نسخه آزمایشی

نداشتن اعتقاد به روح ۱۳۹۲/۱۱/۸ - ۲۹۳۸ بازدید

افرادی که جزو هیچ دین و فرقه ای نیستند و چیزی را نمی پرستند به روح اعتقاد ندارند و در واقع ماتریالیست هستند.
در رابطه با روح سه دیدگاه وجود دارد:
۱- نظریه ماتریالیستى: روح جسمانیة الحدوث و جسمانیة البقاء است. در این نگرش وجود روح مجرد انسانى به کلى نفى شده و حرکات حیاتى آن به فعل و انفعالات فیزیکى شیمیایى تفسیر گردیده ‏است. چنین تفسیرى داراى اشکالات زیادى است و الهیون بطلان آن را با دلایل محکمى ثابت کرده‏ اند.
افرادی که جزو هیچ دین و فرقه ای نیستند و چیزی را نمی پرستند به روح اعتقاد ندارند و در واقع ماتریالیست هستند.
در رابطه با روح سه دیدگاه وجود دارد:
۱- نظریه ماتریالیستى: روح جسمانیة الحدوث و جسمانیة البقاء است. در این نگرش وجود روح مجرد انسانى به کلى نفى شده و حرکات حیاتى آن به فعل و انفعالات فیزیکى شیمیایى تفسیر گردیده ‏است. چنین تفسیرى داراى اشکالات زیادى است و الهیون بطلان آن را با دلایل محکمى ثابت کرده‏ اند.
۲- نظریه ایده آلیستى: روح روحانیة الحدوث و روحانیة البقاء است. طبق این نگرش روح از قبل وجود داشته و سپس با بدن متحد مى شود. این دیدگاه که منسوب به افلاطونیان است نیز اشکالاتى دارد از جمله چگونگى ارتباط یافتن آن با جسم در حال حاضر این دیدگاه نیز منسوخ گردیده است.
۳- نظریه رئالیستى: روح جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء است. اولین بیان کننده این دیدگاه ملاصدرا است که بر اساس حرکت جوهرى و تأیید گرفتن از آیاتى چند از کلام الله مجید، معتقد است روح بر اثرتکامل جوهرى ماده پدید مى‏ آید؛ یعنى، وقتى ماده در بستر تکاملى خود قرار گیرد به جایى مى‏ رسد که تمام چارچوب‏هاى مادى را مى‏ شکند و وارد مرحله و مرتبه وجودى بالاترى؛ یعنى، «عالم مجردات» مى ‏شود. طبق این نگرش اشکالات دو دیدگاه فوق بر طرف گردیده است.
براى آگاهى بیشتر ر.ک: اصالت روح در قرآن، جعفرسبحانى.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.

آخرین مطالب