عصمت پیامبران(ع)-عصمت قبل از بعثت ۱۳۸۸/۱/۲۷

آیا پیامبران قبل از این که به پیامبری برسند، دارای عصمت بوده اند؟

اعتقاد شیعه بر عصمت انبیاء از بدو تولد می باشد. بعضی از دلایل ارائه شده برای عصمت مطلق بوده و شامل دوران قبل از بعثت و قبل از بلوغ هم می شود. به عنوان نمونه به طور مختصر یکی از ادله بیان می شود. پیامبران برای تعلیم و تربیت آدمی ارسال شده اند و تحقق کامل این غرض مهم تنها در صورتی است که آنها در تمامی رفتار و اعمالشان به طور مطلق سرمشق و اسوه انسان ها باشند و کلامشان با رفتار و اعمالشان تطابق داشته باشد. توجه داریم که اسوه بودن انبیاء مطلق بوده و مربوط به همه جوانب زندگی و همه مراحل عمر است. این بیان عصمت را به طور مطلق اثبات می کند. قبلا اشاره کردیم نسبت به عصمت در دوران طفولیت تفاسیر گوناگونی شده است. حق این است که چه در دوران طفولیت مکلف باشند و چه نباشند دلیل مذکور در بالا شامل آن دوران می شود. اگر قرار است که انسان ها از هر جهت به انبیاء اعتماد کنند و کلام و عمل آنان را معیار و ملاک قرار دهند بایستی حتی در دوران طفولیت نیز خطایی از آنان سر نزند. قرآن کریم می فرماید: «هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه»؛ (جمعه، آیه ۲). و همین طور می فرماید: «یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذیرا و داعیا الی الله باذنه و سراجا منیرا» ؛ (احزاب، آیات ۴۵ و ۴۶). در این آیات، خداوند شأن پیامبر را صرفا پیام رسان معرفی نمی کند بلکه پیامبر معلم و تزکیه کننده انسانها و به عنوان شاهد بر مردم معرفی می شود یعنی پیامبر راهنمای مطلق و همه جانبه انسانها است. پـیامبران پیش از بعثت خود نیز از گناه به دور بودند یعنى خداوند آنان را راهنمایى مى کرد تا آنچه پـسـنـدیـده است اختیار کنند , چرا که وجود یک سوء پیشینه براى یک رهبر بزرگ کافى است که موقعیت او را در دلها کوچک و متزلزل سازد وسرانجام نتواند رسالت خود را به خوبى انجام دهد . و بـه هـمین جهت مى بود که خدا زندگى پیامبران را از آغاز شامل شگفتى ها قرار مى داد تا مردم بهتر از آنان پیروى کنند و کلماتشان اثر بیشترى داشته باشد , چنانکه همه مى دانیم حضرت عیسى (ع ) بـدون پـدر بـه دنیا آمد و اسحاق و یحیى از مادرانى عقیم و نازا به وجود آمدند و ... بنابراین چگونه ممکن است خدا رسالت را به عهده کسى که سوء سابقه داشته است ومردم از او متنفر بوده اند قـرار دهـد ؟پس لازم است همه پیامبران از آغاز تا به انجام نیکوکار , صالح و معصوم باشندچنانکه قـرآن کریم در سوره انعام آیه ۹۰ - ۸۳ از حضرت ابراهیم , اسحاق , یعقوب ,داود , سلیمان , ایوب , یـوسـف , موسى , هارون , زکریا , یحیى , عیسى , الیاس ,اسماعیل , یسع , یونس و لوط - که سلام خـدا بـر آنـان بـاد - بـه عنوان نیکوکاران و صالحین یاد مى کند و مى فرماید ما این افراد را - براى رسالت - انتخاب کردیم . تـاریـخ زنـدگى پیامبر اسلام (ص ) خود بهترین گواه این موضوع است چرا که از آغازبه خوبى و امـانـتـدارى و دفـاع از ستمدیدگان و پاکدامنى و ... معروف بود به طوریکه دشمنان سرسخت اسلام نتوانستند در زندگى پرافتخار او کوچکترین نقطه ضعفى بیابند . ملا عبدالرزاق لاهیجى در ( گوهر مراد ) مى نویسد :مذهب و عقیده امامیه و دانشمندان شیعه بر این است که پیامبران در همه عمرمعصوم بوده اند و عقیده حق نیز همین است زیرا در این صورت که هیچ سابقه گناه نداشته باشند , مردم بهتر از آنان پیروى مى کنند و لطف خدا که اساس نبوت و عصمت است به نیکوترین وجه انجام مى گیرد (۱) . بیست پاسخ، هئیت تحریریه موسسه در راه حق ۱ - گوهر مراد صفحه ۳۰۱ به نقل از سایت تبیان

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.