مقایسه شیطان در قرآن و شیطان پرستی ! ۱۳۹۰/۱۲/۱

این مطلب که شیطان گرایان ادعا می کنند ـ که البته در کتب مقدس یهود و مسیحیت هم به آن اشاره شده است ـ و معتقدند که شیطان از ملائکه بود، به هیچ عنوان مورد تایید آخرین کتاب آسمانی نیست و برخلاف نص قرآن است. قران می فرماید: "«کان من الجن ففسق عن امر ربه»" شیطان از جن بود ، پس از امر خداوند سرپیچی کرد.( سوره کهف ،آیه ۵۰). تعبیر دقیق تر در مورد جایگاه شیطان قبل از خلقت آدم در میان ملائکه، این است که او در صف ملائکه بود، نه ازجنس ملائکه. قرآن می گوید: «کان من الجن».
این مطلب که شیطان گرایان ادعا می کنند ـ که البته در کتب مقدس یهود و مسیحیت هم به آن اشاره شده است ـ و معتقدند که شیطان از ملائکه بود، به هیچ عنوان مورد تایید آخرین کتاب آسمانی نیست و برخلاف نص قرآن است. قران می فرماید: "«کان من الجن ففسق عن امر ربه»" شیطان از جن بود ، پس از امر خداوند سرپیچی کرد.( سوره کهف ،آیه ۵۰). تعبیر دقیق تر در مورد جایگاه شیطان قبل از خلقت آدم در میان ملائکه، این است که او در صف ملائکه بود، نه ازجنس ملائکه. قرآن می گوید: «کان من الجن». از طرف دیگر راجع به اصل خلقت شیطان تصریح نموده که از آتش آفریده شده است،که اصل خلقت جن هم از آتش است.و این اشتراک در خلقت مورد تصریح قران است. وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ(خداوند جن را از آتش افرید. الرحمن / ۱۵ ) در صورتی که راجع به ملائکه چنین حرفی را ندارد. از طرف دیگر قران برای شیطان غیر از اعوان و انصار، ذریه هم ذکر می کند که حکایت گر نوعی زاد و ولد و تکثیر نسل است؛ اما در مورد ملائکه چنین موضوعی را ذکر نمی کند و نوعی ثبات و عدم تغییر را در عالم فرشتگان می پذیرد.
شیطان، آن طور که قرآن معرفی می کند، موجودی است که از باطن بر انسان تسلط دارد، یعنی به اصطلاح در طول اراده انسان هاست نه در عرض آن، یعنی همین غرائز شهوانی که در انسان وجود دارد، زائد بر این ها شیطان ابزاری ندارد و شیطان از همین ناحیه به انسان نفوذ می کند. به عبارت واضح تر، این طور نیست که برای دعوت آدمی به شر و فساد دو عامل وجود داشته باشد: یک عامل هواهای نفسانی، یک عامل هم شیطان؛ بلکه همان گونه که ملائکه که انسان را به سوی امور خیر و نیکی دعوت می کنند عامل مجزایی به حساب نمی آیند بلکه در طول گرایشات متعالی وجود انسان اند و هم چنان که ملائکه یک عامل ثانوی در مقابل زمینه های درونی انسان نیستند؛ شیطان هم یک عامل ثانوی در مقابل الهامات شر نیست. چنان که در حدیث آمده است که دل انسان دو گوش دارد، از گوش راست ملائکه می آید الهام خیر می کند و از گوش چپ شیطان می آید الهام شر می کند.
از طرف دیگر نقش شیطان و هواهای نفسانی برای انسان فقط در حد «دعوت» است ، نه بیشتر. یعنی راه تسلط شیطان همان راه هواهای نفسانی است و هواهای نفسانی هیچ وقت عامل اجبار کننده نیستند، چرا که انسان همیشه خود را در مقابل دو میل مختلف می بیند و در میان این دو میل مختلف یک راه را انتخاب می کند. بنابراین ، جنود شیطان همین هواهای درونی و تمایلات نفسانی است. قرآن می گوید: "«انه یریکم هو و قبیله»" (سوره اعراف ،آیه ۲۷) شیطان و قبیله او شما را می بینند.
قران از این نقش، برای شیطان به «تزیین» (زینت دادن) یاد می کند؛ عبارت «و زین لهم الشیطان»( انعام /۴۳ ) همان رنگ و لعاب دادن به اموری است که مطلوب شیطان است.
قران به صراحت می گوید: "«انما سلطانه علی الذین یتولونه»" ( نحل ۱۰۰) شیطان بر افرادی که سرپرستی او را پذیرفته اند، بر آن ها تسلط دارد. یعنی افرادی که با اراده خود شیطان را به زندگی راه داده اند و برایش جایی در نظر گرفته اند شیطان می تواند به زندگی ایشان وارد شود. در غیر این صورت شیطان راهی برای ورود به زندگی انسان ها ندارد.
اما این که شیطان پرستان، شیطان را یک فرشته می دانند و برایش قدرت های شگرف قائلند از کتب تحریف شده یهود و مسیحیت گرفته شده است.چنان که در مکاشفه ۱۳ یوحنا به چنین موجودی و نفوذش بین آدمیان اشاره شده است.
« و دیدم وحش دیگری را که از زمین بالا می‌آید و دو شاخ مثل شاخهای بر‌ّه داشت و مانند اژدها تکلّم می‌نمود ۱۲ و با تمام قدرتِ وحشِ نخست در حضور وی عمل میکند و زمین و سکنة آنرا بر این وا میدارد که وحش نخست را که از زخم مهلک شفا یافته بپرستند. ۱۳ و معجزاتِ‌ عظیمه بعمل می‌آورد تا آتش را نیز از آسمان در حضور مردم به زمین فرود آور‌َد. ۱۴ و ساکنان زمین را گمراه میکند به‌آن معجزاتی که به وی داده شد که آنها را در حضور وحش بنماید. و به ساکنان زمین میگوید که صورتی را از آن وحش که بعد از خوردنِ زخمِ شمشیر زیست نمود بسازند. ۱۵ و به وی داده شد که آن صورتِ وحش را روح بخشد تا که صورت وحش سخن گوید و چنان کند که هرکه صورت وحش را پرستش نکند کشته گردد. ۱۶ و همه را از کبیر و صغیر و دولتمند و فقیر و غلام و آزاد بر این وا میدارد که بر دست راست یا بر پیشانی‌ خود نشانی گذارند. ۱۷ و اینک هیچکس خرید و فروش نتواند کرد جز کسی که نشان یعنی اسم یا عددِ‌ اسم وحش را داشته باشد. ۱۸ در اینجا حکمت است. پس هرکه فهم دارد عدد وحش را بشمارد زیرا که عدد انسان است و عددش ششصد و شصت و شش است.» (مکاشفه ۱۳ یوحنا )

حمزه شریفی دوست

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.