قبض روح حیوانات ۱۳۹۹/۰۵/۲۷ - ۱۲۲۰ بازدید

آیا حیوانات را چه کسی قبض روح میکند؟ لطفا توضیح دهید با تشکر فراوان.

طبق براهین فلسفی و نیز طبق شواهد قرآنی و روایی، حیوانات هم روح دارند؛ لذا هنگام مرگ، قبض روح می شوند.
خداوند در مورد تمام موجودات زنده فرمود: «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ یَطیرُ بِجَناحَیْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْ ءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ یُحْشَرُون ـــــ هیچ جنبنده اى در زمین، و هیچ پرنده اى که با دو بال خود پرواز مى کند، نیست مگر اینکه امّتهایى هستند همانند شما. ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم؛ سپس همگى به سوى پروردگارشان محشور مى گردند. » ( الأنعام :۳۸)
این آیه ی شریفه به وضوح نشان می دهد که تمام جنبندگان مثل انسانها در عالم آخرت محشور خواهند شد. در روایات نیز تصریح شده که حیوانات محشور می شوند و مورد حساب رسی قرار می گیرند؛ و برای آنها بهشت و جهنّمی متناسب خودشان وجود دارد. کما اینکه طبق صریح آیات و روایات، آنها در دنیا تکالیف مخصوص خودشان را هم دارند. خداوند متعال می فرماید: « أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّیْرُ صَافَّاتٍ کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبیحَهُ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُونَ ؛ وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصیرُ ـــ آیا ندیدى تمام آنان که در آسمانها و زمینند براى خدا تسبیح مى کنند، و همچنین پرندگان به هنگامى که بر فراز آسمان بال گسترده اند؟! هر یک از آنها نماز و تسبیح خود را مى داند؛ و خداوند به آنچه انجام میدهند داناست ؛ و از براى خداست حکومت و مالکیّت آسمانها و زمین؛ و بازگشت بسوى اوست.» (النور:۲۴ و ۲۵)
ـــ و آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، برای اوست؛ و همه ی امور به سوى او باز مى گردند.» (آل عمران: ۱۰۹)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
بنام خدابا سلام
عالی بود فقط اگه مفصل تر بیان میکردید به علمم بیشتر افزوده میشد و اینکه به روایات و منابعشون هم اشاره میکردید.
یه اشکال: در متن سوال خواسته شده که چه کسی جان رو میگیره اما درجواب اشاره ای نشده
پرسمان
سلام علیکم، در آیات قرآن کریم، قبض روح، گاه به خداوند متعال نسبت داده شده، گاه به «ملک الموت» که همان عزرائیل ـ علیه السّلام ـ است، و گاه به رُسُل و ملائک، که گروهی از ملائک تحت فرمان حضرت عزرائیل هستند. فرمود: «اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حینَ مَوْتِها ... ــــ خدا نفس‌ها را هنگام مرگشان به تمامى بازمى‌ ستاند.» (الزمر:۴۲)و فرمود: «قُلْ یَتَوَفَّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلى رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ ـــــ بگو: «فرشته‌ی مرگى که بر شما گمارده شده، نفس‌تان را مى ‌ستاند، آنگاه به سوى پروردگارتان بازگردانیده مى ‌شوید.»» (السجده:۱۱)
و فرمود: «وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ وَ یُرْسِلُ عَلَیْکُمْ حَفَظَةً حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا وَ هُمْ لا یُفَرِّطُون ــــــ و اوست که بر بندگانش قاهر است؛ و نگهبانانى بر شما مى ‌فرستد، تا هنگامى که یکى از شما را مرگ فرا رسد، فرستادگان ما او را بستانند، در حالى که کوتاهى نمى ‌کنند.» (الانعام:۶۱)
برخی مفسّران، در جمع این آیات گفته‌اند:
قبض ارواح، کار ملائک تحت فرمان عزرائیل است. امّا از آنجا که آنها به فرمان عزرائیل علیه السلام این کار را انجام می‌دهند، لذا قبض روح، به عزرائیل هم نسبت داده می‌شود. همچنین کار آنها و عزرائیل به فرمان خداست؛ لذا کار آنها به خدا هم نسبت داده می‌شود.
برخی هم گفته‌اند:
قبض برخی‌ها بر عهده‌ی عزرائیل علیه السلام است و قبض برخی دیگر، بر عهده‌ی ملائک تحت فرمان اوست؛ و از آنجا که کار هر دو، به فرمان خداست، لذا قبض روح، به خدا هم نسبت داده می‌شود.
امّا برخی‌ها، بر این باورند، که برخی‌ها را خود خدای متعال، مستقیماً قبض می‌کند، بدون دخالت ملائک؛ امّا برخی دیگر را با وساطت عزرائیل علیه السلام، قبض می‌کند؛ کما این‌که برخی را هم با وساطت ملائک تحت فرمان عزرائیل، قبض روح می‌کند.
روایات ضعیفی هم بر این ادّعا، دلالت دارند، لکن سند محکمی این نظریّه را پشتیبانی نمی‌کند.
در برخی احادیث آمده که:
ارواح را ملائک، قبض می‌کنند، آنگاه آنها را به عزرائیل علیه السلام تحویل می‌دهند و عزرائیل علیه السلام نیز آنها را به خدای متعال تحویل می‌دهد.
در احادیث آمده که روح انبیاء بزرگی مثل ابراهیم و موسی ـ علیهما السّلام ـ را هم حضرت عزرائیل ـ علیه السّلام ـ قبض کرده است. همچنین طبق احادیث، برای قبض روح رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ حضرت عزرائیل علیه السلام مشرّف شدند خدمت آن حضرت. البته در احادیثی هم آمده که روح آن حضرت و روح امیرالمؤمنین ـ علیهما السّلام ـ را خود خدای متعال قبض کرده است. طبق برخی احادیث، روح امام حسین ـ علیه السّلام ـ نیز توسّط خود خداوند متعال قبض شده، و البته در آن هنگام، باز حضرت عزرائیل علیه السلام و دیگر ملائک مقرّب، حضور داشتند.
در جمع این دو گونه احادیث می‌توان گفت که حضور عزرائیل علیه السلام نه برای قبض روح این دو بزرگوار، بلکه از باب اطلاع رسانی و از باب تکریم و احترام بوده، کما این‌که در قبض روح رسول صلی الله علیه و آله ، جبرئیل علیه السلام و میکائیل علیه السلام هم حضور داشتند.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.