غذای اهل جهنم ۱۳۹۹/۰۹/۲۱ - ۹۹۷ بازدید

سلام خسته نباشید.
چرا خداوند در قران در ایه ای از زقوم به عنوان غذای جهنمیان یاد می کند و در جای دیگر از ضریع و غسلین؟این ها چه طور قابل جمع است؟
غذا و نوشیدنی های جهنم چگونه است و ایا برای همه یکسان است؟

شش گونه طعام و نوشیدنی را خداوند متعال در قرآن برای عذاب هر چه بیشتر اهل جهنم ذکر فرموده است که حکایت از تعدد و تنوع غذاهای عذاب آور آنان دارد از سویی، و از سوی دیگر نشان از یکسان نبودن رتبه و مراتب اهل جهنم دارد که برخی در مرتبه های عمیق تر و دردناک تر جهنم قرار دارند.
این طعام ها و نوشیدنی ها عبارتند از:
الف) طعام های اهل جهنم: غِسلین، ضریع، زقوم.
۱- غِسلین: و آن چرک و خونی است که از بدن دوزخیان فرو می ریزد، که آن طعام و خوراک خطاکاران می باشد به نحوی که در قرآن کریم خداوند می فرماید: فَلَیس لَه الیَوم ههُنا حَمیم، و لاطَعام اِلا مِن غِسلین، لایَاکلُهُ اِلا الخاطِون؛ آن که گنهکار است، امروز در این جا یار مهربانی ندارد، و نه طعامی جز چرک و خون، و این غذا را جز خطاکاران نمی خورند.(الحاقه/۳۶)
۲- ضریع: و آن نوعی خاراست که به زمین می چسبد و بعضی بیان نموده اند که آن گیاهی است سمی، که هیچ حیوان و چهارپایی به آن نزدیک نمی گردد و هنگامی که اهل جهنم گرسنه می شوند، غذایشان ضریع می باشد، به نحوی که خداوند می فرماید: لیَس لَهم طَعامٌ اِلا مِن ضَریع، لایسمِنُ و لایُغنی مِن جوعٍ؛ آن ها جز ضریع طعامی ندارند، و آن نه آن ها را فربه می کند و نه گرسنگی آن ها را فرومی نشاند (غاشیه: آیه ۶)، و در حدیثی از حضرت محمد (ص) نقل شده است که: ضریع؛ چیزی است داخل جهنم که شباهت به خار دارد، و از «صَبِر» و هندوانه ی ابوجهل تلخ تر، و از مردار بدبوتر، و از آتش سوزنده تر و با حرارت تر، که خداوند آن را ضریع نام نهاده است، و سپس فرمودند: جبرئیل گفت: اگر ذره ای از ضریع در آب های اهل دنیا انداخته و ریخته شود، تمام اهل دنیا از بوی بد آن جان می دهند. (تفسیر نمونه، ج۲۶: ۴۱۷).
۳- زقّوم: و آن یکی از معروفترین غذای گناهکاران می باشد چنانچه در قرآن می خوانیم: اِن شَجَرت الزَقّوم، طَعام الاَیثم، کالمُهلِ یَغلی فی البطون، کَغَلی الحَمیم؛ درخت زقوم، غذای گناهکاران است، و همانند فلز گداخته (پس از خوردن آن) در شکم ها می جوشد، جوششی همچون آب سوزان (دخان: آیه ۴۳- ۴۶)، و البته به نقل مفسران، زقوم نام گیاهی تلخ و بدبو و بد طعم می باشد که دارای برگ های کوچکی است و در سرزمین «تهامه» از سرزمین عربستان می روید و مشرکان با آن آشنا بوده اند، و گیاهی است که شیره ی تلخی دارد و هنگامی که آن گیاه با بدن اثابت می کند، باعث متورم شدن بدن می گردد، و از این رو خداوند در جای دیگر می فرمایند: ما زقوم را برای عذاب ستم کاران پدید آوردیم و آن درختی است که از قعر جهنم سر می کشد و می روید، و شکوفه ها و میوه هایش گویی سرهای شیطان است. (صافات: آیه ۶۲- ۶۵)
ب) نوشیدنی های اهل جهنم: «حَمیم، صدید، غَساق»
براساس آیات قرآن نوشیدنی های اهل جهنم به سه نوع تقسیم می گردند که آن ها عبارتند از: حَمیم، صدید، غَساق. ۱- حَمیم: و آن آب بسیار داغ و جوشانی است که آن را به اهل جهنم می نوشانند، چنانچه خداوند متعال می فرماید: وَ سُقُوا ماءُ حَمیماً فَقَطَع اَمعاءهُم؛ کسانی که در آتش دوزخ همیشه خواهند بود، از آب جوشان و سوزانی به آن ها نوشانیده می شوند که روده ها و اعضای داخلی آن ها را پاره پاره می کند (محمد: آیه ۱۵)، و در آیه ای دیگر می فرماید: وَالَذین کَفروا لَهُم شَرابٌ مِن حَمیم وَ عَذابٌ اَلیمٌ بِما کانوا یَکفُرُون؛ برای کسانی که کافر شدند، نوشیدنی از آب گرم و سوزان و عذاب دردناکی به خاطر کفرشان در انتظارشان است. (یونس: آیه ۴) ۲- صدید: و آن خونابه ای است که از بدن اهل جهنم خارج می شود، چنانچه در قرآن کریم می خوانیم: به مجرمان گردنکش که در میان آتش سوزان تشنه می شوند، از آب «صدید» که زردابه ی بدن و جراحت دوزخیان می باشد می نوشانند، و آن ها به زحمت، جرعه جرعه آن را سر می کشند، و هرگز مایل نیستند که از آن بنوشند، اما به اجبار در گلوی آن ها می ریزند (ابراهیم: آیه ۱۶)، و از همین رو حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند: وَتَقوا ناراً حَرُها شَدیدٌ، وَ قَعرَها بَعیدٌ، وَ حِلیتُها حَدیدُ وَ شَرابُها صَدیدٌ، ای مردم؛ بترسید از آتشی که حرارتش بسیار است و عمق و گودی آن زیاد است، و وسایل آرایش و زینت های آن از غل و زنجیر، و نوشیدنی آن زردآبه (زخم های) اهل جهنم است.
۳- غَساق: و آن آبی است که سرچشمه و محل جاری شدن آن، از وسط دندان مارها و عقرب های جهنم می باشد، به نحوی که خداوند متعال در قرآن می فرماید: و اِن لِلطاغینَ لَشَرمابٍ، جَهنَم یَطلَونَها فَبِئسَ المِهادُ، هذا فَلیَذوقوه حَمیمٌ وَ غَساق؛ و برای طغیانگران بدترین محل بازگشت، جهنم، که در آن وارد می شوند و چه بسترِ بدی است؟! این نوشیدنی های حمیم و غساق، که باید از آن بچشند. (سوره ص/آیات۵۵- ۵۷). (لئالی الاخبار، ج۵؛ ۱۳۴؛ آمال الواعظین، ج۳: ۴۳۱- ۴۳۴)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.