نسخه آزمایشی

عجم، دشمن اهل بیت؟! ۱۳۸۷/۱/۱۵ - ۴۹۰۵۹ بازدید

عجم، دشمن اهل بیت؟!


یکی از دوستان یه سؤالی رو در مورد عرب و عجم به صورت زیر از ما پرسیده که ما سؤال
و پاسخ رو می آوریم. قضاوت با شما. نظر یادتون نره؟

 


 سؤال:


اینجانب در کتاب
«سفینه البحار و مدینه الحکام و الآثار» صفحه ۱۶۴ نوشته شیخ عباس قمی مطلبی خواندم
که به حضرت امام حسین(ع) منسوب شده بود آن مطلب این است:

ما از تبار قریش
هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند. روشن است که هر عربی از هر
ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است. ایرانی ها را باید دستگیر کرد و
به مدینه آورد و زنانشان را به فروش رساند و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب
گماشت. می خواستم ببینم آیا این سخنان نژادپرستانه را واقعا می توان به آن حضرت(ع)
نسبت داد؟ و با چه مجوزی چنین سخنان خلاف عقلی را به امام پاکی ها نسبت داد؟


 


پاسخ:


مرحوم شیخ عباس
قمی
محدث توانمندی است که عموم مردم از آثار او استفاده می کنند
ومفاتیح
الجنان اوزیور هر
مسجد وخانه و
زیارتگاه است.سفینة
البحار کتاب فهرست موضوعی بحارالانوار علاّمه مجلسی است در مدت بیست سال
به پایان رسیده است. شیخ عباس خود می‌نویسد این کتاب بهترین
اثر بجا مانده از وی
است. ایشان
آن را در دو جلد تنظیم نموده و در جهت آسان نمودن مراجعه به بحارالانوار
نوشته است.
درباره حدیث فوق اشاره به چند نکته شایان توجه است:

۱. با مراجعه به
کتاب سفینه(واژه عجم) احادیث
متعددی در
مورد برتری عجم آورده و دیدگاه منفی معاویه و خلیفه دوم رانسبت به عجم , نقل
کرده وآنرا
خلاف خط مشی پیامبر و علی علیهما السلام نسبت به عجم دانسته است، که این
روایت و شرح و بسط آن در جلد ۶۷ بحار هم آمده است.
۲. قرآن
کریم سند
محکمی است و محتوای حدیث
باید با
ظهور قرآن و سنت قطعی پیامبر(ص) تعارض نداشته
باشد و در
غیر این صورت باید کنار گذاشته شود. در این باره، قرآن کریم ملاک فضیلت را تقوی و
دوری از
تعصب می داند و زبان و نژاد عرب و عجم نمی تواند ملاک برتری
باشد.(حجرات/۱۳)
۳. اگرچه کنیه اباعبدالله نزد عموم مردم برای امام حسین (علیه
السلام) به کار می رود اما در روایات، کنیه اباعبدالله، برای امام صادق(علیه
السلام) است بنابراین حدیث ج ۱، سفینه البحار،
ص ۱۶۴ از امام
صادق(علیه السلام) است.

۴. باید دانست لفظ
«عجم» با «فارس» متفاوت است. عجم در لغت به معنای گنگ، بدون نطق و فهم است.
متأسفانه کسانی که به اختلافات دامن می زنند، «فارس» ها را عجم نامیدند  و با تحقیر
و توهین برخورد کردند. البته گاهی به خاطر کثرت استعمال، لفظ عجم بر ایرانیان و
فارس نامیده می شد که در بسیاری از روایات از فضایل عجم در برابر عرب گفته شده است.
اینک
جهت روشنگری بیشتر به بررسی سند و محتوای حدیث می پردازیم:

 

سند حدیث:
این حدیث
نزد علما ضعیف هست و این حدیث تقطیع دارد و
نزد علمای
رجالی اعتبار ندارد.


محتوائی حدیث:

مولف
کتاب سفیة البحار این حدیث رادر باب فضائل عجم ها بیا ن کرده
است. یعنی ایشان از این
حدیث فضیلت
برای عجم تلقی نموده .جالب است بدانید قبل از نقل این حدیث، مرحوم شیخ
عباس، آیه
را در تایید سخنش در فضیلت عجم ها نقل می کند
:
تفسیر علی
بن إبراهیم: «ولو نزلناه على بعض الأعجمین فقرأه علیهم ما
کانوا به مؤمنین»(شعراء/۱۹۸)، قال الصادق(علیه السلام) : لو نزل القرآن على العجم
ما آمنت به العرب، و قد

نزل
على العرب فآمنت به العجم، فهذه فضیلة العجم
؛ (خداوند در کتاب خود
فرمود)
هرگاه ما قرآن را بر بعضى از عجم (= غیر عرب) ها نازل مى کردیم ... و ایشان آن را
بر اعراب مى خواند، (اعراب به دلیل شدت تعصب) به قرآن ایمان
نمى  آورند!))
امام صادق
علیه السلام فرمودند: «اگر
قرآن بر
عجم نازل می شد اعراب به آن ایمان نمی آوردند و این قرآن بر اعراب نازل
گشت و عجم
ها ایمان آوردند پس این خود یک فضیلتی است برای عجم ها».


مستدرک حاکم:

«قال(ص): لو کان الإیمان معلقا بالثریا لناله رجال من العجم؛
اگر ایمان (در آسمان) به ثریا آویخته بود مردانی از عجم (تلاش می کردند و) به آن
دست می یافتند.» (ر.ک: سفینة البحار، واژه عجم)
اگر در متن
حدیث نیز دقت شود، بیان نشده «العرب شیعتنا و العجم عدونا»
بلکه بیان
شده «شیعتنا العرب، وعدونا العجم». در برگردان فارسی هم می توان تفاوت این
دو نوع بیان را فهمید:

الف: اعراب شیعیان
ما هستند و عجم ها دشمنان ما
هستند.
ب: شعیان
ما اعراب هستند و دشمنان ما عجم هستند.
این دو
معنی کاملا با
هم تفاوت دارند
.که در روایت معنی دومی مطرح شده نه اولی.
در بیان
اولی این مطرح
می شود که
گروه اعراب، شیعه هستند و گروه عجم، دشمن اهل بیت هستند که این با نص آیات قرآن و
روایات فراوان در تضاد است و شواهد تاریخی نیز برخلاف آن است
زیرا بسیاری از اعراب شیعه نیستند بلکه حتی مشرک هستند.

در حالی که عرب و
عجم معنی لغوی خاصی
دارند .در حقیقت معنای لغوی عرب به معنی با فهم وشعور و فصاحت
هست و عجم به معنی
خِنگ و
گُنگ است. حال مشخص می شود معنی حدیث این است که؛ شیعیان، عرب (با فهم و درک) واقعی
هستیم و آن عربی
که دشمن اهل
بیت(ع) است در حقیقت، عجم(گنگ و بدون منطق) واقعی است. می بینید که امام این سخن را
چه زیبا بیان کرده اند و دشمنان ایشان چه مضحک و خنده دار این حدیث را
تحریف
نموده اند .

علاوه بر اینکه در
اینجا چند اشتباه توسط اشکال کننده صورت پذیرفته است؛


۱. توضیح مؤلف
درباره حدیث را جزء حدیث دانسته؛

۲. توضیح مؤلف را نیز اشتباه ترجمه کرده است. ترجمه صحیح مؤلف
سفینة البحار این است:
«عربی که شیعه ما باشد ممدوح و شایسته است (پس معیار شایستگی،
شیعه
بودن است)
اگر چه عجم و غیر عرب باشد و اما عجم (غیر عرب) که دشمن ما اهل بیت باشد
مذموم و
ناشایسته است (پس معیار مذموم بودن، دشمنی با اهل بیت است) اگر چه عرب
باشد.»
۳. عبارت ادامه مطالب درباره رفتار خلیفه دوم است: «لمّا
ورد سبی الفرس أَرَادَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ بَیْعَ النِّسَاءِ وَ


أَنْ یَجْعَلَ الرِّجَالَ عَبِیدَ الْعَرَبِ...
؛ هنگامی که اسیران
ایرانی
وارد مدینه شدند خلیفه دوم خواست که زنهایشان را بفروشد و مردانشان را
بردگان عرب قرار دهد ... .» در حالی که مترجم این را جزء سخنان
امام حسین(ع) گرفته است
!
علاوه بر
اینکه دنباله حدیث را نیز نقل نکرده است. مؤلف سفینة البحار در تقبیح بیشتر کار
خلیفه دوم، بیان امیر مومنین(ع) به عمر را می آورد: «فَقَالَ لَهُ
أَمِیرُ
الْمُؤْمِنِینَ (ع) إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) قَالَ أَکْرِمُوا کَرِیمَ کُلِّ
قَوْمٍ
...

؛ امیرالمومنین علیه السلام به خلیفه دوم اعتراض کرد که
اینکار
را نکن چرا که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است
که بزرگان هر
قومی را
گرامی بدارید
...

حال به
تحریف این حدیث توسط آن شخص اشکال کننده، دقت نمائید
:
از حسین بن
علی:
«ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما
ایرانی ها
هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر است و هر ایرانی از
دشمنان ما هم بدتراست. ایرانیها را باید دستگیر کرد و به مدینه
آورد، زنانشان را
بفروش
رسانید و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت.»
بنابر آنچه
گفته شد، ترجمه و برداشت بدخواهان از حدیث، به طور کامل با حقیقت و بیان مرحوم شیخ
عباس قمی متفاوت است و عبارت خلیفه دوم، که جنبه نژاد پرستانه دارد به امام(ع) نسبت
داده شده است در حالی که خلاف واقعیت است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

سلام به نظر من اگه همچین حدیثی داشتیم که بین نژاد ها فرق میذاره الان همه وهابی ها وحکام عربستان شیعه بودن .
اصلا به امام حسین(ع) ابا عبدالله میگن یعنی پدر بندگان خدا. حالا کدوم پدر بین بچه هاش فرق میذاره .چه بازبون چه گنگ وبی زبون.
ما همه از آقا امام حسین (ع) چیزهایی بهمون رسیده وحقانیتشون برامون روشنه پس این مسایل گفتنش جز اینکه ایجاد شک کنه و بخواد به دشمنای دین وکشورمون کمک کنه فاید ه ای نداره.
مخاطب
حیف به ملت همه تعلیم یافت
تا که مبادا متعلم شود !
اکثر ما ایرانی ها متاسفانه فقط یاد گرفته ایم که توجیه کردن رو مشق کنیم به همین دلیل نیز انسان های اسفنج سواران کور خردی هستیم که در دریای اوهام شناوریم و بسی با خرد خود بیگانه گشته ایم، عده ای نیز هستند که به ما جهالت می فروشند
علی
متن شایعه

"حدیث شریف از امام حسین (ع):
ما از تبار قریش هستیم , هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانیان هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است. ایرانیها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد, زنانشان را به کنیزی اعراب به فروش رسانید و مردانشان را به غلامی و بردگی اعراب گماشت.... از بیانات امام حسین(ع) امام سوم شیعیان.
«سفینه البحار و مدینه الاحکام و الاثار ترجمه ی شیخ عباس قمی صفحه ۱۶۴»"




پاسخ شایعه

۱. بعضی از راویان این حدیث ضعیف اند و قابل اعتماد نیستند. همچنین این روایت به امام صادق (ع) منتسب شده نه به امام حسین(ع) !

معجم الرجال ج۴، ص۹

سیدابوالقاسم خوئی بحارالانوار ج۴۴، ص۳۲۹

۲. در هیچ روایتی نکوهش ایرانیان نیامده و با قران و روح تعالیم پیامبر(ص) که میفرمود:

«هیچ عربی را بر عجم فخر نمی باشد و گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست.» سارگار نیست.

سوریه حجرات، ایه ۱۳

۳. ترجمه اشتباهات فراوانی دارد، به عنوان مثال در متن عربی از کلمه «بیان» به بعد کلام امام نیست، بلکه توضیح روایت است!

۴. در متن عربی از عبارت «سو رای الثانی» به بعد رفتار خلیفه دوم با اسیران فارسی نقل شده و جزو حدیث نیست! جالب است بخشی که درمورد اعتراض امام علی (ع) به خلیفه دوم بوده را هم حذف نموده اند!

۵. ایشان به خلیفه دوم میفرماید:

«پیامبر فرموده کریمان هر قومی را احترام کنید، هرچند مخالف با شما باشند. این جماعت عجم حکیمان و کریمان هستند که آغوششان را با تسلیم به روی ما گشوده و اسلام را قبول کرده اند و من حق خودم و بنی هاشم را از آنان بخشیدم.»

سفینة البحار ج۲، ص۱۶۵

۶. هیچ لغت شناسی تا بحال «عجم» را به ایرانی ترجمه نکرده است! واژه عجم در لغت بار منفی دارد و مراد از آن کسی است که از بیان مراد خود گنگ است، هرچند به ظاهر عرب باشد.

لسان العرب، ج۲، ص۳۸۶

۷. با فرض صحیح دانستن سند این حدیث، از سایر روایات معصومین (ع) ، معنای باطنی عبارات چنین برداشت می شود:

امامان با اصالت ترین انسانها و شیعیانشان نیز اصیل و ستایش شده و دشمنانشان متزلزل و مزمت شده اند، حتی اگر عرب باشند.

معدن الجواهر، ص۲۱

۸. روایات فراوانی در مدح ایرانیان آمده و یکی از آنها روایتی است که در ابتدای این متن آمده است ولی متاسفانه مغرضانه آن را حذف کرده اند‌.

۹. عبارت «روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است ...» جز حدیث نیست و توضیح نویسنده کتاب نسبت به حدیث می باشد.
Jeffryebra
حال بفرض این جمله درست باشه و ایرانی ها، عجم ها ومسلمان ها رو مخاطب قرار نده. درهرصورت از یک امام بعید است برای هر غیر مسلمانی هم این نظر رو داشته باشن و بفرمایند زنانشان رو بفروش برسانید‌ این جمله به شدت هرکسی رو نسبت به امامان ما بدبین میکنه. برای مسلمان غیر مسلمان عجم عرب نباید این جمله به کار گرفته بشه...
ناشناس
این ازمشخصات دین ومذهبه که با مغالطه بازی بحثوفیتیله پیچ میکنه به همون خاطر گفته اند دین افیون توده هاس اگه این مطلب هم درست نباشه به تاریخ بنگرید که چطور اعراب اجدادمان راقتل عام کردند ومادرانمان رابه کنیزی وبردگی وپدرانمان رابه بردگی کشاندند وشهرهایمان راسوزاندند تا دین وقرانشان را قبول کنند
یک انسان
به نظر من شما ابتدا سعی در رد کردن حدیث اومدید ولی وقتی دیدید که ج.اب قانع کننده ایی ندارید سعی کردین که ترجمه رو زیر سوال ببرید که به نظر من تمام اینها بازی با کلمات بود .
سلام دوستان.اهل بیت پیامبر باکسی قابل مقایسه نیست واز خاندان کریمی مانند ایشان چنین چیزی بعید ودور از عقل هست.درضمن امام های ما بهانه افرینش هستند اگر نبودند الان بعضی از دوستان که گزافه گویی میکنند نبودند.حدیث حسابی تحریف شده.وقتی سلمان فارسی که ایرانی هست راجع بهش میفرمایند سلمان از ما اهل بیت هست .به نظرتون میگن زنانشونو بردگی بگیرید.متاسفم از ساده لوح هایی که مثلا تعصب ملی دارن وامام خودش رو با شنیدن چرندیات زیر پا میزاره .علیکم بالتفکر
محمدحسین
دفاعیه قدری ضعیف بود... خواننده به وضوح متوجه این میشه که اصل مطلب با تمثیلات متعدد داره محو میشه.
ما نفهمیدیم چجوری ربط داده شد به خلیفه دوم ...
چرا پایان جمله در کتاب نوشته امام حسین امام سوم شیعیان
محسن
من
در هر صورت فقط دارین ماست مالی میکنید که امام حسین همچین خرفی نزده .. هر چی که خوب بوده امام حسین گفته ولی اگه بد بود امام حسین نگفته و بد برداشت شده یا بد ترجمه شده .... عجب
فرزانه
الان که گفتی عجم به معنی خنگ وگنگ هست پس چطوری میگی قران گفته ایمان در اسمان هم باشه مردانی از عجم به اون دست پیدا میکنن؟؟؟؟
داود
احساس مس کنم عزیزانی که نظر مخالف دارن و از پاسخ قانع نشدن اصلا پاسخ را با دقت و تامل نخوندند و الا پاسخ کاملا روشن است
مطلب دیگر اینکه این روایت از امام صادق نقل شده است نه از امام حسین زیرا در منابع روایی مراد از اباعبدالله امام صادق می باشد
رضوان
سلام خلاصه کلام اینکه با تفاسیر مختلفی که برای رد ترجمه متن آمده امام حسین ع عرب را از خودشان و عجم را دشمن خوانده است و در نهایت اینکه ایشان و یاران واهل بیتش بدست عرب و دوستانش شهید واسیر شدند واین یعنی قضاوت درستی نسبت به عجم نداشتند وبرخلاف نظر ایشان عرب باعث این فاجعه تاریخی شد که در تاریخ بی نظیر است.
فرهاد
کسانی که نظر دادند بعضی ها سنی متعصب و نه عقلگراست و بعضی کوچکترین اطلاع علمی و حدیثی ندارد ولی متاسفانه با وقاحت تمام نظر غیر علمی داده و بعضی ها قسم می خورم اصلا خود حدیث را بامضامین عالیه اش نفهمیده و ای کاش و باز می گویم که ای کاش در تمامی نقد و انتقادهایمان علم کافی و تعصب عالمانه داشتیم
ای کاش
حسن
با سلام به نظر من پاسخ شما قابل قبول نیست و ادم رو قانع نمکنه مگر اینکه متعصبانه بخواهی قضاوت کنی اول اینکه همه میدونیم عجم ایرانی ها هستند پس قبولش سخته یه چیز دیگه تفسیر کنی دوم اینکه یه بزرگواری با وجود کرامات فراوانی که داره چرا به روشنی مطلب رو بیان نکرده تا سو تعبیر نشه سوم اینکه گیریم ما قبول کردیم ایا تندرو های وهابی هم قبول میکنن من یه جا خوندم که شیخ اونا با استناد به این حدیث همه ایرانی ها رو غلام کنیز خودشون میدونست ممنون
هموطن
چرا سعی در توجبه و تفسیر به رای موضوع داریم فرار از حقیقت راهگشا نیست ما امام را دوست داریم ولی حقیقت را بیشتر بجای گریز دنبال علت چنین روایت باشیم یا حدیث نامعتبر است یا گوینده حدیث و یا منبع اولیه مورد اشکال است
رضا
برادر من! شمایی که فرمودید کمترین سواد را دارید. یکی از خصوصیات مهم یک علم این هست که پویا باشه. آیا این علم حدیث این خضوضیت را دارد؟ نه. پس همه دوستان بجای کلفت کردن رگ گردن و توهین دنبال یک مدرک مستند باشید.
,خیلی خوب ماستمالی میکنید نبایدم تأیید کنید آخه
ناشناس
عرب راهرکه باشد بر من دشمن است
علی
دشمنی اعراب باایرانیا که واسه همه مسجله دیگه چرا باکلمات بازی میکنی برادر
حسن
این مسئله رو باید از علما پرسید مطمعنا جواب خوبی خواهید گرفت که گفته چه هست و چه خواهد بود
سلام
به غیر از عرب تو دنیا به همه میگن عجم و اختصاص به ایران و ایرانی نداره
و ما تا آخر عمر میگیم
امیری حسنین و نعم الامیر
اما آخر هم نظر نظر اربابه
اکبر
با سلام به نظر حقیر شما با کلمات بازی کردین مگر نه هیچ دلیل عقل پذیری ارائه ندادین دوما اون‌امامایی که شماها اینقدر بزرگشون میکنید واقعا در اون حد نبودند ادمای خوبی بودن ولی اونجوری که شماها به ملت شناسوندیشون نیستن
کسی که خدا و دین و امام رو نشناسه و دنبال صحبت های کذب و نژاد پرستی باشه , هر چیزی رو قبول میکنه , برای کسی که نمیفهمه فرق آب و عسل در چیه , صحبت از شیرینی ممکن نیست!!!
رضا
من با اون حدیث کاری ندارم.درسته یا نه. جالبیش اینجاست که اونم ربط دادید به خلیفه دوم...
علی
غیر ازماستمالی دانستن جواب،معنی عجم در عرف آن زمان بیشتر از ایرانیها بوده و همهء غیر اعراب(چون همهءاعراب مسلمان بودند)یعنی هر غیر مسلمانی را شامل میشد،بنابراین چنین نسبتهایی قابل توجیه مب شود(البته توجیه عالمانه)
غلام
اگر این حدیث درست نیست و معتبر نیست پس غلط کرده نوشته
pershian
اولا که خودتون گفتین عجم یعنی گنگ.اعراب به دلیل این که ایرانیا از گ ژ و.. در زبان شون استفاده میکردن و ایران کشور همسایه اعراب بوده وارطبات نزدیک داشتن و این حروف برای اونا گنگ بوده به ایرانی ها میگفتن عجم. یعنی کلمه عجم منظورشون ایرانیا بوده فقط..دوم این که امام حسین در جنگ با ایران شرکت داشتن (تاریخ طبری جلد ۵)برین مطالعه کنین.سومش این که با مثال ها و روایت بیخود خودتون و مردم گول نزنین..البته این مردم خودشون دوس دارن گول بخورن.
التماس تفکر برادران
فرید
خانمی به نام فرزانه به درستی اشاره کردند که در یک جا بیان کردین عجم به معنای گنگ و خنگ و در جایی دیگر بیان کردین که وفق حدیث اگر علم به ثریا آویخته باشند مردانی از عجم به آن دست می یابند و یا احادیثی دیگر که اگر قرآن بر عرب نازل شد که عجم می پذیرد . بسی جالب است آنجا که معنای اصطلاحی واژه عجم ایجاد مشکل کند و به زیان تان می شود لغوی معنا می کنید و آنجا که معنای لغوی عجم موافق متن حدیث نباشد اصطلاحی معنا می کنید و به ایرانیان نسبت می دهید . به عبارت ساده تر اگر در حدیثی برتری عجم بر عرب گفته شده باشد عرب را ایرانی و اگر در حدیثی عجم را دشمن خوانده باشد می گویید منظور آدم خنگ و گنگ است . عجب جماعت عوام فریبی هستید . شما جماعت کارتان این است که بنشینید و اعلاط اسلام را توجیه کنید و بابتش پول و قرب و منزلت بگیرید
H.D
سلام
اگر میخواید چیزی یا کسی رو تخریب کنید، بد از اون دفاع کنید
این دقیقاً کاری هست که نویسنده این مقاله انجام داده
به حدی دفاع از امام حسین رو بد و ناشیانه و جسته و گریخته انجام داده که عرصه ی دفاع رو برای بقیه دوستان تنگ کرده
به نظر من این توی مقاله باید تجدید نظر اساسی بشه و یه دفاعیه قابل قبول ارائه بشه
علی
بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و تشکر بابت واکاوی دقیق و کاملا علمی حضرت عالی؛ خواستم به خوانندگان عزیز یادآور شوم که دقت داشته باشند که همیشه جهت رفع شبهات و سوالات، بدون هیچگونه پیش زمینه ای وارد شده و سپس همچون سرور گرامی که این پاسخ را لطف کردند و بیان کردند به طور دقیق و منطقی پیش بروند، نه اینکه همچون اشخاصی پس از طرح مسئله ضعیف و خنده آور خودشان به جهت پیش زمینه ی ''عدم پذیرش هرگونه مطلبی(عنادی)'' که دارند، به هیچ وجه به مقدمات و روش پاسخگویی طرف مقابل توجه نکرده و در نهایت متاسفانه دوباره حفظ مواضع و نظرات بی محتوی و باطل خودشان را می کنند.
منصفانه منطق، منطق، منطق داشته باشیم.
متشکرم.
ناشناس
توجیه مسخره ای بود..عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ اصلا توی حدیث نیست!
علی
سلام ، خیلی ضعیف دفاع کردید و در واقع خارج از موضوع صحبت کردید !
فرض که توضیح شما در مورد بخش اول حدیث درست باشد !
اینکه عجم را دستگیر و به مدینه بیاورید و زنانشان را ... کنید و ... !
آیا براستی این سخنان از امام معصوم است !؟
نا شناس
دفاع شما اصلا ربطی به قضیه نداشت و به ماست مالی بیشتر شبیه بودمتاسفانه ما خیلی وقتا در مورد مسایل دینی بزرگ نمایی داریم و از واقعیت خارج میشویم و اگر واقع بینانه عمل کنیم متوجه میشویم که أعراب همیشه دشمن ایرانیها بودن
Shir...
یادم نرود که یکی از بهترین اصحاب امام سلمان فارسی بوده
yase...
درود.واقعا توجیهتون مسخره بود نمیخواید قبول کنید که ما با عرب هیچ سنخیتی نداریم ما شش هزار سال پیش یکتا پرست بودیم اعراب حالا میخوان به ما یکتا پرستی یاد بدن نه داداش ما فرزند کوروشیم و از نژاد پاک آریایی بدرود
مجید
خیلی دوست داشتم قانع بشم ولی متاسفانه پاسخ ضعیف شما من رو به صحت چنین گفته ای مطمئن تر کرد. اگر.به قول شما منظور از عجم بیسواد و جاهل باشه، اون رو در مقابل عرب به کار نمیبردن. کتاب سفینه اخبار و شیخ عباس قمی هم چیزی نیستن که بخوایم تکذیب کنیم
رضا
در صورتی ک توانایی بلاغتون کمه لطفا مقاله ننویسید.مفهوم کاملا گنگ بود
محمد سعدی
خواهشا متن این پاسخو عوض کنید
یک کلام می گفتید کتاب سفینه مسند نیست
شیخ که نگفته هرچی تو این کتاب بگم متواتره
اصلا سند حدیث مخدوشه و اصلا روایت مخالف قرآنه

شیخ عباس اگر این حدیثو نقل کرده خواسته چیزی از متون اسلامی و متحققات شیعی کم نشه و برای من و شما نیست این حدیث به کار من و شما که نمیاد این برای محقیقین رجال و درایه و ... خوبه هرکی متنی که شما نوشتینو بخونه فکر می کنه یا شیخ عباس دروغ گفته یا امام صادق یه همچین حرف غیر عقلانی و متناقض با قرآنی زده (نعوذ بالله) در حالیکه شیخ عباس اینو فقط نقل کرده و به نه به عنوان حدیثی که بشه بش عمل کرد، که به عنوان یه روایت جعلی که میشه از روی اون کیفیت راوی هاشو سنجید و یا تحقیقاتی غیر ازین داشت

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.