کار برای رضای خدا-عبادت برای بهشت ۱۳۸۷/۱۰/۳۰ - ۱۰۳ بازدید

آیا برای بهشت کارنیک کردن خوب است یا برای خدا؟ برای خدا چه سودی دارد؟
با سلام به شما که در مسیر کمال به سوی حقیقت محض هستی در حرکت هستید.
انجام کار نیک برای بهشت نیز یکی از مراتب عبادت محسوب می شود. امام صادق علیه السلام فرموده اند: عبادت کنندگان سه دسته اند: گروهی خداوند را از ترس عبادت می کنند که این عبادت بردگان است، گروهی خداوند تبارک و تعالی را برای ثواب عبادت می کنند که این عبادت مزد بگیران است و گروهی خداوند را از سر عشق و محبت به او عبادت می کنند که این عبادت آزادگان است و این برترین عبادت است (میزان الحکمـة، ۱۱۶۴۶).
گروه سوم نه به طمع بهشت عبادت می کنند و نه ترسی از جهنم دارند بلکه خداوند را به خاطر خودش و از روی علاقه به او که محبوب و دوست حقیقی و جمال مطلق است عبادت می کنند. کار نیک را انجام می دهند چون می دانند خواسته معشوق این است. برایشان تنها، خواسته محبوب مطرح است و بس.
البته انواع دیگر عبادت( برای ثواب و بهشت و ترس از عذاب) نیز عبادت است و در قرآن، آیات زیادی، نعمت های بهشتی و عذاب جهنم را توصیف کرده، زیرا اکثر انسان ها به لحاظ بُعد مادیشان، این موضوعات را بهتر درک کرده و با مذاق آنها سازگارتر است.
اما سؤال دوم شما در مورد این که کار نیک، برای خداوند چه سودی دارد؟
حقیقت این است که کار نیک برای خداوند سودی ندارد. او بی نیاز مطلق است. ما کار نیک را برای خودمان انجام می دهیم نه برای خدا. این ما هستیم که به کار نیک نیاز داریم.
اگر شما و تمام کسانی که روی زمین هستند کافر شوید(به خدا زیانی نمی رسد)چرا که خداوند بی نیاز و ستوده است. سوره ابراهیم، آیه ۸
مثل خداوند، مثل نور است. این ما هستیم که به نور احتیاج داریم و اگر از نور فرار کنیم یا از آن استفاده ببریم، نه به نور ضرری می رسد و نه چیزی عاید او می شود.
پاسخ یک سؤال، باقی مانده :
کار نیک و عبادت برای خدا یعنی چه؟
عبادت برای خدا به معنای انجام عبادت به سود خدا نیست بلکه منظور، انجام آن ، برای رسیدن به قرب خداوند است. یا برای فرمان برداری و امتثال اوامر و دستورات او. انجام عبادت برای خدا به عشق این که معشوق این عمل را دوست دارد همان عبادت نوع سوم است.
این اشکال( انجام عبادت به سود خدا) از آن جا ناشی شده است که لفظ «برای» گاهی اوقات در جایگاه «نفع و سود» بکار می رود، در حالی که این لفظ معانی دیگری هم دارد از جمله «تعلیل».در این مورد«برای» به معنای تعلیل است، یعنی علت عمل من خداست. حال یا برای رسیدن به قرب او و یا برای امتثال امر او که نتیجه امتثال امر نیز همان قرب است.
در ادبیات عرب برای «لام» تا ۲۲ معنا ذکر کرده اند.(مغنی الادیب، گروه مؤلفان)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.