مذهب تشیع.ومذهب حنفیه ۱۳۹۰/۴/۳۱ - ۲۴ بازدید

شیعه در لغت عرب به معناى پیرو است. کلمه (شیع) در(شِیَعِ الْأَوَّلِینَ حجرآیه ۱۰). جمع بوده ومفرد آن: شیعه مى باشد. شیعه رادر لغت ، فرقه و گروه نیز می گویند. ولى از نظر پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله ؛ یعنى آن گروهى که پیرو حضرت علی بن أبی طالب علیه السّلام باشد. زیرا نام تنها مذهب و گروهى را که پیامبر عالیقدر اسلام در زمان حیات خود بطور مکرر بجهانیان خاطر نشان مى نمود نام مذهب و گروه شیعه بود.
شیعه در لغت عرب به معناى پیرو است. کلمه (شیع) در(شِیَعِ الْأَوَّلِینَ حجرآیه ۱۰). جمع بوده ومفرد آن: شیعه مى باشد. شیعه رادر لغت ، فرقه و گروه نیز می گویند. ولى از نظر پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله ؛ یعنى آن گروهى که پیرو حضرت علی بن أبی طالب علیه السّلام باشد. زیرا نام تنها مذهب و گروهى را که پیامبر عالیقدر اسلام در زمان حیات خود بطور مکرر بجهانیان خاطر نشان مى نمود نام مذهب و گروه شیعه بود. ولى از گروه و احزابى که هم اکنون، اظهار وجود مى کنند نامى بمیان نیاورده است.
قرآن مجید مى فرماید : و ان من شیعته لابراهیم (صافات :۸۳) یکى از پیروان نوح , ابراهیم است .
در اصطلاح مسلمانان , شیعه به گروهى اطلاق مى شود که معتقدند پیامبر صلى اللّه علیه و آلـه پـیـش از درگـذشـت خـود , جانشین خویش و خلیفه مسلمین را در مناسبتهاى متعددى ; ازجـمـلـه در روز هـیجدهم ذوالحجه , سال دهم هجرى که به روز غدیر معروف است , دریک اجتماع بزرگ معین فرمود و او را به عنوان مرجع سیاسى ، علمى و دینى پس ازخود , تعیین نمود .
بر این اساس تشیّع را پیامبر بزرگوار اسلام با تعیین حضرت امیرالمومنین(ع) براى خلافت خویش از جانب خداوند بنیان نهاد.
تاریخ، گواه این است که پس از رحلت رسول اکرم«صلى الله علیه وآله» عده اى از مسلمانان به تبعیت از سفارشهاى پیامبر، حضرت على»علیه السلام« را جانشین و خلیفه بلافصل ایشان دانسته، زیربار خلافت ابوبکر نرفتند; آن عده به نام شیعه، رو به فزونى نهادند و با این که در اقلیت بودند، موجودیت خود را در طول تاریخ اسلام حفظ نمودند.
اما دلایل سخن:
۱-پیغمبر اکرم در اولین روزهای بعثت که به نص قرآن : وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ (آیه ۲۱۴ سوره شعراء) مأموریت یافت که خویشان نزدیکتر خود را به دین خود دعوت کند صریحاً به ایشان فرمود که هر یک از شما به اجابت دعوت من سبقت گیرد, وزیر و جانشین و وصی من است. على(ع) پیش از همه مبادرت نموده اسلام را پذیرفت و پیغمبر اکرم ایمان او را پذیرفت). تفسیر علی بن إبراهیم، تفسیر نور الثقلین، ج ۴، ص: ۶۶-
واز اهل سنت ، لباب التأویل فی معانی التنزیل، ج ۳، ص: ۳۳ - الکشف و البیان عن تفسیر القرآن، ج ۷، ص: ۱۸۲
۲-پیغمبر اکرم(ص) به موجب روایت مستفیض و متواتر که سنی و شیعه روایت کرده‌اند, تصریح فرموده که على(ع) در قول و فعل خود از خطا و معصیت مصون است, هر سخنی که گوید و هر کاری که کند با دعوت دینی مطابقت کامل دارد و داناترین مردم است به معارف و شرایع اسلام.
۳-حدیث غدیر از احادیث مسلّم میان سنی و شیعه مى‌باشد و متجاوز از صد نفر صحابی با سندها و عبارتهای مختلف آن را نقل نموده‌اند و در کتب عامه و خاصه ضبط شده, برای تفصیل به کتاب غایة المرام, ص ۷۹ و عبقات و الغدیر مراجعه شود.
۴-جابر مى‌گوید: نزد پیامبر بودیم که علی از دور نمایان شد, پیغمبر فرمود: « علی و شیعته هم الفائزون »سوگند به کسی که جانم بدست اوست؛ این شخص و شیعیانش در قیامت رستگار خواهند بود . (تفسیرالدرالمنثور, ج ۶, ص ۳۷۹ و غایة المرام , ص ۳۲۶)
۵-ابن‌عباس مى‌گوید: وقتی آیه » ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة « نازل شد, پیغمبر به علی فرمود: » مصداق این آیه تو و شیعیانت می باشند که در قیامت خشنود خواهید بود و خدا هم از شما راضی است.(این دو حدیث و چندین حدیث دیگر, در تفسیرالدرالمنثور, ج ۶, ص ۳۷۹ و غایة المرام , ص ۳۲۶ نقل شده است.)
۶-در روایاتی که در این تفسیرها از شیعه و سنی آمده ,به صراحت تمام پیروان حضرت علی علیه السلام به نام شیعه معرفی شده است و اگر کسی غیر این را انتخاب کند, روایات شیعه و سنی را کنار گذاشته است وگرنه هیچ عالم مسلمانی نمی تواند این روایات را زیر پا بگذارد..
برای آگاهی بیشتر در این باره به کتاب «تاریخ پیدایش تشیع در ایران » نوشته رسول جعفریان و تاریخ تشیع نوشته غلامحسن محرمی و کتاب تاریخ تشیع پژوهشگاه حوزه ودانشگاه مراجعه بفرمایید.
حنفی:
نام یکی از شاخه‌های کیش سنی از دین اسلام است. واز مذاهب فقهی و پیرو ابوحنیفه نعمان بن ثابت از ائمه چهارگانه اهل سنت است. وی کوفی الاصل و از مردم کابل بود.متولد ۸۰ هجری قمری در شهر کوفه می‌باشد، این مذهب در بین مذاهب چهارگانه اهل سنت بیشترین پیرو را دارد و عمده پیروان این مذهب نیز در کشورهای آسیای میانه، افغانستان، ترکیه، بالکان، شبه قاره هند، آسیای مرکزی (و مناطق شرقی ایران) قرار دارند. نام این شاخه منسوب به بنیادگذار آن یعنی ابوحنیفه نعمان بن ثابت کابلی (۱۵۰-۸۰ هجری قمری) است. مقبره ابوحنیفه در بغداد قرار دارد. از شاگردان سرشناس ابوحنیفه می‌توان از افراد زیر نام برد:
أبو یوسف (یعقوب بن ابراهیم)
محمد بن الحسن الشیبانی
أبو الهذیل (زفر بن الهذیل)
الحسن بن زیاد اللؤلؤی
برجسته‌ترین کتابها در زمینه شاخه حنفی عبارت‌اند از:
۱ـ المبسوط از شمس الدین السرخسی
۲ـ بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع از کاسانی
۳ـ مختصر الهدایة از مرغیانی
۴ـ حاشیة ابن عابدین (ردالمحتار علی الدر المختار)
از اساتید او در دوران تحصیل علوم اسلامی حمادبن ابی سلیمان است.تسلط ابوحنیفه بر علم کلام بیش از احاطه او به علوم فقهی موجب معروفیت او شده است.
ابوحنیفه توسط عمره بن هبیره ، قاضی القضاه شهر کوفه شد ، منصور خلیفه عباسی قصد انتصاب او را به سمت قاضی بغداد داشت اما چون با مخالفت ابوحنیفه مواجه شد، وی را به زندان افکند.
پیروان ابوحنیفه ،مذهب و روش او را اهل رای می نامند زیرا ابوحنیفه قائل به رای است چنانکه بعد از صدور هر فتوایی و حکمی عنوان می‌کرد این نظر ماست. اوبا اهل حدیث مخالف بود وتنها در شرایطی اقدام به قبول احادیث متواتر می‌کرد که از تابعین نقل شده باشد و حدیث و خبر مفرد را قبول نداشت.این شیوه او می‌تواند بخاطر متکلم بودن او و تأثیرش در روش فقهی وی باشد. همچنین او قیاس و استحسان را هم به‌عنوان اصول در اجتهاد پذیرفت.
مذهب حنفی برهفت اصل استوار است که عبارت‌اند از:
قرآن ،سنت ،قول صحابه ،قیاس و رای ،استحسان ،اجماع،عرف
در باب ایمان و کفر، ابوحنفیه معتقد به زیاد و کم بودن آنها نیست و اصل ایمان و کفر را تصدیق و انکار می‌داند.
از ویژگیهای ابوحنفیه که جمیع محققین و فقها بر آن اتفاق نظر دارند صراحت و بی باکی او در دادن فتوی است و تسامح و اغماض از خصایص فتاوای او می‌باشد.مزار ابوحنفیه در بغداد، زیارتگاه اهل سنت می‌باشد.
منابع:
دکتر: فؤاد، عبدالنبی، محمد. (اَللُؤلُؤ وَالمُرجان) ، دار احیاء الکتب العربیة، چاپ دمشق، سال انتشار ۱۹۵۵ میلادی به (عربی).
دکتر: الشکعة، مصطفی. (الأئمة الأربعة) ، دار الکتاب اللبنانی، چاپ بیروت، سال انتشار ۱۹۸۵ میلادی به (عربی).

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.