چرا سر مقدس آیه ۹ سوره کهف را تلاوت فرمود؟ ۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۸۱۹ بازدید

چرا سر مبارک امام حسین علیه السلام بالای نیزه ایه ۹ سوره کهف را خواندند؟ ایا دلیل خاصی دارد؟

در این آیه خداوند به پیامبر میفرماید آیا گمان کردی اصحاب کهف و رقیم از آیات عجیب ما بودند"؟! این به این معناست که می خواهد بگوید ما آیات عجیبتری در آسمان و زمین داریم که هر یک از آنها نمونه ای است از عظمت و بزرگی آفرینش، و نیز در زندگی تو اسرار عجیبی وجود دارد که هر یک نشانه ای است از حقانیت دعوتت، و همچنین در این کتاب بزرگ آسمانی تو آیات عجیب فراوان است، و مسلما داستان اصحاب کهف از آنها شگفت ‌انگیزتر نیست. شاید چنین باشد که امام حسین(ع) هم با خواندن این آیه می خواهند این مطلب را بیان کنند که تنها خیال نکنید که اصحاب کهف از آیات عجیب بودند بلکه همین واقعه عاشورا و خود ایشان(ع) نیز از آیات بزرگ الهی می باشند .برگرفته از پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
آیا مقام وفضیلت جوانان پاکدامن ازشهدا بالاتراست؟اگراینطورباشدبه خداهمه زندگانیم راپاک خواهم بود.اما چراپاکدامنان درصف اولین نفرات ورودیافته به بهشت نیستندوصاحب شفاعت نیستند.حال آنکه جهاداکبرمیکنند؟
پرسمان
سلام علیکم، پرسشگر گرامی ،
جواب مختصر
شفاعت در اصطلاح « واسطه شدن یک مخلوق، میان خداوند و مخلوق دیگر، در رساندن خیر یا دفع شر - خواه در دنیا و خواه در آخرت - است».
فقط شهدا نیستند که دارای مقام شفاعت هستند بلکه مخلوقات دیگر نیز می توانند به مقام شفاعت برسند ، چیزی که هست این شهادت، همانطور که در سوره فاتحه گفته شده ، و در تفسیر آیه: (و کذلک جعلناکم امة وسطا، لتکونوا شهداء علی الناس) (زخرف / ۱۶) نیز آمده ، مربوط باعمال است، نه شهادت به معنای کشته شدن در میدان جنگ، از اینجا روشن می شود: که مؤمنین نیز از شفیعان روز قیامتند، برای اینکه خدای تعالی خبر داده، که مؤمنین نیز در روز قیامت ملحق به شهداء می شوند، و فرموده: (و الذین آمنوا بالله و رسله، اولئک هم الصدیقون، و الشهداء عند ربهم، و کسانیکه بخدا و رسولش ایمان آوردند، ایشان همان صدیقین و شهداء نزد پروردگارشانند) (حدید / ۱۹) .
بنابراین مومنین و افراد پاکدامن که جهاد اکبر انجام داده اند از شفیعان هستند . جواب تفصیلی
الف ) شفاعت
«شفاعت» در لغت، به معناى وساطت و میانجى گرى است. در گفت وگوهاى روزمره، به وساطت و میانجى گرى شخص مورد اعتماد در نزد بزرگى - به منظور عفو مجرمى یا برآوردن حاجت کسى - شفاعت گفته مى شود.
این معنا برآمده از ریشه لغوى این کلمه است؛ زیرا شفاعت از ماده «شفع» به معناى زوج - در مقابل «وتر» به معناى فرد - گرفته شده است. المقاییس فى اللغة، ماده شفع، ج ۳، ص ۲۰۱؛ مفردات راغب اصفهانى، ماده شفع، ص ۲۶۳؛ فیروزآبادى، قاموس المحیط، ماده شفع، ج ۳، ص ۴۵. گویا شخصى که متوسّل به شفیع مى شود، نیروى خود را به تنهایى براى رسیدن به مقصود کافى نمى بیند؛ بدین جهت نیروى شفیع و میانجى را به آن ضمیمه مى کند تا به مقصود خود نایل آید.
در اصطلاح «شفاعت، واسطه شدن یک مخلوق، میان خداوند و مخلوق دیگر، در رساندن خیر یا دفع شر - خواه در دنیا و خواه در آخرت - است». ب ) اقسام شفاعت
شفاعت دو قسم است : ۱ . تکوینی ۲ . تشریعی
۱ . تکوینی
شفاعت تکوینی که معلوم است از تمامی اسباب کونی سر می زند، و همه اسباب نزد خدا شفیع هستند، چون میان خدا و مسبب خود واسطه اند
۲ . شفاعت تشریعی
شفاعت تشریعی مربوط به احکام است ، (که معلوم است اگر واقع شود، در دائره تکلیف و مجازات واقع میشود)نیز دو قسم است :
۱ . شفاعت در دنیا ۲ . شفاعت در آخرت
۱ . شفاعت در دنیا
یعنی شفاعتی که در دنیا اثر بگذارد، و باعث آمرزش الهی و یا قرب به درگاه او گردد، که شفیع و واسطه میان خدا و بنده در این قسم شفاعت چند طائفه اند.
۱ .۱ . توبه
توبه از گناه، که خود از شفیعان است، چون باعث آمرزش گناهان است، همچنانکه فرمود: (قل: یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم، لا تقنطوا من رحمة الله، ان الله یغفر الذنوب جمیعا، انه هو الغفور الرحیم، و انیبوا الی ربکم، بگو: ای بندگانم، که بر نفس خود زیاده روی رواداشتید، از رحمت خدا مایوس نشوید، که خدا همه گناهان را می آمرزد، چون او آمرزگار رحیم است، و بسوی پروردگارتان توبه ببرید) (۱) ، که عمومیت این آیه، حتی شرک را هم شامل میشود، وقبلا هم گفتیم: که توبه شرک را هم از بین می برد.
۲ . ۱ . ایمان
ایمان به رسول خدا(ص)است، که در باره اش فرموده: (آمنوا برسوله تا آنجا که می فرماید: یغفر لکم، برسول او ایمان بیاورید، تا چه و چه و چه، و اینکه گناهانتان را بیامرزد) (۲).
۳ . ۱ . اعمال صالح
عمل صالح است، که در باره اش فرموده: (وعد الله الذین آمنوا و عملواالصالحات: لهم مغفرة و اجر عظیم، خدا کسانی را که ایمان آورده، و اعمال صالح کردند، وعده داده: که مغفرت و اجر عظیم دارند) (۳) ، و نیز فرموده: (یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله، و ابتغوا الیه الوسیلة، ای کسانیکه ایمان آورده اید، از خدا بترسید، و(بدین وسیله)وسیله ای بدرگاهش بدست آورید) (۴) و آیات قرآنی در این باره بسیار است. ۴ . ۱ . قرآن کریم
که خودش در این باره فرموده: (یهدی به الله من اتبع رضوانه، سبل السلام و یخرجهم من الظلمات الی النور باذنه، و یهدیهم الی صراط مستقیم، خداوند بوسیله قرآن کسانی را که در پی خوشنودی اویند، باذن خودش بسوی راه های سلامتی هدایت نموده، وایشانرا از ظلمت ها بسوی نور هدایت نموده، و نیز بسوی صراط مستقیم راه مینماید) (۵). یکی دیگر هر چیزیست که با عمل صالح ارتباطی دارد، مانند مسجدها، و امکنه شریفه، ومتبرکه، و ایام شریفه، و انبیاء، و رسولان خدا، که برای امت خود طلب مغفرت می کنند، همچنانکه در باره انبیاء فرموده: (و لو انهم اذ ظلموا انفسهم، جاؤک، فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول، لوجدوا الله توابا رحیما، و اگر ایشان بعد از آنکه بخود ستم کردند، آمدند نزد تو، و آمرزش خدا راخواستند، و رسول هم برایشان طلب مغفرت کرد، خواهند دید که خدا توبه پذیر رحیم است) (۶۴).
۵ . ۱ . ملائکه
و یکی دیگر ملائکه است، که برای مؤمنین طلب مغفرت می کنند، همچنانکه فرمود: (الذین یحملون العرش و من حوله، یسبحون بحمد ربهم، و یؤمنون به، و یستغفرون للذین آمنوا، آن فرشتگان که عرش را حمل می کنند، و اطرافیان آن، پروردگار خود را بحمد تسبیح می گویند، و باوایمان دارند، و برای همه آن کسانیکه ایمان آورده اند، طلب مغفرت می کنند) و نیز فرموده: (۷)
(و الملائکة یسبحون بحمد ربهم، و یستغفرون لمن فی الارض، الا ان الله هو الغفور الرحیم، و ملائکه با حمد پروردگار خود، او را تسبیح میگویند، و برای هر کس که در زمین است طلب مغفرت می کنند، آگاه باشید که خداست که آمرزگار رحیم است) (۸).
۶ . ۱ . مومنین
یکی دیگر خود مؤمنینند، که برای خود، و برای برادران ایمانی خود، استغفار می کنند، وخدایتعالی از ایشان حکایت کرده که می گویند: (و اعف عنا، و اغفر لنا، و ارحمنا، انت مولینا، وبر ما ببخشای، و ما را بیامرز و بما رحم کن، که توئی سرپرست ما) (۹). ۲ . شفاعت در آخرت
قسم دوم شفیعی است که در روز قیامت شفاعت می کند،
۱ . انبیاء علیهم السلام
یک طائفه از اینان انبیاءعلیهم السلامند، که قرآن کریم در باره شفاعتشان می فرماید: (و قالوا: اتخذ الرحمن ولدا، سبحانه،
بل عباد مکرمون، تا آنجا که می فرماید: (و لا یشفعون الا لمن ارتضی، مشرکین می گفتند: خدافرزند گرفته منزه ست خدا، بلکه فرشتگان بندگان مقرب خدایند، (تا آنجا که می فرماید)وشفاعت نمی کنند مگر برای کسیکه خدا بپسندد) . (۱۰) که یکی از آنان عیسی بن مریم ع است، که در روز قیامت شفاعت می کند، و نیزمی فرماید(و لا یملک الذین یدعون من دونه الشفاعة، الا من شهد بالحق، و هم یعلمون، آن کسانیکه مشرکین بجای خدا میخوانند، مالک شفاعت نیستند، تنها کسانی مالک شفاعتند، که بحق شهادت میدهند و خود دانای حقند) (۱۱). و این دو آیه شریفه، علاوه بر اینکه دلالت می کنند بر شفاعت انبیاء، دلالت بر شفاعت ملائکه نیز دارند، چون در این دو آیه گفتگو از فرزند خدا بود، که مشرکین ملائکه را دختران خدامی پنداشتند و یهود و نصاری مسیح و عزیر را پسر خدا می پنداشتند.
۲ . ملائکه
دسته ای دیگر از شفیعان روز قیامت ملائکه هستند، که قرآن کریم در باره شفاعت کردن آنان می فرماید: (و کم من ملک فی السماوات، لا تغنی شفاعتهم شیئا، الا من بعد ان یاذن الله لمن یشاء ویرضی، و چه بسیار فرشته که در آسمانهایند، و شفاعتشان هیچ اثری ندارد، مگر بعد از آنکه خدابرای هر کس بخواهد اجازه دهد) (۱۲) ، و نیز می فرماید: (یومئذ لا تنفع الشفاعة، الا من اذن له الرحمن، و رضی له قولا، یعلم ما بین ایدیهم، و ما خلفهم، امروز شفاعت سودی نمی بخشد، مگرکسیکه رحمان باو اجازه داده باشد، و سخن او پسندیده باشد، خدا آنچه را که پیش روی ایشانست، و آنچه را از شت سر فرستاده اند، میداند) (۱۳).
۳ . شهدا
طائفه دیگر از شفیعان در قیامت شهدا هستند، که آیه: (و لا یملک الذین یدعون من دونه الشفاعة، الا من شهد بالحق، و هم یعلمون)، (۱۴) که ترجمه اش گذشت، دلالت بر آن دارد، چون این طائفه نیز بحق شهادت دادند، پس هر شهیدی شفیعی است، که مالک شهادت است، نکته مهم:
چیزی که هست این شهادت، همانطور که در سوره فاتحه گفته شده ، و در تفسیر آیه: (و کذلک جعلناکم امة وسطا، لتکونوا شهداء علی الناس) (۱۵) نیز آمده ، مربوط باعمال است، نه شهادت به معنای کشته شدن در میدان جنگ، از اینجا روشن می شود: که مؤمنین نیز از شفیعان روز قیامتند، برای اینکه خدای تعالی خبر داده، که مؤمنین نیز در روز قیامت ملحق به شهداء می شوند، و فرموده: (و الذین آمنوا بالله و رسله، اولئک هم الصدیقون، و الشهداء عند ربهم، و کسانیکه بخدا و رسولش ایمان آوردند، ایشان همان صدیقین و شهداء نزد پروردگارشانند) (۱۶) . پی نوشتها :
۱ . سوره زمر آیه ۵۴
۲ . سوره حدید آیه ۲۸
۳ . سوره مائده آیه ۹
۴ . سوره مائده آیه ۳۵
۵ . سوره مائده آیه ۱۶
۶ . سوره نساء آیه ۶۴
۷ . سوره مؤمن آیه ۷
۸ . سوره شوری آیه ۵
۹ . سوره بقره آیه ۲۸۶
۱۰ . سوره انبیاء آیه ۲۸
۱۱ . زخرف آیه ۸۶
۱۲ . سوره نجم آیه ۲۶
۱۳ . سوره طه آیه ۱۱۰
۱۴ . سوره بقره آیه ۱۴۳
۱۵ . سوره زخرف آیه ۸۶
۱۶ . سوره حدید آیه ۱۹

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.