صد لعن و سلام در زیارت عاشورا ۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۵۷۶۶۸ بازدید

آیا صد لعن و سلام زیارت عاشورا واجب است؟

در پاسخ به این سوال چند نکته قابل توجه است :
۱- دراعمال مستحب الزامی وجود ندارد ولی اگر بخواهیم به نتایج و آثار آنها برسیم و نتایج آنها را به طور کامل دریافت کنیم باید آنها را با آداب خاصشان و بر طبق دستورانجام دهیم .
۲- به طور کلی زیارت عاشورا عملی مستحب است وخواندن آن بدون ۱۰۰ لعن و سلام نیز مطلوب است و اجر و پاداش و آثارارزنده ای دارد ولی دریافت کامل آثار و نورانیت آن در گرو کامل خواند آن همراه به ۱۰۰ لعن و ۱۰۰سلام است . در مستحبات حالت بایدی و حتم وجود ندارد . در اینگونه اعمال به هر مقدار که انسان اهتمام بورزد از ثواب و نورانیت که نتیجه عمل است بهره مند می گردد.
۳- برخی افراد به جای گفتن ۱۰۰ بار سلام و لعن یک بار لعن و سلام می گویند و به جای ۱۰۰ مرتبه می کویند : ماه مره یعنی صد مرتبه که البته این جای ۱۰۰ بار را نمی گیرد .
۴- در برخی روایات اجازه داده شده که در لعن تنها عبارت اللهم العنهم جمیعا ۱۰۰ بار گفته شود و در سلا م به جای ۱۰۰ بار گفتن تمام سلام تنها عبارت السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین ، ۱۰۰ بار گفته شود .
به طور کلی زیارت عاشورا عملی مستحب است و در مستحبات حالت بایدی و حتم وجود ندارد . در اینگونه اعمال به هر مقدار که انسان اهتمام بورزد از ثواب و نورانیت که نتیجه عمل است بهره مند می گردد.
گفتن صد لعن و سلام در زیارت عاشورا در صورت امکان و با وجود وقت و حال مناسب مستحب است و ثواب بسیار دارد ، ولی واجب نیست، در زمان های معمولی گفتن یک بار کافی است.
آیت الله العظمى اراکى:
یکى از ملازمان ایشان نقل نموده که برنامه معظم له ایـن بـود که هر روز بالاى بام مـى رفتند و به حالت ایستاده به خـوانـدن زیارت عاشورا مـى پرداختند و صد لعن و صـد صلـوات(سلام)که در زیارت عاشـورا وارد شده است مقید بـودند بطـور کامل قرائت کنند و ایـن برنامه ایشان به همیـن نحـو یعنى بالاى بام و رو به قبله حتى در روزهاى برفى و سرد هم بدون کـم و کاست ادامه داشت تا موقعى که توانایى جسمى داشتند.)
صد لعن و صد سلام در زیارت عاشورا لازم نیست در یک مجلس به جا آورده شود، بلکه می توان آن را با فاصله و به تدریج در طول روز خواند، یعنی می توان مثلا صبح زیارت عاشورا را شروع کرد وقتی به لعن زیارت رسیدیم، صد لعن را می توان در طول روز به تدریج انجام داد تا نوبت به صد سلام برسد و آن را نیز با فاصله و به تدریج می توان انجام داد و بعد از سلام، بقیه زیارت را خوانده و در پایان دو رکعت نماز زیارت به جای آوریم. در روایتی راهی آسان تر برای خواندن زیارت عاشورا وارد شده و آن این است که: شروع به خواندن زیارت عاشورا می کنیم، وقتی به لعن رسیدیم، لعن را می خوانیم تا به جمله«اللهم العنهم جمیعا» می رسیم و فقط همین جمله را صد بار می گوئیم. وقتی به سلام رسیدیم، سلام را می گوئیم تا به جمله«السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» می رسیم و تنها این جمله را صد بار می گوئیم و بعد بقیه زیارت را می خوانیم.
خواندن آن با یک مرتبه لعن و سلام با نماز زیارت به نیت استحباب ظاهرا بلا اشکال است. همچنین بنا به نقلی از حضرت عسکری(ع) می توان به جای صد مرتبه لعن پس از یک مرتبه خواندن آن نود و نه بار گفت «اللهم العنهم جمیعا» و یا جای صد مرتبه سلام پس از یک بار سلام نود و نه بار قسمت آخر آن «السلام علی الحسین» تا آخر را تکرار کرد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
ببخشید اگر چله بگیری ولی در ساعت مشخصی در روز نخوانی اشکالی داره یا نه
پرسمان
سلام علیکم، دوست گرامی در چله مستحبی لازم نیست ساعت خاصی را قرار دهید هر موقع از روز بخوانید درست است.
میهمان
سلام.آیا امکانش هست که در روز ۲بار یا ۳ بار زیارت عاشورا خوانده شود که زودتربتونم تموم کنم؟
پرسمان
سلام علیکم، اگر نذر خاصی در میان نباشد این روش اشکالی ندارد. ولی اگر نذر شده که زیارت عاشورا را چهل بار در چهل روز بخواند، نمی تواند در طول روز ۲ یا ۳ بار بخواند.
میهمان
سلام ببخشید لعن در زیارت عاشورا بیانگر چیست چرا ضد بار تکرار میشه
پرسمان
سلام علیکم، لعن به معنای دعا و نفرین و طلب دوری از رحمت خداوند متعال است و این همان عقوبت و عذاب الهی طبق آیه ۵۷ سوره احزاب برای لعن شدگان است «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِینًا »آنها که خدا و پیامبرش را آزار می‌دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته، و برای آنها عذاب خوارکننده‌ای آماده کرده است.
تکرار آن نیز در زیارت عاشورا طبق حدیثی است که از امام باقر علیه السلام در آن زیارت عاشورا را بیان کرده است.
میهمان
آیا در زیارت عاشورا به روش حق شناس می‌شود صد لعن و سلام رونگفت و حاجت گرفت
پرسمان
سلام علیکم، زیارت عاشورا یک عمل مستحبی است وهر گونه عمل کنید اشکال ندارد لکن بهتر است به همان روش معمول که در مفاتیح الجنان وسائر کتب معتبر دعا ذکرشده بخوانید
میهمان
سلام برای چله زیارت عاشورا آیا باید صد بار لعن و سلام را گفت یا یکبار کافیست
پرسمان
سلام علیکم، هرجور که می توانید بگویید مانعی ندارد. ختم زیارت عاشورا انشاالله حاجات انسان رامی دهد خصوصا اگر با ۱۰۰ لعن و ۱۰۰ سلام باشد و۴۰ روز در ساعت مشخص و مرتب خوانده شود.
توجه به این نکته ضروری است که گرفتن زیارت عاشورا و هر زیارت نامه و یا دعای مجرب دیگری اقتضای برآورده شدن حاجت را دارد و تنها یکی از عوامل استجابت دعا ممکن است فراهم شده باشد ،نه اینکه گرفتن حاجت از آن قطعی باشد ، پس اگر عوامل دیگر نیز فراهم باشد وموانعی سر راه نباشد انشاالله دعا مستجاب است و موانع، گاهی معلوم است و گاهی نامعلوم!
میهمان
سلام علیکم خدا خیر دنیا و آخرت را نصیب تان فرماید إن شاء الله، پاسخم را دریافت کردم.
میهمان
خوبه
میهمان
سلام . ببخشید من یه سوالی داشتم من کارم زیاده وقت ندارم میتونید بهم کمک کنید با یه روش ساده زیارت عاشورا رو برا حاجتم بخونم ممنونم ازتون
پرسمان
سلام علیکم، یک راه ساده برای خواندن زیارت عاشورا این است که زیارت عاشورا را در اول روز بدون صد لعن و صد سلام بخوانید و در طول روز، در حال راه رفتن یا در حین انجام کارهای روزانه، به تدریج صد لعن و سلام را بخوانید. در روایتی راهی آسان تر برای خواندن زیارت عاشورا وارد شده و آن این است که: شروع به خواندن زیارت عاشورا می کنیم، وقتی به لعن رسیدیم، لعن را می خوانیم تا به جمله «اللهم العنهم جمیعا» می‌رسیم و به جای لعن مفصل، فقط همین جمله را صد بار می گوئیم و وقتی به سلام رسیدیم، سلام را می گوئیم تا به جمله «السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» می رسیم و تنها این جمله را صد بار می گوئیم و بعد بقیه زیارت را می خوانیم.
میهمان
آیا این درست است که زیارت عاشورا حرف خداست؟
پرسمان
سلام علیکم، زیارت عاشورا به چند طریق به دست ما رسیده که بنا بر یک طریق ، حدیث قدسی محسوب می شود.در کتاب مصباح شیخ طوسى که مفاتیح الجنان هم زیارت عاشورا را از آنجا نقل کرده است امام صادق علیه السلام در فضیلت و ثواب زیارت عاشورا مطالبى فرموده اند در ادامه آن امام به راوى که صفوان است مى فرماید: اى صفوان من یافتم این زیارت را با این ضمانت - ثواب ها و فضیلت ها- از پدرم امام باقرعلیه السلام و پدرم از امام سجاد علیه السلام تا مى رسد به پیامبر خدا صلی الله علیه وآله و پیامبر از جبرئیل علیه السلام و جبرئیل از خداوند.
بر این اساس برخى مثل مرحوم حاج میرزا حسین نورى استاد صاحب مفاتیح الجنان را عقیده بر این بوده است که این زیارت از سنخ احادیث قدسیه و از مُنشِئات حضرت حق تعالى می باشد،که جبرئیل امین برای رسول خدا صلی الله علیه و آله ازجانب خدای متعال به ارمغان آورده است و در محکم بودن سند آن شکی نیست.که حتی شیخ عباس قمی هم براین عقیده بوده وبنابرنقل یکی اساتید که خودشان خبره هستند می فرمودند نظرآیت الله العظمی بهجت این بوده که زیارت عاشورا حدیث قدسی است. چون عبارتهای زیارت عاشورا شبیه هیچ زیارت دیگر نمی باشد. هر چند نظر بعضی بر این است که زیارت عاشورا حدیث قدسی نیست ولی حدیث قدسی نبودن زیارت عاشورا از اهمیت و ارزش زیارت عاشورا کم نمی کند و بر اصالت خود باقی می ماند و این زیارت مشهور و با سند معتبر جز زیارات هایی است که خواندن آن ثواب بسیار دارد.
میهمان
آجرکم الله
میهمان
بسیار تشکر انشاالله که خدا ما را از زائران امام حسین (ع) قرار بدهد
میهمان
بسیار عالی
میهمان
با تشکر از راهنماییهای مفید و جامع شما.مدتها بود ذهنم در گیر این سوالات بود.موفق و پیروز باشید
میهمان
با سلام
خیلی جامع و کامل بود ممنون

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.