مراحل قیامت ۱۳۷۸/۱۰/۱۱ - ۲۳۰۹ بازدید

مواقف و ایستگاه های قیامت چند تا و چه چیزهایی است، فلسفه وجودی آنها چیست؟ و چقدر در آنها انسان معطل می شود؟

پس از اینکه همه بندگان - به استثنای مخلَصین و شیعیان واقعی - در صحنه قیامت حاضر می شوند، ایستگاه هایی را باید طی کنند تا به مقصد و مقصود نهایی خود برسند. به حسب روایات - که هماهنگ با آیات قرآن است - صحنه محشر و قیامت پنجاه موقف و ایستگاه دارد که نخستین آنها به پاخاستن از قبر و حضور در صحنه محشر است. قرآن می فرماید: (تَعْرُجُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ)؛ «فرشتگان و روح [در روز قیامت ] به سوی او عروج می کنند، در روزی که مقدارش پنجاه هزار سال است».معارج (70)، آیه 4.
امام صادق(ع) با استناد به این آیه می فرماید: «فَحَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا عَلَیْهَا فَإِنَّ لِلْقِیَامَةِ خَمْسِینَ مَوْقِفاً کُلُّ مَوْقِفٍ مِقْدَارُهُ أَلْفُ سَنَةٍ»؛ «پیش از اینکه [در دادگاه عدل الهی ] حساب شما را محاسبه کنند، از خود [در دنیا ]حساب بکشید؛ زیرا قیامت دارای پنجاه ایستگاه است که هر ایستگاه هزار سال به طول می انجامد».کافی، ج 8، ص 143.
ابن مسعود می گوید: ما نزد أمیر المؤمنین(ع) نشسته بودیم که فرمود: «إن فی القیامة لخمسین موقفاً کل موقف ألف سنة فأول موقف خرج من قبره»؛ «در قیامت پنجاه موقف و ایستگاه است که هر ایستگاه هزار سال به طول می انجامد و نخستین ایستگاه هم بیرون آمدن از قبر است».بحار الانوار، ج 7، ص 111.
هدف از وجود این ایستگاه ها، پاک شدن انسان و پیدا کردن آمادگی ملاقات با خدای سبحان است؛ زیرا قیامت یعنی بازگشت هر چیز - با همه وجود - به مبدأ خود است «انا لله و انا الیه راجعون» بقره: 245 و همچنین ر.ک: نجم: 42؛ انشقاق: 6؛ مائدة: 18؛... و تنها کسی می تواند به بارگاه الهی بار یابد که با تمام وجود خود، تنها او را بخواهد و خدایی شود. این ایستگاه ها نیز برای پاک شدن انسان ها است. اما انسان هایی که از پیش، در دنیا خود را پاکیزه نموده اند، توقفی بس کوتاه دارند و به اندک زمانی به محضر حق راه می یابند.این مطلب مضمون حدیثی از پیامبر اکرم(ص) است که به ایشان عرض شد که قیامت چه روز طولانی ای است. فرمودند: قسم به کسی که جان محمد(ص) به دست اوست، آن روز برای مؤمن کوتاهتر از نماز واجبی است که او در دنیا اقامه می کند». تفسیر المیزان، ج: 20 ص: 13؛ بحث روایی ذیل آیه 4 سوره مبارکه معارج؛ روشن است که این گروه مومنانی هستند که به مقام مخلَصین نرسیده اند.
نکته دیگر اینکه ماندن در این توقفگاه ها و طول آن، بستگی تام به فرد دارد. بر حسب بعضی از روایات، سران شرک - که هیچ امیدی به اصلاح آنها نیست و حساب آنان روشن است - در این مواقف نمی ایستند و به سوی دوزخ برده می شوند.بحار الانوار، ج 7، ص 250 و 260. همچنین دیدیم که شیعیان واقعی نیز در این توقفگاه ها، درنگ ندارند و مستقیماً به بهشت می روند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.