عواقب بد حجابی ۱۳۹۷/۱۲/۲۰ - ۱۲۴ بازدید

سلام مجازات گناه بد حجابی
پرسشگر گرامی ، به نکات زیر توجه نمایید :
حجاب از واجبات دینی است و هرگونه بدحجابی از طریق آشکار کردن مو، آرایش ها و زینت ها در نزد نامحرم و جلوه گری با لباس های نازک، تنگ، با مدل های مخصوص و رنگ های مهیج نمونه بارزی از گناهان جنسی و جنسیتی است که به بسیاری از گناهان دیگر دامن می زند و دارای عواقب خاص خود است که در آیات و روایات بدان پرداخته شده است.
بر اساس آیات قرآن کریم، بدحجابی و بی حجابی از مصادیق آیه ۱۹ سوره نور می باشد که خداوند متعال برای آن عذاب دردناکی را در نظر گرفته است.
«إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ»[۱و۲]؛ «کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنان در دنیا و آخرت است»[۳]
در روایات نیز عواقب دنیوی و اخروی متعددی برای زنانی که رعایت حجاب و عفت را نمی نمایند مطرح گردیده است.برخی ازاین‌روایات از قرار ذیل می باشد:
۱. محرومیت از رحمت الهی
پیامبر اکرم(ص) در توصیه به یکی از زنان چنین می فرماید:
«یَا حَوْلَاءُ لَا تُبْدِی زِینَتَکِ لِغَیْرِ زَوْجِکِ یَا حَوْلَاءُ لَا یَحِلُّ لِامْرَأَةٍ أَنْ تُظْهِرَ مِعْصَمَهَا وَ قَدَمَهَا لِرَجُلٍ غَیْرِ بَعْلِهَا وَ إِذَا فَعَلَتْ ذَلِکَ لَمْ تَزَلْ فِی لَعْنَةِ اللَّهِ وَ سَخَطِهِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهَا وَ لَعَنَتْهَا مَلَائِکَةُ اللَّهِ وَ أَعَدَّ لَهَا عَذَاباً أَلِیماً»[۴]؛
« ای حولاء! زینت خود را برای غیر همسرت، آشکار مکن؛ ای حولاء! بر زن جایز نیست که زیبایی ها و پاهای خود را برای مردی غیر از شوهرش آشکار کند، که اگر چنین کرد همیشه در نفرین و خشم و کینه الهی و فرشتگان او خواهد بود و در قیامت، برای او عذاب دردناک فراهم است» ۲. آویزان شدن بر مو
پیامبراکرم(ص) در مورد آن چه در شب معراج مشاهده کرده بود، می فرماید: «رَأَیْتُ امْرَأَةً مُعَلَّقَةً بِشَعْرِهَا یُغْلَی دِمَاغُ رَأْسِهَا»؛ «زنی را دیدم که به موهای سرش آویزان بود و مغز سر او به جوش و غلیان در آمده بود»
سپس در توضیح رفتاری که این پیامد را به همراه داشته، فرمودند: «أَمَّا الْمُعَلَّقَةُ بِشَعْرِهَا فَإِنَّهَا کَانَتْ لَا تُغَطِّی شَعْرَهَا مِنَ الرِّجَال »[۵]؛
«اما آن زنی که به موهای سرش آویزان بود، زنی است که موهای خود را از مردان نمی پوشاند» ۳. چیدن گوشت بدن خود
از عقوبت های اخروی دیگر زنان بدحجاب در قیامت چیدن گوشت بدن آنان توسط ایشان است که در روایت پیشین به آن اشاره شده است:
«رَأَیْتُ امْرَأَةً تُقَطَّعُ لَحْمُ جَسَدِهَا مِنْ مُقَدَّمِهَا وَ مُؤَخَّرِهَا بِمَقَارِیضَ مِنْ نَار»[۶]؛
«زنی را دیدم که گوشت بدن خود را از جلو و از عقب با قیچی هایی از آتش می چید.»
«أَمَّا الَّتِی کَانَتْ تَقْرِضُ لَحْمَهَا بِالْمَقَارِیضِ فَإِنَّهَا کَانَتْ تَعْرِضُ نَفْسَهَا عَلَی الرِّجَال»؛
«و اما آن زنی که گوشت بدن خود را به قیچی هایی از آتش می چید، آن زنی بود که در دنیا خود را در معرض تماشای نامحرمان و در اختیار آنها می گذاشت» ۴. خوردن گوشت بدن خود
در بخش دیگری از روایت پیشین آمده است:
«رَأَیْتُ امْرَأَةً تَأْکُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا وَ النَّارُ تُوقَدُ مِنْ تَحْتِهَا»[۷]؛
«زنی را دیدم که گوشت بدن خود را می خورد و آتش از زیرش افروخته می شد»
«أَمَّا الَّتِی کَانَتْ تَأْکُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا فَإِنَّهَا کَانَتْ تُزَیِّنُ بَدَنَهَا لِلنَّاس»؛
«و اما آن زنی که گوشت بدن خود را می خورد آن زنی است که بدن خود را برای مردم زینت می کند» ۵. آتش دوزخ
پیامبر اکرم(ص) زنانی را که زینت خود را برای نامحرمان آشکار سازند را سزاوار آتش دوزخ دانسته و حضرت علی(علیه السلام) از ایشان چنین نقل نموده:
«نَهَی أَنْ تَتَزَیَّنَ لِغَیْرِ زَوْجِهَا فَإِنْ فَعَلَتْ کَانَ حَقّاً عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یُحْرِقَهَا بِالنَّارِ»[۸]؛
«پیامبر خد(ص) نهی کرد از این که زن خود را برای غیر شوهرش آرایش نماید و اگر چنین کند بر خداوند سزاوار است که او را در آتش بسوزاند…»
و یا در روایت دیگری از امیرالمؤمنین(علیه السلام) چنین می خوانیم:
«یَظْهَرُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ وَ اقْتِرَابِ السَّاعَةِ وَ هُوَ شَرُّ الْأَزْمِنَةِ نِسْوَةٌ کَاشِفَاتٌ عَارِیَاتٌ مُتَبَرِّجَاتٌ مِنَ الدِّینِ دَاخِلَاتٌ فِی الْفِتَنِ مَائِلَاتٌ إِلَی الشَّهَوَاتِ مُسْرِعَاتٌ إِلَی اللَّذَّاتِ مُسْتَحِلَّاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ فِی جَهَنَّمَ خَالِدَاتٌ»[۹]؛
«در آخرالزمان و نزدیک شدن زمان موعود (قیامت یا حضرت مهدی(علیه السلام)) که بدترین زمان‌هاست (چون جهان از ظلم و ستم پر شود) زنانی ظاهر می شوند بی حجاب و عریان بیرون آمده خودنمایی می کنند، از دین خارج می شوند (به احکام دین توجهی ندارند) در فتنه ها (آشوبها یا محافل عیش و شهوت) داخل می شوند و شهوترانی روی می آورند و به لذات‌جویی ها شتابانند، حرام‌های الهی را حلال می کنند و زنانی با چنین ویژگیی در جهنم همیشه خواهند ماند» پی نوشتها :
[۱]. نور (۲۴)، آیه ۱۹.
[۲]. علامه طباطبایی در تفسیر گراسنگ المیزان ج ۱۵ ذیل این آیهی شریفه فرموده اند: مقصود از فاحشه مطلق فحشاء است.
[۳]. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۴ / ۲۴۲ / ۶۱.
[۴]. عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج ۲، ص ۱۱.
[۵]. همان.
[۶]. همان.
[۷]. من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ۶.
[۸]. الوافی، ج ۲۲، ۸۰۹.
[۹]. برگرفته از مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ۱، ص۲۹۳.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.