مدت حکومت امام زمان ۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۵۵ بازدید

مدت زمان حکومت امام زمان چند سال است

بر اساس احادیث، حکومت و فرمانروایی آن حضرت از هفت تا هفتاد سال ( یا بیشتر) طول می کشد و در این مدت جهان تحت مدیریت و زعامت سیاسی – الهی آن حضرت ، دوران خوشی را سپری خواهد کرد .برخی از محققان ، این تفاوت ها را اشاره به مراحل و دوران های حکومت آن حضرت می دانند و معتقدند : آغاز شکل گرفتن و پیاده شدن حکومت پنج یا هفت سال و دوران تکامل آن چهل سال و دوران نهایی اش بیش از سیصد سال است .(۱) در اینجا به بعضی از این روایات اشاره می شود :
۱. پیامبر صلی الله علیه و اله : « مهدی هفت یا ده سال صاحب امر ( حاکم ) مردم است ؛ سعادت مندترین مردمان ، اهل کوفه هستند » (۲) و نیز : « ملک سبع سنین أو ثمان سنین أو تسع سنین » .(۳)
۲. امام صادق علیه السلام : « ... ]مهدی [ هفت سال حاکم می شود ؛ روزها و شب ها برایش طولانی می شود تا اینکه یک سال برابر ده سال معمولی می شود » . (۴)
۳. امام صادق علیه السلام : « قائم ، نوزده سال حکومت می کند » .(۵)
۴. امام علی علیه السلام : « ... در بین شرق و غرب عالم ، چهل سال حکومت می کند . خوشا به حال کسی که روزگارش را دریابد و سخنش را بشنود » . (۶)
۵. امام باقر علیه السلام : « قائم ۳۰۹ سال حکومت می کند ، همان گونه که اصحاب کهف در غارشان ۳۰۹ سال درنگ کردند .. .. » . (۷)
چنان که گذشت باید این روایات را تأویل نمود . علّامه مجلسی در این باره نوشته است : روایاتی را که درباره ی مدت حکومت امام علیه السلام آمده است ، باید به احتمالات زیر توجیه کرد : برخی روایات بر تمام مدت حکومت دلالت دارد و بعضی بر مدت ثبات و استقرار حکومت . بعضی بر طبق سال ها و روزهایی است که ما با آنها آشناییم و بعضی احادیث دیگر بر طبق سال ها و ماه های روزگار آن حضرت است که طولانی می باشد و خداوند به حقیقت مطلب آگاه است . (۸)
قطع نظر از روایات ، مسلم است که این همه بیان و بشارت برای تشکیل « جامعه موعود جهانی » برای یک دوران کوتاه نیست ؛ بلکه قطعا برای مدتی طولانی است که ارزش این همه تحمّل زحمت و کوشش را داشته باشد و قطعا خود امام مهدی علیه السلام در بیشتر این دوران ، عهده دار ولایت و رهبری حکومت جهانی خواهد بود .
۱. ر. ک : ناصر مکارم شیرازی ، حکومت جهانی مهدی (عج) ، ( قم : مدرسه امام علی علیه السلام ۱۳۷۶ ) ، ص ۱۳ و ۱۴ و نیز ر. ک : لطف الله صافی ، منتخب الاثر ، ص ۶۱۸ .
۲.منتخب الاثر ، ص ۶۱۸ ، ح ۴ .
۳. بحار الأنوار ، ج ۵۱ ، ص ۹۲ و ص ۱۰۴ ؛ علی یزدی حائری ، الزام الناصب ، ص ۱۹۲ ؛ جلال الدین سیوطی ، العرف الوردی ، ص ۹۹ .
۴. اثبات الهداة ، ج ۳ ، ص ۵۲۸ ، ح ۴۳۹ ، و نیز ر. ک : محمّد بن محمّد بن نعمان (شیخ مفید ) ، الارشاد ، ج ۲ ، ص ۳۸۱ ؛ علی بن عیسی اربلی ، کشف الغمه ، ح ۲ ، ص ۴۳۶ ؛ محمّد بن حسن طوسی ، کتاب الغیبة ، ص ۴۷۴ .
۵. نعمانی ، الغیبة ، ص ۳۳۱ ، ح ۱ و ۲ ؛ محمّد بن حسن حرعاملی ، اثبات الهداة ، ص ۵۴۷ ، ح ۵۴۲ .
۶. الاحتجاج ، ج ۲ ، ص ۲۹۰ ؛ محمّد بن حسن حرّ عاملی ، اثبات الهداة ، ص ۵۴۲ ، ح ۴۱۴ .
۷. کتاب الغیبة ، ص ۴۷۴ ؛ محمّد بن حسن حرّ عاملی ، اثبات الهداة ، ص ۵۱۷ ، ح ۳۷۲ .
۸. محمّد باقر مجلسی ، بحار الأنوار ، ج ۵۲ ، ص ۲۸۰ .
برای مطالعه بیشتر رک : آینده جهان ، رحیم کارگر

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.