قوم بنی اسرائیل -داستان بنی اسرائیل ۱۳۹۰/۱۰/۲۵ - ۷۳۹ بازدید

سیر مهاجرت بنی اسرائیل از کنعان وورود دوباره ی انان به کنعان را به طور مختصر شرح دهید؟

داستان بنی اسرائیل از جمله قضایایی است که در قرآن کریم نیز به کرات بدان اشاره شده است که از جمله این قضایا، داستان مهاجرتهای این قوم لجوج و عصیانگر بوده است.آغاز تاریخ بنی اسرائیل ، به حوادث حیات جد اعلای آنها حضرت ابراهیم ، بازمی گردد. بنا به گزارشهای تاریخی ، زادگاه وی در اورِکلدانیان بود، و او با مهاجرت جمعی قومش به حرّان ، بدان ناحیه منتقل شد؛ سپس از حرّان به فلسطین (کنعان) مهاجرت کرد و در آنجا سکنا گزید. فرزندان و نوادگان او، اسحاق و یعقوب ، نیز در کنعان ساکن بودند. احتمالاً این حوادث در حدود ۲۰۰۰ـ ۱۸۰۰ ق م روی داده است .پس از آن که یوسف به مصر برده شد و در آنجا به صدارت رسید، یعقوب و پسرانش به سبب قحطی در کنعان ، به مصر رفتند و تا روزگار حضرت موسی ، که از نسل همین قوم بود، در مصر ماندند. بنی اسرائیل به رهبری دینی و سیاسی موسی از سلطة فرعون رها شدند و از مصر خارج گشته به سمت کنعان مهاجرت کردند. اینان حدود چهل سال ، که طی آن یک نسلشان از بین رفت ، در صحرای سینا سرگردان بودند تا اینکه پس از وفات موسی ، یوشع جانشین وی شد و بتدریج کنعان را فتح کرد .(رک: دانشنامه جهان اسلام، کلمه بنی اسرائیل)
خداوند در قرآن کریم در این باره می فرماید: «قالَ فَاِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَیْهِمْ اَربَعینَ سَنَةً یتیهونَ فی الأرضِ»( مائده/ ۲۶)
«خداوند (به موسی) فرمود: این سرزمین (مقدس)، تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسید) پیوسته در زمین (در این بیابان) سرگردان خواهند بود»
تا آن نسل عصیانگر و ترسو منقرض شده، نسل دیگری پدید آید(طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ترجمه علی کرمی، تهران، فراهانی، ۱۳۷۹، اول، ج ۳، ص ۶۲۶-۶۲۵)
در اینباره توجه به یک نکته ضروری است و آن اینکه بازگشت بنی اسرائیل به سرزمین کنعان به خاطر نجات از ظلم و ستم فرعون بود نه علاقه به کنعان و به همین دلیل است که گفته می شود، بنی اسرائیل هیچ علقه‌ مذهبی یا ریشه تاریخی در کنعان نداشته و ندارند.
به هر حال پس از استقرار در کنعان و تغییر ساختار اجتماعی بنی اسرائیل ، اینان از قومی کوچ نشین و دامپرور به ملتی مستقر و زارع مبدل شدند. در نتیجه ، شیوة رهبری ایشان نیز از پدرسالاری و ریاست بزرگان قبیله تغییر یافت و فردی قوی از نظر نظامی و شایستة ادارة امور، به ریاست انتخاب شد و، بدین ترتیب ، دورة «داوران » آغاز گشت .
سپس عهد «پادشاهی » فرارسید که از شائول (در قرآن : طالوت ) آغاز شد و دامادش داوود و سپس سلیمان برتخت سلطنت نشستند. و این ، دوران اوج اقتدار این ملت بود .
با اختلاف افتادن در بین اسباط ، پادشاهی به دو قسمت شد؛ در بخش شمالی ، پادشاهی اسرائیل بر ده سبط حکومت می کرد و دو سبط بنیامین و یهودا پادشاهی کوچکی در جنوب فلسطین ، به نام یهودا، پدید آوردند (برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به دانشنامة معیار کتاب مقدس ، ج ۲، ذیل «اسرائیل »، ص ۹۲۴ـ۹۲۶).
در ۵۸۷ ق م ، در پی حملة بختنصّر (نبوکدنصر) و تصرف مملکت اسرائیل و تخریب هیکل ، این قوم به اسارت به بابل برده شد. در ۵۳۸ ق م ، با قدرت یافتن ایران ، کوروش بابل را فتح کرد و فرمان داد تا یهودیان به سرزمین خود بازگردند و آنها را مورد لطف و حمایت خود قرار داد. اینان به بازسازی معبد اورشلیم پرداختند، اما پس از بازگشت ، اتحاد پایدار بین اسباط پا نگرفت و استقلال پیشین را نیافتند. این قوم پس از ایران ، به ترتیب ، تحت تسلط یونانیان ـ بطلمیوسیها و سلوکیها ـ و رومیان بودند تا بالاخره در۷۰ میلادی ، که معبد دوم اورشلیم (هیکل دوم ) تخریب گردید، دچار پراکندگی شدند (الموسوعة الفلسطینیة ، ج ۱، ص ۲۳۸ (

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
بنابرگزارش تمامیه کتب مقدس قوم بنی اسراییل اولین کسانی هستند ک وارد بهشت میشوند
پرسمان
سلام علیکم، کتابی که برای منافع عده ای مورد دستبرد و تحریف قرار گرفته و آن اصالت وحیانی اولیه خود را از دست داده قابل اعتنا و استفاده و استناد نیست.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.