کمیت صله رحم-کیفیت صله رحم-مصداق صله رحم ۱۳۸۹/۰۴/۲۹ - ۷۸۰ بازدید

صله رحم باید حداقل هر چند وقت یکبار انجام بگیره؟

همانگونه که مى‌دانید ، یکى از دستورالعمل هاى دین در بخش احکام اسلامى که به فعالیت هاى عینى و خارجى انسان اختصاص دارد ، ارتباط با خویشاوندان و اقوام است که از آن تحت عنوان « صله رحم » یاد مى شود . در اندیشه دینى ما ، حفظ ، توسعه و تعمیق روابط فامیلى و ارتباط صمیمانه و حمایتى خویشاوندان از آنچنان اهمیتى برخوردار است که پیامبر اسلام ( صلى الله علیه وآله ) آن را جزء دین دانسته‌اند ( محمدباقر مجلسى ، بحارالانوار ، ج ۷۲ ، باب ۳ ، روایت ۷۳ ) و در جاى دیگر ، هدف از رسالت خویش را پس از بندگى خداوند و شکستن بت ها و طواغیت ، صله رحم معرفى مى کنند . ( محمدباقر مجلسى ، بحارالانوار ، ج ۳۸ ، باب ۶۵ ، حدیث ۴۹ )
قرآن نیز حفظ پیوندهاى فامیلى را یکى از وظایف و برنامه هاى صاحبان خرد ( اولوا الالباب ) تلقى کرده ( ۲۱ ، رعد ) و در آیاتى چند ، تارکان این امر مهم را مستحق لعنت و نفرین الهى مى داند . از منظر تفکر دینى نقش صله رحم به گونه اى است که انجام آن سبب سامان دهى و ایجاد سلامت و عافیت و در طریق صحیح قرار گرفتن تمام امور مى شود آنجا که امام صادق ( علیه السلام ) مى فرمایند : « تبارّوا و تواصلوا . . . و تعطون العافیه فى جمیع امورکم . » ( محمدباقر مجلسى ، بحارالانوار ، ج ۷۴ ، باب ۱۷ ، حدیث ۱۰ ) . همچنین در روایتى دیگر ارتباط خویشاوندى را سبب آرامش و تسکین خاطر افراد معرفى کرده و چنین مى فرمانید : « اى ما رجل غضب على ذى رحمه فلیقم الیه ، ولیدنُ منه و لیمسه فان الرحم اذا مسَّت الرحم سکنت . » ( همان ، ج ۷۳ ، باب ۱۳۲ ، حدیث ۹ ) هرگاه کسى از رحم خود عصبانى شد ، و بر او غضب کند پس باید به سوى او روانه شود و با او تماس برقرار کند . به درستى که دو رحم در تماس با یکدیگر به آرامش و سکون مى رسند . بنابراین ، درباره اهمیت صله رحم و نقش و پیامدهاى آن در سلامت و آرامش روحى و بهداشت روانى انسان از منظر آموزه هاى دینى همین بس که امام صادق ( علیه السلام ) ایجاد ارتباط فامیلى و پاى بندى به آن را تأمین کننده سلامت و عافیت تمام امور انسان معرفى کرده است . این نشان از توجه به جایگاه بلند صله رحم در منابع دینى و پیامدها و آثار و نقش هاى فراوانى است که در سلامت و بهداشت روانى انسان مى تواند داشته باشد .
مقصود از صله رحم که اسلام فرموده آن است که انسان از حال خویشان مطلع باشد و اگر مشکلى دارند در حد توان حل کند و لازمه این کار این نیست که حتما به خانه افراد بروند ، بلکه اگر به وسیله تلفن و نامه و امثال ذلک هم از حال آنها با خبر شوند کافى است ، لذا در حدیثى نقل شده که H « صلوا ارحامکم ولو بالسلام » E صله رحم کنید و لو با یک سلام کردن تنها باشد » . بنابراین باید سعى کرد از حال هم مطلع و صله رحم را و لو در همین حدى که گفته شد حتما انجام دهید و در صورت امکان به مناسبت هاى مختلف هدیه اى هر چند از نظر مالى کم ارزش تهیه نموده و هنگام دید و بازدید براى آنها ببرید تا از طریق آن جلب محبت انجام گیرد . اگر چه آنها به شما کم توجهى کنند بگذارید آنها مسئول باشند .
مصداق صله رحم :
سوال : صله رحم به چه چیز تحقّق مى‌یابد ؟ آیا رفت و آمد با خویشاوندان واجب است ؟
جواب ( همه مراجع ) : صله رحم ، منحصر به رفت و آمد با خویشاوندان نیست بلکه این عمل با هدیه دادن ، میهمانى کردن ، پیغام فرستادن ، تماس تلفنى ، سلام کردن و . . . نیز تحقق مى‌یابد . پس همین اندازه که قطع رحم نشود ، کافى است . ( آیت‌الله فاضل ، جامع‌المسائل ، ج ۱ ، س ۱۷۷۲ آیت‌الله تبریزى ، استفتاءات ، س ۲۱۸۵ و ۲۱۸۹ آیت‌الله سیستانى {L= ،Sistani.org، =L} صله رحم و دفتر همه مراجع )
پس صله رحم گاهى اوقات با یک سر زدن محدود در حد چند دقیقه و به صورت ساده و گاهى اوقات نیز از طریق بر قرار کردن یک تماس تلفنى یا نوشتن نامه بر قرار شود گرچه ظاهرا صله رحم بیشتر آنجائى صدق مى کند که ارتباط حضورى باشد . بلى اگر صله رحم و رفت و آمد با خویشان ، کمک به گناه و یا تأیید آنها باشد و همچنین در مواردى که صله رحم موجب آثار سوئى از قبیل زخم زبان ، غیبت ، بى حرمتى به انسان و . . . مى شود ، قطع صله رحم اشکالى ندارد . البته با صرف احتمال این که در مجلس غیبت یا بدگوئى مى شود نمى توان صله رحم را ترک کرد ، بنابراین باید ضمن این که صله رحم مى کنید مواظب باشید غیبت و بدگویى دیگران را نکنید و از بى حرمتى و بى احترامى و زخم زبان به دیگران اجتناب شود و دیگران را نیز با اخلاق اسلامى از ارتکاب این معاصى بازدارد .
مصداق رحم :
سوال : خویشاوندانى که قطع رحم با آنان جایز نیست ، چه کسانى‌اند ؟
جواب ( همه مراجع ) : ارحام کسانى‌اند که در مراتب ارث واقع مى‌شوند مانند : پدر ، مادر ، برادر ، خواهر و فرزندان آنان و نیز عمو ، عمه ، خاله ، دایى و فرزندان آنان . ( دفتر همه مراجع )
پس هرچند برکات و آثارى که براى صله رحم بیان شده و اقتضاى اخلاق اسلامى ، همه بستگان سببى و نسبى را دربر مى‌گیرد ، اما خویشان نسبى از اولویت برخوردارند .

نظرات

میهمان
من دوست دارم که به خانه عمم برم اما پدر مادرم اجازه نمیدهند باید چکار کنم

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.