گناه و گناه‌کاران در دوره ظهور ۱۳۸۹/۱۱/۱۵ - ۲۲ بازدید

گناهکاران مرتکب به صغیره و کبیره اما با اعتقاد راستین به خدای متعال و امام علیه السلام بعد ظهور چه میشوند ؟

تکلیف انسانها روشن است و آن اینکه نباید گناه کنند بخصوص در عصر ظهور که زمینه ها و بسترهاى بسیارى از گناهان از بین مى رود . البته ما باید قبل از ظهور خود را آماده کنیم و نباید ضعیف و گناه کار باشیم . اگر فردى قبل از ظهور ، داراى اشتباهاتى بود ولى آن قدر گناه نکرده که قابلیت توبه را از دست داده باشد ، هنگام ظهور راه برگشت و توبه براى او باز است . همه منتظران باید بکوشند اخلاق و رفتار خود را اصلاح کنند و بدانند که اجر و پاداش انسانهایى که در دوران قبل از ظهور زندگى میکنند و دین خود را نگه داشته اند و تسلیم وسوسه هاى شیطان نشدهاند ، از مردمانى که در دوران ظهور زندگى خواهند کرد و تحت حاکمیت عدل الهى روزگار سپرى میکنند ، بیشتر و بالاتر است . در روایتى از امام صادق ( ع ) نقل شده است که عبادت به همراه خوف و در دولت باطل ، مانند عبادت در حالت امن و دولت حق نیست . بدانید که هر یک از شما که نماز فریضه را فرادا و پنهان از دشمن و در وقت بخواند ( وقتى که علنى و با جماعت امکان ندارد ) خدا ، براى او ثواب بیست و پنج نماز واجب بنویسد و کسى که نماز مستحبى را در وقتاش به درستى بخواند ، خداوند براى او ثواب ده نماز مستحبى بنویسد و فردى که کار نیک و حسنهاى انجام دهد خداوند ثواب بیست عمل حسنه براى او بنویسد و هر کس نیکوتر انجام دهد ، خداوند ثواب را مضاعف میکند . سپس حضرت در علت این پاداش میگوید : شما ، صابر همراه با امام و منتظر دولت حق هستید ، بر امام و بر جانهاى خود از شر حاکمان ظلم در هراسید ، حق شما در دست ظالمان است و شما را از آن منع میکنند ، و شما را در تنگى و طلب معاش قرار دادهاند ، در حالى که بر دین و عبادت و اطاعت از امام و ترس از دشمن خود صابر هستید .
از این رو خداوند اعمال شما را چند برابر میکند . پس بر شما گوارا باد . سپس حضرت در پایان حدیث میفرمایند : به خدا سوگند ! هر یک از شما به این حال بمیرد ، نزد خداوند افضل است از بسیارى که در بدر و احد حضور داشتند . ( بحار ، ج 52 ، ص 127 ح 20 ) .
در هر حال زمانى که امام زمان ( ع ) ظهور کند ، ابتدا مردم را به خدا و پذیرش دین حق دعوت میکند . او ابتدا با تبلیغ آیین الهى از مردم میخواهد پیام او را بپذیرند و به سوى خوبیها حرکت کنند . برخى از بد کرداران که آلودگى همه وجودشان را فرا گرفته و حالت حیوانى پیدا کردهاند در مقابل حضرت مى ایستند و با او میجنگند و سر انجام نیز از بین میروند . مردم در زمان ظهور از شر وسوسه ها و فریبهاى شیطان در امان خواهند ماند ، ولى باز هم انسان داراى حق انتخاب و اختیار است ، پس باز هم امکان خطا و اشتباه براى او هست . به عبارت دیگر ، نفس درونى و وسوسه هاى او ، آدمى را رها نمیکند . همچنین چون دنیا محل ابتلا و امتحان است و مردم دوران ظهور نیز امتحان میشوند ، امتحان آنان در مقطعى دیگر و به صورت دیگر و شاید مشکلتر انجام شود . به عنوام مثال ، دانش آموزى که در مقطع دبستان امتحان میدهد ، در حد و اندازه علمى و توان فکرى از او آزمون گرفته میشود و وقتى به مقطع راهنمایى و دبیرستان وارد میشود ، با توجه به رشد علمى و فکرى امتحان سختترى را باید پشت سر بگذارد .
همین فرد ، وقتى وارد دانشگاه شد ، باز باید امتحان بدهد و حتى ممکن است امتحان او به جاى ده سؤال ، فقط یک سؤال باشد و به او اجازه استفاده از کتب نیز داده شود ، ولى روشن است که امتحان او ، بسیار سخت تر است و بخشش و ارفاق استاد نسبت به او کمتر میشود . اگر دانش آموز ابتدایى بشنود در دانشگاه چنین امتحانى میگیرند ، آن را شاید نوعى ظلم بداند و بگوید : چگونه است من که مقدار علم کمترى دارم باید سؤالات بیشترى را آن هم به صورت حفظى پاسخ دهم ، ولى دانشجو هم سؤالات کمترى دارد و هم حق استفاده از کتاب براى او است . ولى فردى که به همه دورههاى تحصیلى اشراف دارد ، در مییابد که کلام این دانش آموز صحیح نیست .
دروان ظهور نیز چنین است . هر چند امتیازاتى بى نظیر و بى بدیل دارد ، ولى امتحانات خاص خود را نیز دارد . قرآن کریم در مورد زنان پیامبر میگوید : اى همسران پیامبر ! هر کدام از شما گناه آشکارى مرتکب شد ، عذاب او دو چندان است ( احزاب / 30 ) یعنى انتساب شما به پیامبر به شما ویژگى و امتیازى داده است که اگر تقوا پیشه کنید ، مانند دیگر زنان نیستید ( بلکه ممتازتر هستید ) و اگر خطایى مرتکب شوید نیز از دیگران بیشتر در عذاب هستید . ( احزاب / 30 - 32 )
پس با توجه به این که انسان‌ها در زمان ظهور و پس از آن نیز ، داراى اختیار بوده و اعمال و رفتار خود را بر اساس اختیار و انتخاب خود انجام مى‌دهند ، بنابراین ممکن است برخى دچار خطا و اشتباه شده و گرفتار گناه شوند . البته چون عدالت در جهان حکم فرماست ، اگر فردى گناهى مرتکب شد که باید مورد مجازات قرار گیرد به مجازات خواهد رسید . اما این به معناى برقرارى دوباره شرک و کفر و انحراف در جامعه نیست بلکه ، حکومت عدل الهى تا پایان عمر دنیا باقى مى‌ماند و به دنبال آن قیامت بر پا مى‌شود .
راه توبه نیز هیچ وقت به روى انسان بسته نیست و اگر انسان واقعا از اشتباه خود پشیمان باشد ، حضرت وى را مى‌بخشد . اصلا حضرت براى هدایت مى‌آید و به همین علت ابتدا از مردم مى‌خواهد به راه حق برگردند . البته باید بدانیم اگر گناه زیاد شد ، در مواردى انسان توفیق توبه را از دست مى‌دهد ، لذا یک دوست و منتظر سعى مى‌کند به گناه گرفتار نشود و اگر خداى نکرده مرتکب خلافى شد توبه کند .
در پایان بیان چند راهکار در این زمینه مفید است . با رعایت موارد زیر ، مى‌توان به اینده خوب و روشن امید داشت :
. 1 در مقام علم و عقیده هر روز بر معرفت دینى خود بیفزاییم و در جلسات سخنرانى و علمى شرکت کنیم و در شناخت مقام امامت و شخص امام زمان ( ع ) ( با مطالعات فراوان ) کوشا باشیم .
. 2 در مقام عمل اولین چیز انجام دادن واجبات و ترک گناه و معصیت است . ارتکاب معصیت در محضر امام زمان ( ع ) باعث آزرده شدن دل ایشان مى‌شود و وقتى پرونده اعمال به محضر ایشان برده مى‌شود ، از ما دلگیر مى‌گردد .
قدم دوم انجام وظیفه است ، بهترین راه نزدیکى به آن حضرت و جلب رضایت ایشان ، این است که هر کس هر شغل و وظیفه‌اى که دارد ، آن را به دقت و سلامت انجام دهد . شما که محصل هستید ، بهترین کار تلاش و درس خواندن عمیق و صحیح است ، کسى که وظیفه خود را ترک کند یا ناقص انجام دهد و در عوض آن بخواهد کار نیک دیگرى انجام دهد ، راهى کج رفته است .
قدم بعدى ایجاد ارتباط معنوى با امام است یعنى ، بکوشیم همیشه به یاد امام زمان ( ع ) باشیم صبح را با دعاى عهد شروع کنیم ، در نمازهایمان براى آن حضرت دعا کنیم ، دعاى فرج را در هر فرصتى بخوانیم . دعاى ندبه ، زیارت آل یاسین و دعاهاى دیگر را با توجه به معنا و حضور قلب بخوانیم ، صدقه دادن براى سلامتى ایشان ، زیارت از طرف ایشان و دعا براى سلامتى و تعجیل فرج آن حضرت ، شرکت در مراسم منسوب به ایشان و . . . راه‌هاى ایجاد ارتباط معنوى با امام است و مى‌توان بعد از مدتى آثار بسیار مثبت آن را دید و این خود نشان دوست داشتن امام است . اما باز تاکید مى‌شود همه این کارها بعد از ترک گناه و عمل به وظیفه و نقش خویش در جامعه و خانواده اثر بخش است وگرنه پوستى بى مغز و خاصیت خواهد بود .

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.




حاصل جمع را در کادر وارد کنید