قتل ودفن عثمان ۱۳۷۸/۱۰/۱۱ - ۷۵۸ بازدید

چرا بعد از کشته شدن عثمان پیکرش سه روز بر جاى ماند و على(ع) اقدام به خاک سپارى وى ننمود؟

در این باره گفتنى است آن حضرت از کشته شدن عثمان در چنان موقعیتى به هیچ وجه راضى نبوده و به نحوه برخورد مردم با عثمان اشکال مى کرده است این مسأله را به نفع دشمنان اسلام که در رأس آنها معاویه و بنى امیه بود مى دانست به همین دلیل بااین عمل، قتل عثمان از نظر سیاسى راضى نبود و به شکلى از عثمان در مقابل مهاجمان حمایت مى کرد که شامل وادار کردن عثمان به توبه از کارهاى گذشته خویش و آرام کردن مردم مى باشد، (تاریخ سیاسى اسلام ج 2/370). باتوجه به کارهایى که عثمان در دوران خلافتش انجام مى داد از جمله آزار وتبعید بهترین صحابه پیامبر(ص) وروى کار آوردن آل مروان و بنى امیه و کسانى که فاسق و مطرود پیامبر(ص) بودند و نحوه برخورد خلیفه با بیت المال و با توجه به موضع مردمى که عثمان را مفسد و واجب القتل مى دانستند دفن نکردن و نماز نخواندن امام على(ع) برجنازه عثمان روشن است یعنى او موقعیت دینى و اجتماعى خویش را از دست داده بود وامام نمى توانست بر جنازه چنین فردى نماز بخواند و این که جنازه عثمان سه روز یا دو روز در زمین باقى ماند علتش این بود که مردم نمى گذاشتد او را دفن کنند و حتى اجازه ندادند او را در قبرستان مسلمانان دفن کنند. (تاریخ طبرسى، ج 6 ص 2314 - 2315). واین که عده اى موفق شدند عثمان رادفن کنند باز کمک على(ع) بود که شورشیان را آرام کرد و آنان توانستند عثمان را دفن کنند در این مورد طبرى از ابى بشیر عابدى نقل مى کند: «عثمان را سه روز انداخته بودند ودفن نمى کردند پس از آن حکیم بن جزام قرشى از بنى اسد بن عبدالغرى و جبیربن مطعم بن عدى بن نوفل بن عبد مناف با على(ع) درباره دفن وى سخن کردند و از او خواستند که به کسان عثمان اجازه این کار را بدهد حضرت على چنین کرد و اجازه داد و چون خبر شایع شد با سنگ بر راه نشستند تنى چند از کسانش جنازه را بیاوردند و مى خواستند به یکى از باغهاى مدینه برند که آن را حش کوکب مى نامیدند و یهودیان مردگان خویش را در آن جا دفن مى کردند و وقتى وى را میان مردم آوردند تخت وى را سنگسار کردند و مى خواستند او را بیندازند و چون على(ع) خبر یافت کس فرستاد و قسمشان داد که دست از او بدارند و چنان کردند پس او را ببردند و در حش کوکب دفن کردند و چون معاویه بن ابى سفیان برمردم تسلط یافت بگفت تا باغ را خراب کردند و آن را به بقیع پیوست و بگفت تا کسان مردگان خویش را به دور قبر عثمان دفن کردند تا به قبور مسلمانان پیوست. در مورد نماز و دفن عثمان سیوطى در تاریخ خلفا نقل مى کند که عثمان وصیت کرده بود که زبیر برایش نماز بخواند. (تاریخ خلفا، جلال الدین سیوطى ص 115). از طرفى چه بسا بتوان عدم حضور امام در خاکسپارى جنازه عثمان را نشانه اعتراض آن حضرت به شیوه رفتارى عثمان و فاصله گرفتن وى از دستورهاى الهى و سنت نبوى دانست و چنان که آن حضرت وى را خورنده بیت المال معرفى مى کند. (نهج البلاغه خطبه سوم، معروف به خطبه شقیقه).

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.