کعبه ۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۴۱۷ بازدید

سلام.
طبق احکام فقهی زنی که خون نفاس ببیند نمی تواند تا مدتی وارد مسجد شود.
از آنجایی که کعبه از اعظم مساجد است پس چطور حضرت فاطمه بت اسد(رضی الله عنه)وارد کعبه شدند و حضرت امیرالمومنین(علیه سلام)را در کعبه به دنیا آورده اند؟؟؟؟

موضوع تولد امیر المومنین(ع) در خانه کعبه از مسلّمات تاریخی و مورد تایید شیعه و اهل سنت است و از این نظر جای بحث و کلام ندارد. این مطلب در منابع مختلف شیعه و سنی و با سند های مختلف ذکر شده است و ضعیف بودن برخی راویان در برخی روایات، ضرری به این واقعیت نمی رساند. این حادثه و جزئیات آن به علت عجیب بودن و بی نظیر بودنش از همان زمان مورد توجه و گفتگو بوده و در هنگام وقوع شاهدان و ناظران فراوانی داشته است و این دلیل بر منزلت خاص امیر المومنین و مادر گرامی اش در نزد خداوند است و اگر روایتی بر خلاف این واقعیت مطلبی بگوید در مقابل تعداد زیادی از روایات که بیانگر این حادثه مسلّم تاریخی است قابل اعتنا و توجه نمی باشد. حادثه در نوع خود به حدی شگفت آور بوده که سه روز انتظار کشیدن آن همه جمعیت گرد آمده از اهل مکه ، برای خروج مادر امیر مومنان از کعبه معظمه و روشن شدن وضعیت مادر بارداری که مهمان خاص پروردگار است امری عادی نبود و حتی اگر مدت اقامت فاطمه بنت اسد در خانه خدا بیش از این هم به طول می کشید باز مردم در انتظار می ماندند.زیرا همچون پیشامدی، ندیده و نشنیده بودند.
اما قرائت تورات و انجیل و قرآن که در روایت آمده، است مراد خواندن تمام این کتاب های آسمانی است نه مقداری از آنها ، این هم اگرچه نیاز به زمانی طولانی داشت ولی در این موقعیت استثنائی ، زمان زیاد لازم نبود ، زیرا علاوه بر این ظهور عجائب و کرامات و امور خارق العاده از امامان معصوم علیهم السلام از همان اوان کودکی امری معمولی است و در تاریخ زندگی همه اولیای الهی این مطلب بیان شده است. رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از بیان این جریان به سلمان وابوذر و مقداد و عده ای دیگر از اصحاب ، فرمود: )ثم عاد الی طفولیته(سپس به حال بچگی اش برگشت ، یعنی این خواندن ها درزمان کم با حالت و نیروی ملکوتی و آسمانی بود. از مباهله تاعاشورا ص ۲۹۷ و اسلام فراتر از زمان ص ۲۹۵ بنقل از بحارالانوار ج ۳۵ ص ۱۹، بنقل از روضةالواعظین ص ۷۲-۷۴ و کتاب الروضة الکافی ص ۱۷-۱۸ از مجاهد از دونفر از صحابه ابوسعیدخدری وابوعمرو(.
البته در این زمان ها پذیرفتن این گونه مطالب، عادیست برای اینکه رایانه های ساخت بشر که مانند رایانه بزرگ کشور کانادا در هر ثانیه چهل تریلیون مطلب رد و بدل می کند آیا از رایانه الهی و ملکوتی ، بعید است!. )اسلام فراتر از زمان ص ۲۹۲ بنقل از رسانه های گروهی و صدا و سیمای(.

مدارک حادثه از منابع گوناگون شیعه و سنی

جریان به دنیا آمدن امیرمؤمنان، علی علیه السلام در درون خانه خدا فضیلتی است که محدّثان شیعه و دانشمندان علم انساب آن را در کتابهای خود نقل کرده اند و در میان دانشمندان اهل تسنن گروه زیادی به این حقیقت، تصریح و آن را یک فضیلت بی نظیر خوانده اند که به نمونه هایی اشاره می شود تفصیل در جاى دگر

ولادت امام علی علیهَ السلام در کتب اهل سنت

۱. حافظ ابو عبدالله محمد بن عبدالله، معروف به حاکم نیشابوری، که همه بزرگان اهل سنت او را مورد اعتماد و استناد دانسته اند در کتاب بسیار معروفش، مستدرک صحیحین می گوید: روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب کرّم الله وجهه، را در خانه کعبه به دنیا آورده است. ) مستدرک حاکم، ج۳، ص۴۸۳)
۲. شاه ولی الله احمد بن عبدالرحیم دهلوی، محدث متعصب اهل سنت، در کتاب ازالة الخفا می نویسد: بی گمان روایات متواتر است در این که فاطمه بنت اسد، امیرالمومنین علی بن ابی طالب را در درون کعبه به دنیا آورد، بدون تردید او در روز جمعه سیزدهم رجب، سی سال بعد از عام الفیل، در خانه کعبه به دنیا آمده است، و هرگز پیش از او یا بعد از او کسی در خانه کعبه زاده نشده است.
۳. شهاب الدین ابوالثنا، سید محمود آلوسی، صاحب تفسیر آلوسی، در شرح بر قصیده عینیه عبدالباقی افندی عمری می نویسد: ولادت امیرمؤمنان کرم الله وجهه در درون کعبه، در سراسر دنیا مشهور است و در کتابهای هر دو فرقه شیعه و سنی روایت شده است، و هرگز در مورد غیر ایشان چنین فضیلتی ثابت نشده است. شرح قصیده عبدالباقی افندی، ص۱۵.، .
۴. نورالدین علی بن محمد بن صباغ مکی، از دانشمندان معروف اهل سنت، مشهور به ابن صباغ مالکی در کتاب الفصول المهمّه با سلسله سند از ابن مغازلی، از امام سجاد علیهَ السلام مبنی بر ولادت امام علی علیهَ السلام می گوید: وُلِدَ بِمکَّةَ الْمُشَرّفَةَ داخِلَ بَیْتِ الْحَرامِ فی یَوْمِ الْجُمعَةِ الثَّالِثَ عَشَرَ مِنْ شَهْرِاللّه ِ رَجَبِ سَنَةِ ثَلاثینَ مِنْ عامِ الْفیلِ... وَلَمْ یُولَدْ فِی الْبَیْتِ الْحَرامِ قَبْلَهُ اَحَدٌ سِواهُ، وَهِی فَضیلَةٌ خَصَّهُ اللّه تَعالی بِها اِجْلالاً لَهُ وَاِعْلاءً لَمَرْتَبَتِهِ وَاِظْهارا لِکَرامَتِهِ؛( الفصول المهمة، ص۱۳ ۱۲؛ بحارالانوار، ج۳۵، ص۸.). علی در داخل خانه خدا در مکه، روز جمعه سیزدهم ماه خدا، رجب سال سی از عام الفیل به دنیا آمد... قبل از او کسی در داخل خانه خدا به دنیا نیامده بود و این ولادت فضیلتی است که خدای بلند مرتبه علی علیه السلام را به آن اختصاص داده است، برای تجلیل او و بالا بردن مرتبه او و آشکار نمودن کرامت و بزرگواری او.
۵ - محمد شریف خان شیروانی در کتاب چوتهی کتاب ولادت امام علی علیهَ السلام در درون کعبه و شکافته شدن دیوار کعبه و شنیده شدن صدای هاتف غیبی تصریح کرده است.
۶ - مولوی حافظ حکیم ظهیر احمد سهسوانی در کتاب ظهیر البشر در احوال و فضائل ائمه می نویسد:
چون خداوند اراده نمود که شرفی بر شرفهای کعبه بیفزاید، (توجه کنید!) دیوار کعبه را بشکافت و فاطمه بنت اسد را به درون کعبه فرا خواند و فاطمه فرزندش علی را در درون کعبه به دنیا آورد.
۷ - علامه حسن بن امان الله مولوی عظیم آبادی هندی، درکتاب تجهیز الجیش جریان ولادت امام علی علیهَ السلام را طبق روایت بشائر المصطفی از یزید بن قعنب نقل کرده است.
۸ - دکتر محمد شاه قادری، دانشمند و پزشک نامی سرزمین لاهور، در کتاب مصباح المقربین تصریح می کند که امیرمؤمنان در درون کعبه متولد شد و تصریح می کند که ما در آنجناب در حال طواف کعبه بود که او را درد زایمان گرفت، دیوار کعبه شکافته شد و فاطمه بنت اسد به درون کعبه فرا خوانده شد، سپس تأکید می کند که هرگز چنین شرف و فضیلتی به جز امیرمؤمنان برای احدی نصیب و میسر نشده است...
و دیگر از دانشمندان اهل سنّت نیز به این مسئله معترف می باشند . )مروج الذهب، ج۲، ص۳۴۹؛ شرح الشفاء، ج۱، ص۱۵۱؛ موسوعة التاریخ الاسلامی، ج۱، ص۳۱۰۴ ۳۰۶) .
خلاصه با بررسی متون تاریخی زیاد، به این نتیجه می رسیم که جریان ولادت امام علی علیهَ السلام و شکافته شدن دیوار کعبه در منابع متعددی از اهل سنت به آن اشاره شده است که برای نمونه به شماری از آنها اشاره کردیم. و اختلاف تعابیر بعضی از روایات ، در کیفیت به دنیا آمدن در صحت اصل قضیه ضرر نمی رساند.« امّا در منابع شیعه
روایات فراوانی در این زمینه داریم مانند محمد بن فتّال نیشابوی، روضه الواعظین، قم، رضی، ۱۳۸۶ق، ج۱، ص ۷۶ و ابی محمد الحسن بن محمد دیلمی،مؤسسه اعلمی بیروت، ص ۲۱۱ و علی بن عیسی اربلی، کشف الغمه ج۱، ص ۵۹، و شیخ طوسی، امالی، ص ۱۳۱۳ ۸۰، شیخ صدوق علل الشرایع، ص ۵۶. و جز اینهاکه نه نیازی به آوردن آنها هست و نه امکان پذیرست و نه ضرورت دارد چون در میان علمای فریقین ، أظهر من الشمس است فقط به قسمتى یکی از آنها اشاره می شود.
سعید بن جبیر از یزید بن قعنب نقل نموده که من با عباس بن عبدالمطلب و گروهی از فرزندان عبدالعزّی در مقابل خانه خدا نشسته بودیم که ناگهان فاطمه دختر اسد مادر امیرالمؤمنین که نه ماهه باردار بود و درد زایمان او را گرفته بود، ظاهر شد، فَقالَتْ رَبِّ اِنّی مُؤمِنَةٌ بِکَ وَبِما جاءَ مِنْ عِنْدِکَ مِنْ رُسُلٍ وَکُتُبٍ، وَاِنّی مُصَدّقَةٌ بِکَلامِ جَدّی اِبْراهِیْمَ الخَلیلِ، وَاِنّهُ بَنی الْبَیْتَ العَتیقَ فَبِحَقِّ الّذی بَنی هذَا الْبَیْتَ وَبِحَقِّ الْمَوْلُودِ الَّذی فِی بَطْنی لمّا یَسَّرْتَ عَلَی وِلادَتی؛( بحارالانوار، داراحیاء التراث العربی، ج۳۵، ص۸، حدیث ۱۱؛ ر.ک: خصائص امیرالمؤمنین، للشریف الرضی، ص۳۹؛الغدیر، علاّمه امینی، ج۶، ص۲۲.
پس فاطمه گفت: پروردگارا! به تو و پیامبران و کتابهایی که از طرف تو نازل شده اند، ایمان دارم و سخن جدّم ابراهیم خلیل را تصدیق می کنم؛ او که این خانه عتیق را بنا کرد. پس به حق آن کسی که این خانه را ساخت، و به حق کودکی که در رحم دارم، ولادت این کودک را بر من آسان فرما!
یزید بن قعنب می گوید: ما دیدیم که خانه خدا از پشت شکافته شد )محل مستجار( و فاطمه داخل خانه شد و ما دیگر او را ندیدیم، و دیوار دوباره به حال اوّل برگشت، به ذهن ما رسید که قفل در خانه خدا را باز کنیم، ولی باز نشد، فَعَلِمْنا اَنَّ ذلِکَ اَمْرٌ مِنَ اَمْرِ اللّه ِ عَزّوجَلّ؛دانستیم که این مسئله کاری است از کارهاى خدای عزیز و جلیل. ) بحارالانوار، داراحیاء التراث العربی، ج۳۵، ص۸، حدیث ۱۱؛)
ر.ک: خصائص امیرالمؤمنین، للشریف الرضی، ص۳۹؛ الغدیر، علاّمه امینی، ج۶، ص۲۲)
چند روز این مادر و کودک در درون خانه خدا ماندند. و در این چند روز مادر چه خورد و چه نوشید؟ دیگر نیازهای خویش را چگونه تأمین نمود؟ و کدام قابله از او پرستاری کرد، مى دانیم که اگر زن نفاس دار، در دامنه یکی از کوههای زمین، به دیوار بیرون مسجد هم تکیه کند حرامست ، این حرام چگونه در قلب مسجد الحرام در دل و داخل کعبه ، بر او حلال شد و میهمان صاحب کعبه گردید ؟.
خدای عالمیان ، برای چه فضائلی را برای او ، می خواست روشن سازد و به جهانیان اعلام دارد، آیا در کره زمین برای به دنیا آمدن او ، جائی پیدا نمی شد و باید در درون قبله عالمیان ، متولد شود و سر به سجده گذاشته و شهادتین اسلامیت را بر زبان جاری سازد که هنوز بعد از نه یا یازده سال ، اعلام خواهد شد؟.
در داخل کعبه مادران و بانوان ممتاز عالم )حوا و سارا و آسیه و خواهر موسی و مادر عیسی ( قابله گی را به عهده گرفته و او را تر و خشک میکنند و به مادرش خدمت می نمایند وحوریان بهشتی آب بهشت را می ریزند و وجود نوزاد بظاهر کوچولو )اما در واقع شخص دوم اول ما خلق الله را که به آفرینش تمام ماسوی الله نظارت داشت و یار و یاور انبیای الهی در باطن بود( را ، شسشو می دهند آن آبها به کجا رفت و مدفوع آن غذاها چه شد یا اصلا دفع بهداشتی وجود نداشت چون غذاهای بهشت این مسائل را ندارد و هزاران آیا و چراهای دیگر که صاحب عقل سلیم و با انصاف ، با مختصر تأملی قسمتی از آن را درک می کند ،
ای به قربانت: این دل و قلب مجروح من ای مظلوم تاریخ ) مولای متقیان على( که با این همه فضائل و مناقب بی شمار و با آن قدرت جسمی بی مثال که ، برای حفظ دین الهی ، ۲۵ سال خانه نشینی را تحمل کردی و نزدیک ۵ سال هم با خلافت ظاهری ، پر از درد و غم و اندوه و مصیبتهای بی انتها و دیدن ستمهای بی شمار وارده به همسر گرامیت و . و . برخود هموار نمودی و در نهایت با گفتن کلمه ) فزت و رب الکعبة( مظلومیتت را به عالمیان اعلام کردی و رفتی.
» فداک أبی و أمی و جسمی و روحی و أهلی و عیالی یا مولا«.
پس اگر کمترین دقت و تأمّلی در این مسائل انجام گیرد، بی گمان به فضیلت والای این نوزاد و مادرش می توان پی برد که چگونه معجزات متعددی به احترام آن دو انجام گرفته و به عالمیان اعلام گردیده است در ادامه به بقیه روایت از زبان فاطمه بنت اسد توجه کنید:
وقتی از خانه بیرون آمد، گفت: اِنّی فُضِّلْتُ عَلی مَنْ تَقَدَّمَنی مِنَ النِّساءِ لاَِنَّ آسِیَةَ بِنْتَ مُزاحِمٍ عَبَدَتِ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ سِرّا فِی مَوْضِعٍ لایُحِبُّ اَنْ یَعْبُدَاللّه َ فِیهِ اِلاّ اضْطِرارا، وَاِنَّ مَرْیَمَ بِنْتَ عِمْران هَزَّتِ النَّخْلَةَ الْیابِسَةَ بِیَدِها حَتّی اَکَلَتْ مِنْها رُطَبا جَنیّا، وَاِنّی دَخَلْتُ بَیْتَ اللّه ِ الْحَرامَ فَاَکَلْتُ مِنْ ثِمارِ اَلجَنَّةِ وَاَوْراقِها)أرزاقها( به راستی من بر زنهای پیش از خود برتری یافتم؛ زیرا آسیة دختر مزاحم )همسر فرعون( خدا را پنهانی در جایی عبادت کرد که دوست نمی داشت در آن مکان )یعنی کاخ فرعون( خدا را عبادت کند، مگر در حال ناچاری. و به راستی مریم دختر عمران درخت خشک خرما را با دستش تکان داد تا رطب تازه ای از آن بخورد، ولی من داخل خانه خدا شدم و از میوه های بهشتی و ورقها)یا روزیها( ی آن استفاده بردم.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.