پیشاپیش قیامت

پس بگوید :
اللَّهُ اَکْبَرُ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بارِکْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
خدا بزرگتر است خدایا درود فرست بر محمّد و آل محمّد و برکت ده بر محمّد و آل محمّد
وَارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ وَ بارَکْتَ وَ تَرَحَّمْتَ عَلى
و رحم کن بر محمّد و آل محمّد همانند بهترین درود و برکت و رحمتى که فرستادى بر
اِبْرهیمَ وَ آلِ اِبْرهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ وَ صَلِّ عَلى جَمیعِ الاَْنْبِیآءِ وَالْمُرْسَلینَ
ابراهیم و آل ابراهیم که تویى ستوده و بزرگوار و درود فرست بر تمام پیمبران و مرسلین

پس بگوید :
اَللَّهُ اَکْبَرُ اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمینَ
خدا بزرگتر است خدایا بیامرز مؤ منین و مؤ منات را و مردان و
وَالْمُسْلِماتِ الاَْحْیآءِ مِنْهُمْ وَالاَْمْواتِ تابِعْ بَیْنَنا وَ بَیْنَهُمْ بِالْخَیْراتِ اِنَّکَ
زنان مسلمان را زندگانشان و مردگانشان را و پیوست کن میان ما و آنها به خیرات که تو
مُجیبُ الدَّعَواتِ اِنَّکَ عَلى کُلِّشَیْئٍ قَدیرٌ  
اجابت کننده دعاهایى و بر هر چیز توانایى

پس بگوید :
اللَّهُ اَکْبَرُ اَللّهُمَّ اِنَّ هذا
خدا بزرگتر است خدایا همانا این
عَبْدُکَ وَابْنُ عَبْدِکَ وَابْنُ اَمَتِکَ نَزَلَ بِکَ وَ اَنْتَ خَیْرُ مَنْزُولٍ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ
بنده تو و فرزند بنده تو و فرزند کنیز تو است که بر تو درآمده و تو بهترین میزبانى خدایا ما جز
مِنْهُ اِلاّ خَیْراً وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِهِ مِنّا اَللّهُمَّ اِنْ کانَ مُحْسِناً فَزِدْ فى اِحْسانِهِ وَ اِنْ
خوبى از او سراغ نداریم و تو داناترى به حال او از ما خدایا اگر او نیکوکار است پس بیفزا در احسان او و اگر
کانَ مُسَّیئاً فَتَجاوَزْ عَنْهُ وَاغْفِرِ لَهُ اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ عِنْدَکَ فى اَعْلا عِلِّیّینَ وَاخْلُفْ
بدکار است پس از او درگذر و او را بیامرز خدایا او را قرار ده در نزد خود در بالاترین جایگاهها و جانشین او باش
عَلى اَهْلِهِ فِى الْغابِرینَ وَارْحَمْهُ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ  
بر خاندانش در میان سایر زندگان و رحم کن بر او به رحمت خودت اى مهربانترین مهربانان

پس بگوید :
اللَّهُ اَکْبَرُ
خدا بزرگتر است

و فارغ مى شود و اگر میت زن باشد مى گوید :
اَللّهُمَّ اِنَّ هذِهِ اَمَتُکَ وَابْنَةُ عَبْدِکَ نَزَلَتْ
خدایا این کنیز تو و دختر کنیز تو است که بر تو وارد شده
بِکَ وَ اَنْتَ خَیْرُ مَنْزوُلٍ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّا لا نَعْلَمُ مِنْها اِلاّ خَیْراً وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِهامِنّا
و تو بهترین میزبانى خدایا ما از این زن جز نیکى سراغ نداریم و تو خود داناترى به او از ما
اَللّهُمَّ اِنْ کانَتْ مُحْسِنَةً فَزِدْ فى اِحْسانِها وَ اِنْ کانَتْ مُسیئةً فَتَجاوَزْ عَنْها
خدایا اگر نیکوکار است در احسانش بیفزا و اگر بدکار است از او درگذر
وَاغْفِرْ لَها اَللّهُمَّ اجْعَلْها عِنْدَکَ فى اَعْلا عِلِّییّنَ وَاخْلُفْ عَلى اَهْلِها فِى
و بیامرز او را، خدایا او را در بلندترین جایگاهها قرارده و جانشین بر خاندانش باش در
الْغابِرینَ وَارْحَمْها بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ  
سایر بازماندگان و رحم کن بر او به رحمت خود اى مهربانترین مهربانان

و اگر میّت مستضعف باشد بگوید :
اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلَّذینَ تابُوا وَاتَّبَعُوا سَبیلَکَ وَقِهِمْ عَذابَ الْجَحیمِ  
خدایا بیامرز آنانکه توبه کردند و پیروى از راه تو نمودند و نگاهشان دار از عذاب دوزخ
و اگر میّت طفل نابالغ باشد بگوید :
اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ لاَِبَوَیْهِ وَ لَنا سَلَفاً وَ فَرَطاً وَ اَجْراً
خدایا قرار ده او را براى پدر و مادرش و براى ما گذشته و ذخیره و مزدى .
 
 
ب.. تلقین میت 
  غیر از زمان احتضار در دوجا براى میّت خواندن تلقین مستحبّ است:یکى زمانى که او را در قبر مى گذارند.و بهتر آن است با دست راست دوش راست،و با دست چپ دوش چپ او را بگیرند،و وى را حرکت دهند و تلقین کنند.و دیگر زمانى که از دفن او فارغ شدند،پس از آن که مردم رفتند،مستحبّ است ولىّ میّت نزدیک ترین خویشان او نزد سر میّت بنشیند،و به صداى بلند به او تلقین کند،و خوب است دو کف دستش را روى قبر گذارد،و دهان را نزدیک قبر ببرد،و اگر دیگرى را هم نایب کند خوب است.و در اخبار وارد شده:چون میّت را این گونه تلقین کنند منکر به نکیر گوید:بیا برویم تلقین حجّتش کردند احتیاج به پرسیدن نیست،پس باز مى گردند و دیگر سال نمى کنند.علاّمه مجلسى رحمه اللّه فرموده:اگر تلقین کننده به این صورت بگوید جامع تر است :
اِسْمَعْ اِفْهَمْ یا فُلانَ بْنَ فُلانٍ  
بشنو،بفهم اى فلان بن فلان
نام او و پدرش را بگوید :
هَلْ اَنْتَ عَلَى الْعَهْدِ الَّذى فارَقْتَنا عَلَیْهِ مِنْ شَهادَةِ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَبْدُهُ وَ رسُولُهُ وَ سَیِّدُ النَبِّییّنَ وَ خاتَمُ الْمُرْسَلینَ وَ اَنَّ عَلِیّاً اَمیرُ الْمُؤْمِنینَ وَ سَیّدُ الْوَصِیّینَ وَ اِمامٌ افْتَرَضَ اللَّهُ طاعَتَهُ عَلَى الْعالَمینَ وَ اَنَّ الْحَسَنَ وَالْحُسَیْنَ وَ عَلِىَّ بْنَ الْحُسَیْنِ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ وَ عَلِىَّ بْنَ مُوسى وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی وَ عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِىٍّ وَالقآئِمَ الْحُجَّةَ الْمَهْدِىَّ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ اَئِمَّةُ الْمُؤْمِنینَ وَ حُجَجُ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ اَجْمَعینَ وَ اَئِمَّتُکَ اَئِمَّةُ هُدَىً اَبْرارٌ یا فُلانَ بْنَ فُلانٍ اِذا اَتاکَ الْمَلَکانِ الْمُقَرَّبانِ رَسُولَیْنِ مِنْ عِنْدِاللَّهِ تَبارَکَ وَ تعالى وَ سَئَلاکَ عَنْ رَبِّکَ وَ عَنْ نَبِیِّکَ وَ عَنْ دینِکَ وَ عَنْ کِتابِکَ وَ عَنْ قِبْلَتِکَ وَ عَنْ اَئِمَّتِکَ فَلا تَخَفْ وَ قُلْ فى جَوابِهِما : 
آیا بر آن پیمانى که از ما بر پایه آن جدا شدى مى باشى،از گواهى بر اینکه معبودى جز خدا نیست،یگانه و بى شریک است،و اینکه محمّد(درود خدا بر او و خاندانش)بنده و فرستاده اوست،و سرور پیامبران و خاتم رسولان است،و اینکه علىّ امیر مؤمنان است و آقاى جانشینان،و امامى که خدا اطاعتش را بر جهانیان واجب کرده،و اینکه حسن و حسین، و على بن الحسین،و محمّد بن على،و جعفر بن محمّد،و موسب بن جعفر،و على بن موسى و محمّد بن على،و على بن محمّد،و حسن بن على،و قائم حجت مهدى(درودهاى خدا بر ایشان) امامان مؤمنان،و حجّتهاى خدا بر همه آفریدگانند،و امامانت امامان هدایت و نیکانند. اى فلان بن فلان،هنگامى که دو فرشته مقرّب،و دو فرستاده خداى تبارک و تعالى نزد تو آیند،از پروردگارت و پیامبرت و دینت و کتابت و قبله ات و امامانت از تو سؤال کنند نترس،و در جواب آنها بگو :
اَللَّهُ جَلَّ جَلالُهُ رَبّى وَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نَبِیّى وَالاِْسْلامُ دینى وَ الْقُرْآنُ کِتابى وَالْکَعْبَهُ قِبْلَتى وَ اَمیرُالْمُؤْمِنینَ عَلِىُّ بْنُ اَبیطالِبٍ اِمامى وَالْحَسَنُ بْنُ عَلِی الْمُجْتَبى اِمامى وَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِی الشَّهیدُ بِکَرْبَلاءَ اِمامى وَ عَلِىُّ زَیْنُ الْعابِدینَ اِمامى وَ مُحَمَّدٌ باقِرُ عِلْمِ النَّبِیّینَ اِمامى وَ جَعْفَرٌ الصّادِقُ اِمامى وَ مُوسَى الْکاظِمُ اِمامى وَ عَلىُّ الرِّضا اِمامى وَ مُحَمَّدٌ الْجَوادُ اِمامى وَ عَلِىُّ الْهادى اِمامى وَ الْحَسَنُ الْعَسْکَرىُّ اِمامى وَالْحُجَّةُ الْمُنْتَظَرُ اِمامى هؤُلاءِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ اَئِمَّتى وَ سادَتى وَقادَتى وَ شُفَعآئى بِهِمْ اَتَوَلّى وَ مِنْ اَعْدآئِهِمْ اَتَبَرَّءُ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ،  
خدا جلّ جلاله پروردگارم و محمّد(درود خدا بر او و خاندانش)پیامبرم و اسلام دینم و قرآن کتابم و کعبه قبله ام و امیر مؤمنان على بن ابیطالب امامم،و حسن بن على مجتبى امامم،و حسین بن على شهید در کربلا امامم،و على زین العابدین امامم،و محمّد شکافننده دانش پیامبران امامم،و جعفر صادق امامم،و موسى کاظم امامم،و علىّ الرضا امامم،و محمد جواد امامم،و على هادى امامم،و حسن عسگرى امامم،و حجّت منتظر امامم مى باشند.اینان که درودهاى خدا بر همگى آنان باد امامان من و آقایانم و پیشروانم و شفیعان من هستند.با آنان دوستى مى کنم و از دشمنانشان در دنیا و آخرت بیزارى مى جویم،
ثُمَّ اعْلَمْ یا فُلانَ بْنَ فُلانٍ اَنَّ اللَّهَ تَبارَکَ وَ تَعالى نِعْمَ الرَّبُّ وَ اَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَ آلِهِ نِعْمَ الرَّسُولُ وَ اَنَّ اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ عَلِىَّ بْنَ اَبى طالِبٍ وَ اَوْلادَهُ الاْئِمَّةَ الاَْحَدَ عَشَرَ نِعْمَ الاَْئِمَّةُ وَ اَنَّ ما جآءَ بِهِ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ حَقُّ وَ اَنَّ الْمَوْتَ حَقُّ وَ سُؤالَ مُنْکَرٍ وَ نَکیرٍ فِى الْقَبْرِ حَقُّ وَالْبَعْثَ حَقُّ وَالنُّشُورَ حَقُّ وَ الصِّراطَ حَقُّ وَالْمیزانَ حَقُّ وَ تَطائُرَ الْکُتُبِ حَقُّ وَالْجَنَّةَ حَقُّ وَ النّارَ حَقُّ وَ اَنَّ السّاعَةَ آتِیَةٌ لارَیْبَ فیها وَ اَنَّ اللَّهَ یَبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ  
سپس بدان اى فلان به درستى که خداى تبارک و تعالى نیکو پروردگارى است،و محمّد(درود خدا بر او و خاندانش)نیکو رسولى است،و امیر مؤمنان على بن ابطالب،و فرزندانش یازده امام نیکو امامانى هستند،و آنچه را محمّد(درود خدا بر او و خاندانش)آورده حق است،و مرگ حق است،و سؤال نکیر و منکر در قبر حق است،و بعث و نشر حق،و صراط و میزان و پراکنى نامه اعمال حق است،و بهشت و دوزخ حق است،و قیامت آمدنى است،شکّى در آن نیست،و خدا هرکه را در گورها برانگیزد .
آنگاه بگوید :
اَفَهِمْتَ یا فُلانُ  
اى فلان آیا فهمیدى؟
در حدیث آمده:میّت در جواب مى گوید:آرى فهمیدم،سپس بگوید :
ثَبَّتَکَ اللَّهُ بِالْقَوْلِ الثّابِتِ هَداکَ اللَّهُ اِلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ عَرَّفَ اللَّهُ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اَوْلِیائِکَ فى مُسْتَقرٍّ مِنْ رَحْمَتِهِ  
خدا بر گفتار ثابت،ثابت قدمت بدارد،به راه استوار هدایتت کند،بین تو و اولیائش در قرارگاهى از رحمتش آشنایى برقرار کند .
سپس بگوید :
اَللّهُمَّ جافِ الاَْرْضَ عَنْ جَنْبَیْهِ وَاصْعَدْ بِرُوحِهِ اِلَیْکَ وَلَقِّهِ مِنْکَ بُرْهاناً اَللّهُمَّ عَفْوَکَ عَفْوَکَ  
خدایا زمین را از دو پهلویش خالى گذار،و روانش را به سویت بالا ببر،و از جانب خود حجّت را تلقین او فرما، خدایا ببخش و درگذر .
منبع : مفاتیح الجنان به نقل از http://www.erfan.ir

 
 


ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.