مطالعات فلسفه اسلامی ۱۳۹۳/۰۹/۰۴ - ۳۲۳ بازدید

در پاسخ به این پرسش به چند نکته اشاره می شود:۱. آموختن حکمت الهی و فلسفه نیازمند آموختن یک سری از مقدمات و علوم ابزاری است نظیر یادگیری علم «منطق». دانش منطق به عنوان خادم علوم، نقش بسیار مؤثری در یادگیری فلسفه دارد. زیرا دانش فلسفه بر برهان و استدلال و تعریف حقایق مبتنی است، از سوی دیگر روش صحیح استدلال نمودن و تعریف کردن یک مفهومی، فقط در علم «منطق» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. لذا شایسته است پیش از ورود به فلسفه، به یادگیری علم «منطق» پرداخته شود.همچنین در پاره ای موارد، یادگیری مباحث «معرفت شناسی» (Epeistomology) برای آموختن فلسفه (حکمت الهی) ضروری به نظر می رسد.۲.

در پاسخ به این پرسش به چند نکته اشاره می شود:
۱. آموختن حکمت الهی و فلسفه نیازمند آموختن یک سری از مقدمات و علوم ابزاری است نظیر یادگیری علم «منطق». دانش منطق به عنوان خادم علوم، نقش بسیار مؤثری در یادگیری فلسفه دارد. زیرا دانش فلسفه بر برهان و استدلال و تعریف حقایق مبتنی است، از سوی دیگر روش صحیح استدلال نمودن و تعریف کردن یک مفهومی، فقط در علم «منطق» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. لذا شایسته است پیش از ورود به فلسفه، به یادگیری علم «منطق» پرداخته شود.
همچنین در پاره ای موارد، یادگیری مباحث «معرفت شناسی» (Epeistomology) برای آموختن فلسفه (حکمت الهی) ضروری به نظر می رسد.
۲. ویژگی و مشخصه همه علوم عقلی بویژه فلسفه این است که نیازمند به استادی است که خود معارف فلسفی را درک و هضم نموده باشد؛ لذا یادگیری فلسفه بدون آموزش از طریق استادی و طی کردن مراحل آکادمیک ره به مقصود نمی برد زیرا فلسفه مملو از اصطلاحات و واژه های تخصصی و فنی است مثل حرکت جوهری، حادث و قدیم، واجب و ممکن و ... و تبیین و توضیح چنین اصطلاحاتی نیازمند به استاد ورزیده دارد تا این وظیفه را انجام دهد؛ بسیاری از افراد که در معارف فلسفی دچار بدفهمی و یا حتی انحرافات فکری و اعتقادی شده اند، به این دلیل بود که معارف فلسفی را از استادی مسلط و ماهر دریافت نکرده بودند و به طور خودسرانه به فهم آنها اقدام نمودند، لذا دچار انحراف شدند.
لذا توصیه می شود که برای یادگیری فلسفه، در جستجوی استادی که خود معارف فلسفی را چشیده و هضم کرده باشید، ولو این جستجو به طول انجامد.
۳. کتبی که در زمینه «فلسفه» به رشته تحریر در آمده به لحاظ سطح عمق مطالب آن متفاوت است. برخی کتاب ها ساده تر و برخی مشکل تر می باشد. لذا توصیه می شود کتاب های فلسفی را از آسان به مشکل مورد مطالعه قرار دهید.
در ذیل به سیر مطالعاتی کتب فلسفی از آسان به مشکل -البته به چند نمونه آنها- اشاره می شود:
الف. «هستی شناسی»، عبدالرسول عبودیت، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم.
ب. «درآمدی بر آموزش فلسفه»، محسن غرویان.
پ. «اموزش فلسفه»، استاد محمد تقی مصباح یزدی، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، قم.
ج. «اصول فلسفه و روش رئالیسم»، استاد شهید مرتضی مطهری، انتشارات صدرا، قم.
چ. «شرح مبسوطه منظومه»، استاد شهید مرتضی مطهری، انتشارات صدرا، قم.
د. «بدایه الحکمه»، علامه طباطبایی، انتشارات اسلامی، قم.
و. «نهایت الحکمه»، علامه طباطبایی، انتشارات اسلامی، قم.
۴. اگر دسترسی به استاد مبرّز مشکل است می شود از طریق سی دی ها و وسایل کمک آموزشی، استفاده کرد. در این زمینه به چند مورد اشاره می شود:
الف. سی دی کتاب «بدایه الحکمه» که توسط استاد «غلامرضا فیاضی» تدریس شده است.
ب. سی دی کتاب «نهایه الحکمه» که توسط استاد «غلامرضا فیاضی» تدریس شده است.
ج. سی دی کتاب «آموزش فلسفه» که توسط استاد «میرسپاه» تدریس شده است.
این سی دی ها در حوزه علمیه قم و سایر شهرستان ها موجود است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.