علایم ظهور امام زمان ۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۶۰۱ بازدید

سلام نشانه های ظهورامام زمان چیست ایاظهورنزدیک است?

نشانه های ظهور علایم و نشانه هاى ظهور، چیزهایى هستند که تا واضح نشوند، حضرت صاحب الزمان ظاهر نمى شود و حدوث هر یک از آنها، دلیل این است که ایام فرج تا اندازه اى نزدیک شده است؛ اما دلالتى ندارد که بعد از حدوث آن علامت، بلافاصله حضرت صاحب الامر ظهور کند؛ ولى در مورد بعضى از آنها حسنى، و ، تصریح شده که مقارن ظهور آن حضرت واقع مى شود.احادیث اهل بیت علیهم السلام علایم ظهور را به دو قسم تقسیم کرده اند:یکى از آنها علایم حتمى است که به هیچ قید و شرطى مشروط نیست و قبل از ظهور باید واقع شود.قسم دوم؛ یعنى، علایم غیرحتمى، حوادثى است که به طور مطلق و حتم از نشانه هاى ظهور نیست؛ بلکه مشروط به شرطى است که اگر آن شرط تحقق یابد، مشروط نیز محقق مى شود.نشانه های حتمی ظهور عبارت است از :۱ـ خروج سفیانی: سفیانی نام مردی جنایت کار است که از شام قیام می کند و لشکرهایی برای کشتن شیعیان به مدینه و کوفه می فرستد و خودش هم به سمت بیت المقدس حرکت می کند؛ امام صادق‌(ع) فرمود: «اگر سفیانی را ببینی، پلیدترین مردم را دیده ای»؛ (همان، ج ۲، ص ۵۵۷)۲ ـ خسف بیداء: خسف یعنی فرو رفتن در زمین و بیداء نام بیابانی میان مکه و مدینه و به معنای نابودی است. وقتی لشکر سفیانی پس از فتح مدینه از آن جا خارج می شوند و به سوی مکه حرکت می کنند، همه در بیابان بیداء به زمین فرو رفته، به طور معجزه آسا دفن می شوند؛۳ ـ ندای آسمانی: منظور صدایی است که در شب و روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان از آسمان شنیده می شود و همه دنیا و هر کس به زبان خود آن را می شنود. امام صادق (ع) فرمود:«ندا دهنده ای از آسمان به قائم (عج) و نام پدرش آواز می دهد».(همان، ص ۱۸۷)۴ ـ قتل نفس زکیه: نفس زکیه یعنی انسان پاک و بی گناه؛ یکی از نشانه های حتمی، کشته شدن فردی بی گناه از سادات در مسجد الحرام (بین رکن و مقام) است. امام صادق (ع) فرمود: «بین قیام قائم آل محمد(عج) و کشته شدن نفس زکیه، تنها پانزده شب فاصله دارد». (کمال الدین، ج ۲ ، ص ۵۵۴)۵ ـ قیام یمانی: یمانی سرداری نیک نهاد و درست کار و طرف دار امام مهدی است و از «صنعای» سرزمین یمن که پیش از ظهور قیام می کند. او با تباهی ها می ستیزد. امام باقر(ع) فرمود:«در میان بیرق هایی که پیش از قیام مهدی (عج) بلند می شود، پرچمی هدایت کننده تر از پرچم یمانی وجود ندارد که آن پرچم ,هدایت است، چون شما را به سوی صاحب تان دعوت می کند.» یمانی، هم زمان با سفیانی قیام می کند. شیخ مفیده (ره) در کتاب الارشاد انبوهى از این نشانه ها و علایم را به طور فشرده نقل کرده است. به نظر او مهمترین نشانه ها عبارت است از:۱. جنبش ارتجاعى سفیانى.۲. قتل سید حسنى.۳. جنگ قدرت بنى عباس.۴. گرفتن خورشید در نیم روز ماه رمضان.۵. شکافته شدن زمین و فرورفتن تجاوزکاران.۶. فرورفتن زمین در مشرق و مغرب.۷. توقف خورشید به هنگام نیم روز در وسط آسمان.۸. طلوع خورشید از مغرب.۹. قتل نفس زکیه پشت دروازه کوفه در زمره هفتاد تن از شایستگان.۱۰. بریده شدن سر مردى از بنى هاشم در میان رکن و مقام.۱۱. ویران شدن دیوار مسجد کوفه.۱۲. حرکت پرچم هاى سیاه از طرف خراسان.۱۳. قیام جنبش یمنى.۱۴. آشکار شدن مرد مغربى و تصرف سرزمین شام به وسیله لشگر او.۱۵. فروآمدن ترک ها در جزیره.۱۶. فروآمدن رومیان در رمله.۱۷. طلوع ستاره اى درخشان و نورانى بسان ماه و آن گاه انعطاف خاص آن.۱۸. پدیدار شدن سرخى در آسمان و گسترش آن در آفاق آسمان.۱۹. پیدایش ستون آتشى در مشرق به مدت سه تا هفت روز. ۲۰. قیام امت عرب و برکنار شدن زمامداران عرب به وسیله ملت هاى خویش و به دست گرفتن زمام امور کشورها به وسیله مردم.۲۱. خروج جهان عرب از سیطره عجم (احتمالاً غربى ها).۲۲. کشته شدن رهبر مصر به دست مردم.۲۳. انهدام شام و اختلاف سه جریان سیاسى در آن.۲۴. ورود پرچم هاى قیس و عرب به مصر و پرچم هاى «کنده» به خراسان.۲۵. ورود سپاهى از سوى مغرب و رسیدن به آنها به دروازه شهر حیره.۲۶. شکستن دیوار فرات و جریان یافتن آب در کوچه هاى کوفه.۲۷. خروج شصت پیامبر دروغین.۲۸. خروج دوازده امام دروغین.۲۹. به آتش کشیده شدن مرد گران قدرى از بنى عباس بین جلولا و خانقین.۳۰. ایجاد پل ارتباط میان کوفه و بغداد.۳۱. وزش بادى سیاه در آغاز روز.۳۲. ترس و ناامنى فراگیرى که همه عراق و بغداد را فرا مى گیرد.۳۳. مرگ سریع و دردناک و نقص و زیان در اموال و جان و ثمرات.۳۴. آفت ملخ نابهنگام و بهنگام کشاورزى.۳۵. برداشت کم محصولات زراعى.۳۶. جنگ قدرت میان عجم (غیرعرب) و خونریزى بسیار در میان آنان.۳۷. شورش بردگان بر ضد برده داران و کشتن آنان.۳۸. مسلمان شدن گروهى از بدعت گذاران و به صورت میمون و خوک درآمدن آنان.۳۹. تسلط کشورهاى عقب مانده به کشورهاى زورمندتر و ثروتمند.۴۰. طنین افکن شدن ندایى از آسمان و رسیدن آن به گوش جهانیان به زبان هاى گوناگون.۴۱. پدیدار شدن چهره و سینه اى در کره خورشید.۴۲. زنده شدن گروهى از مردگان و بازگشت آنان به دنیا به گونه اى که مردم آنان را شناخته و با آنان دیدار مى کنند الارشاد، ص ۳۵۶؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۲۰.. ... آن گاه است که (مردم) از ظهور آن امام موعود در مکه مکرمه و بیت اللَّه آگاه مى گردند و با شور و شوق و اخلاص به یارى او مى شتابند ر.ک: محمدکاظم قزوینى، امام مهدى از ولادت تا ظهور، ص ۲۹۳ و ۲۹۴.. با توجه به این که زمان ظهور مشخص نیست، زمان نشانه‌های مرتبط نزدیک به آن نیز مشخص نیست. بنابراین، سخن گفتن از نزدیکی یا دوری آن، امری پسندیده نیست.
البته، عده‌ای با توجه به اوضاع و شرایط فعلی حاکم بر جهان، به این باور رسیده‌اند که دوره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم همان دوره‌ی آخرالزمان است که در روایات به آن اشاره شده است؛ زیرا، برای آخر الزمان نشانه‌هایی گفته شده، مانند گسترش فساد و تفسیر دین بر اساس هوا و هوس و ... که این نشانه‌ها در دوره‌ی زمانی ما به وقوع پیوسته است. پس زمان کنونی، آخر الزمان است و ظهور نیز در این دوران محقق می‌شود. به علاوه، با وجود انقلاب اسلامی ایران و زنده شدن نام و یاد امام زمان(عج)، و معرفی ایشان به دنیا، آمادگی و اقبال مردم به پذیرش ایشان، بیشتر شده و امید به ظهور هم بیشتر شده است.
به عبارت دیگر حرکت عمومی کشورها و جوامع به سمت وحدت و هم گرایی و به عبارت دیگر، توجه به تشکیلات بین المللی و اتحادیه‌های منطقه‌ای و فاصله گرفتن از جزء گرایی، ملت‌ها را به این نتیجه رسانده که برای آینده بهتر باید مرز‌ها را به حداقل رساند و جهان را دهکده‌ای کوچک دانست. طبعاً، این پدیده نیاز به یک قانون عمومی و بین المللی را تشدید می‌کند. این رویداد، آمادگی مردم را برای پذیرش یک حاکمیت فراگیر، بیشتر کرده است.
ظهور انقلاب اسلامی که منادی و معرف حقایق اسلام(در حد ممکن) بود، باعث توجه بیشتر جهانیان به اسلام شد و روحیه کفر ستیزی و مبارزه با ظلم در میان ملت‌ها، به ویژه مسلمانان بیشتر شده است؛ به گونه‌ای که اصول‌گرایی اسلامی، یکی از جریاناتی است که منافع غرب را به خطر انداخته است. برخی از علما نیز معتقدند: همان گونه که غیبت دو مرحله‌ای بود و غیبت صغرا برای ایجاد آمادگی مردم برای ورود به غیبت کبرا لازم بود؛ همینطور ظهور نیز ممکن است دو مرحله‌ای باشد و با ظهور صغرا ـ که در انقلاب اسلامی ایران تجلی یافته ـ مردم با حقیقت قیام امام زمان(ع) آشنایی بیشتری پیدا کرده و برای ظهور اصلی و قیام جهانی حضرت آماده می‌شوند.
به هر حال ما در عین آن که باید امید به تعجیل در فرج داشته باشیم و آمادگی برای ظهور را در خود تقویت بکنیم، ولی نباید فکر خود را متوجه اموری بکنیم که از محدوده‌ی علم ما فراتر است و راهی برای دسترسی به آن نداریم. لذا سخن از نزدیکی علایم، امری قابل قبول نیست.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.