نگاهی به زندگی اشو !! ۱۳۹۰/۴/۲ - ۱۳ بازدید


جواب:
اشو در سال ۱۹۳۱ در هند دیده به جهان گشود. وی در سال ۱۹۵۳ رشته فلسفه را به پایان رساند و به مدت ۹ سال در دانشگاه جبال پور هند به تدریس فلسفه مشغول بود و سال¬ها به مذاکره علمی با بزرگان فلسفه و عالمان هندی پرداخت. اشو در سال ۱۹۷۴ اقدام به تاسیس یک مرکز مراقبه (به نام کمون بین المللی اشو) در هند نمود که بعداً به یکی از بزرگترین مرکز مراقبه در هند تبدیل شد.
وی در سال ۱۹۸۱ به آمریکا مهاجرت کرد. در این سفر توانست مریدان زیادی گرد آورد بطوری که شاگردان وی شهرکی به نام وی در یکی از اماکن آمریکا بنا کردند. اما بعداز ۴ سال در یک اقدام مبهم، دولت آمریکا دستور اخراج اشو را صادر کرد.

جواب:
اشو در سال ۱۹۳۱ در هند دیده به جهان گشود. وی در سال ۱۹۵۳ رشته فلسفه را به پایان رساند و به مدت ۹ سال در دانشگاه جبال پور هند به تدریس فلسفه مشغول بود و سال¬ها به مذاکره علمی با بزرگان فلسفه و عالمان هندی پرداخت. اشو در سال ۱۹۷۴ اقدام به تاسیس یک مرکز مراقبه (به نام کمون بین المللی اشو) در هند نمود که بعداً به یکی از بزرگترین مرکز مراقبه در هند تبدیل شد.
وی در سال ۱۹۸۱ به آمریکا مهاجرت کرد. در این سفر توانست مریدان زیادی گرد آورد بطوری که شاگردان وی شهرکی به نام وی در یکی از اماکن آمریکا بنا کردند. اما بعداز ۴ سال در یک اقدام مبهم، دولت آمریکا دستور اخراج اشو را صادر کرد.
در مورد اخراج اشو دو نظریه وجود دارد:
«پیروان و مریدان اشو می¬گویند اشو کلیه ارزش¬های جامعه آمریکا را زیر سوال برده و راهی جدید جلوی انسان¬ها قرار می¬داد بنابراین سران آمریکا از او احساس خطر کردند و او را اخراج کردند. اما گروهی دیگر معتقدند که اشو به دلیل افساد اخلاقی افراطی که در آمریکا در پیش گرفته بود اخراج شد. گفتنی است که اسناد سازمان اتباع خارجه آمریکا که وزارت امور خارجه هند هم آنها را تایید می¬کند موید نظر دوم است.
اشو اهل نوشتن نبود و هرگز کتابی ننوشت اما آثار او همه از سخنرانی¬های وی گرفته شدند. سخنرانی¬های اشو را بیش از ۷۰۰۰ جلسه شمرده¬اند. وی سخنوری چیره دست بود که توانست پیروان زیادی از کشورهای مختلف به مکتب خود جذب کند.
اشو مطالب زیادی در تایید و ترویج یوگا دارد تا جایی که یک کتاب مستقل از اشو به نام «هفت بدن هفت چاکرا» (که مراقبه اشو را در قالب تعالیم یوگا آموزش می¬دهد) به چاپ رسیده است.
اشو همین طور از یکی از آیین¬های هندی به نام آیین تنتره به شدت تاثیر پذیرفته و این مطلب را در مباحث زیادی به طور شفاف یادآوری کرده است. وی همچنین از کسی به نام شیخ کبیر و از بودا متاثر است و همین طور پاره¬ای از تعلیمات مولوی را در آثارش منعکس کرده است. از نظر مبنایی وی مفاهیمی مثل تناسخ (حلول ارواح گذشته در پیکر جنین یا در پیگر موجودات دیگر) و روح کیهانی را پذیرفته است.
****
حس تمرد و عصیان اشو طوری بوده است که در کودکی که دانش آموز بوده پاهایش را روی میز قرار می¬داد. وی در جواب اعتراض معلم می¬گفت: میز اعتراضی ندارد، این مسئله¬ای است بین من و میز ... این طوری بهتر می¬توانم مطالب نامفهوم شما را بفهمم.
روزی اشو برخلاف هنجارهای موجود موی سرش را بلند می¬گذارد و تعدادی فکر می¬کنند وی دختر است. پدر اشو نمی¬تواند کنایه¬های مردم را بشنود به عنوان اعتراض موی سر اشو را می¬کند. اشو به سلمانی می¬رود و موی سرش را از ته می¬تراشد. ـ در هند کسی که پدرش مرده این کار را انجام می¬دهد ـ اشو بعد از نقل عکس العملش در مقابل پدرش می¬گوید: «این آخرین کاری بود که پدرم با من کرد. چون می¬دانست پاسخ خطرناک¬تر خواهد بود.»
یاداوری می کنیم که پرداختن به دیدگاه¬های پراکنده و ادعاهای مختلف اشو در این مختصر ممکن نیست.
منابع به ترتیب متن:
ـ اشو، آینده طلایی ص ۱۹۷
ـ آفتاب و سایه¬ها ص ۱۱۳
ـ اشو، شهامت ص ۱۳۴

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.