لوح فشرده پرسمان۳ ۱۳۹۵/۱۲/۰۴ - ۱۱۳۰۸ بازدید

لوح فشرده پرسمان۳




لوح فشرده پرسمان۳



  src="http://porseman.org/cdporseman۳/Safhe_Asli.png"
alt="Description: http://porseman.org/cdporseman۳/Safhe_Asli.png" v:shapes="Picture_x۰۰۲۰_۴">



با مشارکت
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
و

مرکز
تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

نرم افزار پرسمان۳ با بیش از ۱۹۸۰۰ پاسخ در ۱۵ گروه
موضوعی و امکانات زیر منتشر شد:



 



گروه ها:



قرآن و حدیث، کلام و دین‌پژوهی،
احکام و فلسفه احکام، اخلاق و عرفان، تاریخ و
سیره، تربیتی و مشاوره، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، حقوقی، پزشکی، شخصیت‌ها


 



امکانات:




  • جستجوی موضوعی جهت
    یافتن پرسش و پاسخ مورد نظر از طریق بیش از ۲۰۰۰۰ کلیدواژه و کلمه مرتبط؛



  • محدود کردن دامنه
    جستجو به موضوع یا موضوعات دلخواه با امکان ترکیب کلمات مورد نظر با یکدیگر؛



  • امکانات متنوع برای
    دسترسی به الفاظ و عبارات موجود در پرسش و پاسخ؛



  • قابلیت کاوش لفظی
    در متن سؤال‌ها و جواب‌ها به صورت مستقل؛



  • ارائه ۶ قطعه فیلم
    و ۲۳ صوت سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ اساتید حوزه و دانشگاه به همراه تصاویر
    مرتبط؛



  • آشنایی با نهاد
    نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به همراه معرفی آثار انتشار یافته




شما می توانید با مراجعه به نمایندگی های نشر معارف، سایت ها
و
 مراکز پخش زیر محصولات پرسمان را تهیه کنید. 





  • مدیریت پخش دفتر نشر معارف: قم، خیابان شهدا، کوچه ۳۲، پلاک ۳، تلفن و نمابر: ۳۷۷۴۰۰۰۴




  • پاتوق کتاب قم (شعبه ۱): خیابان شهدا، روبه روى دفتر مقام معظم رهبرى، تلفن ۳۷۷۳۵۴۵۱




  • پاتوق کتاب قم (شعبه ۲): بلوار جمهورى اسلامى، نهاد رهبرى در دانشگاه ها، تلفن ۳۲۹۰۴۴۴۰




  • پاتوق کتاب تهران: خیابان انقلاب، چهار راه کالج، پ ۷۱۵، تلفن ۸۸۹۱۱۲۱۲




  • http://ketabroom.ir 




  • http://nashrportal.ir 




برای مشاهده لیست
پرسش و پاسخ های پرسمان اینجا
را کلیک نمایید.



توجه: این نرم افزار با امکانات یادشده، با هولوگرام  ویژه توزیع می شود.


 


 



 




ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
سلام من ازخودم از خودم خسته شدم دیگه نگاه کردن به فیلم ناجور از قسم شکستن خود احساس میکنم خدا به دعاهای ارزش قا ئل نمی شود حتی اگه کسی برای من دعا کند احساس میکنم خدا دعای اورا هم بخاطر من مستجاب نمیکند
پرسمان
سلام علیکم، پرسشگر گرامی ، به نکات زیر توجه نمایید : الف ) نا امیدی از رحمت خدا دام شیطان « دقت كنيد! شيطان در كمين شماست » 1 . نا امیدی دام شیطان توجه داشته باشيد كه دام هاى شيطان بسيار متنوع و رنگارنگ است. شيطان كه استاد مكر و فريب است براى هر فردى دامى ويژه او دارد براى بندگان با تقواى الهى دامى و براى بندگان فاسق دامى ديگر دارد. هدف شيطان بازداشتن از ياد خداوند و فاصله انداختن بين بندگان و خداوند به هر طريق ممكن است. اندوه بر گذشته اگر باعث تباه شدن فرصت هاى آينده و حال ما گردد ، یکی از دامهای شیطان نا امید کردن انسان از رحمت خداوند متعال است . 2 . دلایل نا امیدی نااميدي ازخدا ممكن است به يكي از دلايل زيرباشد: 1- 2 . توقعاتي ازخدا داشته ولي انجام نشده واين را به گونه اي مربوط به بي توجهي خدا به خودش تلقي كند كه دراين صورت حتي ممكن است كم كم شيطان (كه دشمن ديرينه خدا وبندگانش است ) برافكارشخص غلبه كرده واصل وجود خدا را زير سؤال ببرد ! 2- 2 . درحالي كه انتظار دارد دعاهايش مستجاب شود ، دعاهايش مستجاب نشود و شيطان اينگونه القا مي‌ كند كه« احساس كنيم رابطه ‌مان با خدا تيره شده و او نيز از ما خسته است و ما را نمی بیند .» 4- 2 . از دست دادن توكل واعتماد به خدا ! 5- 2 . گاهي آنقدر گناهان خود را بزرگ مي دانيم كه آنها را قابل بخشش نمي دانيم و از رحمت و بخشش الهي نااميد مي شويم. در حالي كه رحمت الهي بي نهايت است و جاي نااميدي هرگز نيست. 3 . راههای از بین بردن نااميدي براي از بين بردن نااميدي: 1 . 3 . بايد ظنتان را به خدا درست ومحكم كنيد واز اونااميد نشويد وشكستهاي ظاهري زندگي را مهم ندانيد بلكه آنها را پلي براي پيشرفت وموفقيتهاي آينده خود قرار دهيد وثانيا از شكست خسته نشويد وتوسلتان را به اهل بيت ادامه دهيد وبدانيد كه اصل پيروزي وموفقيت در دل همين شكستها است! حقيقت اين است كه شيطان، هنرمند توانايي است. گاهي آنقدر خوب سفسطه مي‌بافد و جاي فلسفه به ما قالب مي‌كند كه خيال مي‌كنيم بزرگترين فيلسوف عالم است. گاهي آنقدر عاطفي و دلسوز نشان ميدهد كه گويا تجلي قلب خدا در زمين است. آنقدر ماهرانه همدلي و همدردي مي‌كند كه انگار بهترين روان شناس دنياست. آنقدر عارفانه برخورد مي‌كند كه گاه او را فرشته يا پيامبري مي‌بينيم كه ما را به سوي خدا مي برد. همۀ اينها براي اين است كه نقابهاي او، خيلي شبيه اصل هستند. تمام تلاش خود را مي‌كند كه در قدمهاي اول، رفتار فرد را به حساب خود واريز كند و سلطه بر ذهن و فكر را هدف اصلي خود قرار مي‌دهد. روشهاي فراواني براي نيل به اين مقصود دارد. گاهي اشتباهي كه انجام داده‌ايم را مكرر به ياد ما مي‌آورد تا آيينه دق‌مان شود، گاهي خطاي كوچكي را آنقدر بزرگ مي‌كند كه فكر مي‌كنيم راهي جز مرگ، اين بي‌آبرويي به درگاه خدا را نخواهد شست! گاه در قدمهاي بلندتر، شبهه فكري ايجاد مي‌كند، فضا را مه‌آلود مي‌كند تا درست و غلط را جاي هم ببينيم. كار درستي انجام مي‌دهيم، آن را گناه و مستوجب عذاب نشان مي‌دهد. راه استدلال را مي‌بندد تا در مقابل انحراف ديگران، حرفي براي گفتن نداشته باشيم و ... . خوب ما آدمها هم كه يك عاشقي ديرينه از روز الست با خدا داريم، وقتي اين اتفاقات كه برايمان مي‌افتد احساس مي‌كنيم خلاف وعده‌اي كه به خدا داديم عمل كرده‌ايم (ألم أعهد أليكم يا بني آدم ألّا تعبدوا الشيطان و أن أعبدوني؟) از خودمان بدمان مي‌آيد. 2 . 3 . شيطان اينگونه القا مي‌ كند كه« احساس كنيم رابطه ‌مان با خدا تيره شده و او نيز از ما خسته است و ما را نمی بیند » اما تا حال درمحبت يك مادر به فرزند, دقت نموده ايد؟ مادري كه آغوش پر مهرش هميشه بروي فرزند گشوده است و از هيچ كمكي نسبت به او دريغ ندارد. مادر نگران اوست اما كودك غرق بازيهاي كودكانه خويش مي شود و خانه و مادر را در لذت كوچك خود فراموش مي كند. كودكي كه دستش به دستان گرم مادر گره نخورده است بارها و بارها زمين مي خورد. لباسهايش خاكي و كثيف شده است. غروب شده است اما او هنوز برنگشته است. مادر مي داند كودك از تاريكي مي ترسد، از تنهايي. مادر مي‌داند شيطانهاي كوچك و بزرگي هستند كه او را سرگرم مي كنند. هرچقدر هم اطراف او همهمه باشد، او نياز به آغوش پرمحبت مادر دارد. وسوسه‌ها، روي بازگشت به خانه را از او مي‌گيرند اما مادر آشفته و نگران بدنبال او مي آيد. محبت مادر قطره اي از درياي محبت خالق مادر هم نيست. خداي مهربان, از روي حب و عشق، انسانها را خلق كرد و از هيچ كمكي براي هدايت آنها دريغ نورزيد, فطرتي داد كه خداخواه است, عقلي كه چراغ راه است, پيامبران و اوليايي كه راهبر و راهنما هستند. او لحظات را قطره قطره مي شمارد تا ما بسوي او برگرديم و به او نزديكتر شويم. ما آدما هر كاري دوست داريم مي‌كنيم، با اينكه غرق اين نعمت بينهايتم. اما او بيخيال اينهمه خاكي رفتنهاي ما، منتظر مي ماند. شما كه خوبيد اما امثال من حتي اگر تا آخرين نفسها هم با شيطان همقدم باشيم او نااميد نخواهد شد. غروب عمر كه مي رسد، مي‌بيند ما هنوز برنگشته ايم. دل مهربانش مي‌گيرد. چند قطره باران از چشمهاي رحمتش مي بارد. آرام زمزمه مي كند: صبح شد، ظهر شد، غروب شد... نيامدي. چه لطيف فرموده است: «لو عَلِمَ المُدبرون كيف اشتياقي بِهم لَماتوا شوقاً» اگر كساني كه به من پشت كرده اند بدانند چقدر مشتاق برگشت آنها هستم از شوق جان مي‌دهند. دوست عزيز، آيا مي توان لحظه اي از اين وجود سراسر محبت، نااميد شد؟ آيا لحظه اي مي توان دوري از او را تحمل كرد؟ آيا هيچ بنده‌اي براي او غريبه خواهد شد؟ آيا ... ؟ مراقب باشيد شيطان با اين توجيهات، از حلقه دوستان خدا بيرونتان نكند. عشق، ز اول سركش و خوني بود // تا گريزد، هركه بيروني بود 3 . هرگز از رحمت بي كران الهي نااميد نگرديد و مطمئن باشيد كه اگر فردي نتواند از نعمات بي شمار خداوند بهره كامل را ببرد، بايد مشكل را در وجود خودش و راه و شيوه اي كه در پيش گرفته است جستجو نمايد. همه انسانها توسط خداوند و فرستادگان او در لحظه لحظه زندگي ياري مي شوند و شما نيز اگر كمي به گذشته خود بيانديشيد، حتما خواهيد ديد كه در هر لحظه اي از زندگي كمك و ياري خداند شامل حالتان بوده است و البته انسان بسيار فراموشكار است. هرگز نبايد به اين فكر رسيد كه خداوند رحمن نگاه محبتش را از بنده اي باز خواهد گرفت و او را ياري نخواهد كرد، مگر اينكه آن بنده خودش نخواهد. همچنين گاهي اوقات انسانها از خداي خويش خواسته اي دارند( مانند رسيدن به چيزي و يا كسي و يا ...) كه نه تنها به نفعشان نيست بلكه گاهي اوقات سبب گمراهي و نابوديشان مي گردد. بنابراين شما نيز قبل از اينكه قضاوتي در باره رابطه خودتان با خداوند بكنيد بهتر است يك بازنگري در كارها و امور زندگي تان بنماييد ... ب ) توبه خداي مهربان دري به نام توبه براي همه بندگانش گشوده و با آغوشي باز بندگان گنهكارش را كه رو به سوي توبه آورده اند، مي پذيرد. لذا بايد آستين همت را بالا زده و با عزمي راسخ توبه اي كنيم متناسب به گناه خويش. خداوند هر گناهی را می بخشد چنانچه خداوند خود فرموده است : «ان الله يغفر الذنوب جميعا؛ خداوند همه گناهان را مي آمرزد». ، پس در هيچ حالتي نبايد از توبه و بخشش گناهان و رحمت الهي نااميد شد، چرا كه گناه نااميدي از خداوند حتي از قتل انسان نيز بزرگتر است. اگر انسان هر روز گناه كند و توبه خود را بشكند و باز واقعا پشيمان شود و توبه نمايد، توبه او پذيرفتني است و نبايد از رحمت خداوند نااميد گردد. بازآ بازآ هر آنچه هستى بازآ گر كافر و گبر و بت پرستى بازآ اين درگه ما درگه نوميدى نيست صد بار اگر توبه شكستى بازآ امام رضا (ع) مى فرمايند: (التائب من الذنب كمن لاذنب له) توبه كننده از گناه مانند كسى است كه هيچ گناهى ندارد، (ميزان الحكمه ج، 1 باب التوبه ر، 2116). توبه در حقيقت پشيمان شدن از گناه و بازگشتن از راهي است كه انسان در گذشته بر خلاف رضاي پروردگار رفته است . توبه حقيقي نيز همان توبه نصوح است؛ يعني توبه و پشيماني بدون بازگشت. اگر كسي احساس كند كه واقعا از گذشته خود نادم و پشيمان گشته و راه خود را به سوي خداوند عوض كرده، بايد بداند كه اهل توبه واقعي است و اينچنين توبه اي هرگز رد نمي شود. ج ) راهکارهای ترک گناه ( دیدن فیلم مستهجن ) بايد توجه داشت كه فاصله گرفتن از بدى و گناه و نزديك شدن به معنويات و قرب خداوند، امرى تدريجى است و محتاج صبر و حوصله فراوان است. انسان بايد مانند كوهنوردى باشد كه گاهى به قله كوه بلندى كه قصد صعود به آن را دارد نگاه مى‏كند و احساس مى‏كند هنوز تا قله كوه راه زيادى مانده و از طرفى به دامنه كوه نگاه مى‏كندو مى‏بيند از آن فاصله گرفته و اين حالت بين ترس و اميد را چنان چه در قرآن كريم و روايات معصومين(ع) آمده، همواره در زندگى خود حفظ كند. يعنى هم از اين كه گاهى توفيق بندگى و دورى از گناه را پيدا كرده اميدوار و خوشحال باشد و هم از اين كه گاهى دچار لغزش و گناه مى‏گردد ترسان و بيمناك. توبه يك عمل دفعي نيست و هرگز كسي نمي تواند به صورت ناگهاني دست از گناه بشويد و توبه كند، زيرا كشش گناهان بسيار زياد است و ما با جاذبه هاي نفساني و شيطاني و دنيوي فراواني روبرو هستيم كه اگر بخواهيم توبه نماييم بايد ابتدا براي خلاصي از اين جاذبه ها تدبيري بيانديشيم و به صورت تدريجي و برنامه ريزي شده، زمينه گناه زدايي و توبه حقيقي را در خويش فراهم آوريم. خداوند انسان را به صورت موجودي هوشمند آفريده است، كه توان تغيير رفتارها و سبك زندگي خود را دارد و بر همين اساس هم است كه دري به نام توبه به روي او گشوده است و اين در را تا آخرين لحظه، براي بازگشتن او باز نگه داشته است؛ بنابراين هيچ گاه از اصلاح و رشد در زندگي خود نااميد نباشيد و با اين افكار منفي خودتان را در مسير هلاكت قرار ندهيد. بنابر همين مبنا در ادامه قدري راجع به مساله هرزه بيني، علل و عواقب آن با شما سخن خواهيم گفت و در نهايت نيز راهكارهايي براي ترك آن خدمت شما ارائه مي نماييم. اميدواريم با مطالعه اين پاسخ و همچنين عزم و اراده اي جدي و استوار، اقدام به ترك اين عمل نماييد و اين بار براي هميشه، از شر اين گناه خلاص شويد. نگاه کردن ، یک امر اختیاری است وکاملا بستگی به اراده خود فرد دارد ، ممکن است کنترل چشم ونگاه نکردن ، در اوایل کار ،کمی مشکل باشد ولی سختی آن ، آسان می شود وشخص، بعد از مدتی، به راحتی می تواند، نگاه نکند واختیار چشمانش را به دست آورد .» الف ) حکم فقهی نگاه به عكس و فيلم هاي سكسي و سايت هاي مبتذل، غالبا موجب تحريك شهوت و مقدمه ارتكاب گناه است و لذا ديدن آن حرام است؛ هر چند كه تاثيري در شخص نداشته باشد.(آيت الله خامنه اي، اجوبه الاستفتاآت , ج 2, ص 40) ب ) شیوه های کلی مبارزه اختلال «چشم چرانی» اختلال «چشم چرانی» متعلق به قشر جوان و یا یک گروه سنی خاص نیست، بلکه موضوعی است که براحتی می تواند بر هر گروه سنی، جنسی، ملیتی، گروه های فرهنگی و حتی مذهبی تاثیر گذار باشد. با چنین رفتارهایی باید قبل از اینکه غیرقابل کنترل شوند، مقابله کنید. چشم چرانی هم مثل چیزهای دیگر عادتی اعتیادزا است که خیلی زود از کنترل خارج می شود. باور این نکته ضروری است که چشم چرانی تنها تولید و مشاهده جنسی نیست، بلکه اعتیادی است که هم چون مواد مخدر، ویرانگر و دارای درجات مختلف می باشد. چشم چران کسی است که کنترل چشم خود را ندارد و به هر طرفی خیره می شود و چه بسا نگهداری چشم از اختیار او خارج شده و به صورت عادت در آمده است که ترک آن مشکل به نظر می آید. چشم چرانی قبل از این که برای دیگران مزاحمت و ناراحتی ایجاد کند، برای خود شخص مضرّ است و موجب آشفتگی، اضطراب، عدم اعتماد به نفس، بی حالی و رخوت نسبت به معنویات، مخصوصاً نماز می گردد. خداوند سبحان زن و مرد را از چشم چرانی نهی نموده است. آن جا که فرموده است: «قُل للمؤمنینَ یَغُضّوا مِن ابصارِهِم... و قُل لِلمُؤمِناتِ یَغضُضنَ مِن اَبصارِهنَّ...؛[۱] به مردان بگو دیدگان خود را فرو خوابانند و.. . به زنان مؤمنه بگو دیدگان خویش را فرو خوابانند». کسی که معتاد به چشم چرانی شد، فکر و خیال و قلبش مشغول دیده می شود و روحش آشفته و ذهنش مشوّش می‌گردد و هنگام عبادت، قوه خیالش با این آشفتگی به پرواز در می آید و به شاخه‌ هایی پرواز می کند که با چشم خود مشاهده کرده است.چشم چرانی عواقب خوبی ندارد وشخص را ازجهت هویتی، بی ارزش میکند ، به چنین شخصی نمی توان اعتماد کرد ومنزلت اجتماعی ندارد. برای پیشگیری از ابتلا به رفتارهای نابهنجار جنسی و کنترل خود از انحرافات در این زمینه، شیوه های بسیاری در متون حدیثی، مطرح گردیده اند که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم: 1 . توجه و شناخت آسیبهای چشم چرانی و هرزه بینی آسیب های نابهنجار چشم چرانی وشهوات جنسی، زیاد است. در اینجا برخی از آنان را بیان می کنیم: ۱. 1 . آسیب شخصیتی کسی که از هواهای نفسانی اش تبعیت می کند و به رفتارهای نابهنجار روی می آورد، شخصیت انسانی و معنوی خود را از دست می دهد و احساس پستی و رذالت، جایگزین آن می شود، خود را به امیال حیوانی، وابسته می داند و هویت مطلوبی برای خویش نمی یابد. چنین شخصی، تعارض درونی، او را فرا می گیرد، و وحدت و انسجام شخصیت در خود نمی یابد. امام علی –علیه السلام- می فرماید:« کسی که هوای نفسش او را تسخیر کرده، قدر و منزلت خویش را به ذلت تبدیل کرده است».[۲] ۲-. 1 . آسیب شناختی پرداختن به نابهنجاری های جنسی، پیامدهای زیادی دارد؛ ذهن را مشغول می سازد، پراکندگی ذهنی ایجاد می کند، توانایی ادراک حقایق را کاهش می دهد، انگیزه ی پرداختن به مسائل علمی را از بین می برد و یا بسیار کم می کند و از شناخت واقعیات هستی جلوگیری می کند. امام علی –علیه السلام- می فرماید:« هواهی نفسانی، ضد عقل فعالیت می کند».[۳] ۳. 1 . آسیب های معنوی: انحرافات چشمی و جنسی از مصادیق بارز گناه اند. این نوع انحرافات نه تنها مانع رشد معنوی انسان اند، بلکه به ایمان و پایه های باور دینی آدمی و روابط او با خدا، آسیب جدی وارد می سازد.وبه تدریج ،توفیق عبادت از او گرفته می شود و اگر هم عبادت کند؛عبادت بی توجه واجباری وباکسالت روحی وروانی است. امام علی –علیه السلام- می فرماید:« کسی که با تمایلات انحرافی موافقت کند، با رشد( همه جانبه) خویش مخالفت کرده است».[۴] امام علی –علیه السلام- می فرماید:« پیروی مستمر از شهوت جنسی، پایه های دینداری را در فرد متزلزل می سازد».[۵] ۴ . 1 . پیامد های ناگوار در برخی دیگر از احادیث، بیماری ها و ناراحتی های جسمی و روانی، به عنوان پیامد تمایلات شهوی، مطرح گردیده اند. امام علی –علیه السلام- می فرماید:«کسی که تمایلات نابهنجار و شهوت رانی خود را با ترک آن درمان نکند، همیشه بیمار و دردمند خواهد بود».[۶] و نیز فرمود:« در لذتی که پشیمانی به بار می آورد و شهوتی که پیامدش درد و ناراحتی است، هیچ خیر و خوبی ای نیست».[۷] 2 . مراقبه های فردی برای پیشگیری از ابتلا به رفتارهای نابهنجار جنسی و کنترل خود از انحرافات مراقبه های فردی بسیار مهم است . 1 . 2 . خویشتنداری هر فردی باید توجه داشته باشد که تأثیر پذیری از محرک ها و تسلیم شدن در برابر خواهش ها و تمایلات جنسی، با عزت و کرامت انسانی سازگار نیست. بر عکس، خویشتنداری، از قدرت و توانمندی عقلی و شرافت وی حکایت دارد. امام علی – علیه السلام- با اشاره به این که کسی که احساس کرامت و بزرگی دارد، به امیال و شهوات انحرافی توجهی نمی کند، می فرماید:« من کرمت علیه نفسه لم یهنها بالمعصیة؛ کسی از کرامت نفس بهره مند باشد، شخصیت خود را با گناه و معصیت، خوار و پست نمی گرداند».[۷] حضرت می فرماید:« من حصر شهوته فقد صان قدره؛ هر کس که شهوتش را محدود کند، به درستی که ارزش خود را نگه داشته است».[۸] حضرت در حدیثی دیگر می فرماید:« الشهوة داءٌ و عصیانها دواءٌ؛ خواهش های انحرافی، بیماری است و درمانش، مقابله با آن».[۹] امام علی – علیه السلام- می فرماید:« با مخالفت عملی با هواها، اگر در برابر شهوات، مقاومت کند، حتماً پیروز می شود».[۱۰] 2 . 2 . ذکر و توجه توجه به خدا و درک آگاه بودن خدا از انجام شدن رفتارهایی که بشر را از آن نهی کرده است، حیا و ترسی در فرد پدید می آورد که می تواند از انحرافات جنسی جلوگیری کند. امام صادق –علیه اسلام- می فرماید:« با استمرار بخشیدن به یاد خدا و توجه به لزوم پیروی از دستورهای او، ریشه هایی که سرچشمه ای امیال شهوانی اند، بکنید».[۱۱] یاد آوری مرگ و زندگی در عالم برزخ نیز از عوامل پیشگیری از امیال شهوانی، دانسته شده است. در حدیثی آمده که خداوند به حضرت موسی –علیه السلام- فرمود:« به خود یادآوری کن که در قبر، سکونت خواهی کرد. پس این یاد آوری، مانع می شود از این که در شهوت ها غرق شوی».[۱۲] 3 . 2 . عقل عقل در وجود فرد، راهنمایی کردن به سوی هنجارها و باز داشتن از روی آوردن به نابهنجاری ها را به عهده دارد. هر قدر عقل، کامل تر شود و توانایی اش در درک مسائل و ارزیابی عملکردها بیشتر گردد، بهتر می تواند در برابر انگیزه های شهوانی، مقاومت کند و تحت سیطره ی آنها در نیاید؛ بلکه هواهای نفسانی را تعدیل نماید و تحت نفوذ و هدایت خود، جهت دهی مطلوبی برای آنها داشته باشد. به عبارت دیگر، هر چه عقل، توانمندتر، نقش خود را ایفا کند، تهاجم هواهای نفسانی، ضعیف تر می گردد. امام علی –علیه السلام- می فرماید: هنگامی که عقل، کامل و توانمند می گردد، شهوت و میل، فروکش می کند».[۱۳] در روایتی حضرت می فرماید:« خشمگینی را با سکوت، و شهوت را با تدبیر عقلی، درمان کنید».[۱۴] 4 . 2 . حساب رسی در احادیث بسیاری، به مواظبت از عملکرد خویش امر شده تا با حسابرسی و ارزیابی نسبت به آن چه انجام گرفته و با مراقبت پی در پی، تعهدات فرد با خدا و خودش را عملی گرداند و فرد، به نابه هنجاری ها روی نیاورد. حضرت موسی –علیه السلام- فرموده است:« از ما نیست آن کسی که همه روزه، به حساب نفس خود رسیدگی نکند».[۱۵] 5 . 2 . تقوای چِشم چشم نعمت الهی است که برای کارکردهای خاصی آفریده شده و هرگونه بهره برداری از آن باید مطابق با ضوابط الهی باشد و بر خلاف رضایت خداوند، نباید آن را به کار گرفت. چشم، از اعضای مهم آدمی است که عملکردش در قیامت، مورد سوال قرار می گیرد.امام صادق –علیه السلام- در مفهوم آیه ی:« إن السمع و البصر و الفواد کل أولئک کان عنه مسئولا»[۱۶] فرمود:« از گوش می پرسند که: به چه گوش دادی؟ و از چشم سوال می شود که: به چه نگاه کردی؟ و از دل سوال می شود که: به چه چیزی دل بسته شدی؟». کسی خدمت امام صادق –علیه السلام- رسید و عرض کرد: من همسایه ای دارم که کنیزان خواننده دارد. آنها می خوانند و می نوازند و من گاهی که برای قضای حاجت، به دستشویی می روم، نشستن خود را طولانی می کنم تا نغمه های آنها را بشنوم، در حالی که برای چنین منظوری نرفته ام. امام همان آیه بالا را تلاوت فرمود، که یعنی چشم وگوش تو مسئولند. مرد عرض کرد: گویا هرگز این آیه را از هیچ کس نه عرب و نه عجم، نشنیده بودم و من اکنون این کار را ترک می گویم و به درگاه خدا توبه می کنم.[۱۷] شخصی خدمت امام حسن –علیه اسلام- وارد شد و عرض کرد: من انسان گناه کاری هستم. صبرم بر گناهم تمام شده است، مرا راهنمایی کن. امام فرمودند:« پنج چیز را انجام دهید، بعد هر کاری خواستید انجام دهید: اول، از روزی خداوند نخور بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ دوم، از ولایت خداوند خارج شو و بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ سوم، برای گناه، جایی را انتخاب کن که خداوند نبیند و بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ چهارم، به ملک الموت، اجازه نده که جانت را بگیرد و بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ پنجم، از دست مالکان جهنم خلاص شو و به جهنم نرو، و بعد هر کاری دلت می خواهد انجام بده».[۱۸] ما هم اگر خطائی می کنیم، به این امور توجه کنیم، یقیناً راه گشا خواهد بود، آیا این طور نیست؟! توجه به آثار مثبت و مطلوب پرهیز از رو گرداندن از امور حرام، در پیشگیری از ابتلا به آن، موثر است. وقتی انسان بداند چشم پوشی از حرام، آثار ارزشمند و بزرگی برایش به بار می آورد، سختی چشم پوشی از لذات را برای رسیدن به لذات بالاتر، جامع تر و پایدارتر، تحمل می کند و به آسانی از آن لذات پست می گذرد. در روایات تزویج با حورالعین، تضمین بهشت، آرامش دل، گریان نبودن در قیامت، درک لذت عبادت و درک لذت ایمان برای این گونه افراد در نظر گرفته شده است. 6 . 2 . توجه به زشتی عمل: بسیاری از خطاهایی که انسان مرتکب می شود، از ناآگاهی وی سرچشمه می گیرد؛ به طوری که وقتی از کسی که دچار مشکلی شده می پرسیم، چرا این کار را مرتکب شدی تا نتیجه آن چنین شود، می گوید نمی دانستم. بنابراین اگر انسان واقعاً به امری علم داشته باشد، امید می رود عملی موافق و مطابق با آن از او سر بزند. بنابراین می توان چنین گفت: شناخت مقدمه عمل و رفتاری همگون با آن است. رفتار انسان از معرفت و اندیشه وی ناشی می شود. بنابراین اگر بخواهیم رفتارمان را تغییر دهیم، باید در ابتدا دیدگاه مان را دگرگون سازیم. [۱۹] تحقیقات محققان نشان می‌دهد که دیدن فیلم ها و عکس های مبتذل و مشاهده رفتارهای ضد اخلاقی، اعمال غیراخلاقی را در پی دارد، به همین دلیل «رابرت مریوخ» مالک شبکه ماهواره ای تی،وی استار آمریکا در مصاحبه ای در هندوستان گفت: «من هرگز به بچه هایم اجازه تماشای این برنامه ها را نمی دهم» . [۲۰] یکی از روشهای که می توان به کمک آن، از چشم چرانی در اجتماع و در سایت ها در امان ماند، و کسی را که عادت کرده درمان نمود، آگاهی دادن نسبت به زشتی عمل است. امام صادق- علیه السلام- می فرماید:« هیچ عضوی نیست، مگر آن که بهره ای از زنا دارد. زنای چشم، نگاه حرام و زنای دهان، بوسیدن حرام و زنای دست، لمس حرام، چه به زنای فرج بیانجامد و چه نینجامد».[۲۱] 7 . 2 . توجه به خدا: انسان باید به این نکته توجه کند که خداوند در همه حال، از رفتارهای چشمی و انگیزه های درونی او آگاه است. در حقیقت، اگر خود را در محضر خدا ببیند، حیا می کند و به سراغ نابهنجاری های چشمی نمی رود، و به راحتی خود را آلوده گناه نمی کند و اگر غفلتی از او سر زد، سریع توبه می کند. خداوند، این توجه را به افراد می دهد و می فرماید:« ألم یعلم بأن الله یری؛ آیا نمی داند که خداوند می بینید».[۲۲] وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ بگو: عمل کنید، خدا و پیامبرش و مؤمنان اعمال شما را خواهند دید و شما به نزد داناى نهان و آشکارا بازگردانده مى شوید و او از اعمالتان آگاهتان خواهد کرد».[۲۳] امام صادق- علیه اسلام- برای درمان گناهان چشمی از این روش استفاده می کند و می فرماید:« هیچ کس با چیزی چون چشم پوشیدن از نامحرم، خود را حفظ نکرده است؛ زیرا چشم های خود را به حرام باز نمی کند که قبلاً عظمت و جلال خداوند را در دل خویش مشاهده کرده باشد».[۲۴] سپس امام اضافه می کنند: از امام علی –علیه السلام- سوال شد برای چشم پوشی از نگاه حرام، از چه وسیله ای می توان کمک گرفت؟ امام فرمود:« با در نظر گرفتن قدرت خداوند که از نهان تو آگاه است».[۲۵] 8 . 2 . استعاذه استعاذه یکی از روشهای بسیار مؤثرتربیتی است، که طی آن فرد با پناه بردن خویش به خداوند، خود را تحت حفاظت و مراقبت او قرار می دهد و بدین ترتیب از رفتارهای نابهنجار مصون می ماند. همان طورکه در قرآن به این روش اشاره شده و می فرماید«وَامَّاینزَغَنّک منَ الشَّیطانِ نَزغٌٌ فَستَعِذ بِالله اِنَّه سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ وچنانچه از طرف شیطان به تو وسوسه ای رسد،ب ه خدا پناه ببر،که او شنوا ودانا است».[۲۶] در داستان حضرت یوسف پیامبر- علیه اسلام-، زمانی که زلیخا به وسوسه شیطان برای کامجویی از آن حضرت، تمام درهای خلوتگاه خود را بست، آن ولی خدا به پناهگاه خداوندی پناه برد وگفت«مَعاذَاللهِ»یعنی( پناه می برم به خدا )؛ تا با روش استعاذه خدا را به کمک خود خواند، و از رفتار نابهنجار مصون ماند. البته روش استعاذه نیاز به خودسازی دارد و چون حضرت یوسف انسان خود ساخته ای بود و با خداوند رابطه خاص داشت، توانست در آن لحظات خوف ناک خود را با پناه بردن به خداوند نجات دهد. در این رابطه آیه ۲۲ تا ۲۵ سوره یوسف را با دقت بخوانید. 9 . 2 . توجه به پیامدهای نامطلوب از شیوه های پیشگیری در زمینه ی نابهنجاری دیداری و جنسی، توجه به پیامدهایی است که برای فرد، به بار می آورد. امام علی –علیه السلام- با توجه به این که هیچ میل و رفتار انحرافی ای نیست مگر آن که موجب آفات و آسیب هایی برای شخص و اجتماع می شود، می فرماید:«کسی که به امیال و رفتارهای شهوانی می شتابد، آفات و آسیب ها به سوی او شتاب می گیرند».[۲۷] 10. 2 . اهتمام به نماز به خصوص نماز اول وقت نسبت به نماز به خصوص نماز اول وقت (و درصورت امکان جماعت) اهتمام داشته باشید. همان طور که می دانید نماز انسان را از فحشاء و منکرات باز می دارد و این وعده حق الهی است. «ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر؛ همان نماز،بازدارنده از فحشا و منکر است».[۲8] در هیچ شرایط زندگی، از خداوند قادر ناامید نشوید، و همیشه به او توکل کنید، و دست به دعا بردارید، از خداوند بخواهید، تا شما را در جوانی پاک نگه دارد. از خدا حقیقتاً بخواه، مطمئن باش یاریش را حس خواهی کرد، فقط بخواه از ته دل. - یکی از عوامل موفقیت شما در هرکاری، خصوصا در مشکل یاد شده، تقویت اراده است، پس در تقویت آن کوشا باشید. در این راستا گرفتن روزه برای دوری از گناه، تقویت اراده و رویش تقوا در درون بسیار موثر است. امام علی – علیه السلام- می فرماید:« هنگامی که نفس انسانی، قوی شود، شهوتش کاهش می یابد».[29] در سوره ای بقره آیه ۴۵ می فرماید، که از نماز و روزه کمک بگیرید. 3 . تقویت اراده اراده واختیار، بسیار مهم است ؛ چگونه اراده ای قوی داشته باشیم؟ اراده، در واقع رمز موفقیت انسان های بزرگ، در تمام عرصه های زندگی بوده است. هر کس به اندازه نیروی اراده اش پیشرفت می کند و می تواند در مسیر تکامل و سعادت خود گام بردارد. انسان های با اراده هم در زندگی شخصی خود موفق عمل می کنند و هم در جامعه به عنوان یک فرد تاثیر گذار و موفق مطرح می شوند. در حالی که انسان های ضعیف الاراده، افرادی ناتوان، عقب مانده، بی تحرک، شکست خورده، ناامید و ناموفق ظاهر می شوند و عملا نمی توانند در زندگی و محیط اطراف خود تاثیر مثبت بگذارند.مایه اصلی قوت اراده انسان، آگاهی، آزادی، ایمان و عشق است. آگاهی و آزادی (اختیار) دو ویژگی اصلی انسان است که او را از سایر جانداران متمایز می سازد و ایمان و عشق برخواسته از اختیار به او توانایی های خاص می دهد.موفقیت انسان در زندگی مادی و معنوی، در گرو اراده قوی او است و آدم های ضعیف الاراده ، نمی توانند به اهداف خود در زندگی برسند. ایمان و عشق موتور حرکت انسان به سوی کمال است و هیچ نیرویی به مانند ایمان و عشق اراده انسان را تقویت نمی کند. شما می خواهید تحصیل کنید، خانواده تشکیل بدهید، ثروتمند شوید، به دستورات دینی عمل کنید، عبادت کنید، به مردم خدمت کنید، خود را بسازید و به کمال برسید، تمام کارهای مثبتی که می خواهید انجام دهید، به اراده قوی و آزاد و همچنین باور عمیق و عشق و انگیزه قوی نیاز دارد. برای تقویت اراده ابتدا باید مبادی آن را تقویت کرد و سپس اموری که مانع عملکرد انسان می شود را برطرف نمود. یکی از مهترین مبادی اراده ،شناخت می باشد که هر قدر انسان نسبت به خود و هدفش و فواید رسیدن به آن هدف آگاه تر باشد نسبت به آن میل، گرایش و شوق بیشتری دارد و از طرف دیگر باید موانع اراده قوی و رسیدن به هدف را نیز برطرف نماید، موانعی مانند اسیر هوا و هوس بودن، عادت های بد، دلبستگی های دنیوی و مذموم، وابستگی های نابجا، گناه و نافرمانی، سنت های غلط، دوستان ناباب، اعتیاد به انواع مخدر، مدگرایی و تنوع طلبی افراطی، پرخوری، پرخوابی، پرگویی، راحت طلبی، رفاه خواهی زیاد و .... بنابراین می توان از لحاظ نظری مراحل ایجاد اراده ای قوی در انسان برای انجام کاری و یا اتخاذ یک تصمیم را به طور مختصر اینگونه در نظر گرفت: ۱. 3 . در اولین مرحله براى رفع حیرت و کسب روحیه قوى باید هدف و یا اهداف دقیق و مشخص خود را از زندگى یا کارى که مى خواهید انجام دهید،براى خویش ترسیم نمایید. طبیعى است این هدف، باید معقول، قابل دستیابى، بدون افراط و تفریط، مطابق توان و استعداد و واقع بینانه باشد؛ نه آن که آرمانى و بلند پروازانه و خارج از توانایى هاى شما باشد. ۲ . 3 . به دست آوردن شناخت کامل بدست آوردن شناخت کامل نسبت به آن هدف و راههای رسیدن به آن و همچنین بدست آوردن شناخت نسبت به خود و توانایى ها و استعدادهاى نهفته در وجود خویش است. هر قدر این شناخت ها کامل تر و عمیق تر باشد به طور طبیعی میل و اراده شما برای رسیدن به آن هدف بیشتر خواهد شد. ۳. 3 . برنامه ریزى باید براى تمام کارها و فعالیت هاى شبانه روزى، برنامه اى مدوّن و منظم داشته باشید. برنامه ای که براساس شناخت شما از هدف و توانایی ها و شرایط خودتان طراحی شده است. در این صورت هرگز از این برنامه تخلف نکنید. ۴ . 3 . توکل بر خداوند قادر. اکنون که هدفی متعالی را انتخاب نموده اید و نسبت به آن و خود و راههای رسیدن به آن شناخت پیدا کرده اید و قصد دارید وارد عمل شوید، بدانید که هر کاری برای رسیدن به سرانجام با مشکلات و موانع متعددی مواجه خواهد شد، موانعی که برخی از آنها فراتر از قدرت و تحمل انسان است و در این صورت فقط با خواستن از خداوند متعال می توان راه را ادامه داد. ۵ . 3 . داشتن امید و روحیه مثبت یکی از روشهای بالا بردن روحیه ی مثبت تلقین است. تلقین به خود در تقویت اراده اثر قابل ملاحظه اى دارد. بنابراین هر روز جملاتى را به خود تلقین کنید؛ مانند: «من اراده لازم براى انجام کارهایم را دارم» هیچ چیزى نمى تواند اراده ام را متزلزل کند»، «آنچه را که به نظرم انجام دادنى است انجام مى دهم، هیچ قدرتى نمى تواند مرا از آن باز دارد»، «اراده من هر روز محکم تر مى شود»، «بر من لازم است که موفق شوم؛ زیرا موفقیت از آنِ نیرومندان است» و... اکنون با توجه به آنچه گفته شد راهکارهای ذیل را ارائه می کنیم و امیدواریم با یاری خداوند متعال به اراده ای قوی در امور زندگی و آخرت خود دست بیابید: ا. علل و عوامل ضعف اراده خویش را بشناسید و آن را برطرف کنید. توجّه کنید ضعف اراده غالباً در اثر نداشتن برنامه و هدف و امید و همچنین عدم اعتماد به نفس، عدم شناخت خویش، با ارزش تلقی نکردن خود، عدم امنیت روانی، عدم تدبیر عقلانی در تشخیص امور و تمیز اهم و مهم، شکست های گذشته و عوامل باز دارنده رشد و قوت نفس مانند محرومیت، سرزنش و رنج های مستمر ریشه دارد. اا. رضایت خداوند را ملاک هر رفتار و گفتار قرار دهید و از تسلیم شدن در برابر تمایلات پوچ و هواهای نفسانی بپرهیزید. این تسلیم شدن ها اراده را ضعیف و متزلزل می سازد. تقوا و رعایت حرمت دستورهای پروردگار برای آرامش روانی و تقویت نفس و اراده بسیار سودمند است. ااا. پس از مشورت با افراد ذی صلاح، با توجّه به امکانات و توانمندی های واقعی خود، برای زندگی تان و رسیدن به اهدافتان برنامه ریزی کنید و بکوشید هرگز بی جهت از آن برنامه و نظم سر نپیچید. اوقات استراحت و تفریح و عبادت و همه فعّالیّت ها را در این برنامه بگنجانید تا زمانی خالی نماند و توجّه به فرصت بیکاری شما را سمت تأخیر انداختن کارها سوق ندهد. اااا . بکوشید برای هر رفتاری انگیزه ای قوی داشته باشید و به ویژه از آثار مثبت تصمیم گیری ها و رفتارهای خاصّ خویش به طور کامل آگاه شوید. ااااا . محیط زندگی و موقعیت کاری خود را تغییر دهید و موانع بروز اراده و فعّالیّت را نابود سازید؛ برای مثال در موقعیتی که به سرزنش و متهم شدن به ناتوانی و ناپختگی می انجامد، قرار نگیرید. اااااا . هر کاری را آسان تلقی کنید؛ زیرا در برابر اراده پولادین انسان همه سختی ها آسان می گردد. به استقبال کارهای به ظاهر دشوار بروید و به خود تلقین کنید می توانید در این امور درست تصمیم بگیرید و افتخار موفقیت در انجام آن ها را به دست آورید. ااااااا. با کسانی که روحیه و اراده قوی دارند، دوست شوید تا اراده شما نیز قوی گردد. اااااااا . بکوشید تصمیم هاتان را با فردی با تجربه در میان نهید تا از قوت و درستی شان اطمینان یابید. ااااااااا . با تصمیم های آسان در کارهای ساده، به تدریج خود باوری و توانمندی را در خویش پدید آورید و راه را برای تصمیم گیری در امور مشکل و پیچیده هموار سازید اااااااااا . پس از تدبیر و مشورت از عواقب تصمیم های خود هراسناک نباشید و به خدا توکل کنید. ااااااااااا. ورزش مستمر و منظم را که در تقویت اراده بسیار مؤثر است، فراموش نکنید. اااااااااااا . کارهایى را که به عهده مى گیرید ناتمام رها نکنید و آنها را به نحو احسن و تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهید. ااااااااااااا . در صورت امکان، چند دقیقه قبل از اذان صبح از خواب بیدار شده، نماز شب بخوانید. اااااااااااااا. نمازهای خود را در اول وقت و حتی المقدور به جماعت بخوانید. ااااااااااااااا . گاهی روزه بگیرید. روزه در تقویت اراده بسیار موثر است. «نکته پایانی» بدانیم ما خلیفه ای خدا هستیم و در این مورد لازم است، روزها فکر و تأمل کنیم، رسیدن به این درک چنان به ما ارزش می دهد که حتی لحظه ای وقت خود را بی جهت صرف نخواهیم نمود، تا چه برسد در گناه. بر روی این مطلب فکر کنیم که : ما برای هدف دیگری به این دنیا آمده ایم، اما کار دیگر می کنیم!!! یادمان نرود! شیرینی گناه می رود و پیامد آن حسرت است! پس ای جوان خودت را به مانند عبدی مطیع به خدایت بسپار وبا اقامه نماز وترک محرمات به زندگی شیرین وهدفمند وپرثمر نزدیک کن ! منبع جهت مطالعه بیشتر؛ - تربیت جنسی/علی نقی فقیهی/دارالحدیث - هفت روش پیشگری از انحراف جنسی؛ نوشته هادی حسینخانی – انتشارات موسسه آموزشی پژهشی امام خمینی. - جوان،هیجان وخویشنداری؛ نوشته گروه نویسندگان حدیث زندگی- موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث - آرامش در پرتو نیایش نوشته علی احمد پناهی - انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی. پی نوشتها : [۱] . نور (۲۴)، آیه ۳۰ و ۳۱. [۲] . مستدرک الوسائل/ ج۱۱/۲۱۲. [۳] . غررالحکم/ ج۱/ح۱۰۲۹. [۴] . همان/ج۵/ح۷۹۵۷. [۵] . مستدرک الوسائل/ ج۱۱/ ص۳۴۴. [۶]. غررالحکم/ج۵/ح۸۹۹۹. [۷] . همان/ج۶/ ح۱۰۹۰۱. [۸] . بحارالنوار/ ج۷۷/ص۲۸۸ [۹] . أعلام الدین/ ص۲۹۶. [۱۰]/ج۱۱/ص۳۴۶. مستدرک الوسائل [۱۱] . مصباح الشریعه/ ص۱۰۸. [۱۲] . الکافی/ ج۸/ص۴۶. [۱۳] . غررالحکم/ج۵/ص۲۵۵. [۱۴] . غررالحکم/ ج۴/ص۲۴. [۱۵] . الکافی/ج۲/ص۴۵۳. [۱۶] . اسراء/۳۶. [۱۷] . بحارالانوار/ ج۶۶/ص۲۲. [۱۸] . میزان الحمه/ ج۱۴/ ح ۲۲۱۱۶. [۱۹] . همان/۲۰۱. [۲۰] . روزنامه اطلاعات، ۲۵/۵/۱۳۷۳ [۲۱] . الکافی/ ج۵/ ص۵۵۹. [۲۲] . علق/۱۴. [۲۳] . توبه /۱۰۵. [۲۴] . مصباح الشریعه/ ص۹. [۲۵] . همان. [۲۶] .اعراف/۲۰۰ [۲۷] . غررالحکم/ج۵/ح۸۵۸۹. [۲8] . عنکبوت /۴۵ [29] . نهج البلاغه/حکمت ۲۴۵.
میهمان
سلام علیکمروزتون بخیر
لطفا کتاب یا سایته معتبری درباره ویژگی مومنان اگه میشه معرفی کنید
پرسمان
سلام علیکم، دوست گرامی. یک مومن واقعی چند خصوصیت کلی دارد. 1. خداشناس و خداباور است. شناخت خدای متعال و حقیقت هستی بسیار اهمیت دارد 2. تنها خدای یگانه را می پرستد و از هر گونه شرک جلی و خفی خالی و آزاد است. 3. به مکتب اسلام به عنوان یک مکتب تربیتی که انسان را به کمال نهایی می رساند باور قلبی دارد. 4. مکتب باوری او باعث می شود تا مطیع خدا و رسول و امام و ولی فقیه باشد و تمام سعی خود را در انجام وظایف دین انجام می دهد. 5. اهل عبادت و پرستش و دعا و ذکر و خضوع در برابر خدای متعال است. 6. نسبت به امور مسلمین و جامعه بی تفاوت نیست و هر کاری از دستش در مسیر خدمت به خلق و پیشرفت جامعه بر آید انجام می دهد. 7. اهل مبارزه و مجاهده با دشمنان دین خدا است و با مال و جان خود در راه اسلام جهاد می کند. 8. اهل جهاد علمی است و همواره در مسیر علم آموزی و کسب آگاهی حرکت می کند. سخن در اين زمينه فراوان است ولي بهتر آن است كه ويژگى مؤمنان و بندگان خوب خدا را در دو ساحت فردى و اجتماعى با توجه به آيات شريفه قرآن و روايات اهل بيت(ع) براي شما شمارش كنيم:T} 1ـ فردى:{T1ـ1ـ توكل بر خدا (انفال / 2) 2ـ1ـ هنگام ياد خدا قلبشان ترسان و لرزان (انفال / 2، توبه / 51) 3ـ1ـ محافظت بر اداء فرايض خصوصا نماز (مؤمنون / 9) 4ـ1ـ عفت و پاكدامنى (مؤمنون / 5) 5ـ1ـ خشوع در نماز (مؤمنون / 2) 6ـ1ـ رويگردانى از امور لغو و بيهوده (مؤمنون / 3) 7ـ1ـ افزايش ايمان هنگام شنيدن آيات الهى (انفال / 2) T} 2ـ اجتماعى{T 1ـ2ـ امر به معروف و نهى از منكر (توبه / 71، آل عمران / 114) 2ـ2ـ تأمين حوائج مادى ديگران (توبه / 71، انفال / 3) 3ـ2ـ تعاون و هميارى با برادران ايمانى (توبه / 71) 4ـ2ـ تواضع با مردم (فرقان / 63) 5ـ2ـ پيشى گرفتن در انجام امور خير (مؤمنون / 59) 6ـ2ـ عدم طرح دوستى با كافران (مجادله / 22) 7ـ2ـ كوشش در امانتدارى (مؤمنون / 8) 8ـ2ـ وفاى به تعهدها و قراردادها (مؤمنون / 8) 9ـ2ـ اطاعت از رسول خدا(ص) (انفال / 1) امام صادق(ع) در يك روايت 8 ويژگى براى مؤمن ذكر فرموده اند: 1ـ به هنگام شدايد و سختى ها سنگين و آرام، 2ـ در برابر گرفتاريها و آزمونهاى ناخوش آيند دنيا بردبار، 3ـ به هنگام وسعت روزى و آسايش سپاسگذار و شاكر، 4ـ به همان اندازه از روزى كه خداوند متعال به او ارزانى داشته قانع و راضى، 5ـ به دشمنان ستم و تجاوز ننمايد، 6ـ بارش را به دوش دوستان نيفكند و يا آنكه به خاطر عوالم دوستى بار گناه آنان را به دوش نكشد، 7ـ بدنش در طاعت از خداوند و خدمت به خلق، در رنج و سختى است، 8ـ مردم از ناحيه او در آسايش و آرامش خاطرند، در پايان فرمود: علم يار و همدم مؤمن، حلم و بردبارى وزير، راهبر و مشاور او، عقل و خرد فرمانرواى اعمال او.رفق و مدارا برادر و بازوى او و احسان و نيكوكارى پدر دلسوز و مهربان اوست. (سفينه البحار، ج 1، ص 37). به هر روى مؤمن حقيقى عالَمى بى منتهاست. الحذر اى مؤمنان كآن در شماستدر شما بس عالم بى منتهاست جمله هفتاد و دو ملت در تو استوه كه روزى آن بر آرد از تو دست (مثنوى / 1 / 3287 ـ 3288) براى آشنايى بيشتر با صفات و ويژگى هاى عملى مؤمنان خطبه همام در نهج البلاغه را مطالعه فرماييد.
میهمان
عالی
میهمان
من حدود یکسال است که خود ارضاع میکنم چگونه ترک کنم
پرسمان
سلام علیکم، اگر شما تلاش کنید ترک خودارضایی دور از انتظار نیست و شما می توانید با کمی همت و تلاش خودارضایی را به تدریج کم کنید تا به صفر برسانید. خصوصاً اگر بتوانید از تنهایی بپرهیزید موفقیت شما روز افزون خواهد شد؛ چون شما در حضور افراد و در جمع جرئت انجام خودارضایی نخواهید داشت و لااقل اراده شما این مقدار توانایی را دارد که در حضور افراد و در جمع خودارضایی نکنید. معمولاً جا به جایی مکانی، تغییر سریع موقعیت، فرار از تنهایی و حضور در جمع خانواده و سایر افراد، ایجاد مشغولیت های ذهنی و کاری، بلند شدن از رختخواب و قدم زدن و... می تواند از شدت تحریک جنسی شما بکاهد و شما را از انجام خودارضایی منصرف گرداند.
میهمان
من حدود یکسال است که خود ارضاع میکنم چگونه ترک کنم
پرسمان
سلام علیکم، اگر شما تلاش کنید ترک خودارضایی دور از انتظار نیست و شما می توانید با کمی همت و تلاش خودارضایی را به تدریج کم کنید تا به صفر برسانید. خصوصاً اگر بتوانید از تنهایی بپرهیزید موفقیت شما روز افزون خواهد شد؛ چون شما در حضور افراد و در جمع جرئت انجام خودارضایی نخواهید داشت و لااقل اراده شما این مقدار توانایی را دارد که در حضور افراد و در جمع خودارضایی نکنید. معمولاً جا به جایی مکانی، تغییر سریع موقعیت، فرار از تنهایی و حضور در جمع خانواده و سایر افراد، ایجاد مشغولیت های ذهنی و کاری، بلند شدن از رختخواب و قدم زدن و... می تواند از شدت تحریک جنسی شما بکاهد و شما را از انجام خودارضایی منصرف گرداند.
میهمان
خیلی عالی بود ولی زمان پاسخ گویی خیلی طولانی است
میهمان
عالی
میهمان
در مورد نماز شب میخوام بدونم که طریقه خوندن نماز شب رو وآیا جوان میتواند موقع خوابیدن نماز شب را بخواند.
پرسمان
سلام علیکم، وقت نماز شب از نصف شب تا هنگام فجر دوم يعني وقت نماز صبح ادامه دارد و در اين فاصله هر وقت بخوانند اشكال ندارد گرچه گفته اند هر چه به نماز صبح يعني فجر نزديك باشد بهتر است و براي جوان ها و كساني كه مي ترسند خواب بمانند مي توانند آخر شب قبل از خواب نماز شب را بخوانند بلي اگر ان هم ممكن نشد مي توانند در بين روز هر وقت توانستند قضاي ان را بخوانند.
میهمان
سلاملطفا نرم افزار پرسمان رو برا دانلود بزارید... حتما بزارید چون خیلی واجبه
سپاس
میهمان
عالی وآموزنده ومفیدبود.
میهمان
عالی وآموزنده ومفیدبود.
میهمان
سلام. ارتباطم با شما قطع شده . چرا ؟ هرچی حاصله جمع می‌نویسم میگه اشتباه هست
پرسمان
سلام علیکم، مخاطب گرامی لطفا از ثبت نظر یا طرح سوال تکراری خودداری فرمایید. این موضوع باعث می شود کل مطالب ارسالی شما از چرخه پاسخگویی خارج شود.
میهمان
استفاده از مقالات هارون یحیی یهودی عجیب است بیان موضوعات مخالف تفسیر قرآن همچنین فرضیات و نسبت معنایی به قرآن ضربه زیادی وارد می کند در بحث معجزات قرآن می توانید از تفسر نمونه ی آیت الله مکارم شیرازی استفاده کنید
پرسمان
سلام علیکم، ممنون از تذکر شما.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.