معرفی علی(ع) ۱۳۹۱/۰۶/۰۷ - ۳۰۳ بازدید

در مورد تعبیر رسول اکرم(ص) درباره جامعیت امیرالمؤمنین(ع) توضیحاتی می خواستم؟

تعبیر رسول اکرم(ص) درباره جامعیت امیرالمؤمنین(ع) چنین است: هر کس بخواهد به علم آدم و فهم نوح و حلِم ابراهیم(ع) و زهد یحیی بن زکریا(ع) و بطش و شهامت شجاعانه موسی(ع) بنگرد، علیّ بن ابیطالب(ع) را نگاه کند (البدایه و النهایة / 7، ح357). مشابه این تعبیر جامع با ذکر نام برخی از انبیای اولوالعزم دیگر در احادیث متعدّد آمده است (بحار، 17 /419و ج39، ص35و38و81). عبارت آن حضرت(ص) درباره منزلت علوی(ع) این است: منزلت علی(ع) از من همانند منزلت من از پروردگار من است (ذخائر العقبی/120)، و از اینکه آن حضرت(ص)، علی(ع) را جان خود دانست و در این باره فرمود: «ذاک نفسی» (اختصاص/223)، معنای منزلت دقیق تر خواهدبود؛ چنانکه روشن می شود تنظیر علیّ بن ابیطالب(ع) به کعبه (عمده/285) و کشتی نوح (خصال/573، ح1)، ناظر به درجات نازل یا متوسط علوی(ع) است، نه راجع به درجه رفیع آن حضرت. البته تعبیر از آن حضرت(ع) به «عمود الدّین» (مناقب ابن شهر آشوب/3، ص76.)، می تواند مقام برتری را ارائه کند؛ چنانکه تعبیر از آن حضرت(ع) به «قسیم الجنّة و النار»؛ (خصال، ص496، ح1) از عمق و سَمْک ویژه ای گزارش می دهد و نیز تعبیر از آن حضرت به «باب مدینة العلم» و «باب مدنیة الحکمة» از عظمت خاصی خبر می دهد. مخصوصاً تعبیری که رسول گرامی(ص) از شهر حکمت کرد و آن را بهشت نامید و در این باره چنین فرمود: «یا عَلی أنا مدینة الحکمة و هی الجنّة و أنت یا علیّ بابها و کیف یَهتدی المُهتدی إِلی الجنّة و لَا یَهتدی إِلیها إِلّا مِنْ بابها»؛(امالی صدوق /472، ح632.) و چون علی(ع) دَرِ شَهرِ حکمت است و حکمت، هم اکنون بهشت است پس آن حضرت(ع) هم اکنون در بهشت است. از این رو درباره آن حضرت(ع) از رسول گرامی(ص) چنین نقل شده است که: «علیّ فی الجنّة» یعنی علیّ بن ابیطالب(ع) اکنون در بهشت به سر می برد،(سنن ابی داود4، /212، ح4649.) نه آن که علی(ع) فقط در قیامت وارد بهشت می شود.
منبع :آیة الله جوادی آملی،حیات عارفانة امام علی(ع)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.