علیت کارما؛ تیر در تاریکی ۱۳۹۰/۶/۳۰

اکنکار کارما را قانون علت و معلول می‌داند. آنها بر این باورند هر اتفاقی که برای ما می‌افتد و یا هر عملی که ما انجام می‌دهیم عکس العمل اعمال سابق ماست. آنها هیچ دلیلی به جز ادعای قانون علیت ندارند.
درباره قانون علیت که یک قانون عقلی و برهانی است باید گفت:
این قانون عقلی تنها دلالت بر این دارد که هر معلولی علتی دارد و بدون علت نمی‌توان معلولی به وجود آید. مثلا اگر دودی در آسمان می‌بینید حتما آتشی آن را به وجود آورده است.
اکنکار کارما را قانون علت و معلول می‌داند. آنها بر این باورند هر اتفاقی که برای ما می‌افتد و یا هر عملی که ما انجام می‌دهیم عکس العمل اعمال سابق ماست. آنها هیچ دلیلی به جز ادعای قانون علیت ندارند.
درباره قانون علیت که یک قانون عقلی و برهانی است باید گفت:
این قانون عقلی تنها دلالت بر این دارد که هر معلولی علتی دارد و بدون علت نمی‌توان معلولی به وجود آید. مثلا اگر دودی در آسمان می‌بینید حتما آتشی آن را به وجود آورده است.
اما ادعای اکنکار ورای اینهاست آنها اولا نمی‌توانند لازمه عقلی اعمال ما را نشان دهند وانگهی عمل و رفتار و یا بلا و موفقیتی که نصیب ما می‌شود می‌تواند علت‌های فراوانی داشته باشد. امکان دارد علت آنها تعالی معنوی ما باشد یا می‌تواند به خاطر کم کاری و غفلت و یا تلاش و زیرکی ما باشد پس وقتی امکان‌های متفاوتی وجود دارد نمی‌توان این ادعا را علمی دانست و تنها می‌توان آن را گمانه‌زنی و تیر در تاریکی قلمداد کرد.
نوشته شده توسط عبدالحسین مشکانی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.