پاداش صبر بر گناه ۱۳۹۵/۸/۲۴ - ۱۰۳ بازدید

اینکه نوجوان یا جوان خود را از معصیت حفظ کند ،دقیقا همان است که از آن، در آیات وروایات تعبیر به «صبر» کرده اند :
اینکه نوجوان یا جوان خود را از معصیت حفظ کند ،دقیقا همان است که از آن، در آیات وروایات تعبیر به «صبر» کرده اند :
« یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ » (بقرة / ۱۵۳ )- نخست میگوید: اى کسانى که ایمان آورده اید از صبر و نماز کمک بگیرید (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ).و با این دو نیرو (استقامت و توجه به خدا) به جنگ مشکلات و حوادث سخت بروید که پیروزى از آن شما است زیرا خداوند با صابران است (إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ).
- لذا بسیارى از علماى اخلاق براى صبر سه شاخه ذکر کرده اند:
صبر بر اطاعت (مقاومت در برابر مشکلاتى که در راه طاعت وجود دارد).
صبر بر معصیت (ایستادگى در برابر انگیزه هاى گناه و شهوات سرکش و طغیانگر).
و صبر بر مصیبت (پایدارى در برابر حوادث ناگوار و عدم خود باختگى و شکست روحى و ترک جزع و فزع).
کمتر موضوعى را در قرآن مى توان یافت که مانند صبر تکرار و مورد تاکید قرار گرفته باشد، در قرآن مجید در حدود هفتاد مورد از صبر، سخن به میان آمده که بیش از ده مورد از آن به شخص پیامبر ص اختصاص دارد.تاریخ مردان بزرگ گواهى مى دهد که یکى از عوامل مهم یا مهمترین عامل پیروزى آنان استقامت و شکیبایى بوده است، افرادى که از این صفت بى بهره اند در گرفتاریها بسیار زود از پا در مى آیند و مى توان گفت نقشى را که این عامل در پیشرفت افراد و جامعه ها ایفا مى کند، نه فراهم بودن امکانات دارد و نه استعداد و هوش و مانند آن.
- به همین دلیل در قرآن مجید روى این موضوع با مؤکدترین بیان تکیه شده است، آنجا که مى گوید: إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ: صابران پاداش خود را بى حساب مى گیرند (زمر- ۱۰). یعنى پاداش صابرین ،عدد و شماره ندارد.
- و در مورد دیگر بعد از ذکر صبر در برابر حوادث مى خوانیم: إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ: این کار از محکمترین کارها است (لقمان- ۱۷).
- اصولا ویژگى استقامت و پایمردى، این است که فضائل دیگر بدون آن ارج و بهایى نخواهد داشت که پشتوانه همه آنها صبر است و لذا در نهج البلاغه در کلمات قصار مى خوانیم:و علیکم بالصبر، فان الصبر من الایمان کالراس من الجسد، و لا خیر فى جسد لا راس معه، و لا فى ایمان لا صبر معه: بر شما باد به صبر و استقامت که صبر در برابر ایمان همچون سر است در مقابل تن، تن بى سر فایده اى ندارد، همچنین ایمان بدون صبر، ناپایدار و بى نتیجه است « نهج البلاغه کلمات قصار شماره ۸۲.».
- در روایات اسلامى عالیترین صبر را آن دانسته اند که به هنگام فراهم آمدن وسائل عصیان و گناه ، انسان مقاومت کند و از لذت گناه چشم بپوشد.
- در تفسیر قمى در مورد آیه (وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوى ) نازعات /۴۰ و۴۱ ، فرمود اهل ایمان که بر معصیت و گناهى دست یابند و سپس در اثر مخالفت و نهى پروردگار، از اقدام به گناه خوددارى نمایند جزاء و پاداش ترک گناه ؛ نعمتهاى بهشت خواهد بود.
روایات:
َ
۱. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَنْ تَرَکَ مَعْصِیَةً لِلَّهِ مَخَافَةَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَرْضَاهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.
رسول خدا ص فرمود : هر کس به خاطر ترس از خدا گناه را ترک کند خداوند روز قیامت او را راضی خواهد نمود . (الکافی ۲ ۸۱ باب اجتناب المحارم )
۲. وَ فِی وَصِیَّةِ النَّبِیِّ (ص ) لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع یَا عَلِیُّ مَنْ تَرَکَ الْخَمْرَ لِلَّهِ سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحِیقِ الْمَخْتُومِ .
رسول خدا ص در سفارش به امیر مومنان ع فرمود : هر کس شراب را برای خدا ترک کند خداوند به او از شراب بهشتی می نوشاند. (بحارالأنوار ۸ ۱۱۴ باب ۲۳)
َ۳. منْ تَرَکَ لِلَّهِ شَیْئاً عَوَّضَهُ اللَّهُ خَیْراً مِنْه .
هر کس چیزی ( از گناه ) را ترک کند خداوند بهتر از ان را به او خواهد داد . (بحارالأنوار ۵۷ ۲۲۹ باب ۳۶ )
َ۴. فوائد چشم پوشی و عفت چشم
چشمی که به نگاه حرام آلوده نگردد، سبب برکات زیر می گردد:
الف . دیدن شگفتیها:
«رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: « غُضُّوا اَبْصارَکُم تَرَوْنَ الْعَجائِبَ » چشمهایتان را (از نامحرم) بپوشانید تا عجایب و شگفتیها را ببینید. (بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۴۱ )
ب . راحتی قلب:
امام علی ـ علیه السلام ـ فرمود: «مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ قَلْبَهُ » آنکه از نامحرم چشم خود را فرو نهاد، قلبش را راحت کرده است. ( شرح غررالحکم، آمدی،‌ج ۵، ص ۴۴۹ )
ج . نیک خویی:‌
همچنین آن حضرت فرمود: «مَن‌ غُضَّتْ اَطرافُهُ حَسَنَتْ اَوصافُهُ » کسی که نگهاه هایش کنترل شود، صفاتش نیکو گردد. (میزان الحکمه، ج ۱۰، ص ۷ )
د .پاداش الهی:
امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: « مَنْ نَظَرَ اِلی امْرأَةٍ فَرَفَعَ بَصَرَهُ اِلیَ السَّماءِ اَوْ غَمَضَ بَصَرَهُ لَمْ یَرْتَدَّ اِلَیْهِ بَصَرُهُ حَتّی یُزَوَّجَهُ اللهُ مِنَ الْحُورِ العینِِ » هر کسی زنی را ببیند و بلافاصله دیده اش را به آسمان بدوزد یا چشم فرو بندد، چشم باز نگرداند مگر اینکه خداوند حوریان بهشتی را به عقد او در آورد. (بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۷ )
ه . چشیدن شیرینی ایمان:
پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: « اَلنَّظَرُ سَهْمٌ مَسموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبْلیسَ‌ فَمَنْ تَرَکَها خَوْفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ایماناً یَجِد حَلاوَتَهُ فی قَلْبِهِِ » نگاه (به نامحرم) تیر زهرآلودی از تیرهای شیطان است و هر کس آن را از ترس خدا ترک کند، خداوند چنان ایمانی به او عطا کند که شیرینی اش را در دل خویش احساس کند. ( بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۳۸ )

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.