نسخه آزمایشی

چیستی حورالعین زن و مرد ۱۳۹۷/۹/۱۴ - ۵۴ بازدید

سلام حوری چیست؟
واژه «حور» از نظر لغت به معناى «خروج از حالت سابق و تبدیل به گونه جدید» است.
( براى آگاهى بیشتر ر.ک: حسن، مصطفوى، التحقیق فى کلمات القرآن، ج ۲، ص ۳۳۵ ).
در تبدیل به گونه جدید، دو نظر میان مفسران هست. گروهى از جمله علامه طباطبایى بر این عقیده ‏اند که: دقت و توجه درباره اوصافى که در قرآن مجید براى «حور» بیان گردیده، چنین استفاده مى‏شود که این تبدیل به گونه اوصاف زنانه است؛ نه موجودى که آثار و اوصاف مردانه را در بر داشته باشد. به همین جهت به نظر مى ‏رسد که مراد از حور طایفه مؤنث باشد، نه طایفه مذکر.
( المیزان، ج ۱۸، ص ۲۴۰ و ج ۱۹، ص ۲۲۳ و ۲۴۷ )
اما اینکه پاداش زنان مؤمن در بهشت چیست؟ در منابع کلامى و روایى چنین آمده که در روز قیامت، اگر همسر زن مؤمن، اهل بهشت بود، او را اختیار مى ‏کند و اگر از اهل جهنم بود، یک مرد را از میان مردان بهشتى برمى ‏گزیند. شاید فلسفه این کار این باشد که زن برخلاف مرد، از نظر طبیعت تعدّد پذیر نیست. به همین جهت مردى را انتخاب مى ‏کند.
اما گروهى - از جمله آیت‏ اللَّه مکارم شیرازى در مقابل مدعى ‏اند که‏ حورالعین مى ‏تواند مذکّر هم باشد. براساس این نظر شاید علت اینکه اوصاف حورى که در قرآن به کار رفته، بر مؤنث دلالت مى ‏کند، به این جهت باشد که گفت و گو و محاوره در آن آیات، با طایفه مردان مؤمن بوده است، نه با زنان مؤمن دنیوى. از این رو شیوه محاوره، اقتضا دارد که چنین اوصافى براى این موجودات، ذکر شود. از مضمون برخى آیات و روایات، چنین برمى ‏آید که مسئله لذت‏هاى جنسى، اختصاصى به مردان ندارد؛ بلکه زنان نیز در بهشت مى ‏توانند براى خویش شوهرانى دلخواه برگزینند. اصطلاح «حور» نیز اختصاصى به زنان ندارد؛ بلکه حورهاى مذکر نیز در بهشت وجود دارند. براى نمونه از امیرمؤمنان‏ علیه السلام روایت شده است: «در بهشت بازارى است که در آن خرید و فروشى نیست؛ تنها در آنجا تصویر مردان و زنان وجود دارد. هر کس که تمایلى به آنان پیدا کند، از همان جا بر او وارد مى ‏شود»
( بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۴۸ )
در بهشت هم حوریان بهشتى وجود دارند که از نعمت‏هاى بهشتى ‏اند و در دنیا نبوده‏ اند و هم زنان دنیا - که اهل بهشت باشند با زیبایى و شکوهى برتر از حوریان در بهشت حضور دارند و چنانچه مایل باشند، به شوهران خویش مى ‏پیوندند.
باید توجه داشت که زنان با ایمان در قیامت در کنار زنان بهشتى (حورالعین) با مردان بهشتى قرین مى ‏باشند. و زنان با ایمان با همسران با ایمان خود وارد بهشت مى‏ شوند.
۱- اُدْخُلُوا اَلْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُکُمْ تُحْبَرُونَ‏؛ وارد بهشت شوید شما و همسرانتان در نهایت شادباش‏، (زخرف، آیه ۷۰).
و منظور از ازواج، همان زنان با ایمانى هستند که در دنیا بودند، (تفسیر المیزان، ج ۱۸، ص ۱۲۹).
و بودن در کنار همسران با ایمان و مهربان هم براى مردان لذت‏ بخش است و هم براى زنانشان.
۲- هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِی ظِلالٍ عَلَى اَلْأَرائِکِ مُتَّکِؤُنَ‏؛ آنها و همسرانشان در سایه‏هاى قصرها و درختان بهشتى بر تخت‏ها تکیه کرده‏اند، (یس، آیه ۵۶). و آیاتى که داخل شدن همسران صالح را به بهشت وعده داده شده است. از جمله: رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ اَلَّتِی وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ اَلْعَزِیزُ اَلْحَکِیمُ‏، (مؤمن، آیه ۸). جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ‏، (رعد، آیه ۲۳).
از این آیات استفاده مى‏شود که زنان و مردانى که در این دنیا همسر یکدیگرند هرگاه هر دو با ایمان و بهشتى باشند در آنجا به هم ملحق مى ‏شوند و با هم در بهترین شرایط و حالات زندگى مى ‏کنند و حتى از روایات استفاده مى ‏شود که مقام این زنان برتر از حوریان بهشت است به خاطر عبادات و اعمال صالحى که در این جهان انجام داده ‏اند، بنابراین لذت‏هاى بهشت مخصوص مردان بهشتى نیست، بلکه کسى که داخل بهشت مى ‏شود از نعمت‏ها و زیبایى ‏ها لذت خواهد برد. چنان که قرآن مى ‏فرماید: وَ فِیها ما تَشْتَهِیهِ اَلْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اَلْأَعْیُنُ‏؛ در بهشت آنچه دل خواهد و چشم از آن لذت مى ‏برد موجود است. (زخرف، آیه ۷۱). و در این امر نیز بین مرد و زن بهشتى فرقى نیست هر کدام از آنها هر نوع لذتى بخواهند بر ایشان موجود است و براى زنان بهشتى نیز مردان بهشتى بدلخواهشان هست.

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.