نسخه آزمایشی

مراتب روزه ۱۳۷۸/۱۰/۱۱ - ۳۲ بازدید

علمای اخلاق روزه را به روزه عوام، روزه خواص و روزه خواص الخواص درجه بندی کرده اند، آیا این امر دلیل دینی دارد؟
آنچه علماى اخلاق فرموده اند، برگرفته از مجموع روایاتى است که در این زمینه وجود دارد. امام باقرعلیه السلام درباره روزه «عوام» مى فرماید: «روزه دار هر کارى انجام دهد، براى روزه او زیانى ندارد؛ اگر از چهار کار خود دارى کند: خوردن، آشامیدن، آمیزش با زنان و فرو رفتن در آب».من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۱۰۷. امام صادق علیه السلام در باره روزه «خواص» مى فرماید: «هرگاه روزه دار بودى، باید گوش و چشم تو در برابر کارهاى حرام و همه اعضاى تو در برابر کارهاى زشت نیز روزه دار باشد».بحار الانوار، ج ۹۶ ص ۲۹۲.
حضرت على علیه السلام در باره روزه «خواص الخواص» مى فرماید: «روزه قلب و خود دارى از فکر گناه، برتر از روزه شکم و خود دارى از خوراک است».ر.ک: غرر الحکم و درر اللکلم.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.

آخرین مطالب