گناه و توبه -توبه بعد از گناه-مهلت توبه ۱۳۹۱/۰۲/۰۵ - ۴۴۲۳ بازدید

سلام.اینکه گفته می شود اگر انسانی گناه کند تا هفت ساعت اگر کار خیری انجام دهد آیا منظور گناه از سر نا آگاهی است؟
ثانیا آیا نمی توان این گونه برداشت کرد که ما هر گناهی خواستیم مرتکب می شویم و بعد از آن عمل خیری می کنیم و آثار گناه را محو می کنیم؟

سرزنش از تاخیر توبه
در پاسخ به مطالب زیر توجه داشت :
1. در روایات متعدد آمده هرگاه مؤمن گناهى مرتکب شود، تا هفت ساعت به او مهلت داده مى شود که اگر در این هفت ساعت توبه کرد، گناه او در نامه عمل ثبت نمى گردد .
2. در بعضى از روایات به جاى هفت ساعت از صبح تا شب ذکر شده است، امام صادق علیه السلام فرمودند:
«إنّ العبد اذا أذنب ذنباً اُجِّل من غَدوَةٍ الى اللیل فانْ استغفر الله لم یکتب علیه»(1)
«بنده وقتى که گناه کند، از بامداد تا شب مهلت دارد اگر در این مدت از درگاه خدا طلب آمرزش کرد، آن گناه بر او نوشته نشود.»
3. این مهلت دادن مربوط به کسانی است که از سر جهل و نادانی و تسلط هوا و نفس دچار لغزش و گناه می شوند و خداوند به انها مهلت می دهد تا با توبه و استغفار این گناه و آثار آن را از بین ببرند و فاصله ای که با گناه میان انها با درگاه الهی ایجاد شده با توبه بر طرف گردد .
4. انسان، هر لحظه مامور به توبه است و فرمان «توبوا»، «توبه کنید» او را به تعجیل در توبه دعوت مى نماید، بنابراین تاخیر در توبه تاخیر در انجام فرمان الهى است و چنین کسى در هر لحظه به عنوان ترک کننده ى فرمان خدا به حساب مى آید. در روایات متعددی از تسویف یعنی به تاخیر انداختن توبه منع شده است .
امام جواد علیه السلام مى فرماید:
«تَاخیر التُّوبَة اِغتِرار، و طُول التَسویف حَیرَة»(2)
«تاخیر توبه نوعى غرور و بى خبرى و طولانى نمودن آن نوعى حیرت و سرگردانى است.»
مردى از امیرمؤمنان على علیه السلام درخواست موعظه کرد، آن حضرت به او فرمود:
«لا تَکُن ممّن یَرجوا الآخِرة بِغَیر العَمَل و یُرَجِّى التَّوبَة بِطُول الاَمَل»(3)
«از کسانى مباش که بدون عمل، امید سعادت آخرت را دارند، و توبه را با آرزوهاى دراز به تاخیر مى اندازند.»
نیز فرمودند:
«لا دینَ لِمُسَوّف بِتَوبته»(4)
«آنکس که توبه را به آینده موکول مى کند، دین ندارد.»
امام باقر علیه السلام مى فرماید:
«ایّاکَ و التَّسویف فَانَّه بَحرٌ یُغرَقُ فیه الهَلْکى »(5)
«از تاخیر انداختن (توبه) بپرهیز، زیرا تاخیر انداختن (همچون) دریایى است که درمانده در آن غرق مى گردد.»
باید توجه داشت که توبه هنگام مرگ، ارزشى ندارد، چنانکه ایمان و توبه فرعون هنگام غرق شدن پذیرفته نشد و در آیه 18 سوره نساء به این مطلب تصریح شده است.
محمد همدانى مى گوید، از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم: چرا خدا، فرعون را غرق کرد، با اینکه ایمان آورد و به توحید اعتراف کرد؟
آن حضرت در پاسخ فرمود:
«لانَّه آمَنَ عند رُؤیَة البَأس، و الایمانُ عِند رؤیَةِ البَأسِ غَیر مَقبُول»(6)(7)
«زیرا فرعون هنگام دیدن عذاب، ایمان آورد. و ایمان در این هنگام پذیرفته نیست.»
5. نمی توان گفت این مهلت دادن برای توبه موجب غرور و جرات بر گناه می شود زیرا ضمانتی برای زنده بودن و توبه کردن و جبران گناه با اطاعت وجود ندارد و چه بسا کسی گناه کند و توبه را به تاخیر اندازد اما اجل مهلتش ندهد و فرصت توبه و جبران نیابد .

پاورقی ها
1) کافى، ج 2 ص 437.
2) بحار، ج 6 ص 30.
3) نهج البلاغه، حکمت 150.
4) غرر الحکم، میزان الحکمة، ج 4 ص 589.
5) بحار، ج 78 ص 164.
6) بحار، ج 6 ص 23.
7) از آیات 50 و 51 سوره یونس استفاده مى شود که به هنگام نزول عذاب درهاى توبه بسته است، چرا که توبه در چنین حالى شبیه توبه اجبارى و اضطرارى است و چنین توبه اى بى ارزش است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

نظرات

میهمان
سلام.اگرکسی ازروی نادانی زنا کندبعد متوجه گناهش شود توبه کند آیاخداوندمیتواند توبه اش راقبول کند.چه مدت بایدپایبندتوبه باشد.تاخدابپزیرد
پرسمان
سلام علیکم، الف ) رابطه جنسی نامشروع ( زنا )
۱ . زنا یعنی ارتباط ( نزدیکی ) نامشروع زن و مرد که دو حالت دارد: ۱. زنای محصنه ۲. زنای غیر محصنه
هر گاه یکی از طرفین خواه زن یا مرد یا هر دو انها، دارای همسر (متاهل باشند)، این عمل نامشروع نسبت به او محصنه محسوب می شود و هر گاه یکی از انها یا هر دو انها مجرد (فاقد همسر) باشند، نسبت به او غیر محصنه خواهد بود.به عبارت دیگرمردی که زن دارد اگر با زن دیگری زنا کند و نیز زنی که شوهر دارد با مرد دیگری زنا نماید آن را زنای محصنه گویند که در صورت فراهم بودن شرایط آن بر آنها حد جاری می شود و حد آن رجم یعنی سنگسار کردن زانی و زانیه است.جوان مجرد که همسر ندارد خواه مرد باشد یا زن، اگر با دیگری زنا کند آن را زنای غیر محصنه گویند و حدش تازیانه است.
البته باید توجه داشت اگر مرد مجرد با زن شوهر دار زنا کند، حد زن رجم است ولی حد مرد تازیانه است چون زنای در حق مرد زنای غیرمحصنه است و نیز اگر دختر مجردی با مردی که همسر دارد زنا کند. تنها مرد را سنگسار می کنند و بر زن تازیانه می زنند.
البته کسی که این کار را انجام داده لازم نیست کسی را در جریان بگذارد و آبروی خودش را با دست خودش ببرد بلکه این کار حرام است و تا زمانی که در نزد حاکم(داد گاه اسلامی) ثابت نشود ، حدی هم بر او جاری نمی شود ، بنا براین به هیچ کس نباید ابراز کند و همین که بین خود و خدا واقعا توبه نمایند و تصمیم جدی بر عدم تکرار داشته باشند کافی است و در هیچ حالی نباید از درگاه خداوند ناامید باشند زیرا رحمت و لطفش بی نهایت است امید است همه ما را مشمول رحمت قرار دهد ، اما چنانچه بدون توبه واقعى از دنیا برود در آخرت عذاب دردناکى در انتظار او مى باشد. ۲ . عواقب و پیامدهای زنا
زنا از گناهان کبیره و حرام می باشد ، و عواقب و پیامدهای بسیار سختی را به دنبال دارد ، چنانچه خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید : « وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبیلاً »، (إسراء : ۳۲ )؛ و به زنا نزدیک مشوید، چرا که آن همواره زشت و بد راهى است.
و در بعضی دیگر از آیات فرموده : « وَ الَّذِینَ لَا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا ءَاخَرَ وَ لَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتىِ حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقّ ِ وَ لَا یَزْنُونَ وَ مَن یَفْعَلْ ذَالِکَ یَلْقَ أَثَامًا، یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ یخْلُدْ فِیهِ مُهَانًا، (سوره فرقان/ ۶۸ الی ۶۹ )؛ و کسانى اند که با خدا معبودى دیگر نمى خوانند و کسى را که خدا (خونش را) حرام کرده است جز به حق نمى کُشند، و زنا نمى کنند، و هر کس اینها را انجام دهد سزایش را دریافت خواهد کرد. - براى او در روز قیامت عذاب دو چندان مى شود و پیوسته در آن خوار مى ماند.
همچنین پیامبر اکرم« صلی الله علیه و آله و سلم» فر مودند: ای علی! زنا شش پیامد دارد: سه پیامد در دنیا و سه دیگر در آخرت. پیامد های دنیایی : ۱. آبرو را می برد . ۲ . مرگ را شتاب می بخشد ۳ . روزی را می برد .
پیامد های آخرتی عبارت است از: ۱ . حسابرسی سخت و دقیق. ۲ . خشم خدای رحمان ۳ . جاودانگی در آتش. (میزان الحکمه / ج ۵ / ص ۲۲۱۳) ب ) توبه و جبران
۱ . توبه
هر گناهی قابل توبه است چنانچه خداوند خود فرموده است : «ان الله یغفر الذنوب جمیعا؛ خداوند همه گناهان را می آمرزد».
توبه بعد از انجام گناه واجب فوری است ، توبه در حقیقت پشیمان شدن از گناه و بازگشتن از راهی است که انسان در گذشته بر خلاف رضای پروردگار رفته است . توبه حقیقی نیز همان توبه نصوح است؛ یعنی توبه و پشیمانی بدون بازگشت. اگر کسی احساس کند که واقعا از گذشته خود نادم و پشیمان گشته و راه خود را به سوی خداوند عوض کرده، باید بداند که اهل توبه واقعی است و اینچنین توبه ای هرگز رد نمی شود.
پاره اى از روایات ارکان توبه را چهار چیز شمرده اند:
۱ . ندامت قلبى
۲ . . استغفار با زبان
۳ . کردار نیک و کنار گذاشتن گناه
۴ . عزم بر عدم بازگشت به گناه.[ میزان الحکمه، ج ۱، ص ۵۴۸ ] ج ) زمان توبه
۱ . انجام توبه بعد از هر گناهی واجب فوری است یعنی باید هر چه سریعتر توبه کند ، اما اگر بنا به دلایلی (جهل ، غفلت و ...) گناهکار توبه نکرد حتی اگر سالها طول کشید هر وقت که اراده توبه کند و از کار خود پشیمان شود درهای رحمت الهی به سوی او باز است و خداوند بخشنده و مهربان توبه اورا می پذیرد .
۲ . توبه نصوح در صورتی تحقق پیدا می کند که گناهکار به هیچ وجه عزم وتصمیم به برگشتن به سوی گناه نداشته باشد ، به دلیل آن که اگر توبه کند به امید این که روزی دوباره گناه انجام دهد ، در این صورت توبه انجام نگرفته است .
۳ . اما اگر خدای نکرده از روی جهل و غفلت دوباره گناهی انجام داد نباید ناامید شود چون در رحمت الهی برای همیشه به روی بندگان گناهکار باز است .
بازآ بازآ هر آنچه هستى بازآ گر کافر و گبر و بت پرستى بازآ
این درگه ما درگه نومیدى نیست صد بار اگر توبه شکستى بازآ د ) آثار توبه
۱- محبوبیت نزد خداوند
سوره بقره / ۲۲۲ : ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین خداوند توبه کنندگان و پاکان را دوست دارد.
۲ – تبدیل سیئات به حسنات
سوره فرقان / ۷۰ : الا من تاب و آمن و عمل عملا ً صالحا ً فأولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات و کان الله غفورا ً رحیما ً مگر آن کسان که توبه کنند و ایمان آورند و کارهای شایسته کنند خدا بدیهایشان را به نیکی ها بدل می کند و خدا آمرزنده و مهربان است.
۳ – فلاح و رستگاری
سوره نور / ۳۱ : و توبوا الی الله جمیعا ً ایها المؤمنون لعلکم تفلحون ای مؤمنان ! همگی به درگاه خدا توبه کنید باشد که رستگار شوید.
۴ – آمرزش گناهان
سوره شوری / ۲۵ : و هو الذی یقبل التوبه عن عباده و یعفو عن السیئات و یعلم ما تفعلون اوست که توبه ی بندگانش را می پذیرد و از بدیها و گناهان در می گذرد و آنچه می کنید می داند.
۵ – حفظ از عذاب الهی
سوره غافر / ۷ : وقهم عذاب الجحیم ما آنان ( تائبین ) را از عذاب جهنم رهایی خواهیم داد (به وسیله ی طلب غفران).
۶ – پوشاندن سیئات
سوره ی تحریم / آیه ی ۸ : یا ایها الذین آمنوا توبوا الی الله توبة نصوحا عسی ان یکفر عنکم سیئاتکم ای کسانی که ایمان آوردید از گناهان خود به سوی خدا, توبه خالصانه کنید چرا که امید است به اینکه پروردگار شما, سیئات شما را از خود شما بپوشاند.
امام علی ( علیه السلام ) می فرمایند : هر کس توبه کند خداوند او را بیامرزد و به جوارح او و جای جای زمین دستور داده شود که آبروی او را حفظ کند و عیبهایش را بپوشانند و گناهانی که فرشتگان حافظ اعمال برایش نوشته اند از یاد آنان برده شود. (میزان الحکمة / ج۲ / ح ۲۱۸۳)
۷ – برخورداری از برکات و نعمتهای الهی
سوره نوح / آیات ۱۱ و ۱۲ : فقلت استغفروا ربکم انه کان غفارا ً , یرسل السماء علیکم مدرارا ً و یمددکم باموال و بنین ... پس به آن قوم گفتم : طلب مغفرت و آمرزش و توبه کنید از پروردگار خویش که بخشنده و آمرزنده است و اگر توبه کنید ما بر شما باران می فرستیم و همچنین شما را یاری می کنیم به واسطه ی اموال کثیره و فرزندان زیاد.
امام علی ( علیه السلام ) می فرمایند : زیاد طلب آمرزش از خدا کنید تا از خدا طلب روزی کنید .
۸ – ورود به بهشت
سوره ی تحریم / ۸ : یا ایها الذین امنوا توبوا الی الله توبة ً نصوحا ... و یدخلکم جنات تجری من تحتها الانهار

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.