فرزند نوح(ع) ۱۳۸۷/۱۱/۲۴ - ۴۷۰ بازدید

چرا بچه حضرت نوح(ع) ناخلف شد؟( یخرج المیت من الحی) مثل بچه های یعقوب(ع). نطفه او که خراب نبود، لقمه اش هم که حلال بود، اگر پسرش هم خوب تربیت می شد که در محیط و رفیق و معاشر بد نباید می افتاد و مسلما نوح بهترین تربیت زمان را داشت پس چرا این گونه شد؟ اصلا بگویید چه چیز باعث خروج حی از میت و چه چیز باعث خروج میت از حی میشه؟

همچنانکه اشاره کرده اید از نظر قرآن فرزند نوح به جهت اعمال ناپسندش نجات نیافت و غرق شد: «انه لیس من اهلک انه عمل غیرصالح . «هود/۴۶» و بی تردید یکی از عوامل مهم انحراف پسر نوح دوستان او بوده اند.
دوستى گاهى آنقدر افراد را به هم نزدیک مى نماید که دیگران قدرت تمیز و تفکیک میان آنها را از دست مى دهند.
تأثیر دوست بر دوست نیز ناگهانى و ملموس نیست تا به راحتى بتوان نیک و بد آن را بازشناخت. تأثیر دوستى بسیار تدریجى، اندک اندک و پنهان است به همین دلیل کسانى که از طریق دوستى منحرف مى شوند، گاهى هرگز متوجه انحراف خود نمى گردند.
به طور کلی سه دسته عوامل هستند که در شکل گیری شخصیت انسان نقش قابل توجهی دارند یکی عوامل وراثتی و دیگری عوامل محیطی , و مهمتر از عوامل محیطی و وراثتی افعال اختیاری , اراده و به عبارتی دیگر خود انسان است که در شکل گیری شخصیت خود نقش اساسی دارد برای روشن شدن مطلب بطور اجمال تأثیر عواملی که به آنها اشاره شد مورد بررسی قرار می دهیم:
الف . نقش عوامل وراثتی:
از هنگامی که نطفه منعقد می شود یعنی اسپرماتوزئید با تخمک (اووم ) ترکیب می شوند بسیاری از صفات ارثی از طریق ژنها از والدین و اجداد گذشته منتقل می شوند از جمله ی این ویژگیهایی که از همان ابتدا تعیین می شود جنسیت یعنی مرد یا زن بودن است به دنبال آن ویژگی های دیگری مانند رنگ پوست , قد, قیافه , رنگ موها از جمله اموری است که تحت تأثیر ژنها و عوامل وراثتی است البته عوامل محیطی نیز در میزان این تأثیرپذیری از والدین نقش دارد گاهی اوقات شرایط محیطی ممکن است زمینه ی تأثیرپذیری را بیشتر فراهم کند در نتیجه فرزندی خیلی شبیه به والدین باشد و گاهی اوقات نیز برعکس خواهد شد یعنی عوامل محیطی و شرایط زندگی زمینه ی این تأثیرپذیری را به حداقل می رساند و فرزندان شباهت کمتری به والدین دارند. طبیعی است که این تأثیراتی که فرزند از والدین پذیرفته در شکل گیری شخصیت او نقش دارد البته نه به صورت صد در صد یعنی این تأثیرات زمینه ی بوجود آمدن بعضی ویژگیها را در انسان بیشتر فراهم می کند و هرگز به معنای این نست که سرنوشت انسان فقط و فقط به این تأثیرات وراثتی گره خورده باشد.
ب . تأثیر عوامل محیطی:
شکی نیست که عوامل محیطی مانند محیط جغرافیایی , آب و هوا, تغذیه و همچنین عواملی مانند خانه و مدرسه , کوچه , معلم , دوست , آداب و رسوم اجتماعی , عقاید حاکم بر خانواده و جامعه , مسائل اجتماعی , فرهنگی , اقتصادی و حتی سیاسی از جمله عوامل محیطی هستند که در شکل گیری شخصیت انسان تأثیر دارند مثلا دوست آنقدر تأثیر دارد که بسیاری از افراد گمراه در روز قیامت با ندامت و پشیمانی می گویند ای کاش با فلان کس دوست نشده بودم چه اینکه سرنوشت مرا با افکار و رفتارش تحت تأثیر قرار داد و به همین ترتیب سایر مواردی که ذکر شد همه ی اینها در رفتار افکار و عقاید و شخصیت انسان مؤثر هستند.
ج . نقش خود انسان :
گرچه عوامل محیطی و وراثتی و تعامل آنها با یکدیگر نقش بسیار چشمگیری می تواند بر رفتار و افکار و شخصیت انسان داشته باشد ولی اراده و اختیار انسان نقشی عظیم در رقم خوردن سرنوشت وی ایفا می کند از این روست که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «... تخرج الحی من المیت و تخرج المیت من الحی؛ [بگو ای پیامبر بارالها] زنده را از مرده بیرون می آوری و مرده را از زنده خارج می کنی» (آل عمران، آیه ۲۷). علامه طباطبایی در ذیل آیه ی فوق می فرمایند: «منظور از بیرون کردن زنده از مرده و به عکس، به وجود آوردن مؤمن از صلب پدر کافر و بیرون آوردن کافر از صلب مؤمن است» (طباطبایی، محمد حسین، المیزان، ج ۳، ص ۱۳۶، انتشارات اسماعیلیان، قم، چاپ چهارم).
به بیان فلسفی میتوان گفت در تریت صحیح دو عامل باید فراهم باشد یکی تام بودن فاعلیت فاعل ودیگر تام بودن قابلیت قابل؛ یعنی استعدادوزمینه پذیرش در تربیت پذیر بسیار حایزاهمیت است.
مشکل تربیت ناپذیری در بسیاری موارد به عدم قابلیت متربی برمیگردد نه نقصان مربی.
از این گذشته خداوند با ایجاد این نمونه ها به انسان می خواهد بفهماند که سخن اصلی را در اصلاح و تربیت انسان اراده و اختیار خود انسان می زند، ممکن است فردی فرزند پیغمبر و امام باشد و از حلال ترین غذاها استفاده کند و... با این حال با اراده خود و با تأثیر پذیری از محیط و دوستان ناباب منحرف گردد. برعکس آن را نیز در تاریخ داریم، موسی در خانه فرعون بزرگ شده و بر علیه او قیام می کند همسر فرعون در محیط کاخ فرعونی به سر می برد. ایمان و شهادت در راه خدا را انتخاب می کند. محمد بن ابی بکر، فرزند خلیفه اول از شیعیان خالص علی(ع) می شود، و معاویه دوم پسر یزید، متمایل به اهل بیت شده، بر علیه روش پدر قیام می کند. تمام موارد فوق و غیر آنها، نشان از این دارد که حرف اصلی را در تربیت ها و انتخاب رفتار و اعمال و اراده خود انسان می زند، نه خانواده و محیط، هر چند آن دو نقش بسزایی دارند، به اصطلاح علمی خانواده و محیط شرط و زمینه ساز تربیت صحیح است نه «علت تامه» و سبب اصلی.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.