کارما، اختیار بی اختیاری ۱۳۹۰/۶/۳۰ - ۲۴ بازدید

با سلام و تحیت
کارما چون به انحصار جزا و پاداش در این دنیا دلالت می‌کند لذا با باور معاد در تضاد است. از سوی دیگر برای تکمیل این نظام باید تناسخ نیز ترسیم شود که محال عقلانی بودن برای حکمایی چون ملاصدرا و بوعلی سینا به اثبات رسیده است.
با سلام و تحیت
کارما چون به انحصار جزا و پاداش در این دنیا دلالت می‌کند لذا با باور معاد در تضاد است. از سوی دیگر برای تکمیل این نظام باید تناسخ نیز ترسیم شود که محال عقلانی بودن برای حکمایی چون ملاصدرا و بوعلی سینا به اثبات رسیده است.
«ماکس وبر»، اندیشمند و جامعه شناس، در تحلیلی که از آیین هندو و بودا دارد به این واقعیت اشاره می‌کند که مهم ترین عامل به وجود آمدن نظام‌های طبقاتی و کاستیدر جوامعِ معتقد به کارما همین قانون می‌باشد. به نظر وی کارما دنیا را به عالمی تبدیل می‌کند که از جهت عقلی و اخلاقی نظامی جبری و ضروری است. کارما به انسان ها می‌گوید بودنِ شما در طبقه محرومین و بیچارگان نتیجه اعمال گذشته شماست و شما را از آن گریزی نیست. اشرافیان نیز حاصل کارماهای خود را درو می‌کنند پس هر کسی باید در طبقه خود همچنان باقی بماند.(مرادی، کتاب نقد، شماره ۴۵، ۲۴۹-۲۵۰)کارما باعث می شود انسان با اختیار خود، آتش به خرمن اختیار انسانی اش بزند.

نوشته شده توسط عبدالحسین مشکانی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
مطمئن باش هیچ موضوع منتطقی ای نمی توانید پیدا کنید که دین با آن مخالفت کرده باشد. دین اصل منطق و حق است و کلام خداست.
مواردی هم که دین منع کرده و ما منطقی برایش نداریم (که من سراغ ندارم ولی شاید باشد) علتش آن است که ما هنوز به آن علم نرسیده ایم. مانند خیلی از موضوعات که بعد از ۱۴۰۰ سال تازه علم از برخی آنها پرده برداشته است. و کافی است یک سرچی در اینترنت بزنی.
میهمان
اینکه موضوع منطقی با دین مشکل داره شاید نشون میده که دین غیر منطقیه. البته از اونجایی که سرکوب دیدگاه مخالف از ویژگی های دیندارانه نمیشه انتظار داشت که نظرمو منتشر کنید.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق این صفحه اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.