نام بردن از اجداد پیامبر ۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۷۶۲ بازدید

با سلام و درود.نقل است از پیامبر اکرم که فرمود :هرگاه نسب من به عدنان رسید، توقف کنید.(بحارالنوار ج۱۵ ص۱۰۵).با توجه به این حدیث،چون بنده پژوهشگرم و تعداد اجداد پیامبر اکرم (ص) تا حضرت ابراهیم(ع)،برایم مهم است.ایا باید در پژوهشم اجداد ایشان را بعد از عدنان ذکر کنم یا خیر؟ و اینکه ایا این جمله درست است:این حدیث مربوط به زمان پیامبر بوده است،و اکنون ایرادی ندارد،اجداد ایشان را ذکر کنیم؟؟؟

طبق روایتی که در بعضی از کتاب‌ها، مثل بحارالانوار،[۱] کشف الغمة فی معرفة الائمة (ع)[۲] و المناقب لآل ابی طالب (ع)[۳] آمده است، پیامبر اکرم(ص) فرمود: در معرفی و بیان نسب(پدران) من به(جدم) عدنان رسیدید به همین مقدار اکتفا کنید. به این معنا که اجداد پیامبر را بعد از عدنان نام نبرید. همچنین در روایات دیگری از آن‌حضرت آمده است: وقتی که نسب من به معد بن عدنان تا ابراهیم(ع) رسید، بیان کنندگان چنین انسابی(نسّابین) دروغ می‌گویند.[۴] دلیل این مطلب نیز مطابق آنچه در روایات آمده است معلوم نبودن انساب آن‌ حضرت بعد از عدنان تا حضرت ابراهیم و حضرت آدم (علیهم السلام) و اختلاف نسّابین است.
در روایتی آمده است که حضرت فرمود: هرگاه نسب من به عدنان رسید توقف کنید و سپس این آیه را خواند: «و عاد را و ثمود را و اصحاب الرس را و نسل‌های بسیاری را که در میان آنها بودند(هلاک کردیم)»،[۵] و سپس فرمود: کسی جز خدا علم به اینها ندارد.[۶]
بنابراین، علت این‌که پیامبر(ص) از نام بردن اجداد خود بعد از عدنان نهی کرده است معلوم نبودن انساب و جلوگیری از اختلاف نسابین و مورخان و آثار سوء اجتماعی که در این زمینه به شخصیت پیامبر وارد می کرده است.
توصیه می شود در مقالات و کتاب های عمومی که مخاطب عالم و پژوهشگر ندارد از چنین کاری پرهیز شود. پی نوشت ها:
[۱].قطب الدین راوندی، سعید بن هبة الله، قصص الانبیاء علیهم السلام، محقق، مصحح، عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص ۳۱۶، مشهد، مرکز پژوهش‌های اسلامی، چاپ اول، ۱۴۰۹ق.
[۲]. اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، محقق، مصحح، رسولی محلاتی، هاشم، ج ۱، ص ۱۵، تبریز، نشر بنی هاشمی، چاپ اول، ۱۳۸۱ق.
[۳]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ج ۱، ص ۱۵۵، قم، علامه، چاپ اول، ۱۳۷۹ق.
[۴]. ابن بطریق، یحیی بن حسن، عمدة عیون صحاح الأخبار فی مناقب إمام الأبرار، ص ۲۴، قم، مؤسسة النشر الاسلامی، چاپ اول، ۱۴۰۷ق.
[۵]. فرقان، ۳۸.
[۶]. قصص الانبیا، ص۳۱۶. «روی عنه (ص): إذا بلغ نسبی إلى عدنان فأمسکوا ثم قرأ: «وَ عاداً وَ ثَمُودَ وَ أَصْحابَ الرَّسِّ وَ قُرُوناً بَیْنَ ذلِکَ کَثِیراً»، لا یعلمهم إلا الله تعالى جل ذکره».

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.