امـام زمـان (عـج ) در غـیبت صغرى به وسیله چهار سفیر مخصوص خود با مردم مسلمان درحال تـمـاس بـودنـد و بسیارى از نیازمندیهاى مردم را از طریق نمایندگان خود برطرف مى نمودند و مـشـخـصـات آنان به قرار زیر است 1 - عثمان بن سعید عمرى ( بر وزن گرمى ) که منسوب به قبیله بنى عمرو بن عامر است و از یازده سالگى افتخار خدمتگزارى به خاندان رسالت را داشت و ازاصـحـاب و یـاران امـام هـادى و حـضـرت عـسـکـرى - عـلـیـهماالسلام - به شمار مى رفت و وکیل مخصوص امام عسکرى بود . او آنـچـنـان مورد وثوق و اطمینان امام بود که حضرت عسکرى درباره وى و فرزندش محمد بن عـثـمـان که پس از درگذشت پدر افتخار نیابت ازحضرت مهدى را پیدا نمود , چنین فرمود : عمرى و فرزند او مورد وثوق من هستند ;هر چه از من براى شما نقل کنند حقیقتى است که از من شـنیده اند و نقل مى نمایند ;هر دو نفر ثقه و مورد اعتماد من هستند , به سخنان هر دو گوش فرا دهید و هر دورا اجرا نمایید (1).بـا مـراقـبـتـهـاى شـدیـدى که حضرت عسکرى نسبت به فرزند خود داشت , کمتر کسى را اجـازه مـى داد کـه از حـضـرت مـهـدى دیـدن کند ; وى از افراد مخصوصى بود که حضرت امام زمان (عج ) را در دوران حیات حضرت عسکرى در خانه اش کرارا زیارت کرده بود ; شرح زندگى او در کتابهاى رجال بطور گسترده بیان شده است (2) و تاریخ دقیق درگذشت وى به دست نیامده است . (3)2 - مـحـمـد بن عثمان بن سعید , فرزند اولین سفیر و خود او دومین سفیر و وکیل امام زمان است که زمان امام عسکرى را درک کرده و در حدیثى که قبلا نقل شد , امام عسکرى وى و پدرش را به بهترین وجهى توثیق نموده است . دوران سفارت او طولانى و گسترده تربود و همواره نامه هاى شیعیان را به حضور امام مى رسانید و پاسخ کتبى را به آنان باز مى گردانید ; وى در سال 304 و یا 305 درگذشته است . (4)3 - حـسـیـن بـن روح کـه در جـامـعـه آن روز جهان شیعه به عقل و درایت اشتهار داشت و از نزدیکان محمد بن عثمان دومین سفیر امام و رازدار او بود ; وى موضوع سفارت را به فرمان امام به حسین بن روح واگذار نمود و در سال سیصد و بیست و شش درگذشت . (5)4 - عـلـى بن محمد سمرى آخرین سفیر امام (عج ) است که امام در نامه اى به خود اونوشته و دستور داده است که تو آخرین سفیر مخصوص من هستى , دیگر نباید کسى را به جاى خود معرفى کـنـى وى در نـیـمـه شعبان سال سیصد و بیست و نه درگذشت و بادرگذشت او باب سفارت خـصـوصى بسته شد و غیبت کبرى آغاز گردید (6) و از آن به بعدهرگونه ادعاى نیابت خاصه از طرف آن حضرت مردود شناخته شده است .
پاسخ به پرسشهاى مذهبى، مکارم شیرازى - ناصر و جعفر سبحانى 1 - العمرى و ابنه ثقتان فما ادیا الیک عنى فعنى یودیان و ما قالاه لک فعنى یقولان , فاسمع لهما و اطـعهما فهما الثقتان المامونان 20 - تنقیح المقال , جلد 1 , صفحه 245 - 246 ; قاموس الرجال , جلد 6 , صفحه235 - 25 .
پاسخ به پرسشهاى مذهبى، مکارم شیرازى - ناصر و جعفر سبحانى 1 - العمرى و ابنه ثقتان فما ادیا الیک عنى فعنى یودیان و ما قالاه لک فعنى یقولان , فاسمع لهما و اطـعهما فهما الثقتان المامونان 20 - تنقیح المقال , جلد 1 , صفحه 245 - 246 ; قاموس الرجال , جلد 6 , صفحه235 - 25 .
نظرات