ضعف معنویت -تقویت ایمان ۱۳۹۰/۰۳/۰۱ - ۱۱۵۵ بازدید

نمی دانم چرا تمام موضوعات شیرین دینی و اعتقادی روز به روز از یاد و قلبم متاسفانه در حال بیرون رفتن است و این مساله اعصابم را خیلی خراب کرده است لطفا مرا یاری و راهنمایی کنید.

ارتباط شما با ما نشان از ایمان و پاکی شما دارد. امیدواریم بتوانیم پاسخ گویی مناسبی برای شما باشیم.«راه حل»در مسائل زندگی به جای ناراحتی، عصبانیت و خشم بهتر است دنبال حل مسئله و شناخت آن باشیم. چرا که این رفتارها کارها را خرابتر می کند و ما را از اهدافمان دور تر می نماید. دقت کنید علت این که باعث شده شما از اعتقادات دور شوید را پیدا کنید؟ یکی از مواردی که می تواند شما را کمک کند تا علت را پیدا کنید این است که ببینید اتفاق جدیدی برای شما افتاده؟ فکر تازه ی ذهن شما را اشغال کرده؟ تأمل کنید تفاوت این حالت با گذشته ی شما که با خدا رابطه ی بهتری داشته اید به چه خاطری است؟
بعد از شناسایی برای این که به محبت خدا در آیید عوامل مزاحم را کنار بگذارید.

«نگاهی دوباره»
شناخت صحیح از مسائل رفتارها و تلاش های ما را هدایت و رقم می زند. در سایه سار این معرفت و عمل در راستای آن است که به تدریج حلاوت جان آدمی را لبریز و سیراب می کند.
بنابراین در مرحله ی اول شناخت خود را به وسیله ی تلاوت قرآن و توجه به آیات آن در مورد خدا افزایش دهید. همین کسب معرفت جان شما را با طراوت می کند. سپس بر آن باشید که وارد عمل و بندگی خدا شوید. در این صورت خداوند دست شما را خواهد گرفت و شیرینی به شما خواهد چشاند که تا به حال در جایی نه دیده و نه شنیده و نه حس کرده اید. چرا که شما دیگر وارد عالم نور شده اید«اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور؛ خداوند، ولى و سرپرست کسانى است که ایمان آورده اند آنها را از ظلمتها، به سوى نور بیرون مى برد» (بقره/257).
اگر شما اهل ایمان به خدا باشید، او شما را از ظلمت خارج می نماید و به نور وارد می کند. در این صورت چشم شما بینا می شود و چیزهای زیبا را می بینید. آیا در این هنگام کام شما شیرین نمی شود؟!
پس شناخت خود را در مرحله ی اول افزایش دهید و به عمل وارد شوید.

«استقامت»
استقامت لازمه ی هر کاری است. در مورد شیرینی و بندگی خدا نیز همین قضیه صادق است. اگر غیر از این بود همه به وادی خدا در می آمدند. اما خدا این طور نخواسته، بلکه بر اساس نگرش و جهان بینی که به وسیله ی شناخت پیدا می کنید، می خواهد شما را بی آزماید که کدام ثابت قدم هستید. در این صورت اگر پایمرد باشید، پاکان بر شما فرود می آیند« به یقین کسانى که گفتند:پروردگار ما خداوند یگانه است! سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل مى شوند»(فصلت/30) در این آیه نزول ملائکه را خدا منوط به استقامت کرده است. آری با استقامت جان آدمی آراسته به صفات الهی می شود و در این صورت ملائکه برای طواف به دور این بنده به زمین می آیند.

«عوامل شیرینی»
به برخی از عواملی که در روایات در مورد داخل شدن شیرینی خدا وارد شده اشاره می کنیم:
1.زهد و پارسایی برای این که شیرینی در کام ما ریخته شود لازم است. زهد به معنایی بى اعتنائى بدنیا است و زاهد کسى است که به آمدن و رفتن دنیا بى اعتنا باشد؛ کار کند، تلاش نماید، استفاده کند ولى در عین حال بدنیا بى اعتنا باشد. ( قاموس قرآن، ج 3، ص: 8).
یعنی تلاش است و به کوشش تن می دهد اما دل نمی دهد. گاهی ما با آرزوهای که داریم ریشه ی محبت به دنیا را در خودمان می کاریم، با وجود این دیگر جای برای خدا وجود نخواهد داشت« ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فی جَوْفِه؛ خداوند براى هیچ کس دو دل در درونش نیافرید»(احزاب/4). امام باقر - علیه السلام- می فرماید:« با کوتاه کردن آرزو، شیرینی پارسایی را به دست آر». (میزان الحکمه/ج 1/ ص 218). شما می توانید برای خواسته هایتان دعا و تلاش کنید، اما خود را فقط به آن گره نزنید. یعنی هم و غم تان فقط رسیدن به آن باشد.
امام صادق - علیه السلام- فرمودند:«هرگاه مؤمن از دنیا کنار کشد بلند مرتبه گردد و شیرینی محبت خدا را دریابد و نزد دنیا پرستان چون دیوانه نماید، در صورتی که شیرینی محبت خدا با آنها در آمیخته است و از این رو دل را جز به او مشغول نکرده اند». (میزان الحکمه/ج 2/ ص 422)
خداوند به حضرت داود- علیه السلام- فرمود:«دوستان مرا به غمِ دنیا خوردن چکار؟ غمِ دنیا شیرینی مناجات را از دلهایشان می برد. ای داود! من دوست دارم که دوستان من روحانی باشند وغمِ دنیا را به خود راه ندهند».(میزان الحکمه/ج 7/ ص 30)
2. اگر افکار و اعمال ما برای خدا باشد، هم زندگی مطلوب و راحتی خواهیم داشت و نیز محبت به خدا جان ما را زنده خواهد کرد. از این رو است که پیامبر خدا - صلی الله علیه و آله و سلم- فرمودند:«سه چیز است که هر کس داشته باشد، با آنها شیرینی ایمان را می چشد: (اوّل)خدا ورسول او را از هر چیز دیگر بیشتر دوست داشته باشد. (دوم )انسان دوستی او تنها برای خدا باشد و(سوم)بعد از آن که خداوند او را از کفر نجات بخشید، دیگر خوش نداشته باشد به کفر بازگردد، همچنان که دوست ندارد در آتش افکنده شود».(میزان الحکمه/ج 1/ ص 441)
3. باور صحیح، نگرش دقیق و شناخت واقعی باعث می شود، ایمان صحیحی در فرد شکل بگیرد. اگر چه عمل صالح نیز در این که رشد خوبی در ایمان ما شکل بگیرد موثر است. بنابراین تلاش کنید با تلاوت قرآن و هدف از زندگی خود را بیابید و ایمان خود را پاک کنید.
امام کاظم -علیه السلام- از زبان حضرت عیسی -علیه السلام - فرمودند:«ای بندگان بد! گندم را پاک و تمیز کنید و خوب آردش نمایید، تا طعم آن را خوب بچشید و گوارایتان گردد. هم چنین ایمان را خالص و کامل گردانید، تا شیرینی آن را بیابید و سرانجامش شما را سود رساند». (میزان الحکمه/ج 3/ ص 377)
روایتی که از امام علی علیه السلام ـ در توصیف فرشتگان ـ آمده شاه کیلد درک و حلاوت را به خوبی بیان فرموده است: «حقایق ایمان، میان ایشان و شناخت خدا پیوند داده است و یقین شان به وجود او، آنها را شیفته و سرگشته او کرده است. آن چه را نزد خداست خواستارند و از غیر او بریده اند. شیرینی معرفت او را چشیده اند و از جام محبت او سیراب گشته اند». (میزان الحکمه/ج 7/ ص182)
4. بیداری و کم خوابیدن برای انسان لازم است تا قلب او از حیات بیشتری بهره ببرد. حال اگر این بیداری در سحر باشد انسان را به مقامات انسانی می کشاند و کام انسان را کامیاب می کند. به همین جهت آیت الله حسن زاده آملی فرمودند: آن که سحر ندارد از خود خبر ندارد.
امام علی -علیه السلام- فرمودند: «بیدار باش شبانه چشم ها به ذکر خدا، دوستِ صمیمی عارفان است و شیرینی مقرّبان».(میزان الحکمه/ج 5/ ص 423 )
5. به آن چه که می دانید عمل کنید. خداوند تبارک و تعالی به داوود - علیه السلام- وحی فرمود: «کمترین کاری که با عالِم بی عمل بکنم، سخت تر از هفتاد کیفر است و آن این است که شیرینی یادم را از دل او بیرون می برم».( میزان الحکمه/ج 8/ص 95)
در این میان نماز را خوب بجا بیاورید. چرا که در بین عبادات جایگاه والای دارد و عامل پاک بودن شما می شود و ره آورد آن محبت است، محبت.
پیامبر خدا - صلی الله علیه و آله و سلم- فرمودند:«مثل نمازهای پنجگانه، مثل نهر آب شیرینی است که از مقابل خانه هر یک از شما بگذرد و او روزی پنج بار خود را در آن شستشو دهد. دیگر چرک و کثافتی در بدن او باقی نمی ماند».( میزان الحکمه/ج 10 /ص 367)
هرگاه رو به قبله ایستادی، دنیا و هرچه را در آن است و مردم و احوال و اوضاع آنها را یکسره فراموش کن ودلت را از هر آنچه تو را از خدا باز می دارد، فارغ گردان و با چشم دل، عظمت خدای را ببین و آن روزی را به یاد آر که هر کسی کرده خود را می یابد وهم گان به سوی خداوند، که مولای حقیقی آنهاست، برگردانده می شوند، و بر پای ترس و امید در پیشگاه خدا به ایست .
چون تکبیر گفتی، هر آنچه را میان آسمانهای بالا وزمین است در برابر کبریای او ناچیز شمار؛ زیرا که هرگاه بنده تکبیر بگوید و خداوند متعال به قلبش بنگرد و حقیقت تکبیر را در آن نبیند، فرماید: ای دروغگو! مرا می فریبى؟ به عزّت و جلالم سوگند که تو را از شیرینی یاد خود محروم گردانم و نگذارم که به من نزدیک شوی و با من راز و نیاز کنی. بدان که خداوند به خدمت تو محتاج نیست و از عبادت و دعای تو بی نیاز است، بلکه تو را به فضل و رحمت خویش فراخوانده، تا بر تو رحمت آورد و از کیفر خویش بدور دارد . (میزان الحکمه/ج 6/ ص 307) البته کسانی که در تلاش هستند به خدا نزدیک شوند و در تلاش برای اصلاح عبادت خدا هستند خداوند به آنها خطاب درغگو نخواهد کرد. چرا که آنها در تلاش برای رسیدن به این حقیقت هستند.
در پایان خاطر نشان می شویم قلب انسان گاهی به عبادات رو می کند و گاهی پُشت. پس نخواهید که همواره شیرینی عبادت را بچشید. البته افزایش رشد معنوی باعث می شود شیرینی جان انسان را بیشتر فراگیرد. فراموش نشود ما وظیفه داریم بندگی کنیم و این بندگی به مرور جان ما را شیرین خواهد کرد.
در آخر دست ها را بالاببریم و به امام زین العابدین - علیه السلام ـ اقتدا کنیم و می گوییم: بار خدایا! ما را در کشتی های نجات خود بنشان واز لذّت مناجاتت بهره مند گردان وبر آبگیرهای محبّتت وارد گردان وشیرینی دوستی وقرب خود را به ما بچشان.








ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.