نماز حاجت ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ - ۱۷۶۷ بازدید

دستور کامل چند نماز برا حاجت؟

با سلام و تحیت و تشکر از ارتباط شما با این مرکزنماز های حاجت فراوان است و نوعا از زبان معصومین –ع- بیان شده است و شاید تنوع آنها به لحاظ نوع تاثیر آنها و تنوع حالات و روحیات و کم و زیادی فرصت و فراغت در افراد مختلف و تفاوت سلیقه و ذائقه معنوی آنها باشد .آن چه در این میان مهم است اصل ارتباط با خداوند و تضرع و خضوع در برابر عظمت او است . البته شکل و قالب و نحوه این ارتباط را هم باید ازآشنایان با حق و طریق بندگی یعنی معصومین -ع- آموخت و فرا گرفت زیرا شکل ظاهری و قالب عبادت نیز در قرب به حق و برآورده شدن حاجات تاثیر و دخالت ویژه ای داردو باید آن را از اهل آن گرفت و به کار بست . از جمله این راه ها و عبادات ، نماز جعفر طیّار است که کیفیت آن در مفاتیح الجنان مذکور است. شما چهار جمعه این نماز را بخوانید و در پایان هر مرتبه حاجات خود را ازخداوند طلب کنید.
نکته دوم؛ توجه به مضمون ذکر یونسیه است: لا اله الاّ انت سبحانک انّى کنت من الظالمین چرا که بعد از این ذکربود که خداوند فرمود: فاستجبنا له و نجیّناة من الغم.... دو مطلب قابل دقت و توجه در این ذکر هست یکى حسن ظن به خداوند و دوم اعتقاد و اعتراف به بدى ها و نواقص خود انسان. ما باید با تمام وجود باور کنیم که خداوند غنى،بى نیاز، کریم، جواد، مهربان و توانا است. پس از طرف او هیچ مانعى جهت برآوردن حاجات نیازمندان درگاهش وجود ندارد و در مقابل این ما هستیم که سراپا نقص و کاستى هستیم و خود را طلب کار خداوند مى دانیم؛ در حالى که طلبى از او نداریم و هر آنچه را هم که داریم از سر لطف و رحمت او است. پس همراه با خوشبینى به خداوند و توجه به کاستى هاى خویش و بدون حالت طلب کارانه، دست تضرّع به درگاه آن تواناى کریم بلند کنید و از اصرار خسته نشوید. ان شاءاللّه حاجات شرعى خود را خواهید گرفت.
البته زمان ها و مکان ها نیز در این قضیه مؤثرند؛ مثلاً حرم معصومین(ع) و امامزادگان و نیز شب هاى قدر و جمعه وروز عرفه از مکان ها و زمان هایى هستند که در استجابت دعا تأثیر فراوانى دارند.
نماز حاجت
از دعوات راوندى نقل است که حضرت امام زین العابدین علیه السلام گذشتند به مردى که بر در خانه مردى نشسته بود فرمود با وى که براى چه بر در منزل این ستمکار جَبّار نشسته اى گفت بجهت محنت و سختى که مرا عارض شده فرمود برخیز تا من تو را راهنمائى کنم به درى که بهتر از در او است و بسوى ربّى که بهتر است براى تو از او پس گرفت دست او را و آورد او را تا به مسجد پیغمبر صلى الله علیه و آله و فرمود که رو به قبله کن و دو رکعت نماز کن بدرگاه خدا پس ثناگو خدا را و صلوات بفرست بر رسول خدا صلى الله علیه و آله و بخوان آخر سوره حَشْر و شش آیه اوّل سوره حدید و دو آیه که در آل عمران است پس سؤ ال کن حاجت خود را از خدا که خدا عطا مى فرماید تو را جناب راوندى فرموده شاید دو آیه آیه قُلِ اللّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ باشد یعنى تا بِغَیْرِ حِسابٍ علامه مجلسى (ره ) فرموده شاید آیه قُلِ اللّهُمَّ باشد با آیه شَهِدَاللَّه
و بدانکه روایت شده از امیرالمؤ منین علیه السلام که فرمود هرگاه یکى از شما اراده حاجتى کند پس صبح پنجشنبه در طَلَب آن بیرون رود و بخواند در وقتى که از منزل بیرون مى رود آخر سوره آل عمران و آیة الکرسى و اِنّا اَنْزَلْناهُ فى لَیْلَةِ الْقَدْرِ و سوره حمد زیرا که در اینها است حوائج دنیا و آخرت .
نماز در مُهمّات
چهار رکعت مى گذارى و قنوت و ارکان آن را نیکو بجا مى آورى و مى خوانى در رکعت اوّل حمد یکمرتبه و حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ هفت مرتبه و در رکعت دوّم حمد یک مرتبه و آیه ماشآءَاللَّهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ اِنْ تَرَنِ اَنَا اَقَلَّ مِنْکَ مالاً وَ وَلَداً هفت مرتبه و در رکعت سیّم حمد یک مرتبه و قوله تعالى لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّى کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ هفت مرتبه و در چهارم حمد یک مرتبه وَ اُفَوِّضُ اَمْرى اِلَى اللَّهِ اِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ هفت مرتبه پس حاجت بخواه .
روایت شده که هر که را بسوى خدا حاجتى باشد و بخواهد برآورده شود چهار رکعت نماز گذارد و بخواند در هر رکعت فاتحة الکتاب و انعام و در عقب نماز بگوید:
یا کَریمُ یا کَریمُ یا کَریمُ یا عَظیمُ یا عَظیمُ یا عَظیمُ یا اَعْظَمَ مِنْ کُلِّ عَظیمٍ یا
اى بزرگوار اى بزرگوار... اى بزرگ ... اى بزرگتر از هر بزرگ اى
سَمیعَ الدُّعآءِ یا مَنْ لاتُغَیِّرُهُ اللَّیالى وَالاَْیّامُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَارْحَمْ
شنواى دعاء اى که تغییرش ندهد شبها و روزها درود فرست بر محمد و آلش و رحم کن
ضَعْفى وَ فَقْرى وَفاقَتى وَ مَسْکَنَتى فَاِنَّکَ اَعْلَمُ بِها مِنّى وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِحاجَتى
به ناتوانى و ندارى و تنگدستى و بى نواییم زیرا که تو خود آنها را بهتر از من دانى و داناترى به حاجتم
یا مَنْ رَحِمَ الشَّیْخَ یَعْقُوبَ حینَ رَدَّ عَلَیْهِ یُوسُفَ قُرَّةَ عَیْنِهِ یا مَنْ رَحِمَ اَیُّوبَ
اى که رحم کردى به یعقوب پیر آنگاه که یوسف نور چشمش را به او بازگرداندى اى که رحم کردى به ایوب
بَعْدَ طُولِ بَلاَّئِهِ ی ا مَنْ رَحِمَ مُحَمَّداً وَ مِنَ الْیُتْمِ آو اهُ وَ نَصَرَهُ عَلى جَب ابِرَةِ
پس از بلاى طولانیش اى که به محمد(ص ) رحم کردى و او را از یتیمى سرپرستى کردى و بر گردنکشان و سرکشان
قُرَیْشٍ وَ طَواغیتِها وَ اَمْکَنَهُ مِنْهُمْ یا مُغیثُ یا مُغیثُ یا مُغیثُ * مى گوئى : این
قریش یاریش دادى و بر آنها مسلطش ساختى اى فریادرس ... اى فریادرس ... * * * * * * *
را مکرّر پس سؤ ال مى کنى از خداوند تعالى حاجات خود را که حق تعالى عطا مى فرماید آن را
ایضاً نماز حاجت
سیّد بن طاوس (ره ) روایت کرده فرموده که در شب جمعه و شب عید اضحى دو رکعت نماز بکن و در هر رکعت سوره فاتحه بخوان و آیه اِیّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعینُ را صد مرتبه بگو پس حمد را تمام کن و بعد از حمد بخوان دویست مرتبه سوره توحید را و چون سلام گفتى
هفتاد مرتبه بگو: لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ پس به سجده برو و دویست
* * * * * * * * * * جنبش و نیرویى نیست جز به خداى والاى بزرگ * * * * * * * * * * * * * * * * * *
مرتبه بگو یا رَبِّ یا رَبِّ پس هر حاجت که دارى بطلب که انشاءاللّه بر آورده است
ایضاً نماز حاجت
که جماعت بسیارى از علماء مانند شیخ مفید و طوسى و سیّد بن طاوس و دیگران آن را نقل کرده اند از حضرت صادق علیه السلام و کیفیّت آن موافق روایت سیّد چنان است که هرگاه تو را حاجت مهمّى روى دهد بسوى خداوند عزّوجلّ پس سه روز متوالى که چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه باشد روزه بگیر و چون روز جمعه شد غسل کن و جامه نو و نظیف بپوش پس بالا رو به بامى که بلندترین بامهاى خانه ات باشد و دو رکعت نماز بجا آور پس دستها را
بسوى آسمان بلند کن و بگو: اَللّهُمَّ اِنّى حَلَلْتُ بِساحَتِکَ لِمَعْرِفَتى بِوَحْدانِیَّتِکَ وَ
* * * * * * * * * * * خدایا من به آستان تو فرود آمدم چون به یگانگى و
صَمَدا نِیَّتِکَ وَ اَنَّهُ لا قادِراً عَلى قَضآءِ حاجَتى غَیْرُکَ وَ قَدْ عَلِمْتُ یا رَبِّ اَنَّهُ
بى نیازیت آشنا بودم و مى دانستم که کسى جز تو قدرت برآوردن حاجتم را ندارد و به خوبى دانسته ام پروردگارا که
کُلَّما تَظاهَرَتْ نِعْمَتُکَ عَلَىَّ اشْتَدَّتْ فاقَتى اِلَیْکَ وَ قَدْ طَرَقَنى هَمُّ کَذا وَ کَذا به
بهراندازه نعمت بیشتر بر من باریده احتیاج و نیازم به تو سختتر شده و اکنون اندوه فلان کار و فلان جریان به من وارد شده *
جاى کذا وکذا حاجت خود راذکرکند وَ اَنْتَ بِکَشْفِهِ عالِمٌ غَیْرُ مُعَلَّمٍ واسِعٌ غَیْرُ
* * * * * * * * * * * * * * * * * * و تو براى برطرف کردن آن داناى بدون معلم هستى و بدون مشقت رفع آن
مُتَکَلِّفٍ فَاَسْئَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى وَضَعْتَهُ عَلَى الْجِبالِ فَنُسِفَتْ وَ وَضَعْتَهُ عَلَى
توانى پس از تو خواهم به حق آن نامت که نهادى بر کوهها و آنها از هم پراکنده شد و نهادى آنرا بر
السَّمواتِ فَانْشَقَّتْ وَ عَلى النُّجُومِ فَانْتَثَرَتْ وَ عَلَى الاَْرْضِ فَسُطِحَتْ وَ
آسمانها و آنها از هم شکافت و بر ستارگان و آنها فروریخت و بر زمین نهادى پس گسترده شد و
اَسْئَلُکَ بِالْحَقِّ الَّذى جَعَلْتَهُ عِنْدَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ عِنْدَ عَلِىٍّ وَ
از تو خواهم بدان حقى که قرار دادى آنرا در پیش محمد صلى اللَّه علیه وآله و در نزد على و
الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ وَ عَلِىٍّ وَ مُحَمَّدٍ وَ جَعْفَرٍ وَ مُوسى وَ عَلِىٍّ وَ مُحَمَّدٍ وَ عَلِىٍّ
حسن و حسین و على و محمد و جعفر و موسى و على و محمد و على
وَالْحَسَنِ وَ الْحُجَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ وَ اَنْ
و حسن و حضرت حجت علیهم السلام که درود فرستى بر محمد و خاندانش و اینکه
تَقْضِىَ لى حاجَتى وَ تُیَسِّرَلى عَسیرَها وَ تَکْفِیَنى مُهِمَّها فَاِنْ فَعَلْتَ فَلَکَ
حاجتم برآورى و دشواریش را آسان کنى و مهمش را کفایت کنى پس اگر انجام دادى که
الْحَمْدُ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَلَکَ الْحَمْدُ غَیْرُ جآئِرٍ فى حُکْمِکَ وَلا مُتَّهَمٍ فى قَضآئِکَ
ستایشت کنم و اگر هم انجام ندهى باز هم ستایشت کنم که ستمى در حکم تو نیست و نه در داوریت
وَلاحآئِفٍ فى عَدْلِکَ * پس رخسار خود را مى چسبانى به زمین و مى گویى : اَللّهُمَّ اِنَّ
متهم هستى و نه از عدالت روگردانده اى * * * * * * * * * * * * * * * * * * خدایا همانا
یُونُسَ بْنَ مَتّى عَبْدُکَ دَعاکَ فى بَطْنِ الْحُوتِ وَ هُوَ عَبْدُکَ فَاسْتَجَبْتَ لَهُ وَ اَنَا
یونس بن متى بنده ات تو را در شکم ماهى خواند و به خاطر اینکه بنده ات بود دعایش را مستجاب کردى و من نیز
عَبْدُکَ اَدْعُوکَ فَاسْتَجِبْ لى
بنده توام تو را مى خوانم پس دعایم مستجاب کن
(لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 2/100106114)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.