برخى پیامبران زنده را چهارتن مى دانند: حضرت عیسى، خضر، الیاس و ادریس(علیهم السلام). 1ـ درباره زنده بودن حضرت عیسى؛ قرآن مى فرماید: «آنها هرگز مسیح را نکشتند و نه به دار آویختند؛ لیکن امر بر آنان مشتبه شد و کسانى که درباره او اختلاف کردند قطعا در مورد آن دچار شک شده اند و هیچ یک علمى بدان ندارند جز آن که از گمان پیروى مى کنند و یقینا او را نکشتند؛ بلکه خدا او را به سوى خود بالا برد و خدا توانا و حکیم است. و از اهل کتاب کسى نیست مگر آنکه پیش از مرگ او به او ایمان مى آورد»(نساء (4)، آیات 157 ـ 159 . در روایتی علاوه بر ایشان، نام حضرت ادریس، خضر و الیاس نیز آمده است که در کنار امام مهدی (عج) حضور دارند (کافی ج1 ص 242-247 ؛کشف الحق ص 186).در روایات ما آمده است :حضرت عیسى(ع) پس از ظهور امام مهدی از آسمان نزول می کند و پشت سر امام زمان نماز مى خواند و با آن حضرت بیعت مى کند. از امیرالمؤمنین روایت است که: «... حضرت مهدى داخل بیت المقدس مى شود و نمازجماعت به امامت او برگزار مى شود پس در یک روز جمعه که نماز جمعه در آن برقرار شده حضرت عیسى(ع) از آسمان نازل مى شود در حالى که خوش صورت و زیباست، شبیه ترین بندگان خداى عز وجل به ابراهیم خلیل الرحمن(ع) است. در این حال حضرت مهدى(عج) به طرف او برمى گردد و عیسى(ع) را مى بیند پس حضرت مهدى(عج) به عیسى(ع) مى گوید اى پسر بتول (مریم) امامت مردم کن در نماز، عیسى مى گوید براى شما امامت نماز برقرار داده شده است، پس حضرت مهدى(عج) جلو مى ایستد و امامت مردم مى کند و عیسى پشت سرش مى ایستد و با حضرت مهدى(عج) بیعت مى کند و...». در این روایات بحثی از آمدن حضرت مریم نیست .زندگی وبالا برده شدن عیسی مسیح و غیبت او از اسرار الهی است . شاید یکی از حکمت های آن همین همراهی او با امام مهدی است تا به تبعیت از او، مسیحیان نیز به اما زمان بپیوندند و با ایشان مخالفت نکنند .حضرت عیسی وزیر ومددکار امام زمان در کارها بوده و به عنوان قاضی دادگر و فرمانده سپاه حق به اصلاح امور خواهد پرداخت .در برخی روایات آمده است که امام صادق(ع) فرمودند: خداوند به حضرت خضر علیه السلام عمر طولانی عطا فرمود زیرا خدا می خواست به قائم ما(حضرت مهدی(عج) عمر طولانی بدهد و می دانست) که بندگانش بر طول عمر او اشکال خواهند کرد، به همین جهت عمر بنده اش حضرت خضر را طولانی گردانید که عمر طولانی حضرت قائم به آن تشبیه شود.»(کتاب هزار و یک چرا؟ نویسنده علی سالک، نشر جمال، قم، ص224) . براساس بعضی از روایات حضرت خضر هنگام ظهور امام زمان ایشان را همراهی خواهد کرد ودر امور یاریگر ایشان خواهد بود
2-زنده بودن حضرت خضر، از روایات استفاده مى شود؛ گر چه پیامبر بودن ایشان مسلم نیست و محل خلاف است (همان، ج 51، ص 291) راجع به حضرت الیاس هم روایاتى وجود دارد که دلالت بر زنده بودن ایشان مى کند؛ گرچه مرحوم علامه طباطبایى این روایات را ضعیف دانسته است. (المیزان، ج 17، ص 16) و اما راجع به حضرت ادریس در تفسیر «مجمع البیان» در ذیل آیه «واذکر فى الکتاب ادریس انه کان صدیقا نبیا و رفعناه مکانا علیا» (مریم (19)، آیه 56 و 57) ... بالا بردیم ادریس را به مکانى بلند» مى گوید: «یعنى عالى و بلند مرتبه و برخی گفته اند که بالا برده شد به آسمان چهارم». بنابراین زنده بودن
در روایات اهل بیت (ع) حکمت طول عمر حضرت خضر (ع) ، چنین بیان شده که خداوند عمر ایشان را طولانی ساخت تا منکران طول عمر امام زمان (عج) حجّت و عذری نداشته باشند.
سدیر صیرفى در حدیث مفصلى از حضرت صادق علیه السّلام روایت می کند که فرمودند:« ... وَ أَمَّا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْخَضِرُ ع فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَا طَوَّلَ عُمُرَهُ لِنُبُوَّةٍ قَدَّرَهَا لَهُ وَ لَا لِکِتَابٍ یُنْزِلُهُ عَلَیْهِ وَ لَا لِشَرِیعَةٍ یَنْسَخُ بِهَا شَرِیعَةَ مَنْ کَانَ قَبْلَهَا مِنَ الْأَنْبِیَاءِ وَ لَا لِإِمَامَةٍ یُلْزِمُ عِبَادَهُ الِاقْتِدَاءَ بِهَا وَ لَا لِطَاعَةٍ یَفْرِضُهَا لَهُ بَلَى إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَمَّا کَانَ فِی سَابِقِ عِلْمِهِ أَنْ یُقَدِّرَ مِنْ عُمُرِ الْقَائِمِ ع فِی أَیَّامِ غَیْبَتِهِ مَا یُقَدِّرُ وَ عَلِمَ مَا یَکُونُ مِنْ إِنْکَارِ عِبَادِهِ بِمِقْدَارِ ذَلِکَ الْعُمُرِ فِی الطُّولِ طَوَّلَ عُمُرَ الْعَبْدِ الصَّالِحِ مِنْ غَیْرِ سَبَبٍ أَوْجَبَ ذَلِکَ إِلَّا لِعِلَّةِ الِاسْتِدْلَالِ بِهِ عَلَى عُمُرِ الْقَائِمِ ع وَ لِیَقْطَعَ بِذَلِکَ حُجَّةَ الْمُعَانِدِینَ لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ و امّا طول عمر خضر، براى آن نبود که منصب نبوت به وى اعطا شود یا کتابى بر او نازل گردد، یا دینش، دین انبیاء پیش از خود را نسخ کند، یا داراى مقام امامت باشد که مردم پیروى او را لازم بدانند، یا به خاطر اطاعتى باشد که خداوند بر وى واجب گرداند ؛ بلکه چون در علم ازلى خداوند مقدار عمر قائم ما و طول غیبت او تقدیر شده بود و می دانست که بندگانش طول عمر او را انکار می کنند، از این رو عمر خضر را طولانى گردانید، تا در اثبات طول عمر قائم ما به وسیله ی آن استدلال شود ؛ و بدان وسیله ایراد دشمنان از میان برود و مردم را بر خدا حجّت و ایرادى نباشد.» ( بحارالأنوار ،ج51 ،ص221 )
همچنین فرمودند: « ...خداوند متعال سه چیز را که در مورد پیغمبران عملى ساخت، در خصوص قائم ما نیز عملى می سازد: ولادت او را مانند ولادت موسى و غیبتش را چون غیبت عیسى و طول عمرش را بسان طول عمر نوح مقدر فرموده، و سپس طول عمر بنده ی صالح خدا، خضر پیغمبر را دلیل طول عمر آن حضرت قرار داده است. ... » (بحار الأنوار ، ج 51 ، ص220)
3ـ و امّا حضرت الیاس ، از برخی روایات استفاده می شود که آن بزرگوار نیز زنده اند و مانند حضرت خضر بر روی زمین می باشند ؛ و حضرت عیسی و حضرت ادریس نیز زنده اند ولی در آسمان هستند (بحار الانوار ج13 ص 402) همچنین از روایات استفاده می شود که این بزرگواران به اذن خدا نقشهایی نیز در بقاء عالم هستی دارند. همچنین در برخی روایات آمده که الیاس و خضر در هر موسمی با یکدیگر ملاقات کنند (بحار الانوار ج13 ص399) راجع به حضرت الیاس هم روایاتى وجود دارد که دلالت بر زنده بودن ایشان مى کند؛ گرچه مرحوم علامه طباطبایى این روایات را ضعیف دانسته است. (المیزان، ج 17، ص159 و 160) لذا زنده بودن الیاس چندان مسلّم نیست. همچنین در برخی روایات گفته شده که حضرت الیاس همان حضرت خضر می باشد. لکن این روایات نیز ضعیف می باشند.به هر حال اگر حضرت الیاس فردی غیر از حضرت خضر باشد ، بعید نیست که علّت و حکمت طول عمر هر دو یک امر باشد.
چیزی که در باره ی همه ی چهار پیامبر زنده (حضرات خضر ، ادریس ، عیسی و الیاس (ع) ) مشترک می باشد این است که همه ی آن بزرگواران هنگام ظهور حضرت صاحب الزّمان مهدی موعود (عج) ، در خدمت آن حضرت خواهند بود. لذا حکمت و علّت طول عمر آن بزرگواران هر چه هست مربوط می شود به وجود اقدس بقیّة الاعظم (ع).
.
برای مطالعه بیشتر ر.ک: آینده جهان ( دولت و سیاست در اندیشه مهدویت ) , رحیم کارگر , نشر تخصصی مهدویت
2-زنده بودن حضرت خضر، از روایات استفاده مى شود؛ گر چه پیامبر بودن ایشان مسلم نیست و محل خلاف است (همان، ج 51، ص 291) راجع به حضرت الیاس هم روایاتى وجود دارد که دلالت بر زنده بودن ایشان مى کند؛ گرچه مرحوم علامه طباطبایى این روایات را ضعیف دانسته است. (المیزان، ج 17، ص 16) و اما راجع به حضرت ادریس در تفسیر «مجمع البیان» در ذیل آیه «واذکر فى الکتاب ادریس انه کان صدیقا نبیا و رفعناه مکانا علیا» (مریم (19)، آیه 56 و 57) ... بالا بردیم ادریس را به مکانى بلند» مى گوید: «یعنى عالى و بلند مرتبه و برخی گفته اند که بالا برده شد به آسمان چهارم». بنابراین زنده بودن
در روایات اهل بیت (ع) حکمت طول عمر حضرت خضر (ع) ، چنین بیان شده که خداوند عمر ایشان را طولانی ساخت تا منکران طول عمر امام زمان (عج) حجّت و عذری نداشته باشند.
سدیر صیرفى در حدیث مفصلى از حضرت صادق علیه السّلام روایت می کند که فرمودند:« ... وَ أَمَّا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْخَضِرُ ع فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَا طَوَّلَ عُمُرَهُ لِنُبُوَّةٍ قَدَّرَهَا لَهُ وَ لَا لِکِتَابٍ یُنْزِلُهُ عَلَیْهِ وَ لَا لِشَرِیعَةٍ یَنْسَخُ بِهَا شَرِیعَةَ مَنْ کَانَ قَبْلَهَا مِنَ الْأَنْبِیَاءِ وَ لَا لِإِمَامَةٍ یُلْزِمُ عِبَادَهُ الِاقْتِدَاءَ بِهَا وَ لَا لِطَاعَةٍ یَفْرِضُهَا لَهُ بَلَى إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَمَّا کَانَ فِی سَابِقِ عِلْمِهِ أَنْ یُقَدِّرَ مِنْ عُمُرِ الْقَائِمِ ع فِی أَیَّامِ غَیْبَتِهِ مَا یُقَدِّرُ وَ عَلِمَ مَا یَکُونُ مِنْ إِنْکَارِ عِبَادِهِ بِمِقْدَارِ ذَلِکَ الْعُمُرِ فِی الطُّولِ طَوَّلَ عُمُرَ الْعَبْدِ الصَّالِحِ مِنْ غَیْرِ سَبَبٍ أَوْجَبَ ذَلِکَ إِلَّا لِعِلَّةِ الِاسْتِدْلَالِ بِهِ عَلَى عُمُرِ الْقَائِمِ ع وَ لِیَقْطَعَ بِذَلِکَ حُجَّةَ الْمُعَانِدِینَ لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ و امّا طول عمر خضر، براى آن نبود که منصب نبوت به وى اعطا شود یا کتابى بر او نازل گردد، یا دینش، دین انبیاء پیش از خود را نسخ کند، یا داراى مقام امامت باشد که مردم پیروى او را لازم بدانند، یا به خاطر اطاعتى باشد که خداوند بر وى واجب گرداند ؛ بلکه چون در علم ازلى خداوند مقدار عمر قائم ما و طول غیبت او تقدیر شده بود و می دانست که بندگانش طول عمر او را انکار می کنند، از این رو عمر خضر را طولانى گردانید، تا در اثبات طول عمر قائم ما به وسیله ی آن استدلال شود ؛ و بدان وسیله ایراد دشمنان از میان برود و مردم را بر خدا حجّت و ایرادى نباشد.» ( بحارالأنوار ،ج51 ،ص221 )
همچنین فرمودند: « ...خداوند متعال سه چیز را که در مورد پیغمبران عملى ساخت، در خصوص قائم ما نیز عملى می سازد: ولادت او را مانند ولادت موسى و غیبتش را چون غیبت عیسى و طول عمرش را بسان طول عمر نوح مقدر فرموده، و سپس طول عمر بنده ی صالح خدا، خضر پیغمبر را دلیل طول عمر آن حضرت قرار داده است. ... » (بحار الأنوار ، ج 51 ، ص220)
3ـ و امّا حضرت الیاس ، از برخی روایات استفاده می شود که آن بزرگوار نیز زنده اند و مانند حضرت خضر بر روی زمین می باشند ؛ و حضرت عیسی و حضرت ادریس نیز زنده اند ولی در آسمان هستند (بحار الانوار ج13 ص 402) همچنین از روایات استفاده می شود که این بزرگواران به اذن خدا نقشهایی نیز در بقاء عالم هستی دارند. همچنین در برخی روایات آمده که الیاس و خضر در هر موسمی با یکدیگر ملاقات کنند (بحار الانوار ج13 ص399) راجع به حضرت الیاس هم روایاتى وجود دارد که دلالت بر زنده بودن ایشان مى کند؛ گرچه مرحوم علامه طباطبایى این روایات را ضعیف دانسته است. (المیزان، ج 17، ص159 و 160) لذا زنده بودن الیاس چندان مسلّم نیست. همچنین در برخی روایات گفته شده که حضرت الیاس همان حضرت خضر می باشد. لکن این روایات نیز ضعیف می باشند.به هر حال اگر حضرت الیاس فردی غیر از حضرت خضر باشد ، بعید نیست که علّت و حکمت طول عمر هر دو یک امر باشد.
چیزی که در باره ی همه ی چهار پیامبر زنده (حضرات خضر ، ادریس ، عیسی و الیاس (ع) ) مشترک می باشد این است که همه ی آن بزرگواران هنگام ظهور حضرت صاحب الزّمان مهدی موعود (عج) ، در خدمت آن حضرت خواهند بود. لذا حکمت و علّت طول عمر آن بزرگواران هر چه هست مربوط می شود به وجود اقدس بقیّة الاعظم (ع).
.
برای مطالعه بیشتر ر.ک: آینده جهان ( دولت و سیاست در اندیشه مهدویت ) , رحیم کارگر , نشر تخصصی مهدویت
نظرات