علت ازدواج پیامبر(ص) با عایشه و حفصه ۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۲۶۲۲ بازدید

چرا با اینکه زنان پیامبر عصمت نداشته اند همچنان پیامبر با آن ها بوده؟

عصمت همسر، شرط زندگی پیامبران الهی از جمله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با آنان نبوده است بلکه آن بزرگواران به علل مختلف با برخی از زنان ازدواج کرده اند که البته گاها هم به جهت آزمایش الهی بوده است چنانکه حضرت نوح و لوط هم بدین آزمایش بزرگ مبتلا بوده اند که در قرآن کریم هم بدان تصریح شده است.
آری، رسول گرامی اسلام در نهایت قرب به مقام اقدس الهی بوده اند اما خداوند هر کسی را به نوبه خود آزمایش می کند و برای آزمایش رسول خدا از ایشان خواست که با چنین افرادی ازدواج کند و با این دستور ، در خانه وی کسی را قرار داد که می توانست مایه آزمایش ایشان باشد؛ زیرا امتحان مردان بزرگ باید به بزرگی خود ایشان باشد .
اما چون این آزمایش می توانست سبب اشتباه برخی ، در مورد شخصیت واقعی همسران رسول گرامی اسلام باشد ، خداوند هم در قرآن با بیان برخی اشکالات و اشتباهات همسران رسول خدا و همسران پیغمبران گذشته ، راه هدایت را برای مردم باز گذاشته است .
چنانکه که ذکر شد به عنوان مثال در سوره تحریم آیه ده همسر حضرت نوح و همسر حضرت لوط را به عنوان دو نمونه برای کفار معرفی می نماید که با وجود حضور در خانه پیغمبران الهی ، باز گمراه شدند .
و در همین سوره در آیه 4 در مورد دو تن از همسران رسول خدا می فرماید :
إِنْ تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکُمَا وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَیْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِیلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمَلَائِکَةُ بَعْدَ ذَلِکَ ظَهِیرٌ
اگر ( شما دو همسر رسول خدا) به درگاه خدا توبه کنید ، دل های شما به سوی او میل پیدا کرده است ، اما اگر علیه او بر یکدیگر کمک کنید در حقیقت خدا خود سرپرست اوست و جبرئیل و صالح مومنان (نیز یاور اویند) و گذشته از این فرشتگان نیز پشتیبان او خواهند بود .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
چرا باعایشه ازدواج کردند؟بعضی ها میگویند این تشویق به کودک همسری است و نمیدانم در پاسخ چ بگویم!
پرسمان
سلام علیکم، عایشه کودک نبوده در همین سایت آنرا جستجو کنید.
از اهداف ازدواجهاى پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) جهت سیاسى - تبلیغى بود ؛ یعنى با ازدواج موقعیتش در بین قبایل مستحکم گردد و بر نفوذ سیاسى و اجتماعیش افزوده شود و از این راه براى رشد و گسترش اسلام استفاده نماید.
حضرت به خاطر دست یابى بر موقعیتهاى بهتر اجتماعى و سیاسى ، در تبلیغ دین خدا و استحکام آن و پیوند با قبایل بزرگ عرب و جلوگیرى از کارشکنی هاى آنان و حفظ سیاست داخلی و ایجاد زمینه مساعد براى مسلمان شدن قبایل عرب ، به برخى ازدواج ها رو آورد .
در راستاى این اهداف پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) با زنان ذیل ازدواج کردند : عایشه دختر ابوبکر از قبیله «تیم».
حفصه دختر عمر از قبیله بزرگ «عدى».
ام حبیبه دختر ابوسفیان از قبیله نامدار بنى امیه.
ام سلمه از قبیله بنى مخزوم .
سوده از قبیله بنى اسد.
میمونه از قبیله بنى هلال.
صفیه از بنى اسرائیل . ازدواج مهمترین پیوند و میثاق اجتماعى است، به ویژه در آن فرهنگ تأثیر بسیارى از خود به جا می­گذارد.
در آن محیطى که جنگ و خونریزى و غارتگرى رواج داشت، بلکه به تعبیر "ابن خلدون" جنگ و خونریزى و غارتگرى جزو خصلت ثانوى آنان شده بود، ( مقدمه ابن خلدون (ترجمه)، ج ۱، ص ۲۸۶) بهترین عامل بازدارنده از جنگها و عامل وحدت و اُلفت ، پیوند زناشویى بود.
از این روی، پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) با قبایل بزرگ قریش ، به ویژه با قبایلى که بیش از دیگران با پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) دشمن بودند ، مانند بنى امیه و بنى اسرائیل ، ازدواج نمود . اما با قبایل انصار که از سوى آنان هیچ خطرى احساس نمیشد و آنان نسبت به پیامبر(ص) دشمنى نداشتند، ازدواج نکرد. گیورگیو ، نویسنده مسیحى می‌نویسد:
محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) ام حبیبه را به ازدواج خود درآورد تا بدین ترتیب داماد ابوسفیان شود و از دشمنى قریش نسبت به خود بکاهد. در نتیجه پیامبر با خاندان بنی امیه و هند زن ابوسفیان وسایر دشمنان خونین خود خویشاوند شد و ام حبیبه عامل بسیار مؤثرى براى تبلیغ اسلام در خانواده هاى مکه شد.
محمد پیامبرى که از نو باید شناخت، ص ۲۰۷. در بعضى از تواریخ مى خوانیم که پیامبر با زنان متعددى ازدواج کرد و جز مراسم عقد انجام نشد، و هرگز آمیزش با آنها نکرد، حتى در مواردى تنها به خواستگارى بعضى از زنان قبائل قناعت کرد.
و آنها به همینقدر خوشحال بودند و مباهات مى کردند که زنى از قبیله آنان به نام همسر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نامیده شده ، و این افتخار براى آنها حاصل گشته است ، و به این ترتیب رابطه و پیوند اجتماعى آنها با پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) محکمتر، و در دفاع از او مصممتر مى شدند. ام سلمه از طایفه بنى مخزوم - طایفه ابوجهل و خالد بن ولید - بود، وقتى که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) وى را به همسرى خویش درآورد ، خالد بن ولید موضعگیرى شدید خود را در برابر مسلمانان مورد تجدید نظر قرار داده و پس از مدتى نه چندان طولانى اسلام آورد. پس از ازدواج رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) با جویریه و صفیه هیچگونه تحرکى را از سوى بنى نضیر و بنى مصطلق در برابر آنحضرت مشاهده نمى کنیم . از سوى دیگر، مشاهده مى کنیم که جویریه از جهت برکت آفرینى براى قوم و قبیله اش یک زن نمونه شناخته مى شود، و صحابه رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) یکصد خانوار از اسیران قوم و قبیله وى را بخاطر ازدواج پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) با او آزاد مى کنند و مى گویند: اینان خویشاوندان رسول خدایند! و پرواضح است که چنین منت گذارى بر یک طائفه و قبیله از سوى مسلمانان چه تاثیر بسزایى در عمق جان آنان داشته است.
بنابراین ، ازدواج پیامبر با عایشه و حفصه ، نه به خاطر نبودن زنی بهتر در آن جامعه و بلکه به خاطر مصالح مهمی بوده است که جز با ازدواج پیامبر با آن دو تحقق نمی ‌یافته است.
به نقل از: موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج)
میهمان
خواجه هستم هرچی تلاش میکنم نمیتونم ازعایشه خوشم بیاد اینقدکه امام علی علیه السلاممونواذیت کرده راستش ازش بدمم میاد.ینی یه آدمی مثل اون بااون همه ظلمی که باکاراش به اسلام کردبازم به خاطراینکه همسرپیامبرمون بودن میرن بهشت؟
پرسمان
سلام علیکم، بر اساس روایات شیعه، عایشه گرچه همسر پیامبر بود ولی اهل بهشت نیست و هر کس با علی علیه السلام دشمن باشد اهل بهشت نمی شود، همانطوری که همسر حضرت نوح و حضرت لوط اهل بهشت نیستند با این که همسر پیامبر هستند .
میهمان
سلام منو چیزی نفهمیدم
پرسمان
سلام علیکم، پرسش از عصمت همسران معصومین علیهم السلام بوده و پاسخ عدم لزوم آن است. اگر پرسش جدیدی مد نظرتان است ، برای بررسی و پاسخ ارسال فرمایید .
میهمان
چرا بعد از رحلت پیامبر عایشه حق ازدواج نداشت.مگر او هم نیاز جنسی نداشت
پرسمان
سلام علیکم، خداوند متعال به جهت گرامى داشت رسول خدا(ص)، حرمت نهادن به زنان آن حضرت را نیز ضرورى دانسته است و آنان را «امّهات المؤمنین»، (سوره احزاب، آیه ۶، «النّبى اولى بالمؤمنین من انفسهم و ازواجه امّهاتهم») یعنى مادران مؤمنین قلمداد نموده است. واضح است که آنها حقیقتا مادران واقعى مؤمنین نیستند، بلکه مراد خداوند متعال ارج نهادن به آنان بسان احترام به مادران خود مى باشد و ناگفته پیداست که کسى با مادر خود ازدواج نمى کند، (سوره نساء، آیه ۲۳ «حرّمت علیکم امّهاتکم و بناتکم و اخواتکم») . و اصلاً این کار نسبت به ساحت مقدس رسول اکرم(ص) جسارت و بى ادبى است که کمترین التفات از این سنخ به همسران آن حضرت داشته باشیم.
لذا خداوند متعال در قرآن کریم مى فرماید: شما حق ندارید رسول خدا را اذیت و آزار رسانید و هرگز حق ندارید بعد از آن حضرت با همسران آن حضرت ازدواج کنید این کار نزد خداوند متعال بسیار بزرگ است «... و ما کان لکم ان تؤذوا رسول الله و لا ان تنکحوا ازواجه من بعده أبدا ان ذلکم کان عندالله عظیما»، (سوره احزاب، آیه ۵۳) . بلکه حتى براى خود همسران پیامبر نیز محدودیت هایى قرارداده شده است که براى سایر بانوان منظور نکرده است، (سوره احزاب، آیات ۲۹ تا ۳۴).
استاد شهید مطهرى ضمن اشاره به این نکته، به بعد سیاسى آن نیز توجه داشته مى فرماید: در قرآن کریم درباره زنان پیامبر، دستورهاى خاصى وارد شده است. «یا نساء النبى لستُنَّ کأحد من النساء» ؛ «شما با سایر زنان فرق دارید ».
اسلام عنایت خاصى داشته است که زنان پیغمبر، چه در زمان حیات آن حضرت و چه بعد از وفات ایشان، در خانه هاى خود بمانند، و در این جهت بیشتر منظورهاى اجتماعى و سیاسى در کار بوده است.
قرآن کریم صریحا به زنان پیغمبر مى گوید: ((و قرن فی بیوتکن ; در خانه های خود بمانید)). اسلام می خواسته است ((امهات المؤمنین)) که خواه ناخواه احترام زیادی در میان مسلمانان داشتند از احترام خود سوء استفاده نکنند و احیانا" ابزار عناصر خودخواه و ماجراجو در مسائل سیاسی و اجتماعی واقع نشوند. و چنانکه می دانیم یکی از امهات المؤمنین (عایشه) که از این دستور تخلف کرد ماجراهای سیاسی ناگواری برای جهان اسلام به وجود آورد. خود او همیشه اظهار تأسف می کرد و می گفت دوست داشتم فرزندان زیادی از پیغمبر می داشتم و می مردند اما به چنین ماجرایی دست نمی زدم.
سر اینکه زنان پیغمبر ممنوع شدند از این که بعد از آن حضرت با شخص دیگری ازدواج کنند به نظر ما همین است; یعنی شوهر بعدی از شهرت و احترام زنش سوء استفاده می کرد و ماجراها می آفرید. بنابراین اگر درباره زنان پیغمبر دستور اکیدتر و شدیدتری وجود داشته باشد بدین جهت است.
بنابراین فلسفه حرمت ازدواج با زنان پیامبر; احترام به رسول خدا(ص ) و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی دشمنان از نام و اعتبار کسانی است که به جهت قرابت با پیامبر منزلتی در میان مسلمانان یافتند.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.