عفاف یا کنترل نگاه ۱۳۹۱/۰۵/۱۱ - ۹۴۹ بازدید

خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و چهره زیبا را داده برای دیدن پس چرا می گویید به زن نگاه نکن. جواب این شبهه چیست؟

در خصوص پرسشی که مطرح نمودید ، ذکر نکاتی ضرورت دارد:۱. به چهره زیبای دختر خود ، خواهر خود، مادر خود ، نگاه کنید و لذت ببرید. چه کسی لذت بردن از این نگاه را منع کرده است. اصلا چنین نگاهی نه تنها ممنوع نیست بلکه عبادت هم هست. آنچه ممنوع است نگاه شهوت آلود یا نگاهی است که شائبه افتادن در ورطه شهوت دارد . آیا می توانید تضمین بدهید که لذت نگاه به زنان زیبا روی نامحرم از جنس لذت نگاه به زیبایی خواهر و مادر است؟ خداوند متعال با ایجاد ممنوعیت در نگاه به نامحرم و منحصر کردن نگاه شهوت آلود به همسر ، در صدد مدیریت این قوه قدرتمند بوده است. اگر قوه شهویه کنترل نشود ، همه توانایی ها و استعداد های انسان را منحرف می کند و امکان لذت بری و استفاده از بخش عظیمی از لذت ها را از انسان سلب نموده و شخصیت انسان را زمین گیر می کند. خداوند متعال ، در ضمن دستور به حفظ نگاه به نامحرمان ، این امر را زمینه تزکیه و پاکیزگی بیشتر برای بهره وری از سعادت انسان می داند (قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم).۲. «ان الله جمیل و یحب الجمال؛ خداوند زیباست و زیبایی ها را دوست دارد»، این سخن صحیح و ارزشمندی است، لکن برداشت جنابعالی از این عبارت صحیح نیست. خداوند رزاق است و روزی دهنده همه انسان ها در عین حال همه رزق های طیب و پاک را برای انسان ها آفریده است. «خلق لکم مافی الارض جمیعا؛ هر آنچه بر روی زمین آفریدم برای شماست»، و در آیه ای دیگر تاکید می کند همه زینت ها و ارزاق طیب را مخصوص مومنین خلق نمودم و مومنین نیز مجاز به حرام کردن آن بر خود نیستند؛ «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللَّهِ الَّتی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ؛ [۱]بگو: «چه کسى زینتهاى الهى را که براى بندگان خود آفریده، و روزیهاى پاکیزه را حرام کرده است؟!» بگو: «اینها در زندگى دنیا، براى کسانى است که ایمان آورده اند (اگر چه دیگران نیز با آنها مشارکت دارند ولى) در قیامت، خالص (براى مؤمنان) خواهد بود.» این گونه آیات (خود) را براى کسانى که آگاهند، شرح مى دهیم».آیا منطقی است که با استناد به این آیات و حقایق قرانی ، به باغ همسایه برویم و میوه های آن را بچنیم و گوسفند او را ذبح کنیم و بخوریم و لذت ببریم و بگوییم خود خداوند به ما اجازه داده است؟!!!هرگز چنین نیست! همان خداوندی که زیبایی ها و طیبات را خلق کرد راه صحیح استفاده از این طیبات را نیز به ما نشان داد. مومن یعنی کسی که به دستورات خداوند متعال که خالق همه خوبی ها و زیبایی هاست درست عمل می کند. همان خداوندی که دستور به حفظ چشم از نگاه به نامحرم را برای مومنین صادر کرده است (قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم)، همان خدا نیز خطاب به مومنین می گوید که زینت ها و زیبایی ها مخصوص مومنین است (قل هی للذین آمنوا فی الحیاه الدنیا خالصه یوم القیامه ). پس در این آیات به ظاهر متفاوت ، برای کسانی که اهل دقت و تامل هستند نکات زیادی وجود دارد (کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ).نکته این جاست که رمز فراگیری و استمرار لذت از زینت های الهی و روزی های پاک، در برخورد ضابطه مند با آنهاست. فکر می کنید چرا گرایش به همجنس گرایی، سکس با حیوانات ، سکس همراه با خودآزاری(مازوخیسم) یا دگر آزاری( سادیسم)، در جوامع غربی زیاد شده است؟ اینها که هیچ گونه ضابطه و قاعده ای را در نگاه و رابطه با یکدیگر نمی شناسند. مگر زنان زیباروی به آسان ترین شکل در اختیارشان نیست؟ پس چرا همجنس بازی ؟ چرا سکس با حیوانات ؟ و...
چه چیزی باعث این انحرافات عمیق جنسی در دنیای غرب مدرن شده است؟
حقیقت آن است که عدم توجه و درک دقیق از ماهیت گرایش ها و امیال انسان، دلیل اصلی سقوط در چنین انحرافاتی است. قوه شهوت یک جنبه جسمی و یک جنبه روانی دارد. جنبه جسمی آن با التذاذ و بهره بری به صورت موقت خاموش می شود ولی جنبه روانی آن سیری ناپذیر است. اگر بخواهید میل سیری ناپذیر روانی را در ظرف محدود جسم وارد کنید، این ظرف لبریز می شود. شکم سیر وقتی بهترین غذاها را هم برایش بیاورید دیگر متنفر می شود. شکم گرسنه است که از کباب بره لذت می برد. شکم سیر چون از کباب بره لذت نمی برد ، شکل لذت بری اش منحرف می شود. دیگر گوشت کباب برایش لذت بخش نیست، به سوسک خواری و کرم خواری و حشره خواری روی می آورد. به زنده خواری روی می آورد ، به جنین خواری و کثافت خواری روی می آورد [۲]و لذت ها را در جاهای دیگر جستجو می کند. در مورد لذت جنسی نیز همین قاعده حاکم است. رفتارهای غیرضابطه مند و نگاه های شهوت آلود جنسی، در درجه اول نیاز به رابطه جنسی را به صورت عطشی سیری ناپذیر ظاهر می کند و انسان را در ورطه ای از روابط نامشروع اسیر و گرفتار کرده و او را از بسیاری از لذت های زندگی و کمال باز می دارد و به مرور زمان ، زمینه ساز انحراف در ماهیت این لذت بری شده و تبدیل به اشکال سخیف و کثیف، مانند آنچه دنیای غرب آن را تجربه کرده است می نماید.
۳. دیگر عواقب نگاه به نامحرم و چشم چرانی :
*عامل غفلت و فراموشی خداوند -*اولین گام انحراف عملی - *حسرت و اندوه طولانی - *امام صادق علیه السلام می فرماید:« بسا یک نگاه که حسرت و غصه ی طولانی در پی خواهد داشت.» *به خطر افتادن امنیت و سلامت جامعه -*ایجاد نگرانی و اضطراب - *عذاب اخروی
- حسرت و اندوه طولانی: امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرماید: چه بسا نگاه هایی که غصه های طولانی را در پی دارد . به این معنی که چشم قوی ترین ابزار حسی است . یعنی میدان آستانه تحریک چشم از بقیه حواس بیشتر است و بیشترین تحریکات حسی را دریافت می کند و این دل است که بعد از نگاه به کار می افتد یعنی آنچه را دیده ، می بیند ، دل طلب می کند و چون امکان رسیدن به آنچه دیده شده فراهم نمی شود ؛ افسردگی و رنجوری عاید انسان می شود .
از فحوای حدیث رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ که فرمود: همه چشمها روز قیامت گریانند جز سه چشم: چشمی که از ترس خدا بگرید، چشمی که از نامحرم فرونهاده شود، چشمی که در راه خدا (و پاسداری از کیان اسلام) شب زنده دار باشد, فهمیده می شود که علاوه بر حسرت دنیوی, فرد چشم چران در آخرت از فرط حسرت و پشیمانی چشمانی گریان خواهد داشت. کُلُّ عَیْنٍ باکِیَةٌ یَومَ القِیامَةِ اِلّا ثَلاًًثَةُ اَعیُنٍ: عَیْنٌ بَکَتْ مِنْ خَشیَةِ اللهِ وَ عَیْنٌ غَضَّتْ عَنْ مَحارِمِ اللهِ وَ عَیْنٌ باتَت ساهِرَة فی سبیلِ الله.
- به خطر افتادن امنیت و سلامت جامعه: در واقع، نگاه های آلوده، مسموم و شهوت انگیز، آتش درون را شعله ور می سازد که فرایند و محصولی جز فحشا، سیاهی دل؛ مشکلات و نارسایی هایی اجتماعی، نخواهد داشت. چشم چرانی دام شیطانی، بذر شهوت و رویشگاه فسق و فجور است که دل را می لرزاند، آرامش و ثبات را سلب نموده و باعث هرج و مرج و فتنه و فساد در جامعه می شود.
لذا چشم چرانی، این تیر مسموم و زهرآلود شیطانی اگر بدون قید و بند، رها شود یقیناً سلامت و امنیت طرفین را به خطر می اندازد، جوان و نوجوانی که به کوچه و خیابان راه می افتد اگر دستور اسلام را رعایت نکرده و نگاهش را کوتاه نکند و از طرف دیگر، کسانی که باید حجاب و پوشش اسلامی را رعایت کنند، رعایت نکنند، چشم جوان به صحنه های شهوت انگیز خواهد افتاد، و نیروی قدرتمند شهوت به جوشش و غلیان آمده و تحریک خواهد شد، درچنین شرایط حساس و خطرناکی، این جوان، یا باید به عیاشی، فساد و تجاوزگری روی آورد و به خواسته های قوه شهوانی جواب مثبت دهد، امنیت خود و دیگران را به خطر اندازد، و یا با تخیل و تصور، با حالت افسرده و پریشان، زندگی بیمار گونه خود را ادامه داده آسایش و آرامش خانواده را برهم زند.
- ایجاد نگرانی و اضطراب : آنچه از مجموع آیات، روایات و تجربیات کارشناسان به دست می آید این است که: چشم چرانی های هوس آلود بدحجابی و بی حجابی زنان و دختران بی بند و بار از جمله عوامل مؤثر در ایجاد اضطراب ونگرانی افراد و خانواده ها و هرج و مرج و ناامنی در جامعه به حساب می آید. در طرف مقابل اگر اصول و ارزش های اسلامی از جمله حجاب و پوشش اسلامی، رعایت شود از چشم چرانی و نگاه های آلوده جلوگیری به عمل آید وخانم ها در نشست و برخواست و صحبت ها و مکالمات روزمره، دستورات شرع مقدس را رعایت کنند یقیناً زمینه های فساد زدوده شده دام های شیاطین برچیده خواهد شد، آرامش روحی و روانی برای افراد و خانواده ها، نظم، ثبات و امنیت در جامعه پدید خواهد آمد. امام علی(ع) می فرماید: «کسی که نگاهش را کاهش دهد، قلبش آرام می گیرد.» و نعمتی بالاتر از آرامش قلب، وجود ندارد. این موهبت بزرگ اگر در اعضا و افراد جامعه، محقق شده و تجلی پیدا کند، جامعه نیز به طبع اعضا و افراد خود، دارای امنیت و آرامش خواهد شد.
ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند دل کند یاد
این همه آفت که به تن می رسد از نظر تو به شکن می رسد
دیده فرو پوش چو دُر در صدف تا نشوی تیر بلا را هدف
- عذاب اخروی: علاوه بر ابتلا به عواقب دنیوی، «چشم ناپاک» از عذاب و شکنجه الهی نیز بی نصیب نمی ماند. رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود : آن که چشمانش را از نگاه به زن نامحرم پر کند، روز قیامت، خداوند چشمانش را با میخ های آتشین و از آتش پر کند، تا وقتی که به حساب مردم رسیدگی کند، سپس امر می شود که او را به جهنم ببرند. مَنْ مَلَاَ عَیْنَیْهِ مِنِ امْرَأَةٍ حَراماً حَشاهُما اللهُ عَزَّ وَجَلَّ یَوْمَ القِیامَةِ بِمَسامیرَ مِنْ نارٍ وَحَشاهُما ناراً حَتّی یَقْضِیَ بَیْنَ‌ النّاسِ ثُمَّ یُؤمَرُ بِه اِلَی النّارِِِ.
یکی از مهمترین عوامل تزلزل خانواده ها ، عدم لذت بری همسران از یکدیگر است. افرادی که چشم خود را کنترل نمی کنند، مرتب همسرشان را با دیگران مقایسه می کنند و در این مقایسه گری ناعادلانه ، عموما همسرانشان بازنده این میدان بوده و رفته رفته علقه های غریزی و به تبع آن علقه های عاطفی کاسته و زمینه طلاق عاطفی و به دنبال آن طلاق قضایی را ایجاد می کند. چه چیز باعث می شود که پنجاه سال پیش ، پدران و مادران و اجداد ما ، نقل می کردند که در روستا و محله و شهرشان ، طلاق امری بسیار نادر و انگشت شمار بوده است ولی در این زمان ، طبق آمار سال قبل هر ۱۳ ازدواج دو طلاق در کل کشور اتفاق می افتد. در شهر بزرگ تهران ، هر چهار ازدواج یک طلاق ثبت شده است. آین آمار در شهرهای سنتی ، به خاطر نحوه پوشش و روابط بین زنان و مردان ، که نگاه ها بیشتر کنترل می شود بسیار پایین تر گزارش شده است.
پی نوشت ها:
[۱] . الأعراف : ۳۲
[۲] . صدها رستوران به منظور سرو حشرات، زنده خواری حیوانات، و حتی جنین خواری در کشورهای صنعتی و پیشرفته!! جهان وجود دارد که در سایت های اینترنتی قابل رویت است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.