مستحبات نماز-تعقیبات نماز ۱۳۸۷/۰۹/۰۶ - ۱۴۲۴ بازدید

می دانم که مستحب است که بعد از نمازها آیه « ان الله و ملائکته یصلون ... » قرائت شود و بر پیامبر صلوات فرستاده شود ولی یکی می گفت که بهتر است که قبل از خواندن این آیه سوره توحید خوانده شود و بعد این آیه شریفه، آیا چنین چیزی از روایات و احکام داریم؟

دلیلی براصل استحباب گفتن ان الله وملائکته در تعقیب نماز وجود ندارد هر چند خواندن آیه قرآن وصلوات بر پیامبر به صورت مطلق مستحب است لکن , روایتی وارد نشده است که در تعقیب نماز این آیه خوانده شود وصلوات فرستاده شود , تنها در ضمن یکی از دعاهایی که در تعقیب نماز خوانده میشود این آیه نیز آمده است لکن همان گونه که گفتیم به خصوصه به شکلی که امروز مرسوم است را در روایتی نیافتیم . جهت اطلاع بیشتر ،توضیحات زیر مفید است.دراینکه ذکر صلوات فضیلت زیادی دارد تردیدی نیست لکن بحث در این است که ترتیب ذکرها چگونه است در پاسخ سوال قبل بعضی دیدگاهها را نقل نمودیم که در بعضی از آنها آمده بود که تسبیحات حضرت فاطمه (ع)مقدم است از نظر ترتیب,
مطلبی که در سئوال دوم شما آمده نقض پاسخ قبل نیست زیرا شما آورده اید که صلوات فضیلت دارد در این تردیدی نیست واینکه مردم در مساجد چگونه عمل می کنند لزوما بمعنی رعایت ترتیب وارده نیست در بعضی از مساجد ابتدا تکبیر وسپس صلوات می فرستند ودر جای دیگر عکس این عمل می کنند آنچه در بعضی نقلها آمده بود همان است که در پاسخ قبل آمد.دقت کنید.
در هرصورت شروع تعقیبات با صلوات یا تسبیحات ,اشکالی ندارد.به کتاب شریف مفاتیح رجوع کنید در موضوع تعقیبات مشترکه وتعقیب نماز مغرب ,اول کتاب
به سندهای صحیح از امام صادق (ع) نقل شده هرکه تسبیح فاطمه (ع)را بعد از نماز بگوید پیش از آنکه پاها را از هیئت نماز بگرداند آمرزیده می شود وبهشت اورا واجب گردد مضمون این روایت تقدم تسبیح است.[کامل از کد۸۴۹۴۲]پاسخ قبل هم جهت تذکر ارسال میگردد.
علامه مجلسی ره فرموده که تعقیب ظاهرش آنست که قرآن ودعا وذکر متصل به نماز باشد وبهتر آنست که با وضو ورو به قبله مانند حالت تشهد نشسته با شد ووسط تعقیب سخن نگوید.
از مجموع کلمات نقل شده در مفاتیح الجنان می توان بدست آورد که تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها مقدم بر سایر تعقیبات است در رساله های عملیه مراجع تقلید هم این موضوع بنحوی وارد شده است دلیل آن هم روایاتی است که در فضیلت تسبیح حضرت فاطمه (ع)وارد شده است (وبهتر آنست که تسبیح از تربت امام حسین علیه السلام درست شده باشد)در حاشیه مفاتیح این گونه آمده ولی در متن مفاتیح به نقل از مصباح شیخ طوسی ترتیب دیگری نقل گردیده است.لکن در همین متن در تعقیب نماز مغرب به نقل مصباح المتهجدآمده که بعد از تسبیح حضرت زهرا(ع)می گوئی ان الله وملائکته یصلون علی النبی...که معنی این عبارت تقدم تسبیح بر سایر اذکار می باشد.روایاتی در فضیلت تسبیح فاطمه علیها سلام الله ذکر شده که به بعضی از آنها اشاره می شود.
۱. از حضرت صادق(ع) نقل شده است: ما کودکان خود را به تسبیح فاطمه(س) امر می کنیم چنان که آنها را به نماز امر می کنیم پس آن را ترک مکن که هر که بر آن مداومت نماید شقی و بدبخت نمی گردد.
۲. در روایات فراوانی آمده است که مقصود از ذکر و یاد فراوان در آیه شریفه : «واذکروا الله ذکرا کثیرا؛ تسبیح حضرت زهرا(س) است که بعد از نماز هر کس بر آن مداومت نماید خدا را بسیار یاد کرده است».
۳. حضرت صادق(ع) فرمود خواندن تسبیح حضرت فاطمه(س) بعد از هر نماز در نزد من از هزار رکعت نماز در هر روز بهتر است.
۴. در روایت معتبر از حضرت باقر(ع) آمده است که با چیزی مثل تسبیح حضرت فاطمه(س) خداوند عبادت و تسبیح و تمجید نشده است و اگر چیزی از این تسبیح بهتر بود پیامبر(ص) آن را به فاطمه(س) عطا می کرد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.