چشم زخم در قرآن و روایات ۱۳۹۱/۱۲/۰۵ - ۸۵۳۴ بازدید

چطور معقول وقابل قبول است کسى با نگاهش بر خارج اثر بگذارد وبه اصطلاح چشم زخم معقول است؟با قران سازگار است؟با معارف دین چگونه؟؟

لطفا به چند مطلب در این زمینه توجه کنید:مطلب اول.از آیه 51 سوره مبارکه قلم: « وَ إِنْ یَکادُ الَّذینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ؛ و آنان که کافر شدند، چون قرآن را شنیدند چیزى نمانده بود که تو را چشم بزنند، و مى گفتند: او واقعاً دیوانه اى است»؛ و از روایات معصومین (علیهم السلام) بر می آید که نگاه منفی یا چشم زخم واقعیت دارد و در وجود انسانها و حیوانات و اشیاء دیگر اثر گذار است.
رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار مى دهد»، (بحارالانوار، ج 63، ص 26) یعنی شخص در اثر چشم زخم ممکن است بمیرد و شتر در اثر چشم زخم مریض شود و صاحبش از ترس تلف شدنش آن را ذبح کند و در دیگ بپزد. و از رسول گرامى اسلام روایت شده که آن حضرت روزى از قبرستان بقیع مى گذشت، در آن جا فرمود: «به خدا قسم بیشتر اهل این قبرستان به سبب چشم زخم در این جا آرمیده اند»، ( تفسیر منهج الصادقین، ج 9، ص 391).
مطلب دوم.
هر نگاهی اثر گذار نیست. آن نگاهی اثر گذار است که در پشت آن نگاه یک قدرت و نیروی الهی و مثبت یا شیطانی و منفی وجود داشته باشد. آنها که نگاه منفی دارند و چشم زخم می زنند گر چه تعدادشان کم است اما آنان به دلیل برخوردادی از یک نیروی ماورائی و استخدام شیاطین جنی که از طریق راههای نامشروع بدانها دست یافته اند ممکن است در انسانهای ضعیف الایمان تأثیر بگذارند.
بر اساس آنچه از آیات و روایات بدست می آید فلسفه وجود این نیروها در عالم برای امتحان انسانها و تشخیص بندگان رحمن از پیروان شیطان است، که در میدان نبرد حقّ و باطل خود را نمایان می کنند.
مطلب سوم.
در روایات را ههای خنثی کردن اثر چشم زخم هم بیان شده است که برخی از آنها اشاره می شود :
1- یاد کردن خداوند؛ از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است: «هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد کند؛ زیرا وقتى خداوند را به یاد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمى رسد»، (بحارالانوار، ج 60 ، ص 25).
2- گفتن «تبارک اللّه احسن الخالقین» امام صادق(علیه السلام) فرمود: «کسى که چیزى از برادرش او را متعجب ساخت این جمله را بگوید، زیرا چشم زخم حق است»، (همان، ص 26).
3- گفتن «آمنتُ باللّه و صلى اللّه على محمد و آله» پس از آن اثر چشم زخم خنثى مى گردد.
4- قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم خوردن، (همان، ج 92).
5- نوشتن سوره هاى «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آیة الکرسى» در ورقه اى و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25).
6- قرائت سه مرتبه ذکر «ماشاءاللّه لاحول ولا قوة الا باللّه العلى العظیم» به هنگام ترس از چشم خوردن یا چشم زدن، (همان، ص 26).
7- حرز امام جواد و یا انگشتر حاوى حرز امام جواد، بنا به آنچه در روایت آن آمده است به جهت حفظ از بلاها و بدى ها و هر چه که انسان از آن مى ترسد مفید است، (بحار، ج 50، ص 98)، که از جمله آن چشم زخم مى تواند باشد گرچه به خصوص چشم زخم در این روایت تصریحى نشده.
درخصوص انگشتر عقیق هم روایاتى وارد شده که انسان را از بلاها و هر گونه بدى حفظ مى کند، (وسائل الشیعه، ج 5، ص 89 - 90).
بنابرآنچه گفته شد معلوم می شود که چشم زخم می تواند یکی از علل و عوامل حوادث ناگوار باشد همان طور که هزاران عامل دیگر نیز می توانند علت حوادث ناگوار باشند مثل برف، باران، سیل، زلزله، رعد و برق، طوفان، بی احتیاطی، خشم، بدگمانی، حسادت، غیبت، دروغ، ناسزاگویی، راستگویی در جایی که مصلحت نیست، اعتماد بدون تحقیق، بی اعتمادی بدون دلیل، و صدها و هزاران عامل دیگر که هر کدام می توانند موجب بروز حادثه ای بد و ناگوار برای ما یا دیگران باشند؛ بنابراین چشم زخم هم علتی است مثل بقیه علل و تفاوت خاصی با دیگر علل طبیعی یا غیر طبیعی( ماوراء الطبیعی ) ندارد .
بسیارى از مردم معتقدند در بعضى از چشمها اثر مخصوصى است که وقتى از روى اعجاب به چیزى بنگرند ممکن است آن را از بین ببرد، یا درهم بشکند، و اگر انسان است بیمار یا دیوانه کند.
این مساله از نظر عقلى امر محالى نیست، چه اینکه بسیارى از دانشمندان امروز معتقدند در بعضى از چشمها نیروى مغناطیسى خاصى نهفته شده که کارایى زیادى دارد، حتى با تمرین و ممارست مى توان آن را پرورش داد، خواب مغناطیسى از طریق همین نیروى مغناطیسى چشمها است.
در دنیایى که اشعه لیزر که شعاعى است نامرئى مى تواند کارى کند که از هیچ سلاح مخربى ساخته نیست پذیرش وجود نیرویى در بعضى از چشمها که از طریق امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بگذارد چیز عجیبى نخواهد بود.
بسیارى نقل مى کنند که با چشم خود افرادى را دیده اند که داراى این نیروى مرموز چشم بوده اند، و افراد یا حیوانات یا اشیایى را از طریق چشم زدن از کار انداخته اند.
لذا نه تنها نباید اصرارى در انکار این امور داشت باید امکان وجود آن را از نظر عقل و علم پذیرفت.
در روایات اسلامى نیز تعبیرات مختلفى دیده مى شود که وجود چنین امرى را اجمالا تایید مى کند.
در حدیثى مى خوانیم که اسماء بنت عمیس خدمت پیامبر ص عرض کرد: گاه به فرزندان جعفر چشم مى زنند، آیا رقیه اى براى آنها بگیرم (منظور از رقیه دعاهایى است که مى نویسند و افراد براى جلوگیرى از چشم زخم با خود نگهمیدارند و آن را تعویذ نیز مى گویند).
پیامبر ص فرمود:
نعم، فلو کان شى ء یسبق القدر لسبقه العین
آرى، مانعى ندارد، اگر چیزى مى توانست بر قضا و قدر پیشى گیرد چشم زدن بود! .
و در حدیث دیگرى آمده است که امیر مؤمنان ع فرمود: پیامبر براى امام حسن و امام حسین رقیه گرفت، و این دعا را خواند:
اعیذکما بکلمات التامة و اسماء اللَّه الحسنى کلها عامة، من شر السامة و الهامة، و من شر کل عین لامة، و من شر حاسد اذا حسد
: شما را به تمام کلمات و اسماء حسناى خداوند از شر مرگ و حیوانات موذى، و هر چشم بد، و حسود آن گاه که حسد ورزد مى سپارم، سپس پیامبر ص نگاهى به ما کرد و فرمود: اینچنین حضرت ابراهیم براى اسماعیل و اسحاق تعویذ نمود «1».
در نهج البلاغه نیز آمده است
العین حق و الرقى حق
: چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نیز حق است «2».
ذکر این نکته لازم است که هیچ مانعى ندارد این دعاها و توسلها به فرمان خداوند جلو تاثیر نیروى مرموز مغناطیسى چشمها را بگیرد همانگونه که دعاها در بسیارى از عوامل مخرب دیگر اثر مى گذارد و آنها را به فرمان خدا خنثى مى کند.
این نیز لازم به یادآورى است که قبول تاثیر چشم زخم به طور اجمال به این معنى نیست که به کارهاى خرافى و اعمال عوامانه در اینگونه موارد پناه برده شود که هم بر خلاف دستورات شرع است، و هم سبب شک و تردید افراد ناآگاه در اصل موضوع است، همانگونه که آلوده شدن بسیارى از حقایق با خرافات این تاثیر نامطلوب را در اذهان گذارده است.

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.




حاصل جمع را در کادر وارد کنید