عرفان‌های نوظهور -مقابله با عرفان های کاذب ۱۳۹۰/۱۱/۰۱ - ۴۱۸ بازدید

ویرایش علمی - سلام.در زمینه عرفانهای نوظهوری که خوردن مشروب را هم مجاز می دانند چه میدانید؟چطور جوانها را جذب میکنند و ما چه تکلیفی در برخورد با این جوانهای گمراه داریم؟باتشکر

در جواب به این سوال به چند نکته باید توجه داشت.۱. . شکی نیست که ماموریت اصلی
متولیان تربیت دینی در درازمدت، عرضه معنویت اسلامی ـ البته به روش مناسب و متناسب
با نیاز و شرایط مخاطب ـ است. این اقدام نه یک راه­کار که به عنوان یک استراتژی و
راهبرد کلان در حوزه فرهنگ عمومی باید مد نظر قرار گیرد. در
کنار این سیاست اساسی، در کوتاه مدت نمی­توان و نباید در مقابل هجمه سنگین معنویت­های
جدید سر به زیر برف برد و فضای عمومی جامعه را به حال خود رها نمود.۲. امروزه موج سهمگین عرفان­های
کاذب چنان در حال گسترش است که هیچ گروه و طیف و یا منطقه جغرافیایی خاصی از این
خطر در امان نیست.  میزان شیوع
عرفان­های کاذب اگر مورد توجه قرار گیرد، شکی نمی ماند که نمی توان به عرضه داشته
ها اکتفا کرد؛ بلکه برای کسانی که آسیب دیده اند باید اقدام به «علاج» نمود و نسبت
به کسانی که در معرض ابتلاء قرار دارند، اقدام به «پیشگیری» کرد. لازمه هر دو حرکت
هم پرداختن به تعلیمات و آموزه های این مکاتب است. بنا بر این لازم است مستقیم به
مقابله با این جنبش ها رفت نه این که دورادور به معرفی خود بسنده کنیم. هر جا که
آسیب وجود داشته باشد نمی شود از پیشگیری و روشن­گری غفلت نمود. نگاهی به روش قران
کریم در برخورد با افکار و اندیشه های باطل، وظیفه متولیان حوزه فرهنگ را روشن می­نماید.
مقابله قران با مکاتب و آیین­های باطل، با طرح آن اندیشه­ها و پرداختن تفصیلی
به آن­ها همراه است و در قدم بعد اثبات بطلان آن. جملاتی
که در قران به نقل از دهریون و ملحدین و مشرکین و کفار و اهل کتاب در قالب کلمه
«قالوا» بیان شده مبین این معناست.۳.
البته روشن است برای گروه هایی
که قطعا در معرض ابتلا نیستند، طرح عرفان های نوظهور و بیان خطر عرفان های کاذب
کاری لغو است. در این بین، برای خواص و گروه های تاثیر گذار (همچون معلمین،
مربیان، مدیران، افراد تاثیر گذار در حوزه فرهنگ عمومی و به خصوص نیروهای فعال
فرهنگی) اگر چه خود مصون باشند؛ آشنایی با آموزه ها و آسیب های عرفان های جدید یک
ضرورت است. این کار برای خواص اطلاع­رسانی و روشن­گری و برای گروه­های مرتبط با
خواص، ایمن­سازی و پیشگیری خواهد بود.
۴.  جریانات دسته­ای از ادله دینی را مستمسک قرار
داده­اند و تفسیرهای جدیدی عرضه کرده­اند که به ظاهر با قرائت علمای دینی در ستیز
نیست و مخاطب این گروه ها هیچ گاه احساس نمی کند که از باورهای دینی خود فاصله
گرفته اند. تجربه نشان داده که با مخاطبین این فرقه­ها نمی توان بدون بازگویی و
بازخوانی تفسیرهای رایج در این جریان­ها و آن گاه مقایسه و تطبیق آن با متون
اسلامی؛ روبرو شد. مخاطبین این گروه ها خود را آسیب دیده نمی دانند. به همین علت
آن چه که به عنوان عرضه معنویت اسلامی به این طیف گفته می شود، از نظر ایشان
بازخوانی یافته های جدید است و تنافی با تعالیم جدید ندارد. قدمی باید پا را فراتر
گذاشت؛ حتی افرادی را که تبیین وتفسیرهای جدید را نمی دانند با کلیات این تاویل­ها
و بافته­ها آشنا نمود و خطر قرائت های جدید را گوشزد نمود؛ چرا که مخاطبین این
گروه ها اگر ذهنیت قبلی در مورد آسیب زا بودن و غیر دینی بودن این اندیشه داشته
باشند، عموما با تردید و ابهام با این افکار مواجه می شوند و از آن جا که احتمال
غیر دینی بودن این گروه ها را می دهند، در صورت مواجهه با این افکار، حس مقاومت
درونی در آن ها شکل می گیرد و با نگاه نقادانه به مصاف آن ها می روند. بیشترین
افراد آسیب دیده کسانی بوده اند که احتمال انحراف در مورد این گروه ها نمی داده
اند و با ذهن خالی با این جریان ها روبرو شده اند. از قضا همین ذهن خالی باعث شده که
دربست تعالیم جدید را پذیرفته و به حال دل دادگی برسند. افرادی که ذهنیت قبلی در
مورد غیر دینی بودن این دسته از عرفان ها داشته اند، اگر هم به عنوان مشتری با این
فرقه ها ارتباط داشته اند، در موارد زیادی به حالت دلدادگی نرسیده اند و آسیب جدی
در این ارتباط ندیده اند. چنین نیازی برای افراد متدین شدیدتر است؛ چرا که افراد
دلبسته به معارف اسلامی، آن گاه که احتمال انحراف داده اند، در هیچ جریانی هضم
نشده اند. برای این گروه کافی است «احتمال اصیل نبودن» یک اندیشه مطرح شود؛ اگر
این احتمال با اطلاع رسانیِ قبلی تقویت شود، مصونیت دو چندان می شود.۵. نکته اخر این که عرفان های نوظهور هیچ گاه دیگران را مستقیما به شراب خوردن دعوت نمی کنند. آسیب عرفان های نوظهور عمده اسیب اندیشه ای و اعتقادی است و آن ها سعی می کنند که هنجارها را به ظاهر رعایت کنند و بیشتر از طریق محتوی و متن پیش بروند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.