نسخه آزمایشی

نقش نوع تغذیه در تزکیه دل از دیدگاه اسلام ۱۳۹۱/۹/۲۹ - ۳۸۸۶ بازدید

نقش نوع تغذیه در تزکیه دل از دیدگاه اسلام




تغذیه و دانشجو  نقش نوع تغذیه در







نقش نوع تغذیه در تزکیه دل از دیدگاه اسلام

یکی دیگر از ابزارهای شناخت، ابزار دل است، دل به اصطلاح عرفانی نه اصطلاح قرآنی،
تأثیر تغذیه بر دل از اهمیت زیادی برخوردار است، چون دل جایگاه عاطفه و انگیزه و
احساس است، دارای لطافت بیشتری است و تأثیر گذاری بر آن هم، از اهمیت زیادی
برخوردار است. قرآن مجید در آیات متعدد به این ابزار اشاره کرده و خاطرنشان ساخته
است که انسان در پرتو تصفیه و تزکیه دل، می‏تواند به آگاهی‏ها و راهنمایی‏های خاصی
دست یابد. در صورتی که انسان تقوای الهی را به دست آورد، و خود را از ناپاکی‏ها به
دور سازد و زمینه و لیاقت درک حقایق را در خود به وجود آورده باشد، معلم او خدا
خواهد بود، و خداوند او را تعلیم خواهد داد. به عنوان مثال در آیه ۲۹ سوره انفال می‏فرمایند:
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ
یجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا وَیکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیئَاتِکُمْ وَیغْفِرْ لَکُمْ
وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ

ای کسانی که ایمان آورده‏اید اگر از خدا پروا دارید برای شما [نیروی] تشخیص [حق از
باطل] قرار می‏دهد و گناهانتان را از شما می‏زداید و شما را می‏آمرزد و خدا دارای
بخشش بزرگ است و یا در آیه دیگر می‏فرمایند:
وَاتَّقُوا اللَّهَ وَیعَلِّمُکُمُ اللَّهُ وَاللَّهُ
بِکُلِّ شَیءٍ عَلِیمٌ تقوا پیشه کنید و خداوند به شما تعلیم می‏دهد و خداوند به
همه چیز داناست. (بقره آیه ۲۸۲)
تزکیه دل در سایه حلال الهی و پرهیز از حرام بوجود می آید، چشم دل زمانی
می‏بیند که خود دل، زنده باشد و زنده بودن دل به خوراک و نوشاک اندک است، آن هم
حلال و پاک، چنانکه پیامبر خدا صلی‏ الله ‏علیه‏ واله ‏و سلم می‏فرمایند: دل‏ها را
با فراوانی خوراک و نوشاک نمی‏رانید؛ زیرا دل به سان کشت است، اگر آب زیادی بدان
رسانده شود، می‏میرد. (طبرسی، ۱۴۱۲، ج ۱، ص ۳۲۰) امیرالمؤمنین علیه السلام می‏فرمایند:
اگر شکم (حتی) از مباح پر شود، دل از یافتن راه درست کور می‏گردد. (ری شهری، ۱۳۸۴،
ج ۲، ص ۵۳)
در حدیث معروف امام حسین علیه‏السلام در روز عاشورا آمده است که بعد از ایراد آن
سخنان داغ و پر محتوا و گیرا در برابر لشکر لجوج و قساوتمند کوفه، هنگامی که ملاحظه
کرد آن‏ها حاضر به سکوت و گوش دادن به سخنانش نیستند، فرمودند: آری! شما حاضر به
شنیدن سخن حق نیستید زیرا «ملئت بطونکم من الحرام فطبع الله علی قلوبکم» شکم‏های
شما از غذاهای حرام پر شده است، در نتیجه خداوند بر دل‏های شما مهر زده است و هرگز
حقایق را درک نمی‏کنید! (نجمی، ۱۳۶۴، ص ۲۴۱)
تغذیه نقش مؤثری در دل دارد و باعث تقویت دل و روشن شدن آن می‏شود و همچنین با
تأثیر گذاری در رفتارها، باعث اثر روانی مثبت یا منفی در حالات درونی انسان می‏شود.
بنابراین اگر توجه کافی بر تغذیه مناسب بر اساس روایات شود، می‏تواند نقش مهمی در
درک مسایل فرا حسی داشته باشد یا اینکه در صورت عدم توجه، باعث تیرگی دل شده و از
درک حقایق و معرفت باطنی دور می‏ماند. تأثیر تغذیه بر تهذیب نفس و اثرات آن در
احادیث زیادی آمده است که به چند مورد اشاره می‏شود.

۱- تأثیر میوه‏ها بر دل از دیدگاه روایات

امام صادق علیه‏السلام می‏فرمایند: سرکه دل را روشن می‏کند. (ری شهری، ۱۳۸۴، ج ۲، ص
۳۰۵)
پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏واله‏وسلم می‏فرمایند: هرکس اناری را کامل بخورد خداوند
قلب او را چهل شب نورانی می‏گرداند.( همان منبع،ج۲، ص۳۰۹)
امام صادق علیه‏السلام می‏فرمایند: مردی نزد پیامبر از سنگ دلی شکایت کرد به او
فرمود، بر تو باد عدس، چرا که دل را نازک می‏کند و اشک را شتاب می‏دهد. (همان منبع،
ج ۲، ص ۳۹۵)
امام علی علیه‏السلام می‏فرمایند: گلابی قلب را جلا می‏دهد و دردهای درون را تسکین
می‏دهد. (همان منبع، ج ۲، ص ۴۵۱)

۲- تأثیر کم خوری در تزکیه دل از دیدگاه روایات

در مصباح الشریعه حدیثی که به امام صادق علیه‏السلام منسوب است می‏فرمایند: بسیار
خفتن از نوشیدن بسیار، و بسیار نوشیدن، از سیری فراوان، زاده می‏شود و این دو،
انسان را نسبت به فرمانبری از خدا سنگین می‏کنند و دل را سخت تر از آن می‏کنند که
تفکّر و خضوع داشته باشد. (ری شهری، ۱۳۸۴، ج ۲، ص ۶۵)
پیامبر خدا صلی‏ الله ‏علیه‏ واله‏ وسلم می‏فرمایند: دل، به هنگام تهی بودن درون،
بار حکمت، برمی گیرد. (ری شهری، ۱۳۸۴، ج ۲، ص ۳۵)
پیامبر خدا صلی‏ الله ‏علیه‏ واله‏ وسلم می‏فرماید: اگر کسی خوراک خود را کم کند
درونش از نور سرشار می‏گردد (همان منبع، ج ۲، ص ۱۷)
همان طور که در روایات آمده است تغذیه نقش مؤثری در دل دارد و باعث تقویت دل و روشن
شدن آن می‏شود و همچنین با تأثیر گذاری در رفتارها باعث اثر روانی مثبت یا منفی در
حالات درونی انسان دارد و با توجه به اینکه دل نقش مهمی در جهت گیری عقل و فهم و
درک انسان دارد از همین طریق بر سایر منابع شناختی هم تأثیر می‏گذارد. بنابراین اگر
توجه کافی بر تغذیه مناسب بر اساس همین روایات شود می‏تواند نقش مهمی در درک مسایل
فرا حسی داشته باشد یا اینکه در صورت عدم توجه باعث تیرگی دل شده و از درک حقایق و
معرفت باطنی دور می‏ماند.



منابع

طبرسی،رضی الدین حسن ابن فضل .(۱۴۱۲ ق). مکارم الاخلاق .قم . شریف رضی
محمدی ری شهری ، محمد.( ۱۳۸۴). دانش نامه احادیث پزشکی ۱و۲ . ( حسین صابری ،مترجم)
. تهران: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
نجمی، محمد صادق.(۱۳۶۴). سخنان حسین ابن علی از مدینه تا کربلا . قم: دفترانتشارات
اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه
نویسنده : علی تقی زاده
 



ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
سلام
در جواب کارشناس محترم
باید عرض کنم که بحث در اینجا معرفت شناسی نیست بلکه تاثیر نوع غذا در وضعیت جسمی و روانی فرد است امروزه تاثیر مواد مخدر گیاهی و صنعتی بر کسی پوشیده نیست که چطور سیستم روانی انسان را بهم می ریزد یعنی اینها در جسم و روان انسان تاثیر گذارند.اشک چه از روی معرفت یا هرچیز دیگری باشد باید بدن انسان توان تولید این اشک را داشته باشد.همچنین تاثیر غذاها بر روحیه انسان آنقدر مهم است که غذاهایی که با فطرت انسانی ناسازگار است نهی شده است به طور مثال خوردن گوشت درندگان چون خوردن این گوشت باعث درنده خویی در انسان می شود در تاریخ هم هست که به گروه حسن صباح گوشت ببرسانان می دادند مثل گربه تا خاصیت این گوشت در انها اثر کند و در جنگ این چنین باشند.
خانم معصومه
باید عرض کنم که ملاک خوردن باید نیاز باشد اما امروزه براساس هوس غذا خورده می شود و اگر کسی براساس نیاز غذا بخورد باید سیستم بدن خود را بشناسد و نیازش را تشخیص دهد و براساس آن غذا بخورد .اکثر مردم دوست دارند غذای حجیم بخورند تا معده شان بادنکند ، احساس می کنند غذا نخورده اند به عنوان مثال اگر کسی در یک وعده ۱۵ عدد بادام با ۵ عدد خرما بخورد نیازش تامین می شود اما کسی این را به عنوان غذا نمی شناسد.همچنین علت مصرف غذا به کارکرد رفتار انسان هم بر می گردد ممکن است کسی چند روز نیاز به غذا نداشته باشد در این مورد به کتاب اشارات بوعلی سینا در نمط دهم مراجعه کنید.
خانم رقیه
جهت مطالعه می توانید به کتاب های استاد خدادادی با عنوان ارمغان سلامتی چهار جلد و تغذیه و تعلیم و تربیت که بنده نوشتم و از موسسه قرآنی بشیرقم ۳۶۶۱۶۶۰۹ تهیه کنید.
پرسمان
ضمن تشکر از شما بابت ابراز نظر و راهنمائیتان، ناچاریم تذکر دهیم درج نظر شریفتان دلیل بر تایید یا رد محتوای مورد معرفی شده نیست. موفق باشید.
میهمان
سلام . خیلی عالی بود تنها بدیش به کمی مطلبش بود.
میهمان
سلام
چشمی که با خوردن عدس اشک بریزد ،بهتر است که اشک نریزد.
اشک ریختن به شکل تحریک احساسات با اشک ریختن از روی معرفت خیلی فرق دارد . این شبیه طبل تو خالی است که هیچ در درون ندارد و فقط به ۲ قطره اشک دلخوش است!!!!!!!
مانده ام شما چرا چنین مطالبی را در سایت گذاشته و با استفاده از تنها یک حدیث در مورد اشک ریختن استدلال می نمایید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
میهمان
سلام
ممنون از توجه به این مطلب مهم.
کاش درباره حد کم خوردن هم میگفتید، این که چه طور می شود کم خورد بی آن که آسیبی به سلامتی بدن برسد.
تعادل مظلوم می شود گاهی.
میهمان
بازم راجع به تغذیه مطلب بزارین کتاب هم معرفی کنین
میهمان
سلام یهک سوال داشتم من سوالم رو در سایت نوشتم ولی نمیدونم چه جوری جواب رو میشه خوند راهنمایی کنید
پرسمان
پس از درج سوال و مشخصات لازم و زدن دکمه ثبت سوال در صفحه ویژه طرح سوال، پیامی حاوی کد و رمز مربوط، نمایش داده می شود که می‌توانید با استفاده از آن پاسختان را در صفحه «پیگیری پاسخ» به نشانی https://www.porseman.com/peigiri مشاهده نمایید. البته پاسخ پس از چند روز آماده می‌شود.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.